Fick jag virus eller?

Permalänk
Avstängd

Fick jag virus eller?

Ominstallerar datorn och passar då på att uppdatera mitt mailprogram (mailbird, som i senaste versionen är riktigt bra). Googlade och hamnade på en rysk sida. Ryssar är väldigt bra på att cracka program, hacka datorer och...skapa virus så klart. Kom inte in på sidan då mitt antivirus protesterade. Och även malwarebytes . Så klart. Men vill man hitta det man söker så klart ryssarna har det men även virus. Dom har allt men till vilket pris? Stängde av eset och malwarebytes och gick all in. Visste vad som väntade mig och var beredd på allt typ..(jag har backup på allt och inget att förlora) och ja... klicka på googlelänken som verkade vara en vanlig sida och vips! Flikar klickar upp, med ljud, jag har blivit kapad och måste betala för att använda min dator. Engelskt meddelande att jag ska ringa ett nummer för att få tillgång till mina filer etc. Ok...det man INTE ska göra är att stänga av och starta om. Jag startade malwerebytes som hittade några filer och tog bort dom. Startar om i win 10 (kör dualboot) och kör malwarebytes som inte hittar nånting, inte eset heller. Skiten är borta. Startar win 7 och ckeckdisk får frispel och börjat skanna. Hittar massa konstiga saker (borde taget ett foto) det var domännamn som var fel och massa annat konstigt men inget som verkade konstigt egentligen , flytt av filer etc tog flera timmar på 500gb disk.. Har kört antivirus bla bla och checkdisk två gånger och inget fel. Blir lite nojig...tagit mig tre dagar att ominstallera win 7 med alla mina speciella inställningar....strular med dualboot o allt (man ska alltid installera nyare win efter det gamla jag vet..Men nu funkar allt- Frågan är...ska jag ta en backup eller fick jag virus? Ominstallation (suck) igen?

Permalänk
Medlem

@Stayup:

Du motbevisar dig själv i din post.

Du är medveten om att du tar risker när du skall ladda ner programvara från en osäker sida, du får tom varningar från ditt antivirusprogram och malwarebytes men väljer trots det att stänga av de mjukvaruskydd du har för att ladda hem programvaran.
Sen säger du att du inte har något att förlora iom att du har backup på allt och när det du verkar ha antagit skulle kunna hända dvs att du skulle kunna bli "hackad" så får du lägga ner flera dagar på att försöka återställa ditt system.

Alltså. Du hade något att förlora, tid.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

@Stayup:

Du motbevisar dig själv i din post.

Du är medveten om att du tar risker när du skall ladda ner programvara från en osäker sida, du får tom varningar från ditt antivirusprogram och malwarebytes men väljer trots det att stänga av de mjukvaruskydd du har för att ladda hem programvaran.
Sen säger du att du inte har något att förlora iom att du har backup på allt och när det du verkar ha antagit skulle kunna hända dvs att du skulle kunna bli "hackad" så får du lägga ner flera dagar på att försöka återställa ditt system.

Alltså. Du hade något att förlora, tid.

Nej Jag fick patchen. Allt funkar perfekt nu
frågan är....fick jag virus?
Nej jag tror faktiskt in det. Tiden får utvisa. Those russians......så jävla drygt att om installera över 250 win update....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

@Stayup:

Du motbevisar dig själv i din post.

Du är medveten om att du tar risker när du skall ladda ner programvara från en osäker sida, du får tom varningar från ditt antivirusprogram och malwarebytes men väljer trots det att stänga av de mjukvaruskydd du har för att ladda hem programvaran.
Sen säger du att du inte har något att förlora iom att du har backup på allt och när det du verkar ha antagit skulle kunna hända dvs att du skulle kunna bli "hackad" så får du lägga ner flera dagar på att försöka återställa ditt system.

Alltså. Du hade något att förlora, tid.

Tid har jag mycket av Allt fungerar som vanligt. Inga tecken på skit.

Permalänk
Medlem

Virus måste inte visa sig på ett negativt sätt direkt. Ett virus kan ligga vilande och bara försöka sprida sig själv tills en viss tidpunkt uppstår, då kan det agera.

  1. Du kan ha fått i en trojan som aktiveras på begäran för att exempelvis användas i ett botnät.

  2. Du kanske har fått en key logger på datorn som loggar allt du skriver, bland annat användarnamn och lösenord till alla siter och spel du är inne på.

