Var köpa Excel men utan abonnemang?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av gothenburg:

@Roggo: Som nu, 399 kr för fleranvändarversionen på Elgiganten (digitalt)

Precis!

Nackdelen med just den är att man som redan befintlig användare inte går att använda till att "fylla på" en redan befintlig prenumeration. Jag är inte 100% på det dock. Men för den som skall börja är den kanon!

Som befintlig användare köper jag bara den i kartong som innehåller koden som man kan "fylla på" en befintlig prenumeration. Jag köper den för fem användare och får därför 5TB OneDrive, dock med fem olika e-postadresser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Johan86c:

Sedan missbrukas excel precis som allt annat, jag har dock aldrig sett något excelmonster som någon har gjort på senare tid. Runt 2000 och strax efter detta när VB6 var det populära språket, så var kodning i Excel nästan samma sak, varvid folk gjorde riktigt stora Excel-lösningar.
Idag så är det mest mindre saker man gör i Excel, för 20 år sedan använde också många Microsoft Access men även denna har dött ut.

Excel är ett superkraftigt verktyg som används flitigt av både ekonomer och tekniker, visst kan man göra fel saker i programmet. Men jag ser inte idag detta som ett stort problem.
Detta av anledningar som att dagens yngre generation inte ens kan grunderna i excel och de får bara ett helskotta att försöka göra något större i den.

*edit*
Angående krävande Excellösningar så har jag såna som tar över 12h att bearbeta data, det är dock kodmässigt inte på något sätt något monster. Snarare är det väldigt lite kod men det är mycket data som ska bearbetas.
Min lösning tog ca 40 h att göra i excel, den hade tagit ca 800h i C# för en senior utvecklare.
Då kan man fråga sig 40 000kr vs 800 000kr i utvecklingskostnad är detta försumbart?
Jag har typ kodat alla typer av integrationer emot exceldokument som finns, väldigt mycket Open XML SDK emot skarp produktion och har bra koll på hur mycket extra tid det tar.

Om man sitter på data som tar 12h att bearbeta i Excel så hade jag tittat på om någon annan lösning gått snabbare, tex R/SAS/SciPy, då i min personliga uppfattning så är det helt klart ett exempel på excel-missbruk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av filbunke:

Om man sitter på data som tar 12h att bearbeta i Excel så hade jag tittat på om någon annan lösning gått snabbare, tex R/SAS/SciPy, då i min personliga uppfattning så är det helt klart ett exempel på excel-missbruk...

Det beror helt på vad man ska göra, ibland vill man just för användaren ha ett gränssnitt som är minst lika kraftfyllt som excel och helst ännu bättre. Och samtidigt ska användare kunna lägga till formler och diverse kod som excekveras av sin lösning.
Datakraft i mindre skala är dessutom billigt, men ens tid att utveckla är det inte.

Så man bör hela tiden se på den totala kostnaden och kvaliten för att säga om det är ett excelmissbruk eller ej. Där min uppfattning är att dagens yngre generation i allmänhet knappt vet vad excel är för något och något missbruk är det inte tal på.
Det är lite som är för mycket fysisk träning sliter på leder, både Homer Simpson och jag säger. -Not a problem.

Men som jag skrev strax efter 2000, då nästan alla datortekniker kunde vb6 så kunde de också vba och det missbrukades därefter.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Roggo:

Precis!

Nackdelen med just den är att man som redan befintlig användare inte går att använda till att "fylla på" en redan befintlig prenumeration. Jag är inte 100% på det dock. Men för den som skall börja är den kanon!

Som befintlig användare köper jag bara den i kartong som innehåller koden som man kan "fylla på" en befintlig prenumeration. Jag köper den för fem användare och får därför 5TB OneDrive, dock med fem olika e-postadresser.

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Får köpa kartong i framtiden.

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Roggo:

Precis!

Skrivet av gothenburg:

Jag är ny användare och behövde ett bra sätt att lagra mina foton, och då kändes 1 TB på Microsoft Onedrive som ett bra alternativ. Hur fungerar det förresten om jag vill använda samma office på min laptop? Loggar jag bara in med mitt konto så loggas det ut på min desktop?

Från Microsofts hemsida:
You can extend the duration of an Office 365 subscription for a maximum of 5 years.

