Jag tror jag installerat ett Virus, vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellent:

Kan inte ens reseta atm så vettefan vad som ska göras.... https://gyazo.com/93c3f0d6aac1dd86147d032bbf0bf197

Du får ordna en skiva/USB med Windows 10 och installera om därifrån. Har du filer att spara så följ Regerts råd i tråden

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Okey, nu har jag kommit så långt att jag har fattat att det är min /E disk som har virus/korrupterade filer på sig iallafall. Jag drog ur den disken och nu funkar windows som susen, frågan är just nu bara hur jag ska få den disken att funka igen. För jag behöver den verkligen.... Jag har en annan dator också vilket är den jag skriver på nu: Asus ROG G20 någonting, kom inte ihåg exakt vilken modell. Problemet med den datorn är bara att den är så jävla kompakt och inte som en vanlig dator så jag vet inte hur jag ska göra för att sätta in en hårddisk i denna, skruvar hit o dit på denna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellent:

@dweebling: Okey, nu har jag kommit så långt att jag har fattat att det är min /E disk som har virus/korrupterade filer på sig iallafall. Jag drog ur den disken och nu funkar windows som susen, frågan är just nu bara hur jag ska få den disken att funka igen. För jag behöver den verkligen.... Jag har en annan dator också vilket är den jag skriver på nu: Asus ROG G20 någonting, kom inte ihåg exakt vilken modell. Problemet med den datorn är bara att den är så jävla kompakt och inte som en vanlig dator så jag vet inte hur jag ska göra för att sätta in en hårddisk i denna, skruvar hit o dit på denna....

OK. Bra att du ha en dator till. Då är det nog enklast att inte skruva i den utan köpa ett kabinett. Billigt i aluminium, eller ett lite dyrare med fläkt i eller så (om du har en USB fläkt hemma någonstans eller så är det också bra). Hårddisken kommer bli varm medan du räddar filer osv så du behöver kylning till den.

Sen är det fråga om du skall ansluta den till din ASUS G20 dator i felsäkert läge eller i normalt läge - vad anser andra? Beror inte det på vilket sorts Anti-virus/malware man har?
Tänkbart att köra på en demovariant av Antivirus + Malwarebytes?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert: Finns det inget lättare sätt, seriöst? Jag menar tror du inte man kan skicka in den till komplett så fixar dem den för samma slant?

Permalänk
Medlem

Vet inte, men tror inte det. Att skicka in kostar väl säkert en undersökningsavgift + eventuellt ny hårdvara. Så nej, inte om du vill ha möjligheten att rädda ditt arbete.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert: Det var som fan då

Permalänk
Medlem

@Xellent: Jag visste inte Komplett gjorde sådant.
Å andra sidan: Om du både räddar dina filer och lär dig nu hur man kan göra och vad som är felet, så är du visare nästa gång, och inte minst - kan hjälpa kompisarna, liksom att veta hur man gör för att i alla fall försöka undvika sånt här.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Beroende på var du bor så finns det säkerligen någon lokal firma som kan hjälpa dig med det du efterfrågar utan att du ska behöva skicka iväg din dator någonstans.

Om du säger vilken stad du bor i kanske säkerligen någon här i tråden rekommendera någon firma som är seriös närma dig eller rent av någon snäll själ hjälpa dig skulle jag tro.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du kan använda denna HD docka för både 2.5 och 3.5 SSD/HDD https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Om du kopplar in HD dockan med hårddisken i en USB port efter att windows har startat så bör det fungera utan problem att söka och ta bort virus och maleware.

HD dockan passar även mycket bra till säkerhetskopiering och kloning och det behöver du.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellent:

Okej, ska förklara lite: Igår så installerade jag HLAE (Half Life After Effects; ett cs cinematics program) från deras hemsida. Kunde inte göra det eftersom windows defender blockerade det, eftersom den misstänkte virus i filen. Jag stängde av Real-time protection då och installerade HLAE. Nu har jag det installerat.

Nu har jag glömt att sätta på windows defender sen igår och nu när jag ska sätta på den är den grå: https://gyazo.com/51600b862eceba20203e6614148165fd

Jag misstänker att jag har fått nåt äckelt virus sen igår då min dator plötsligt är skitseg på att starta, kontrollpanelen slutar svara hela tiden och jag kan inte avinstallera grejer heller. NVIDIA GeForce Experience funkar inte heller som det ska.

Hur fan ska jag göra? Hjääääälp :((

EDIT: Jag kan inte öppna Malwarebytes heller som jag försöker köra.

Gå in här:
https://www.winhelponline.com/blog/windows-defender-disabled-...
Kör CTRL +F:
Remove Windows Defender Policies using the Registry Editor

Ladda ned Regfilen och kör den starta om och se ifall du kan aktivera.

alt.
https://www.youtube.com/watch?v=no66z1UxTiI

edit:
Ok du hade hittat annat, hade en polare vars SSD gav upp här om dagen - den blev segare och segare sen blev det obeskrivliga problem och sen hittade inte windows den länge, ej påverkad av virus dock.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör en runda Malwarebytes utan den disken. Ladda upp loggen här sedan. Borde finnas typ autostart objekt eller annat i registret som startar viruset och det kan du få bort även när disken är urkopplad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: Är det safe o ladda upp loggen? :/

Äre inte liksom private shit där?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@jocke92:

Malwarebytes
www.malwarebytes.com

-Log Details-
Scan Date: 7/8/18
Scan Time: 10:33 PM
Log File: 2185a562-82ee-11e8-be88-6045cba845d7.json
Administrator: Yes

-Software Information-
Version: 3.5.1.2522
Components Version: 1.0.374
Update Package Version: 1.0.5823
License: Free

-System Information-
OS: Windows 10 (Build 17134.112)
CPU: x64
File System: NTFS
User: DESKTOP-E3BSTK9\Alex

-Scan Summary-
Scan Type: Threat Scan
Scan Initiated By: Manual
Result: Completed
Objects Scanned: 306038
Threats Detected: 0
(No malicious items detected)
Threats Quarantined: 0
(No malicious items detected)
Time Elapsed: 1 min, 11 sec

-Scan Options-
Memory: Enabled
Startup: Enabled
Filesystem: Enabled
Archives: Enabled
Rootkits: Disabled
Heuristics: Enabled
PUP: Detect
PUM: Detect

-Scan Details-
Process: 0
(No malicious items detected)

Module: 0
(No malicious items detected)

Registry Key: 0
(No malicious items detected)

Registry Value: 0
(No malicious items detected)

Registry Data: 0
(No malicious items detected)

Data Stream: 0
(No malicious items detected)

Folder: 0
(No malicious items detected)

File: 0
(No malicious items detected)

Physical Sector: 0
(No malicious items detected)

WMI: 0
(No malicious items detected)

(end)

Permalänk
Medlem

Den hittade iaf inget under den körningen som du ser. Såvida du inte kört den tidigare. Loggen visar annars bara sådant som den klassar som hot så ditt privata håller den utanför

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92: Inte kört den på ett tag

Permalänk
Medlem

@jocke92: En fråga, om jag resetar datorn till ett tidigare datum när jag inte har den korrupta disken connectad kommer det göra nåt då? Antar att det inte hjälper ellerhur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellent:

@jocke92: En fråga, om jag resetar datorn till ett tidigare datum när jag inte har den korrupta disken connectad kommer det göra nåt då? Antar att det inte hjälper ellerhur?

Kan hjälpa men inte alltid

Skickades från m.sweclockers.com