Permalänk
Medlem

Bästa möbelbutiken?

Hej Swec!

Jag och sambon kommer köpa en hög med möbler inom kort som vi ska ha när vi flyttar senare i september till våran första egna lägenhet.

Det jag undrar är ifall ni har några tips på vart man bör köpa möbler ifrån? Vi vill ha vanliga möbler (helst inte IKEA).

När man kollar på ställen som mio, furniturebox & chilli så ser allt bra ut. Men när man kollar på recensioner så är det katastrof. Detta gör det lite svårt att veta vart man bör köpa ifrån.

Har ni några erfarenheter, tips eller råd kring detta? Vart bör man kolla någonstans? Vi ska ha möbler för alla vanliga rum... Vardagsrum, kök, sovrum etc.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på blocket, auktioner mm. Tycker själv om lite äldre stil, typ jugend.
Ett massivt köksbord håller länge.

Har en soffa från mio, som jag är nöjd med. När det kommer till soffor tycker jag det det viktigaste är att den är skön att sitta i, därför skulle jag inte kunna tänka mig beställa en utan att ha provsuttit. Tänk på att det brukar vara några veckors leveranstid på soffor.

Köpt soffbord från furniturebox som sprack i bordskivan efter ett tag. Fungerade att reklamera, dock hade jag ingen möjlighet att emballera och skicka tillbaka, men fick ett prisavdrag.

Ett tips kan vara att bygga en "moodboard" för varje rum, och sedan leta inredning efter den.
IKEA har en del bra prylar, men kan tycka att det känns tråkigt när man tar allt därifrån.

Jag antar att ni har en begränsad budget, vilket gör att det kan vara bra att göra upp en plan, så man vet hur mycket man behöver spara in på något för att ha råd med något man verkligen vill ha. IKEA eller begagnade möbler kan alltså vara lösningen för att ha råd med dröm soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Ett tips är att kolla på blocket, auktioner mm. Ett massivt köksbord håller länge.

Har en soffa från mio, som jag är nöjd med. När det kommer till soffor tycker jag det det viktigaste är att den är skön att sitta i, därför skulle jag inte kunna tänka mig beställa en utan att ha provsuttit. Tänk på att det brukar vara några veckors leveranstid på soffor.

Köpt soffbord från furniturebox som sprack i bordskivan efter ett tag. Fungerade att reklamera, dock hade jag ingen möjlighet att emballera och skicka tillbaka, men fick ett prisavdrag.

Vill helst inte köpa andrahandssaker. Vi har bra möjlighet att köpa nya fina möbler

Vi har åkt runt till de fysiska butkerina (mio, furniturebox & chilli) och som sagt så ser det bra ut. Men just att alla ger 1/5 betyg hela tiden får en att tänka om lite...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Vill helst inte köpa andrahandssaker. Vi har bra möjlighet att köpa nya fina möbler

Vi har åkt runt till de fysiska butkerina (mio, furniturebox & chilli) och som sagt så ser det bra ut. Men just att alla ger 1/5 betyg hela tiden får en att tänka om lite...

Grejen med andra hands saker är att man kan få bättre kvalité till ett lägre pris, dock så behöver man oftast mer tid för att lyckas.

Man har den gamla devisen, "No news is good news". Om du är missnöjd är det större risk att den personen lämnar ett omdöme än en som är nöjd. Man får läsa lite vad personen inte var nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Grejen med andra hands saker är att man kan få bättre kvalité till ett lägre pris, dock så behöver man oftast mer tid för att lyckas.

Man har den gamla devisen, "No news is good news". Om du är missnöjd är det större risk att den personen lämnar ett omdöme än en som är nöjd.

Naturligtvis, jag brukar gärna köpa andrahands saker i andra fall och det är inga konstigheter Men just när det kommer till möbler köper jag hellre oanvända prylar

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Blocket & facebook är grymma för det mesta i trä. Köpte själv nyss två skåp, som nya men gav 500:- istället för 4000:-. Även bord och stolar går typ att hitta gratis. Sett hela köksgrupper för 1000:- där nypris är närmare 20k, knappt en repa på sakerna.

Ikea är najs om man tar deras saker som är helt i trä, inge jävla spån och papper =D
Köpte min soffa på mio och är grymt nöjd, men iofs bara haft den i sex månader. Finns ju sen ofta massa mindre butiker som har annat utbud än kedjorna, men oftast med en helt annan prislapp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag skulle kolla in butiker som Svenssons i Lammhult och Stalands Svenska hem om jag var ute efter att köpa nytt och fint.

