Smarttv spelar inte upp .mkv filmer

Permalänk
Medlem

Smarttv spelar inte upp .mkv filmer

Hej, har fått tag i en film som tyvärr är i .mkv format.. har testat spela upp den på två olika tvs, en är smart-tv och en är en några år gammal platt-tv utan smartfunktioner. Har kört med usb sticka på båda men filformatet verkar inte stödjas. Har försökt konvertera i vlc men får inte med filmen, endast ljudet.. Någon som har någon idé? Freemake video converter testade jag men det tog ca 4h per avsnitt av en serie. chromecast etc är tyvärr inte särskilt praktiskt då det är farmor som ska njuta av serien

Permalänk
Medlem

Köra den via plex? Har farmor nätverk/internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ariasias: Brukar vara tvärt om faktiskt, bild men inget ljud.

Att det är formatet mkv är inte viktigt, hur den är kodad är.
Du får ladda hem den igen i annan kodning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Köra den via plex? Har farmor nätverk/internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har hon inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@ariasias: Brukar vara tvärt om faktiskt, bild men inget ljud.

Att det är formatet mkv är inte viktigt, hur den är kodad är.
Du får ladda hem den igen i annan kodning.

Är en torrent, håller på att ladda ner den i annan version men det går i ungefär 30kb/s. Går förvisso framåt men tar någon vecka att ladda ner så en annan lösning vore trevligt

Permalänk
Medlem

Testa transcoda materialet med handbrake ( https://handbrake.fr/ )

Permalänk
Medlem

Vad som ligger packat i en .mkv ändras hela tiden med nya och bättre codecs, dock så kan bara smart tv avkoda det som den kunde när den tillverkades. Såvida det inte finns någon smart tv som uppdaterar codecs men det är inget jag vet.

Packa om filen eller börja streama från htpc med vlc player. Jag har själv ingen smart tv, kopplar htpc istället och då har man full kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Hej, har fått tag i en film som tyvärr är i .mkv format.. har testat spela upp den på två olika tvs, en är smart-tv och en är en några år gammal platt-tv utan smartfunktioner. Har kört med usb sticka på båda men filformatet verkar inte stödjas. Har försökt konvertera i vlc men får inte med filmen, endast ljudet.. Någon som har någon idé? Freemake video converter testade jag men det tog ca 4h per avsnitt av en serie. chromecast etc är tyvärr inte särskilt praktiskt då det är farmor som ska njuta av serien

Skrivet av elBenko:

Testa transcoda materialet med handbrake ( https://handbrake.fr/ )

Som sagt, "handbrake" är din vän.
Testa med en fil, och gör flera olika versioner av den för att testa vad TV'n klarar.
Gissningsvis är det video codecen som den inte fattar sig på, men det kan även vara bitrate, upplösning eller kanske t.o.m. filnamnet.