Tipsa/anmäla till polisen ang. ett brott jag inte känner till

Permalänk
Medlem

Tipsen som kommer in är typiska på det sätt som som du skriver.

Hanterade alldeles nyss ett liknande tips. Alla inkomna tips behandlas och det görs en bedömning av vi som jobbar inom den brottslighet som det handlar om. Det kan vara så att ditt tips kan vara avgörande om det startas en utredning eller ej. Men det kommer du förstås aldrig få veta.

Det går att tipsa polisen via webben om du inte vill sitta i den enormt långa telefonkön som är till 114 14. Där kan du även bifoga skärmdumpar om din vän t.ex. har profiler i sociala medier eller annat som kan vara intressant. Var så detaljerad som möjligt när du skriver vad det handlar om. Tänk att det alla uppgifter kan vara intressanta.

Du kan vara anonym om du vill. Men det kan vara så att en utredare vill ha mer uppgifter av dig och då ringer upp.

https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Är det "snabba cash" i samband med brottslighet som hon kommit över lär hon ju knappast deklarerat den inkomsten. Så min iniitiala tanke är: ta kontakt med någon typ av utredare på skatteverket och tipsa om personen i fråga.

Skatteverket är väl nitiska som få

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

För mig skulle det beror på vilket sätt hon har tjänat pengarna. Är det genom utnyttjande av trafficking eller har hon spelat på underground poker är ju stora skillnader.

Om hon hade riskerat egna pengar och spelar poker så skulle jag inte anmäla det. Men om det handlar om utnyttjande av människor eller samhälletsresurser (tex jobba svart) skulle jag anmäla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n3crosis:

För mig skulle det beror på vilket sätt hon har tjänat pengarna. Är det genom utnyttjande av trafficking eller har hon spelat på underground poker är ju stora skillnader.

Om hon hade riskerat egna pengar och spelar poker så skulle jag inte anmäla det. Men om det handlar om utnyttjande av människor eller samhälletsresurser (tex jobba svart) skulle jag anmäla.

I skolan får ni en klapp på axeln av läraren när ni skvallrar men när det kommer till verkligheten får även polischefen sin villa beskjuten så frågan är väl om ni tycker det är värt att ta risken att skvallra.

Jag gissar på droger/doping det borde väl vara det lättaste sättet för snabba pengar och inte att jobbat svart inom något låglöneyrke.

Permalänk
Skrivet av Interpx:

Du kan tipsa Polisen anonymt. Det kan vara sista pusselbiten för att lösa ett brott. Ring in med dolt nummer, säg inte vad du heter och tipsa.

Polisen ser väl vilket nummer man ringer från även om man har hemligt nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

I skolan får ni en klapp på axeln av läraren när ni skvallrar men när det kommer till verkligheten får även polischefen sin villa beskjuten så frågan är väl om ni tycker det är värt att ta risken att skvallra.

Jag gissar på droger/doping det borde väl vara det lättaste sättet för snabba pengar och inte att jobbat svart inom något låglöneyrke.

Jag är för gammal för att oroa mig över sånt. Jag skulle inte kunna leva med vetskapen att man hade kunnat förhindra stort lidande för många andra. Vill hon sälja sig själv, fine. Säljer hon doping till spännisar som injicerar sig själv, fine.
Att ge anonyma tips ger väldigt låga risker jämfört med att vara en högt uppsatt chef inom polisen. Hon kanske har pimpat ut massa unga flickor från östeuropa.. Men omöjligt att ta ställning till skvaller utan att veta vad det handlar om.

Vårt rättsväsende skulle inte komma långt om alla tänkte som du. Utan vittnen som vågar berätta och utan tips så skulle det bli färre domar och färre gripna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

För mig skulle det beror på vilket sätt hon har tjänat pengarna. Är det genom utnyttjande av trafficking eller har hon spelat på underground poker är ju stora skillnader.

Om hon hade riskerat egna pengar och spelar poker så skulle jag inte anmäla det. Men om det handlar om utnyttjande av människor eller samhälletsresurser (tex jobba svart) skulle jag anmäla.

