Var köpa Excel men utan abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

@Roggo: Som nu, 399 kr för fleranvändarversionen på Elgiganten (digitalt)

Precis!

Nackdelen med just den är att man som redan befintlig användare inte går att använda till att "fylla på" en redan befintlig prenumeration. Jag är inte 100% på det dock. Men för den som skall börja är den kanon!

Som befintlig användare köper jag bara den i kartong som innehåller koden som man kan "fylla på" en befintlig prenumeration. Jag köper den för fem användare och får därför 5TB OneDrive, dock med fem olika e-postadresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan missbrukas excel precis som allt annat, jag har dock aldrig sett något excelmonster som någon har gjort på senare tid. Runt 2000 och strax efter detta när VB6 var det populära språket, så var kodning i Excel nästan samma sak, varvid folk gjorde riktigt stora Excel-lösningar.
Idag så är det mest mindre saker man gör i Excel, för 20 år sedan använde också många Microsoft Access men även denna har dött ut.

Excel är ett superkraftigt verktyg som används flitigt av både ekonomer och tekniker, visst kan man göra fel saker i programmet. Men jag ser inte idag detta som ett stort problem.
Detta av anledningar som att dagens yngre generation inte ens kan grunderna i excel och de får bara ett helskotta att försöka göra något större i den.

*edit*
Angående krävande Excellösningar så har jag såna som tar över 12h att bearbeta data, det är dock kodmässigt inte på något sätt något monster. Snarare är det väldigt lite kod men det är mycket data som ska bearbetas.
Min lösning tog ca 40 h att göra i excel, den hade tagit ca 800h i C# för en senior utvecklare.
Då kan man fråga sig 40 000kr vs 800 000kr i utvecklingskostnad är detta försumbart?
Jag har typ kodat alla typer av integrationer emot exceldokument som finns, väldigt mycket Open XML SDK emot skarp produktion och har bra koll på hur mycket extra tid det tar.

Om man sitter på data som tar 12h att bearbeta i Excel så hade jag tittat på om någon annan lösning gått snabbare, tex R/SAS/SciPy, då i min personliga uppfattning så är det helt klart ett exempel på excel-missbruk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Om man sitter på data som tar 12h att bearbeta i Excel så hade jag tittat på om någon annan lösning gått snabbare, tex R/SAS/SciPy, då i min personliga uppfattning så är det helt klart ett exempel på excel-missbruk...

Det beror helt på vad man ska göra, ibland vill man just för användaren ha ett gränssnitt som är minst lika kraftfyllt som excel och helst ännu bättre. Och samtidigt ska användare kunna lägga till formler och diverse kod som excekveras av sin lösning.
Datakraft i mindre skala är dessutom billigt, men ens tid att utveckla är det inte.

Så man bör hela tiden se på den totala kostnaden och kvaliten för att säga om det är ett excelmissbruk eller ej. Där min uppfattning är att dagens yngre generation i allmänhet knappt vet vad excel är för något och något missbruk är det inte tal på.
Det är lite som är för mycket fysisk träning sliter på leder, både Homer Simpson och jag säger. -Not a problem.

Men som jag skrev strax efter 2000, då nästan alla datortekniker kunde vb6 så kunde de också vba och det missbrukades därefter.

Permalänk
Skrivet av Roggo:

Precis!

Nackdelen med just den är att man som redan befintlig användare inte går att använda till att "fylla på" en redan befintlig prenumeration. Jag är inte 100% på det dock. Men för den som skall börja är den kanon!

Som befintlig användare köper jag bara den i kartong som innehåller koden som man kan "fylla på" en befintlig prenumeration. Jag köper den för fem användare och får därför 5TB OneDrive, dock med fem olika e-postadresser.

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Precis!

Nackdelen med just den är att man som redan befintlig användare inte går att använda till att "fylla på" en redan befintlig prenumeration. Jag är inte 100% på det dock. Men för den som skall börja är den kanon!

Som befintlig användare köper jag bara den i kartong som innehåller koden som man kan "fylla på" en befintlig prenumeration. Jag köper den för fem användare och får därför 5TB OneDrive, dock med fem olika e-postadresser.

Skrivet av gothenburg:

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Från Microsofts hemsida:
You can extend the duration of an Office 365 subscription for a maximum of 5 years.

Det går alltså att köpa fler samtidigt och mata in.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Från MS hemsida. "1 PC/Mac, 1 tablet and 1 phone."

Eller Up to 5 PCs/Macs, 5 tablets and 5 phones beroende på vilket abonnemang du köpt.
Tänk lite som med Windows. Du har en licens till en PC. Får inte ha samma Windows på två datorer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Från MS hemsida. "1 PC/Mac, 1 tablet and 1 phone."

