PS4: Fysiskt spel vs Digitalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

PS4: Fysiskt spel vs Digitalt

Hej

Förutom att just kunna börja ladda ner spelet direkt, finns det nån annan fördel med att köpa spelen digitalt?

En stor nackdel om man köper spelet digitalt är att man inte kan sälja det vidare.

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2017

@Herr Kantarell: Pris skulle väl vara ett skäl, att behöva byta skiva ett annat. Annars inga goda skäl att inte ha en fysisk skiva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag tycker en stor fördel med digital är att man slipper stiga upp o byta skiva... fast jag är väldigt lat.
Desto äldre jag blir tycker jag det är skönt att ha mindre saker i hyllorna också.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Jag är OldSchool, jag gillar skiva.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

För min del har det med disponibel inkomst och bekvämlighet att göra. Har ett fysiskt spel, BF2 som hängde ps4-bundlen jag köpte.

i5 6600K @4,6 | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | 2133Mhz 4x4GB | ASUS GTX 1070 Rog Strix Gaming OC 8GB | 2x SSD 256+512GB | Seasonic 750W | Fractal Define R3 Chassi | BenQ 24' 1080p| CM Hyper 212X CPU Cooler | Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Jag upplever att Bluray-läsaren låter en hel del så det är ju en nackdel för mig.

Chassi: Fractal Design Node 202 | CPU: Intel 6700 | Kylare: Noctua NH-L12 | Ram: 16 GB DDR4 | GPU: ZOTAC GeForce GTX 970 | MB: MSI H170i Pro AC | PSU: Corsair SF450 | SSD: Samsung 960 EVO |
Skärm: Acer Predator XB241YU | Ljud: HD650+NuForce uDAC 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

En annan fördel är ju att spelen finns kvar så länge som tjänsten finns i alla fall. Om du exempelvis får inbrott eller huset brinner upp eller så är det bara att installera dom igen när du köpt en ny konsoll. Jag fick också "tillbaka" en del gamla spel som jag hade köpt (och glömt av) till min 360 när jag loggade in på min XBone. Sen får man ju se hur det ser ut med bakåtkompatibilitet framöver, Sony har inte varit lika generösa som MS med det denna generationen vad jag förstår, men det har väl att göra med att XBone inte sålde lika bra och man behövde ta till alt man kunde för att få fler köpare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag tycker att man kan tala om spel på skiva mot spel utan skiva. Båda alternativen är lika digitala.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Renrakad:

@Herr Kantarell: Pris skulle väl vara ett skäl, att behöva byta skiva ett annat. Annars inga goda skäl att inte ha en fysisk skiva.

Du kan låna ut en skiva till dina vänner

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Pl4yGround:

Jag upplever att Bluray-läsaren låter en hel del så det är ju en nackdel för mig.

Det är dock bara ett problem en kortare period under första gången man spelar spelet, då hela spelet installeras till hårddisken. Efter att den processen är klar används skivan enbart vid uppstart för att verifiera att man äger spelet. Efter det är Bluray-läsaren knäpptyst tills nästa gång man startar spelet.

Så med andra ord presterar spelet identiskt oavsett om man har den fysiska eller digitala versionen, det körs helt och hållet från hårddisken när man spelar i båda fallen. Det är precis samma data, enda skillnaden är att de digitala utgåvorna kommer med en digital licens-fil istället för att använda skivan som licens.

Själv föredrar jag fysiska utgåvor då jag kan spela dom på mina villkor. Kolla bara vad som hände med P.T. (demot för "Silent Hills" som inte blev av).

Den enda egentliga fördelen digitala versioner kan erbjuda (förutom att man slipper ha skivan i, såklart) är ifall du får med någon slags förbokningsbonus som enbart ingår när du förhandsbokar den digitala versionen. Det har hänt mig några gånger. Men det är ju ingen generell fördel, utan det handlar mer om specifika fall.

Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker att man kan tala om spel på skiva mot spel utan skiva. Båda alternativen är lika digitala.