  3. Du kan fått ett ransomware som inte har triggats än

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Fully_undetectable Bara för att antivirus inte hittar något så betyder det inte att där inte finns något

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte litat på den datorn igen innan du har formaterat precis allt. Frågan är varför du skulle in på någon skum rysk sida när programmet du pratar om har en officiell hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn kan kapas och användas till hackerattacker, bitcoinmining eller vad som helst som faller virusmakarna i Smaken. Jag hade haft ångest över det iaf. Skulle jag hålla på med osäkra saker skulle jag ha en separat dator för det som inte hade tillgång till mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag hade inte litat på den datorn igen innan du har formaterat precis allt. Frågan är varför du skulle in på någon skum rysk sida när programmet du pratar om har en officiell hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen för att gratis är gott om jag får dra en vild gissning

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stayup:

Nej Jag fick patchen. Allt funkar perfekt nu
frågan är....fick jag virus?
Nej jag tror faktiskt in det. Tiden får utvisa. Those russians......så jävla drygt att om installera över 250 win update....

250 windows updates?
vem använder windows 7 år 2018?
är det kalla kriget, rysskräcken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Förmodligen för att gratis är gott om jag får dra en vild gissning

Gratis mat i gränden på stadens mindre välrenommerade kvarter är ett bra sätt att få hepatit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Gratis mat i gränden på stadens mindre välrenommerade kvarter är ett bra sätt att få hepatit på.

Absolut

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelle:

Förmodligen för att gratis är gott om jag får dra en vild gissning

Programmet finns redan i en gratis "Lite"-version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Programmet finns redan i en gratis "Lite"-version.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men han ville väl säkert inte ha "lite" versionen, varför skulle han annars besöka en skumrask ryss sida och skriva " Ryssar är väldigt bra på att cracka program, hacka datorer och...skapa virus så "

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Tid har jag mycket av Allt fungerar som vanligt. Inga tecken på skit.

Var alla timmar av flyttande osv verkligen värt det? Lifetime mailbird verkade kosta 250kr, är det ett så bra program så är det värt de pengarna imo

För att inte tala om att du kör vidare med din dator med en liten risk att du fortfarande är infekterad och alla bankuppgifter etc du skriver in *kan* ses av 3e part som på ett snyggt sätt säljer det vidare.. Identitetskapning osv osv..

Jag hade hellre betalat 250kr xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

@Stayup: Hur som helst så gjorde jag en ominstallation. Över 250 uppdateringar :/ Det är klart nu och jag har en fräsch ominst. om det behövs Virus come get me Och ja, jag betalade 319kr för lifteme mailbird. Kan va värt!

Permalänk
Medlem

Lärde du dig någonting av detta? Utifrån vad du skrivit får jag inte det intrycket.

En av de märkligare trådar jag läst på flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Lärde du dig någonting av detta? Utifrån vad du skrivit får jag inte det intrycket.

En av de märkligare trådar jag läst på flera veckor.

Jag är inte helt säker på vad poängen med tråden är. Gör man något så dumt så hoppas jag bara att man har en aktuell backup på det viktigaste och lär sig av erfarenheten. Blåsa om datorn helt är enda 100% lösningen, och då hoppas jag att backupen ligger på en enhet som du kopplar in när du ska återställa, och som övrig tid är urkopplad.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

250 windows updates?
vem använder windows 7 år 2018?
är det kalla kriget, rysskräcken?

Jag använder det, problem med det? jag har aldrig haft problem med Windows 7. Ger man fan att gå in på piratsidor så klarar man sig bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Enligt senaste uppgifterna har W 7 större marknadsandel än W 10. Ökningen för W 10 kommer från 8, 8.1 och XP. Nu ska man alltid vara försiktig med denna typ av uppgifter men svaret på frågan "vem använder W 7 år 2018" är att det är väldigt många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stayup:

Nej Jag fick patchen. Allt funkar perfekt nu
frågan är....fick jag virus?
Nej jag tror faktiskt in det. Tiden får utvisa. Those russians......så jävla drygt att om installera över 250 win update....

Flera timmar ? Ominstallationer flera gånger ?

Om jag nu skulle göra något så dumt som du har gjort.

Då gör jag så här.
Reser mig upp. Tar fram mitt Windows USB och sätter i datorn. Startat datorn,F10 kör min avbildning som ligger på en dold disk.
Tar 5 minuter sen är allt klart. Helt nytt Windows med allt installerat och färdigt. Behöver inte göra något.

Flera timmar !!!!!!!!!!!