För alla som spelar underground poker har skaffat dom pengarna vitt

Permalänk
Avstängd

11414 kan man tipsa anonymt som någon sade.
Det behövs avgjort mer civilkurage i samhället.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Släpp din avundsjuka över att någon tjänat pengar det är helt enkelt inte nyttigt att bry sig om vad andra gör.

Polisen är överbelastad så kanske bättre att låta dem arbeta med att hjälpa människor som blivit utsatta för riktiga brott.

Kan ju vara så att hen tjänat pengar genom bedrägerier mot helt oskyldigt folk. Ett tips skadar inte. Det värsta som kan hända är att det hamnar i papperskorgen. Kan ju även hända att hen är känd av polisen sedan tidigare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n3crosis:

Jag är för gammal för att oroa mig över sånt. Jag skulle inte kunna leva med vetskapen att man hade kunnat förhindra stort lidande för många andra. Vill hon sälja sig själv, fine. Säljer hon doping till spännisar som injicerar sig själv, fine.
Att ge anonyma tips ger väldigt låga risker jämfört med att vara en högt uppsatt chef inom polisen. Hon kanske har pimpat ut massa unga flickor från östeuropa.. Men omöjligt att ta ställning till skvaller utan att veta vad det handlar om.

Vårt rättsväsende skulle inte komma långt om alla tänkte som du. Utan vittnen som vågar berätta och utan tips så skulle det bli färre domar och färre gripna.

Det är väldigt oansvarigt att sätta familj/sambo/vänner i ren livsfara för man ska va duktig och skvallra.
Inte ens de som blir beskjutna eller knivhuggna idag öppnar käften än mindre de som ser alla dessa skjutningar mitt på ljusa dagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Det är väldigt oansvarigt att sätta familj/sambo/vänner i ren livsfara för man ska va duktig och skvallra.
Inte ens de som blir beskjutna eller knivhuggna idag öppnar käften än mindre de som ser alla dessa skjutningar mitt på ljusa dagen.

Bäst att inte försöka göra något åt farliga personer, de är farliga. Det är vad du tycker? Sen att det kanske handlar om droger som kommer döda folk gör inget, för det är inte någon jag känner? Skitsamma om det är 1000 pers som kommer dö?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Bäst att inte försöka göra något åt farliga personer, de är farliga. Det är vad du tycker? Sen att det kanske handlar om droger som kommer döda folk gör inget, för det är inte någon jag känner? Skitsamma om det är 1000 pers som kommer dö?

Du kanske är jättetuff på internet (lätt att vara bakom datorskärmen) men vårt samhälle har förändrats och folk vittnar helt enkelt inte när det skett skjutningar på pizzerior eller öppna torg.

Tror du att du kommer få bort droger i samhället så är du bara naiv.

Bäst är att rösta rätt så att de partier som vill ta tag i dessa problem får en chans till skillnad från de som uppenbarligen misslyckats, det är vägen jag tycker man ska gå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Du kanske är jättetuff på internet (lätt att vara bakom datorskärmen) men vårt samhälle har förändrats och folk vittnar helt enkelt inte när det skett skjutningar på pizzerior eller öppna torg.

Tror du att du kommer få bort droger i samhället så är du bara naiv.

Bäst är att rösta rätt så att de partier som vill ta tag i dessa problem får en chans till skillnad från de som uppenbarligen misslyckats, det är vägen jag tycker man ska gå.

Varför verkar din inställning bara vara "det kommer aldrig gå så vi gör ingenting"? Hur ska man rösta bort droger och farliga personer? I slutändan är det väl ändå polisen som behöver hantera dessa typer av problem?

Permalänk
Medlem

Var på semester i thailand i vintras och satt i barerna och drack öl på kvällarna. Jag träffade
2 Navy seals (tror en var med när dom hittade Saddam)
1 SAS soldat
1 Högt uppsatt politiker inom UKIP som förklarade varför han ensamt skulle rädda england från allt

FOLK LJUGER!
För att verka viktigare eller för att dom får någon kick av att lura dig.

Polisen kommer inte att göra något för att någon har berättat överdrivna/falska historer för dig.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Bäst att inte försöka göra något åt farliga personer, de är farliga. Det är vad du tycker? Sen att det kanske handlar om droger som kommer döda folk gör inget, för det är inte någon jag känner? Skitsamma om det är 1000 pers som kommer dö?