"Digital" i det här fallet syftar ju på formen av distribution som använts: Digital distribution, eller fysisk distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av s0sdaf:

"Digital" i det här fallet syftar ju på formen av distribution som använts: Digital distribution, eller fysisk distribution.

Må så vara, nu var faktiskt rubriken på tråden "fysiskt spel vs digitalt". I likhet med märkliga sär skrivningar och annat tyckte jag att det såg lite fånigt ut även trots att man fårstår vad som avses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Skiva, endast för exklusiva spel.
Annars när det gäller multiplattform så föredrar jag digitalt.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014

Den största fördelen med att köpa digitalt är att man kan göra som jag gör med min bror är att vi delar på kostnaden för ett spel så får vi båda tillgång till spelet och kan även spela spelet samtidigt och med varandra det enda som krävs är att hans konsol är är primärt med mitt kontor och min med hans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

@s0sdaf: Korrekt, det är egentligen ett mindre problem. Men jag har alltid en skiva i vilket innebär att den kör igång sitt race varje gång jag startar ps4an och om inte det skulle vara nog så resonerar vibrationerna från läsaren i min tv-bänk(vilka problem man har alltså). Men tuggtugget som blir när den installerar/läser skivor hör man inte så ofta precis som du säger.

Chassi: Fractal Design Node 202 | CPU: Intel 6700 | Kylare: Noctua NH-L12 | Ram: 16 GB DDR4 | GPU: ZOTAC GeForce GTX 970 | MB: MSI H170i Pro AC | PSU: Corsair SF450 | SSD: Samsung 960 EVO |
Skärm: Acer Predator XB241YU | Ljud: HD650+NuForce uDAC 3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Till min/grabbens PS4 är det endast nedladdade spel som gäller. Palla byta skiva och lyssna på det eviga surrandet.
Vissa spel är billigare på skiva, vissa är dyrare. Skulle det vara dyrare anser jag det vara värt den extra hundringen att slippa böket.
Sitta på jobb och köpa ett spel på telefonen och be PS4an ladda ner det tills man kommer hem är ju rätt nice också

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Jag köper mycket digitalt för bekvämlighetens skull och det är en del rea. Men köper fysiskt ibland med. Det är kul att ha något fysiskt ibland det känns på nått sätt mer riktigt.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Okt 2010

Digital är ju mycket smidigare, slippa byta skiva samt tillgängligheten. Sen så känns det lite säkrare att ha spelet digitalt.

CPU: Intel i5 6600K 4.2 GHz Ram:Kingston 16GB DDR4 2400MHz
GPU:
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G
Operativsystem: Windows 10 Pro SSD: Samsung EVO 850 SSD 250 GB
Skärm: Acer Predator XF270HB 27" Headset: Logitech G933
Chassi: Fractal Design R5 Mus: Logitech G602 Tangentbord: Corsair Gaming K70 LUX RGB Cherry MX Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Pga vissa affärsbeslut som företagen gör så har det fått mig föredra jag fysiskt, till trots bekvämligheten med digitalt.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2013

Kör nästan alltid på fysiskt, blivit några digitala på senare tid dock under alla reor som vart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Downlod är väl vettigt för multiplayerspel man startar och fortsätter spela länge.
Ett singleplayerspel som körs igenom en gång, och förmodligen aldrig igen, förstår jag inte riktigt värdet av att ha kvar?
Betydligt bättre att kunna sälja/byta det vidare.

Känner man två eller fem år senare för att spela det igen så finns det förmodligen i en reaback nånstans...

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Under PS3/Xbox360-tiden så körde jag väldigt mycket digitalt (förutom de första åren).
Steam hade lullat mig i en falsk säkerhet.

Handlade väldigt mycket på Wii/WiiU/DSi/3DS. Men när man inte kommer åt spel på Wii så har jag blivit anti.

Byta skiva händer inte så ofta. Jag spelar ändå bara ett spel åt gången Och det tar ett antal *timmar att spela klart.

Både PS4 och Xbox One är helt tysta när man spelar efter att allt installerats även med skiva.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Sopberget minskar något om fler övergår till digitalt antar jag.