Permalänk

Intel i7-8700K med NZXT Kraken X52

Hej!

Tror detta är rätt forumdel...

Har nyligen köpt min första vattenkylda dator och undrar lite om vilka temperaturer man ska förvänta sig av grejerna. Processorn är som rubriken avslöjar en i7 8700K överklockad till 4,6GHz, denna kyls av en NZXT Kraken X52. Har främst spelat BF 1 på ultra inställningar hitintills och temperaturen toppar på ca 75C. Är detta normalt?

Permalänk

Undrar om du slant på tangenterna där, för 8700K klockar upp till 4,7 GHz direkt ur lådan utan överklockning. Visserligen inte på alla kärnorna samtidigt, men ändock.

Hursomhelst - 75C i spel låter en aning högt. Vad har du för chassi och hur ser din fläktkurva på kylaren ut? Vad händer om du kör allt på fullt blås, blir det samma? Du kan ju också ladda ner HWInfo64 och kolla hur VCore och processorns strömförbrukning ser ut.

Du bör dock inte förvänta dig alltför mycket oavsett vad du gör med kylaren. Temperaturerna på Coffee Lake är främst begränsade av värmeöverföringen mellan själva kiselchippet och processorns värmespridare ("locket" av metall ovanpå processorn). Det sitter en medelmåttig kylpasta däremellan som tyvärr resulterar i att det inte spelar så stor roll hur bra ens kylning är på att transportera bort värme från värmespridaren, processorn blir stekhet därunder ändå. Därför väljer många som vill överklocka att "delidda", alltså att ta bort locket, sätta dit en bättre kylpasta (ofta en flytande metall) och sätta på locket igen.

Med detta sagt så är 75C inte alls någon farlig temperatur och om du är nöjd med din hastighet och med ljudnivån på fläktarna så har du inget att klaga på.

Permalänk

Ursäkta, jag menade nog klockad till 4,6 GHz ... Alltså inte överklockad :). Är inte så insatt i termerna än...

Har ett Phanteks P400S chassi med en fläkt bakåt utöver fläktarna på radiatorn, detta ger nog ett dåligt luftflöde. Fläktarna på radiatorn går på 25% tills vätskan når 35C sedan ökar den typ linjärt till 100% då vätskan når 60C. Inser nu att det kanske är dumt att vätskans temperatur styr fläktarna och pumpens hastighet och inte CPU:s temperatur. Den maximala spänningen på CPU verkar vara ca 1,3 V, låter högt, men det var så jag fick den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevoThornax:

Ursäkta, jag menade nog klockad till 4,6 GHz ... Alltså inte överklockad :). Är inte så insatt i termerna än...

Har ett Phanteks P400S chassi med en fläkt bakåt utöver fläktarna på radiatorn, detta ger nog ett dåligt luftflöde. Fläktarna på radiatorn går på 25% tills vätskan når 35C sedan ökar den typ linjärt till 100% då vätskan når 60C. Inser nu att det kanske är dumt att vätskans temperatur styr fläktarna och pumpens hastighet och inte CPU:s temperatur. Den maximala spänningen på CPU verkar vara ca 1,3 V, låter högt, men det var så jag fick den.

Sitter radiator i toppen och blåser ut luften så kan du ju sätta en till fläkt i fronten som blåser in, om du inte redan gjort det.
Verkar bara komma med en i fronten och en bak.

Permalänk

Radiatorn sitter i fronten och drar in luft. Jag har funderat på att sätta dit två fläktar i toppen för att suga ut luft, luftflödet just nu verkar rätt skit.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa, det bör ju öka luftflödet genom radiatorn och chassit.

Permalänk

Det är nog inte så dumt tänkt att ha fläktkurvan styrd av vätsketemperaturen. Ju större temperaturskillnad mellan processor och vätska, desto snabbare överförs värmen till vätskan och ju lägre bör ju processortemperaturen bli. Detta gäller ju dock också för överföringen av värme från vätska till luft, så om vätsketemperaturen är nära den omgivande lufttemperaturen så spelar det nog inte så stor roll hur mycket du blåser på radiatorn. Däremot bör nog pumphastigheten vara styrd av processortemperaturen, om du kan kontrollera den dvs.