Permalänk
Avstängd

När man tittar på omdömen/betyg på butiker (och annat) så är det viktigt att titta på vad som recensenterna tycker är dåligt. Kan ju vara att möblerna är jättebra men man hakat upp sig på något annat, bemötande, transport etcetera.

Permalänk
Medlem

Lägg inte vikt på en meningslös recension för en soffa.. Nog att recensioner kan fungera bra för spel och film men att försöka betygsätta en soffa.. Nej. Känns mer som att folk klagar "bara för att"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Hej Swec!

Jag och sambon kommer köpa en hög med möbler inom kort som vi ska ha när vi flyttar senare i september till våran första egna lägenhet.

Det jag undrar är ifall ni har några tips på vart man bör köpa möbler ifrån? Vi vill ha vanliga möbler (helst inte IKEA).

När man kollar på ställen som mio, furniturebox & chilli så ser allt bra ut. Men när man kollar på recensioner så är det katastrof. Detta gör det lite svårt att veta vart man bör köpa ifrån.

Har ni några erfarenheter, tips eller råd kring detta? Vart bör man kolla någonstans? Vi ska ha möbler för alla vanliga rum... Vardagsrum, kök, sovrum etc.

Vad är det för fel på Ikea? Helt klart bättre än chili och furniturebox i vilket fall.

Titta på Bolia, Svenssons, alt. Rum21, Confidentliving eller Reforma ifall ni kan tänka er köpa på nätet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Men vad är det som får dåligt betyg? Hantering av garanti ärenden, leveranser etc, kvalité?
Oftast är det mer eller mindre samma produkter hos de olika återförsäljarna.

Personligen har jag köpt flest möbler från Mio, men det var för att just den serien föll mig i smaken.
Tycker också att det håller bra kvalité.
Som flera tipsat om så sparade jag X antal tusen igenom att köpa det som gick via Blocket.

Kan väl säga att jag är nöjd med Mio, men man får vara ute i god tid.
De andra kan jag inte uttala mig om. Handlat mindre saker på IKEA, Stalands och Folkhemmet.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jysk, Dansk kvalitet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad på Mio och Ikea, ungefär samma låga kvalitet. Rejäla möbler kostar mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad man är ute efter.

När det gäller service och kvalitet går jag till möbelmästarna (i uppsala). Vi har soffor, matgrupp och massor av utemöbler därifrån. Nöjd med allt. Finns kanske någon närmare dig (dock så drivs alla individuellt så kan inte uttala mig om servicenivå på andra ställen. Nackdel kan vara många saker måste beställas (de har oftast endast visningexenplar) och att priserna generellt är något högre.

För "standard"-möbler är IKEA fantastiska och man ska inte vara orolig att ha de som bas i ett hem. Sedan komplettera med några "special"-grejer från andra ställen så är det ingen som tänker på att det 70% IKE-möbler.

Blocket går absolut att fynda på. Vi har köpt allt möjligt från blocket genom åren men hade idag nog inte köpt säng eller soffa därifrån (även om jag var jättenöjd med en soffa jag köpte för 10 år sedan). Däremot soffbord, skänkar etc (dvs hårda möbler) hittar man oftare roligare saker på blocket än i butik för en bråkdel av priset.

Mio har vi köpt lite smågrejer och tyvärr har det varit många grejer som strulat(reklamerat ca hälften), men det är relativt få och inte några dyrare saker så kansle bara otur.

Chilli har vi köpt saker från förr. Inte direkt missnöjd med något därifrån men känslan säger sämre kvalitet än ikea, dock lite "roligare" design ibland.

Gällande omdömmen bör man kolla vad som skrivs, många som bara sätter 5 om de är helt nöjda, annars 1 oavsett vad problemet är. Jag vill dock gärna känna på sakerna innan jag köper så gillar inte beställa rakt av över nätet när det gäller möbler.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Underskatta inte Ikea, särskilt inte om du jämför med Mio osv.

Första egna lägenhet låter som ni är rätt unga med, rätt stor chans att ni vill byta ut saker efter ett tag dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jysk, Dansk kvalitet.

Det betyder att man bygger sina möbler från drivved som är ihop häftade med klammer. Det är min erfarenhet när jag behövde laga en möbel från Jysk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det betyder att man bygger sina möbler från drivved som är ihop häftade med klammer. Det är min erfarenhet när jag behövde laga en möbel från Jysk

Besök Severins i halmstad eller jönköping, dom säljer bara dyra möbler, kvalitet? Ingen aning köper mina saker på jysk,ikea och mio 😂 har till och med möbler från både ÖoB och Maxi

http://www.severins.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jysk... möblerna kan se bra ut, men det är riktigt usel kvalitet. Genomuselt.