Det går alltså att köpa fler samtidigt och mata in.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av gothenburg:

Från MS hemsida. "1 PC/Mac, 1 tablet and 1 phone."

Eller Up to 5 PCs/Macs, 5 tablets and 5 phones beroende på vilket abonnemang du köpt.
Tänk lite som med Windows. Du har en licens till en PC. Får inte ha samma Windows på två datorer.

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Turbonisse:

Från MS hemsida. "1 PC/Mac, 1 tablet and 1 phone."

Eller Up to 5 PCs/Macs, 5 tablets and 5 phones beroende på vilket abonnemang du köpt.
Tänk lite som med Windows. Du har en licens till en PC. Får inte ha samma Windows på två datorer.

Tänkte mest på att jag har ett konto.

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Jag köpte en Office 2016 licens här på SweC. marknaden för 450:- och finns ännu billigare på ebay, där du får licensnyckeln mailad till dig per automatik efter avslutat köp. Då kan du börja använda det direkt.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Corsair Gaming Sabre Optical |
Windows 10 x64 Enterprise LTSC | Integritet.net (WIP)

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av gothenburg:

Tänkte mest på att jag har ett konto.

Det var precis vad jag syftade på också.
Du har två datorer. Om du har en enkel licens, kan du inte bara logga in på dator nummer två och komma åt hela paketet.
Jag hade lite bök med det när jag i våras flyttade över 365 från gamla till nya datorn. Då den gamla fortfarande är i drift.
Har man fleranvändar licencen, kan man dela ut lagringen från användare-1 till användare-2 osv. Men det kräver två olika login. (Familj-licensen ger fem login.)

Asus ROG X Hero | 8700K @5,2GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro
[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/4in7gk-2.png[/img]
Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,9GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Sist jag kollade var en 365-licens billigare än bara utrymme på dropbox och google. Klart värt det.
Men sedan som flera skrev. För excel som hemmaanvändare så finns det många alternativ som klarar det mesta. Både google och ms gratis-alternativ i webben. Libreoffice…
Jag kör en hel del tungt i excel på jobbet för BI, diverse databaskopplingar mot lokal data osv som tvättas i powerpivot (eller ssas), vrider data fram och tillbaka o tillbaka igen och känns som man använder ca 10% av vad excel har. (däremot en hel del av vad alternativen saknar").

Kör på libre eller något webb-alternativ. Behöver du moln-utrymme. Jämför google mot ms och se vad som passar. ingår mer i 0365 för billigare peng.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av gothenburg:

Jag köpte den för fem användare och skapade en ny e-postadress och delade ut en ny licens till mig själv, dvs ytterligare en till min laptop. Har du versionen för en (1) användare så blir det svårare då licensen är kopplad till datorn precis som Windows är idag. OneDrive går däremot att använda och logga in från flera datorer.

Skrivet av tomle:

Från Microsofts hemsida:
You can extend the duration of an Office 365 subscription for a maximum of 5 years.

Det går alltså att köpa fler samtidigt och mata in.

Men frågan var om det går att köpa den nedladdningsbara versionen om man vill fylla på en befintlig prenumeration. Dvs, kan man köpa en nedladdningsbar version idag och sedan fylla på en befintlig prenumeration med ytterligare en eller flera nedladdningsbara licenser.

Att starta med en nedladdningsbar licens och sedan fylla på med kartong-koder går bra.

Förpackningar med kod vet jag säkert att dom går att fylla på då jag själv gjort det. Med den nedladdningsbara får man ingen kod om jag minns rätt när jag köpte den 2016.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Roggo:

Men frågan var om det går att köpa den nedladdningsbara versionen om man vill fylla på en befintlig prenumeration. Dvs, kan man köpa en nedladdningsbar version idag och sedan fylla på en befintlig prenumeration med ytterligare en eller flera nedladdningsbara licenser.

Japp, det gjorde jag för ett par dagar sedan, med just Elgigantens version! Min Office går numera ut 2020 nånting.

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av sime:

Japp, det gjorde jag för ett par dagar sedan, med just Elgigantens version! Min Office går numera ut 2020 nånting.

Jag testade nyss och det fungerade att fylla på med den nedladdningsbara versionen! Man lär sig något varje dag.