Eller Up to 5 PCs/Macs, 5 tablets and 5 phones beroende på vilket abonnemang du köpt.
Tänk lite som med Windows. Du har en licens till en PC. Får inte ha samma Windows på två datorer.

Tänkte mest på att jag har ett konto.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Office 2016 licens här på SweC. marknaden för 450:- och finns ännu billigare på ebay, där du får licensnyckeln mailad till dig per automatik efter avslutat köp. Då kan du börja använda det direkt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Tänkte mest på att jag har ett konto.

Det var precis vad jag syftade på också.
Du har två datorer. Om du har en enkel licens, kan du inte bara logga in på dator nummer två och komma åt hela paketet.
Jag hade lite bök med det när jag i våras flyttade över 365 från gamla till nya datorn. Då den gamla fortfarande är i drift.
Har man fleranvändar licencen, kan man dela ut lagringen från användare-1 till användare-2 osv. Men det kräver två olika login. (Familj-licensen ger fem login.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Sist jag kollade var en 365-licens billigare än bara utrymme på dropbox och google. Klart värt det.
Men sedan som flera skrev. För excel som hemmaanvändare så finns det många alternativ som klarar det mesta. Både google och ms gratis-alternativ i webben. Libreoffice…
Jag kör en hel del tungt i excel på jobbet för BI, diverse databaskopplingar mot lokal data osv som tvättas i powerpivot (eller ssas), vrider data fram och tillbaka o tillbaka igen och känns som man använder ca 10% av vad excel har. (däremot en hel del av vad alternativen saknar").

Kör på libre eller något webb-alternativ. Behöver du moln-utrymme. Jämför google mot ms och se vad som passar. ingår mer i 0365 för billigare peng.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Jag köpte den för fem användare och skapade en ny e-postadress och delade ut en ny licens till mig själv, dvs ytterligare en till min laptop. Har du versionen för en (1) användare så blir det svårare då licensen är kopplad till datorn precis som Windows är idag. OneDrive går däremot att använda och logga in från flera datorer.

Skrivet av tomle:

Från Microsofts hemsida:
You can extend the duration of an Office 365 subscription for a maximum of 5 years.

Det går alltså att köpa fler samtidigt och mata in.

Men frågan var om det går att köpa den nedladdningsbara versionen om man vill fylla på en befintlig prenumeration. Dvs, kan man köpa en nedladdningsbar version idag och sedan fylla på en befintlig prenumeration med ytterligare en eller flera nedladdningsbara licenser.

Att starta med en nedladdningsbar licens och sedan fylla på med kartong-koder går bra.

Förpackningar med kod vet jag säkert att dom går att fylla på då jag själv gjort det. Med den nedladdningsbara får man ingen kod om jag minns rätt när jag köpte den 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Men frågan var om det går att köpa den nedladdningsbara versionen om man vill fylla på en befintlig prenumeration. Dvs, kan man köpa en nedladdningsbar version idag och sedan fylla på en befintlig prenumeration med ytterligare en eller flera nedladdningsbara licenser.

Japp, det gjorde jag för ett par dagar sedan, med just Elgigantens version! Min Office går numera ut 2020 nånting.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Japp, det gjorde jag för ett par dagar sedan, med just Elgigantens version! Min Office går numera ut 2020 nånting.

Jag testade nyss och det fungerade att fylla på med den nedladdningsbara versionen! Man lär sig något varje dag.

Permalänk
Medlem

Jag plockar upp den här tråden då mina frågeställningar även de rör Microsoft Office.

Jag har alltid snålat på det här, laddat ner från någon torrentsida eller använt Open Office. Men nu behöver jag 'originalet'. Är dock fortfarande snål Jag gav mig ut på Blocket på jakt efter något billigare alternativ än månadsprenumerationen för Office 365. Jag hittade dels Office Home & Student 2016 och även Office 2019 Professional på en sida som heter Elektro Outlet. Någon som har erfarenhet av den sidan? Och vad är egentligen skillnaden mellan de två 'paketen'? Licenstiden tycks vara obegränsad för båda. Skiljer det mycket på Office 2016 och 2019? Allt jag vill ha är ett fungerande Word och Excel.