Permalänk
Medlem

Möbler är förbannat dyrt vilket du säker märkt om du varit runt och kollat i olika butiker.

Så mitt tips är att köp inte allt på en gång, även om du har bra med pengar så är det dumt att köpa saker man kanske inte vill ha i längden eller som kanske inte passar i just er lägenhet när ni har basmöblerna på plats.

I övrigt så har jag tyvärr inga bättre tips på vart du kan handla än de tidigare förslagen, IKEA, Mio, Svenssons osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Det är ingen större skillnad på Mio och Ikea, ungefär samma låga kvalitet. Rejäla möbler kostar mycket pengar.

Njae så dåligt kvalitet vet jag inte om det är på IKEA ? Har haft väldigt få problem med alla de saker jag köpt av dem och skulle det mot förmodan strula med något så brukar det aldrig krångla när man vill reklamera. Sen är det ju klart att ett skrivbord från IKEA inte har samma kvalitet som ett handsnidat skrivbord från någon mästare har men sen skiljer det ju lite på priset också.

Mio har jag inte handlat så mycket på så de kan jag inte kommentera men de få saker jag köpt där håller fint än.

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för bolia, vi har köpt i sort sett all vår inredning till vardagsrummet därifrån. Kostar en slant men det är bra kvalitet. Passa på att göra beställningen när de har kampanj på möbelsorten du är intresserad av.

\D

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så får man mer för pengarna på IKEA än många av konkurrenterna. Provsatt en del soffor på exempelvis Mio och dessa kändes som fullkomligt skräp jämfört med IKEA i samma prisklass. Så satsa på IKEAs dyrare möbler, alternativt köp ordentliga möbler från mindre butiker med ordentliga designers. Men när du ser priserna på sådana möbler så inser du hur mycket du får för pengarna på IKEA.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är det väl just innehållet i recensionen snarare än betyget man ska kolla på. Köpte en del saker på Mio senast vi uppdaterade vardagsrummet. Inget att klaga på beträffande möblerna men servicen lämnade en hel del att önska.

Annars skulle jag förespråka att blanda in lite Ikea också. Finns många bra saker där till en bra peng och extra plus för att man ofta får med sig sakerna hem samma dag, tror det tog ett par månader för vår miosoffa exempelvis. Tycker även att man kan hitta mycket riktigt bra i möbelväg hos blocket, second hand, eller auktioner. Kanske inte så kul att köpa mjuka saker med textil och stoppning men i övrigt så hittar man nog bäst kvalitet just här.

Permalänk
Medlem

Vill du kombinera bra prisvärde och kvalité så är min känsla att Ikeas dyrare grejer är ganska oslagbara. Tyvärr... Hittar du nåt du gillar någonannstans så borde priset vara typ 30-50% högre än för motsvarande grej hos Ikea.. då borde risken för att det är smäck vara ganska liten.

Permalänk
Medlem

Generellt tycker jag att mio har bättre kvalitet än ikea och jysk t.ex.
Alla mina mio-möbler står rakt och har kommit utan problem vilket dessvärre inte stämmer med jysk och ikea för min del. Sen vill jag bara nämna att ikea har många guldkorn också.

Chilli har en del fina grejer också. Inte erfarit några problem därifrån.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jysk, Dansk kvalitet.

lol, kvalitet

Jysk är nog det värsta skräpet av allt. betydligt sämre passform än IKEA när man bygger själv samt riktigt dålig kvalitet överlag.
nog kan Danskarna designa möbler allt, men är skräpet är byggt i Kina av papper spelar det ingen roll

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Jag har aldrig hittat en soffa på IKEA som är skön, min är från Mio och jag är nöjd med den.

Däremot är en byrå från Mio i princip samma som på Ikea, ock Ikeas lite finare sängar är utmärkta.

För bord och stolar skulle jag säga att man får vad man betalar för.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag kommer antagligen köpa alla mina nya möbler från Ikea när jag flyttar i oktober. Finns ingen hiss i nya huset och jag tänkte kasta alla möbler jag har och köpa nya. Ikea är den enda butik vad jag vet som konkar upp alla möbler in i lägenheten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jysk, Dansk kvalitet.

Jysk är prisvärt, ifall man handlar där på deras återkommande 50-70% reor, fullpris, not so much

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

lol, kvalitet

Jysk är nog det värsta skräpet av allt. betydligt sämre passform än IKEA när man bygger själv samt riktigt dålig kvalitet överlag.
nog kan Danskarna designa möbler allt, men är skräpet är byggt i Kina av papper spelar det ingen roll

Jag sa aldrig att dansk kvalitet var bra, försöker undvika jysk men är man snål så är man

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.