Permalänk

Dator till pluggande tjej.

Hej som titeln lyder så söker jag en bärbardator till min sambo vars aldrig spelar eller använder krävande program. Datorn skall klara simpla saker som Word, excel , PowerPoint, Streaming osv. Även om det inte är så systemkrävande så vill man ha en så bra dator för pengarna.

Jag har satt upp en budget på cirka 0-7000kr plus lite till om det är motiverat.

Tyvärr så har jag inte hängt med datorsvängen dom senaste åren men SSD skall den ha.

Mvh vilsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericbrodin:

Hej som titeln lyder så söker jag en bärbardator till min sambo vars aldrig spelar eller använder krävande program. Datorn skall klara simpla saker som Word, excel , PowerPoint, Streaming osv. Även om det inte är så systemkrävande så vill man ha en så bra dator för pengarna.

Jag har satt upp en budget på cirka 0-7000kr plus lite till om det är motiverat.

Tyvärr så har jag inte hängt med datorsvängen dom senaste åren men SSD skall den ha.

Mvh vilsen

Åk till Elgiganten, Media Markt, Webhallen eller någon annan sådan hemelektronikbutik och känn o kläm på datorerna - svårt att få en fysisk uppfattning på nätet via bilder och speciellt när det gäller bärbara datorer, ergonomi osv. Personalen hjälper nog er på plats.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Utan att peka på specifik dator, men några generella råd:
-SSD ska det absolut vara, minst ca 250 GB. Inga hybriddiskar, men NVMe är däremot fördelaktigt.
-8GB minne
-i5 el motsvarande AMD, i3/Pentium/Celeron är bara att glömma för någorlunda upplevelse.
-Skärmstorlek och vikt har betydelse om man ska bära med datorn. Någon tunn modell på ca 13-14" kan ge balans mellan skärmstorlek och total storlek/vikt.
-Med s k 2-i-1 el datorer med pekskärm har man oftast begränsad nytta av de funktionerna, även om det säkert kan finnas någon som invänder och inte kan vara utan det.

Dessa är som sagt generella riktlinjer, datorn kan ju mycket väl ha t ex större disk el mer minne.

Som @Demtrest säger kan det vara bra att vara till något elektronikvaruhus. Kan hitta lämplig där, men kolla först lite olika butiker på nätet för att få en uppfattning om vad som finns osv.

Prismässigt bör ni sikta på den övre delen av det spannet el strax över. Det går att få tag på ny dator för runt 3-6k, men oftast får man ångra sig om man köper en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rea på denna https://www.dustinhome.se/product/5011072036/ideapad-320s?sse...

i5 8250u Quad Core
8gb DDR4 RAM
128gb SSD

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Rea på denna https://www.dustinhome.se/product/5011072036/ideapad-320s?sse...

i5 8250u Quad Core
8gb DDR4 RAM
128gb SSD

Ser ju inte alls dum ut, disken kan ju bytas senare om den skulle vara en begränsning (lär bli det förr eller senare). Den där har en rätt bra och aktuell processor (senaste generationen).

När det gäller uppgraderingsmöjligheter går disken i princip alltid att byta ut senare, processor och minne är i många fall fastlödda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipsen. Jag har även kikat på denna https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ56E...

Denna går att få för 7990 med rabattkod men jag har blivit lite avskräckt pga vissa recensioner gnäller på värmen och att fläkten väsnas som fan. Det kan ju vara måndagsexemplar men det är lite tråkigt att skicka iväg en dator på rep när man behöver den varje dag i plugget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ericbrodin:

Tack för tipsen. Jag har även kikat på denna https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ56E...

Denna går att få för 7990 med rabattkod men jag har blivit lite avskräckt pga vissa recensioner gnäller på värmen och att fläkten väsnas som fan. Det kan ju vara måndagsexemplar men det är lite tråkigt att skicka iväg en dator på rep när man behöver den varje dag i plugget.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag inte köpa en HP då jag haft alldeles för dåliga erfarenheter av dem. Skulle snarare kika på en Lenovo Thinkpad T, X eller Yoga serien, men de ligger kanske utanför din budget. Annars skulle jag kika på någon Acer Aspire modell, typ Aspire 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Rea på denna https://www.dustinhome.se/product/5011072036/ideapad-320s?sse...

i5 8250u Quad Core
8gb DDR4 RAM
128gb SSD

Instämmer i att denna verkar bra för ändamålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

250GB ssd, 8GB ram, i3 gen 8, i5 gen 7 eller nyare, alternativt ryzen.
ssd behöver inte alls vara nvme, sata duger fint.

Sedan är excel krävande, men hon gör nog väldigt simpla saker där.

Resten, gå till butik och kolla.

120GB ssd leder till för många till en massa problem med att disken blir full, att man är mindre datorteknisk underlättar inte rensning. Visst de kanske inte installerar så mycket men efter 3år sväller windows av sig själv.

Permalänk
Inaktiv

Lenovo E485. Helt underbar laptop och trevligt billig (om du ska uppgradera är det värt att köpa saker vid sidan om).

Permalänk
Inaktiv

Klart tjejen ska ha det bästa.. Lönar sig i längden.. Dell XPS 13 har 15% rabatt nu och är den ultimata bärbara datorn.

Permalänk
Medlem

Min tjej hade samma behov så jag fick henne att köpa en dator med m-processor (m3 tror jag) som hon varit mycket nöjd med nu i typ två år! m-processorn har passiv kylning och därför finns inga fläktar i datorn! Man slipper problem med damm och får bra batteritid osv.
Rekommenderar verkligen en sån dator för ändamålen.

Permalänk

Det fick bli Dustin datorn som blev länkad tidigare. Förövrigt tog det endast 1 dag att få datorn. Tack för alla tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericbrodin:

Det fick bli Dustin datorn som blev länkad tidigare. Förövrigt tog det endast 1 dag att få datorn. Tack för alla tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att man kunde bidra!

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag klan dela med mig av mina åsikter gällande bärbara datorer När jag skulle skaffa en bärbar var dessa kriterier ett måste för min: Bakgrundsbelyst tangentbord, 1080 skärm, 15+ tum, matt skärm och SSD. Jag tror att man kommer långt genom att leta efter en dator med dessa specifikationer. Som du ser fokuserar jag inte på t.ex. cpu eller gpu, utan snarare funktioner som gör livet så mycket lättare då användarvänligheten åker upp i skyarna! Batteritiden brukar jag ignorera då man ändå har med sig laddare konstant.