Permalänk
Medlem

Kör ebay versionen av office 16, 50 spänn 2. året nu, ingen problem, alla uppdateringar fungerar etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Se bara till att du har dina foton och alla dina viktiga data på (minst) en snurrhårddisk hemma också. Det har hänt mer än en gång där användare blivit avstängda för otillbörlig användande som det heter utan att de har varit skyldiga pga. för petiga eller felfungerande program hos MS-själva och det har varit jättesvårt efter att få tillbaka konton och hamnar i supportringar där ingen på varje ställe kan göra något alls för att de inte har rättighet till det och skickar till nästa i en närmast oändlig ring tills du förhoppningsvis tröttnar och folk ger helt enkelt upp för att det helt enkelt inte går. Förmodligen en helt avsiktlig arrangemang...

Det finns trådar om detta även på det här forumet.

Med andra ord allt som läggs på molntjänst måste vara synkad med lagringsmedia lagrat lokalt hemma hos dig och vara beredd på att allt du har på molntjänst en dag kan vara borta eller otillgängligt och lika lönlöst att få tillbaka som om din dator har fått en ransomware-virus.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en äldre Office sen mitten av 00-talet på mina Macar och använt till diverse saker. För sju år sen skaffade jag en ny dator med W7 och körde LibreOffice på den för vissa ändamål, men behövde oftast flytta data över till Macen för att skapa diagram. Sen Macen pensionerades för några år sen var jag rejält handikappad eftersom diagram är mycket sämre i LO. För några veckor sen bestämde jag mig för att skaffa ett Office-abonnemang. Smidigt!

Om LibreOffice hade haft funktionell ekvivalens med MS Office, så hade det varit bra, men det saknas alldeles för mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För några veckor sen bestämde jag mig för att skaffa ett Office-abonnemang. Smidigt!

Bestämde mig också för detta. Det blir nog bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Se bara till att du har dina foton och alla dina viktiga data på (minst) en snurrhårddisk hemma också. Det har hänt mer än en gång där användare blivit avstängda för otillbörlig användande som det heter utan att de har varit skyldiga pga. för petiga eller felfungerande program hos MS-själva och det har varit jättesvårt efter att få tillbaka konton och hamnar i supportringar där ingen på varje ställe kan göra något alls för att de inte har rättighet till det och skickar till nästa i en närmast oändlig ring tills du förhoppningsvis tröttnar och folk ger helt enkelt upp för att det helt enkelt inte går. Förmodligen en helt avsiktlig arrangemang...

Det finns trådar om detta även på det här forumet.

Med andra ord allt som läggs på molntjänst måste vara synkad med lagringsmedia lagrat lokalt hemma hos dig och vara beredd på att allt du har på molntjänst en dag kan vara borta eller otillgängligt och lika lönlöst att få tillbaka som om din dator har fått en ransomware-virus.

Visst bör man ha sina filer synkade till åtminstone en fysisk disk man har tillgång till, det är en grundläggande del av funktionen i denna typ av molnlagring och vanligt sunt förnuft, men jag har faktiskt inte hört talas om någon som blivit utelåst från sina filer eller liknande. Om man inte har tillräckligt utrymme på OneDrive, till exempel för att man glömt förnya eller så, så blir filerna "frysta" vilket innebär att man inte kan komma åt dem via molnet, men man kan låsa upp filerna tillfälligt i 30 dagar om man behöver plocka ut något. Eller så betalar man sin räkning. Det har också hänt att problem har uppstått med delade Office-filer som flera arbetar på samtidigt, samtidigt som Office uppdateras, men det var länge sedan jag hörde om några sådana problem.

Har du några exempel på denna typ av händelser?

@gothenburg: Det var rätt länge sedan du ställde frågan, men i alla fall. Office 365 ger en användare tillåtelse att installera på upp till fem maskiner (datorer) och ett visst antal surfplatttor och telefoner (kommer inte ihåg exakt hur många). Detta är per användare så har du familjeprenumerationen som ger fem licenser kan var och en av dem installera på fem datorer och några andra enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det finns väldigt mycket skrivet om "jag har inget att gömma" och du kan enkelt leta upp det.

Tänk bara på att saker ändrar sig och dina oskyldiga semesterfoton kan bli barnporr om något år om det vill sig väl. Liknande är det med mycket annat och det går att ta saker ur sin kontext och förstöra någons liv utan att de får chansen att göra något åt det. Man vet inte vad framtiden kommer med och att ge bort all sin info till fientlig stat/organisation är korkat.

Så du menar på största allvar att personal på MS eller NSA inte har bättre saker för sig än att sitta och leta igenom familjefoton för att göra barnporr? Sök hjälp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag skulle använda WPS Office istället för LibreOffice eller OpenOffice, enormt mycket bättre!

https://www.wps.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vill ha Excel, problemfritt och utan krångel men helst inte betala 1400 spänn..