1.3v är ganska mycket för 4.6GHz. Processorerna levereras dock med lite marginal där enl min erfarenhet - det är bättre för tillverkare och återförsäljare att processorn går lite varmare än den kanske egentligen behöver än att den är instabil pga för låg spänning. Min 8700K är som bäst medelmåttig när det gäller överklockning, och med 1.3v klarar den 4.8GHz på alla kärnor samtidigt, även med tunga AVX-laster. Riktigt bra exemplar kan nog klara 5GHz runt den spänningen. Du kan säkert få ner din lite men då får du ju hålla på och fippla en del och testa, och det är upp till dig om du vill lägga tid på det.

Som jag sade tidigare - 75C är i sig ingen problematisk temperatur alls. Om du vill överklocka så är det dock inte så bra som utgångspunkt, men om du vill överklocka så är den absolut största åtgärden du kan göra att delidda. För de flesta så sänker det temperaturerna med omkring 20C.

Permalänk

Har ändrat så att fläktarna styrs av vätsketempen och pumpen av CPUtempen, verkar ge lite bättre kylning!

Är intresserad av att optimera spänningen på processorn, lite i all fall :D. Finns det något bra sätt att testa processorn om den är stabil? Har hört om något program Prime64 eller något, är det ett sådant program?

Tack så mycket för er feedback än så länge, det har gett mig en klarare bild av det hela!

Permalänk
Medlem

Det går ett snack på diverse forum om att P400S har ett dåligt eller medelmåttligt luftflöde tack vare ett begränsat luftintag i fronten. Många hävdar på att man bör ta bort frontplåten på chassit så att fläktarna får fritt spelrum. Dock så måste jag säga att när du har en frontmonterad radiator i detta chassit så kan det vara bra att byta ut fläktarna mot en modell som ger ett kraftigt statiskt tryck för att kunna trycka luften genom radiatorns kylflänsar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kör en 8700k i 5.1ghz 1.32v , kyler den med kraken jag med, 69c kommer den upp i som max, och det är ganska högt men är fruktansvärt varmt inomhus nu säkert 30c

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av RevoThornax:

Har ändrat så att fläktarna styrs av vätsketempen och pumpen av CPUtempen, verkar ge lite bättre kylning!

Är intresserad av att optimera spänningen på processorn, lite i all fall :D. Finns det något bra sätt att testa processorn om den är stabil? Har hört om något program Prime64 eller något, är det ett sådant program?

Tack så mycket för er feedback än så länge, det har gett mig en klarare bild av det hela!

Det finns massor med olika program man kan använda och de har lite olika styrkor och svagheter. Du tänker nog på Prime95, som främst är bra till att stresstesta dels kylningen och dels moderkortets spänningsreglering och strömförsörjning, för Prime95 drar nämligen betydligt mer ström (och genererar därför betydligt mer värme) än någon som helst realistisk last. Om du klarar Prime95 utan att processorn blir brännhet eller klockar ner sig så klarar du alla realistiska laster med god marginal. Det är dock inte jättebra för att snabbt ta reda på om processorn är stabil eller ej. Då gillar jag programmet OCCT bättre, det har ett gäng med tester som brukar börja larma rätt snabbt om det är nåt som inte riktigt funkar. Du kan också prova Asus RealBench, som belastar både CPU och GPU samtidigt med verkliga program och är således ett ganska realistiskt testverktyg.

Högst personligen så brukar jag göra ungefär så här: först kör jag OCCT:s small dataset test i ca 10 minuter - det drar nästan lika mycket ström som Prime95 men är enl min erfarenhet bättre på att larma om fel snabbt. Funkar det utan att man får några WHEA-varningar i Windows eventlogg och utan att det stoppar så provar jag lite med OCCT medium dataset test eller med OCCT:s Linpack-test (utan AVX) i en timme eller så. Funkar det med så lämnar jag RealBench på i 8 timmar över dagen när jag är på jobbet, och funkar det med utan varningar så är jag nöjd och kallar det hela stabilt. Vissa testar betydligt mer än jag, men jag hitills har denna metod visat sig pålitlig och jag har aldrig upptäckt fel i efterhand.

Permalänk

Tack så mycket för era svar, ber om ursäkt för det väldigt sena svaret då jag varit på semester. Jag ska tänka igenom vad som ska göras nu!