Kan man automatisera windows win+p?

Permalänk
Medlem

Kan man automatisera windows win+p?

Jag kan börja med att säga att jag inte har några programeringskunskaper alls.
Skulle det gå att lösa så datorn automatiskt delar skärmarna när man startar en film? Just nu använder jag win key + p i windows 10 men det vore smidigare om man bara kunde starta en film och det hände automagiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har själv varit inne på att skapa något liknande. Enklast skulle väl vara att kolla om t.ex VLC körs eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av twmanar:

Har själv varit inne på att skapa något liknande. Enklast skulle väl vara att kolla om t.ex VLC körs eller något

Skapar du något så får du gärna dela med dig i tråden alt dra PM så bjuder jag på en virtuell bärs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som är trög, men jag förstår inte riktigt situationen/behovet? Vad är det du gör manuellt när du startar en film och hur ser det ut innan?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hittade ett svar för VLC, längst ner på denna sida, har inte två skärmar själv så kan inte testa.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte om det är jag som är trög, men jag förstår inte riktigt situationen/behovet? Vad är det du gör manuellt när du startar en film och hur ser det ut innan?

Största anledningen är väl att jag har en skärm med 120Hz och när man speglar bilderna så kör även skärmen i 60Hz och det är så lätt att glömma av att bara köra mainskärmen speciellt när man är trött efter jobbet och bara drar igång ett spel utan att orka bry sig direkt. Ibland har man kunnat gå och lägga sig och även glömt av att spegla bilderna igen och då måste man gå upp ju. Jobbigt.

Skrivet av Mordekai:

Hittade ett svar för VLC, längst ner på denna sida, har inte två skärmar själv så kan inte testa.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-p...

Tack tack! Ska kolla länken och testa om en liten stund!
Edit: Kollade nu men det verkar inte riktigt vara vad jag efterfrågar. Jag vill alltså att TVn ska bli bortkopplad när jag inte ser film och sedan komma igång så snart jag drar igång. Är kanske trött bara men om jag inte missuppfattar så verkar det inte lösa "problemet".

Hur fan gör folk som har 2 datorskärmar egentligen där en har högre Hz än den andra? Det vore ju ett sätt att gå runt problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kör delat skrivbord, och flytta mediaspelaren till TVns del av skrivbordet. Så spelar det ingen roll om du har olika hz på dina skärmar.

Edit. Ska inte spela roll iaf. Vet att det varit ett problem i Windows sedan länge att få flera skärmar med olika hz att spela boll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Kör delat skrivbord, och flytta mediaspelaren till TVns del av skrivbordet. Så spelar det ingen roll om du har olika hz på dina skärmar.

Tänker samma men kan ju vara så att TS har ena skärmen någon annanstans och vill se skrivbordet där också.
Har för mig att startmenyn alltid visas på skärm nr1

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: Stämmer bra, och det kan mycket väl vara så som du säger.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte programmeringskunskaper, men du behöver kunna följa lite instruktioner.

Du kan göra så att skärmkonfigurationen automatiskt ändras när du startar och avslutar ett program. (förslagsvis mediaspelare)

Följ dessa anvisningar:
https://superuser.com/questions/745318/how-to-start-a-program...
Ange sökvägen till din mediaspelare istället för notepad i exemplet.

När du ska ange program att köras fyller du i följande:

C:\Windows\System32\DisplaySwitch.exe /extend

Sedan skapar du en till aktivitet och använder EventID 4689 istället för 4688, och /clone istället för /extend.

Fråga gärna om något mot all förmodan skulle vara oklart...

I värsta fall kan jag försöka skapa en aktivitet som du kan importera, men oavsett så behöver du följa de första stegen under "Enable 'application start' logging".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Du behöver inte programmeringskunskaper, men du behöver kunna följa lite instruktioner.

Du kan göra så att skärmkonfigurationen automatiskt ändras när du startar och avslutar ett program. (förslagsvis mediaspelare)

Följ dessa anvisningar:
https://superuser.com/questions/745318/how-to-start-a-program...
Ange sökvägen till din mediaspelare istället för notepad i exemplet.

När du ska ange program att köras fyller du i följande:

C:\Windows\System32\DisplaySwitch.exe /extend

Sedan skapar du en till aktivitet och använder EventID 4689 istället för 4688, och /clone istället för /extend.

Fråga gärna om något mot all förmodan skulle vara oklart...

I värsta fall kan jag försöka skapa en aktivitet som du kan importera, men oavsett så behöver du följa de första stegen under "Enable 'application start' logging".

Tack för tipset! Börjar bli lite sent nu men ska testa imorgon och rapporterar tillbaka!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Har skrivit ihop ett litet program för detta nu, men har ej möjlighet att kunna testa det ordentligt då jag inte har två skärmar just nu. Det ser ut att fungera iallafall. Dessutom är jag ännu inte heller någon expert så finns nog ett antal förbättringsmöjligheter gällande koden.

https://github.com/twmanar/AutoDisplayChanger

Ladda ner programmet och kör \AutoDisplayChanger-master\AutoDisplayChangerConfig\bin\Debug\AutoDisplayChanger.exe , därefter kan du välja vad som ska göras när (just nu bara) VLC startas och därefter välja en mapp för att spara konfigurationen och själv programfilen, kryssar du i "Run at Startup" så startar programmet med datorn. Du kan även ta bort detta igenom att göra om processen och och låta rutan vara ej ikryssad. Till sist är det bara att välja "Save settings" och därefter gå till mappen du valde och starta programmet. Smartscreen verkar också varna för programmet men antingen kan du välja att köra programmet eller kompilera koden själv.

Har en del kvar att fixa som UI, att programmet körs i bakgrunden osv men skulle vara nice att veta om det i huvudsak fungerar åtminstone

/Andreas