Jag har bott granne med en knarklangare i ett par år. Jag konfronterade honom en gång och har fått mer eller mindre allt som är åtkomligt utan att bryta sig in sönderslaget. Cyklarna får däcken sönderskurna & annat tråkigt.
Polisen har plockat snubben flera gånger och han är ändå ute.

Bråkar du med fel person så är du rökt i dagens samhälle. Polisen går på knäna redan utan att ni hobbysuperhjältar ska "rädda" folk.

Om du anmäler och det går vidare blir det inte roligt för dig när ditt namn offentliggörs. Det är lätt att sitta på sin höga häst i ett forum med massa datornördar - det är inte lika kul att bli konfronterad av en psykotisk kriminell knarkare.

Inga datorspel eller normala interaktioner i vardagen förbereder en för misären som är kriminella/psykopater/knarkare eller dessa kombinerat.

Försiktighet bör iakttas.

Permalänk
Avstängd

@mikgus:
https://www.youtube.com/watch?v=kOC-F_7BSlA

Tänker på denna haha

@anon291473:

Tack för att någon är på min sida och förklarar verkligheten.
Senaste skottlossningen i Sverige som jag känner till var igår när 2st blev skjutna i Rinkeby.

Ett cykeldäck går att ersätta men inte ett liv, samhället har också ändrats så nu har du inte bara en knarkare efter dig utan gäng med folk som anser att dödligt våld i deras "arbete" är lika legitimt som en hammare för någon som arbetar som snickare.

Polisen är underbemannad och problemet med gängkriminalitet växer jag tror bara inte att lösningen är att skvallra bort problemet men det är otroligt tråkigt att se denna utveckling så jag hoppas något kan göras.

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad på att tipsa polisen och att göra en anmälan. Jag skulle absolut inte anmäla personen baserat på den information som du har lämnat här i tråden. Du vet ju inte ens om personen har begått ett brott och du kan inte bevisa någonting. Om personen inte blir fälld så riskerar ju snarare du att kanske bli fälld för falsk tillvitelse.

Att däremot lämna ett tips om vad du har fått höra är en annan sak. Förmodligen så kommer polisen inte göra någonting för att tipset är för vagt, men då har du i alla fall gjort vad du kan göra om du inte vill luska vidare.

Permalänk
Avstängd

Tar polisen ens i ett tips av typen "person X nämnde att denne begått ett brott, men jag har ingen aning om vad det egentligen rör sig om men jag fick känslan av att det nog var på riktigt"? Man bör väl åtminstone ha något på fötterna innan man börjar anmäla/tipsa om folk till höger och vänster?! Utan något att gå på så verkar det rena vansinnet att ens kontakta polisen. Vad skall de göra, sätta span på personen i fråga? Utan något att gå på?

Det kan ju till och med vara så att TS bara missuppfattat personen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det där är struntprat, vi skulle behöva 10000000 st poliser till då med alla mytomaner och lögnare. Varje helg skulle 3000000 påhittade brott rapporteras.

Bara för att alla brott rapporteras kommer de inte, och behöver de inte, utredas.

Om ALLA brott skulle rapporteras så skulle förr eller senare de på toppen kunna nypas, och då faller hela syndikatet. Se hur kriminaliteten sjönk när södertäljenätverket demonterades.

Tyvärr arbetar polisen i uppförsbacke då den "vårdande" delen av rättsväsendet vill att de kriminella ska ut på gatan igen så snabbt som möjligt.

Men just "det är ingen mening o bry sig" mentaliteten gör att det går utför.
Alla bör dra sitt strå till stacken.
Polisen låser in dom och vi rapporterar det vi hör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha vad töntiga ni är som måste understryka hur många som blir skjutna i samhället och berättar att golare inte har några polare. Ungefär som att TS löper någon risk att hamna i en konflikt med maffian för att han lämnar ett anonymt tips (som antagligen inte leder någonvart)?

TS borde göra vad som känns rätt för HONOM och ingen annan.

Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite, men det är ju min åsikt. Ingen kommer att skjuta dig för att du tipsat anonymt.