Då har du ett problem. Vill du vara säker på att få en laglig och giltig licens till Excel så får du räkna med att betala där omkring. Då ingår ju andra delar av Microsofts Office-paket också, för jag tror inte de har sålt Excel som separat produkt på många år

Det finns billiga licensnycklar att köpa på många ställen, och oftast funkar de nog fint. Men är det riktigt billigt så är det oftast någonting suspekt med det hela.

Alternativt så kan du ju, som andra här i tråden diskuterat, titta på någon Open source lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@gothenburg: Jag körde Open Office i 15 år. Fungerar hur bra som helst!
För 1.5 år sedan behövde jag molnlagring och konstaterade att billigaste moln lagringen var OneDrive 650kr/år för 1Tb. På köpet får man Office365. (Tvärt om egentligen, man hyr 365 och det ingår 1Tb OneDrive.)
Jag använder inte så mycket office relaterat hemma, men när jag nu ändå betalar, så fick det bli Office365 istället. Jag använder Excel mycket på jobbet, så det blir bra även hemma...
Nu är jag inne på andra året. När frugans student version (4år för 900kr.) går ut, byter vi till ett familje paket för 900kr/år med 5x1Tb molnlagring.
Givetvis under förutsättning att inget bättre finns att tillgå, när det är dags.

Men som sagt, behöver man bara Office och inte moln lagringen, skulle jag också velat ha en köpt, eller gratis produkt.

Ptja, jag pröjsar 960:- per år för Gsuite med obegränsad lagring.
Har för tillfället +30TB lagrat där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Ptja, jag pröjsar 960:- per år för Gsuite med obegränsad lagring.
Har för tillfället +30TB lagrat där.

Jo, fast för att få obegränsad lagring så måste du ha minst fem användare, så 5 användare * €8 * 12 månader blir €480 per år. Detta finns också endast tillgängligt för företag, som vanlig användare så kan man inte få obegränsat utrymme hos Google utan som mest 30TB för 2999:- per månad.

Men visst, behöver man så mycket utrymme så är det ett av få alternativ. För de allra flesta så räcker 1TB (*5) väldigt långt dock.

Permalänk
Medlem

https://products.office.com/sv-se/compare-all-microsoft-offic... enligt denna så finns det Office Home & Student 2019 för 1.399,00 kr (Microsoft pris) som är en engångssumma

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast för att få obegränsad lagring så måste du ha minst fem användare, så 5 användare * €8 * 12 månader blir €480 per år. Detta finns också endast tillgängligt för företag, som vanlig användare så kan man inte få obegränsat utrymme hos Google utan som mest 30TB för 2999:- per månad.

Men visst, behöver man så mycket utrymme så är det ett av få alternativ. För de allra flesta så räcker 1TB (*5) väldigt långt dock.

Nix. Det är inget som är satt i spel.
Står så i avtalen, men jag känner minst +10 pers som har 1 användare likt mig och obegränsad lagring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Nix. Det är inget som är satt i spel.
Står så i avtalen, men jag känner minst +10 pers som har 1 användare likt mig och obegränsad lagring.

Jo, det är ju trevligt. Men Google lär väl ganska snart märka att folk använder detta på så sätt och begränsa den möjligheten. De tar ju ganska bra betalt för lagring, av privatpersoner i alla fall, så det verkar inte så hållbart att betala så lite i längden.

Och att det bara gäller företag är ju fortfarande ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är ju trevligt. Men Google lär väl ganska snart märka att folk använder detta på så sätt och begränsa den möjligheten. De tar ju ganska bra betalt för lagring, av privatpersoner i alla fall, så det verkar inte så hållbart att betala så lite i längden.

Och att det bara gäller företag är ju fortfarande ett problem.

Mja, enda kravet är att du har en egen domän vilket kostar en tia.
Har varit så här i bra många år, världen över för den sakens skull. Så google har nog koll på det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Jag har sedan en tid tillbaka Office 365 för 5 användare. Köpt licensnycklar vid kampanj halva priset. Tycker det är en bra deal.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Mja, enda kravet är att du har en egen domän vilket kostar en tia.
Har varit så här i bra många år, världen över för den sakens skull. Så google har nog koll på det.

OK. Innefattar det också e-post till och från den egna domänen? För i så fall blev det plötsligt ganska intressant. Den stora nackdelen med o365 som jag ser det är att man inte kan få sin egen domän att funka med e-post via dem. Tydligen kan man få det att funka om man har sin domän på godaddy, men jag vet inte hur bra det funkar och trivs ganska bra hos loopia. Alternativet är att ha en företagsvariant av o365 istället men det blir jj lite dyrare förstås.