Permalänk
Medlem

Snitch

Permalänk
Medlem

Alltså är folk så jävla pantade på det här forumet så de tycker att tipsa polisen om brott är att "tjalla"!?! Fy fan, väx upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt förvånad av hur många "snitch", "golare" & "tjallare" kommentarer det postades här..
Till TS: Som någon skrev tidigare, gör vad som känns rätt för dig.
Håller också med om ett tips för mycket än ett för lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså är folk så jävla pantade på det här forumet så de tycker att tipsa polisen om brott är att "tjalla"!?! Fy fan, väx upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju alla coola basement-gangsters som blir upprörda, dom skall man akta sig för

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Var på semester i thailand i vintras och satt i barerna och drack öl på kvällarna. Jag träffade
2 Navy seals (tror en var med när dom hittade Saddam)
1 SAS soldat
1 Högt uppsatt politiker inom UKIP som förklarade varför han ensamt skulle rädda england från allt

FOLK LJUGER!
För att verka viktigare eller för att dom får någon kick av att lura dig.

Polisen kommer inte att göra något för att någon har berättat överdrivna/falska historer för dig.

Pinsamt att citera sig själv men...
Måste avslöja att det jag skrev igår inte var riktigt sant utan överdrivet och hörsägen från andra som i sin tur har hört det från andra.

jag repterar FOLK LJUGER/ÖVERDRIVER

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tar polisen ens i ett tips av typen "person X nämnde att denne begått ett brott, men jag har ingen aning om vad det egentligen rör sig om men jag fick känslan av att det nog var på riktigt"? Man bör väl åtminstone ha något på fötterna innan man börjar anmäla/tipsa om folk till höger och vänster?! Utan något att gå på så verkar det rena vansinnet att ens kontakta polisen. Vad skall de göra, sätta span på personen i fråga? Utan något att gå på?

Det kan ju till och med vara så att TS bara missuppfattat personen i fråga.

Polisen kommer förmodligen inte göra någonting för tipset är för vagt. Men möjligheten finns ju att polisen redan utreder personen eller har gjort det tidigare, men inte haft tillräckligt med bevis. Då kan ju ett vittnesmål om vad personen har berättat kanske vara tillräckligt med stödbevisning för att få en fällande dom om det finns annan bevisning också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon291473:

Jag har bott granne med en knarklangare i ett par år. Jag konfronterade honom en gång och har fått mer eller mindre allt som är åtkomligt utan att bryta sig in sönderslaget. Cyklarna får däcken sönderskurna & annat tråkigt.
Polisen har plockat snubben flera gånger och han är ändå ute.

Bråkar du med fel person så är du rökt i dagens samhälle. Polisen går på knäna redan utan att ni hobbysuperhjältar ska "rädda" folk.

Om du anmäler och det går vidare blir det inte roligt för dig när ditt namn offentliggörs. Det är lätt att sitta på sin höga häst i ett forum med massa datornördar - det är inte lika kul att bli konfronterad av en psykotisk kriminell knarkare.

Inga datorspel eller normala interaktioner i vardagen förbereder en för misären som är kriminella/psykopater/knarkare eller dessa kombinerat.

Försiktighet bör iakttas.

Att du börjar dra anekdoter om saker vi inte pratar om och kallar folk här för datornördar visar nog hur vettig du kommer vara att diskutera med. Du gör också en del antaganden om vad vi haft för erfarenheter.

Att berätta för polisen vad man vet i det här fallet skadar inte.

Folk gör också många antaganden om vad TS vet om sina bekant, rätt snabba på att avgöra vad polisen kommer göra som att ni är insatta i deras verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tahmady:
Skrivet av Nioreh83:

Alltså är folk så jävla pantade på det här forumet så de tycker att tipsa polisen om brott är att "tjalla"!?! Fy fan, väx upp.

Skrivet av Mixe:

Blev faktiskt förvånad av hur många "snitch", "golare" & "tjallare" kommentarer det postades här..

Skrivet av drwlz:

Det är ju alla coola basement-gangsters som blir upprörda, dom skall man akta sig för

Tycker bara man ska "mind your own business" och inte riskera att sabba någon annans liv i onödan. Jag menar, alla brott skadar inte andra människor, så varför ens lägga sig i överhuvudtaget om man inte har någon koll på vad som försiggår?