Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Äger flera bilar och har runt... tio års erfarenhet av att bygga/serva. Volvo är ett stort skämt och ska man kolla enbart kvalité är Toyota, Mazda och Nissan väldigt bra... Alla märken har dock sämre modeller och sämre år.

Av dem sex audis min familj haft och dem två jag ägt har det aldrig varit något fel på någon av dem, aldrig hört kamkedjor rasa på en Audi/BMW men däremot så har volvo haft stor fel på kamrem som rasar innan service intervall/tid.

Vilken bil dricker inte olja för att den körs? jisses... Att man måste toppa upp en halv liter efter 600mil är normalt för en motor som används, ska du snacka dåliga bilar har du Peugot, Fiat, Kia, Renualt och ett par andra billigare budget märken... Bland dåliga märken av egen erfarenhet har vi Mercedes... Överprisade, understyrda skit bilar som knappt lämpar sig för gatan, än mindre bana/kurviga vägar.

En sak att vara säljare och lura folk på bilar, en annan sak att ha praktisk erfarenhet av vad dem ska användas till, köper man en bil vill man att den håller och då får man leta, går man på säljsnack så är man blåst och där står en glad säljare med lite mer provision.

Jag struntar egentligen i vad ni kör. det är inte relevant alls men av erfarenhet och dels av kontakter i branschen så vet man hur mycket problem det blir med Audi. Vi köper sällan in dessa och gör vi det så säljer vi vidare dom i flesta fall då det blir så mycket problem annars i slutändan.

Det är inte "normalt" att toppa upp en halv liter efter 600 mil. Kanske för Vag:s bilar men inte för övriga märken.

Nej du verkar tyvärr inte ha koll på vad du pratar om så vi lämnar det här.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Exxovion:

Jisses vad små bilar. Du underskattar nog hur mycket plats i baksätet ett babyskydd tar.
Jag köpte nyligen en Seat Alhambra (VW Sharan). Och jag ångrar att jag inte köpte en sådan för länge sedan. Så mycket plats på alla platser, och man sitter så otroligt mycket bättre än i en sedan/kombi!

Inte för att va sån men nu kör jag en Audi A1 med babyskydd och barnvagn i utan några större problem

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Inte svar på din fråga men relaterat; Se till att välja barnvagn efter utrymme också. Vissa barnvagnar är ett jävla projekt att vika ihop, i synnerhet om man inte är lång. Storleken ihopfälld varierar också mellan mjölkpaket och tresitssoffa.
I sammanhanget gillar jag brio (numera Britax) Go; blir skapligt kompakt ihopfälld och är två små knappar att fälla ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räcker inte 380 liter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag struntar egentligen i vad ni kör. det är inte relevant alls men av erfarenhet och dels av kontakter i branschen så vet man hur mycket problem det blir med Audi. Vi köper sällan in dessa och gör vi det så säljer vi vidare dom i flesta fall då det blir så mycket problem annars i slutändan.

Det är inte "normalt" att toppa upp en halv liter efter 600 mil. Kanske för Vag:s bilar men inte för övriga märken.

VAG/BMW jämfört med exempelvis en Honda/Mazda/Toyota är som dag och natt. Har bl.a haft en gammal Accord och den drack inte en droppe på de 1000 mil jag brukade köra mellan oljebytena, jag kollade aldrig oljan och fyllde aldrig olja mellan serviceintervallerna. Just nu kör jag en 2016 AMG Merca och den dricker ganska lite olja. Däremot 2016 M3:an jag körde innan dess drack nog en halv liter på ca 1000 mil.

Personligen är jag väldigt skeptisk mot Audi och bland mina kompisar med bil/banintresse har dom rätt dåligt rykte när det gäller kvalité och hållbarhet över tid. Men så länge man köper i princip nytt och säljer inom tre, fyra år borde det vara lugnt. Tror nog min nästa bil blir en 2018 RS3, så fort dom går att köpa på rätt sida 500k.

Permalänk
Medlem

Personligen hade nog Audi och Volkswagen rykt från tänkbara listan ganska omgående. Volvo/BMW alternativt asiatiskt, Toyota/Kia, blir nog bra.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

En Optima SW Plug In Hybrid: https://www.kia.com/se/nya-bilar/nya-optima-sportswagon-plugi...

Fina grejer, sjukt billig i drift.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heatmix:

Personligen hade nog Audi och Volkswagen rykt från tänkbara listan ganska omgående. Volvo/BMW alternativt asiatiskt, Toyota/Kia, blir nog bra.

"Volvo alternativt asiatiskt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

"Volvo alternativt asiatiskt"

Skickades från m.sweclockers.com

De byggs och designas fortfarande i bland annat Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Äger flera bilar och har runt... tio års erfarenhet av att bygga/serva. Volvo är ett stort skämt och ska man kolla enbart kvalité är Toyota, Mazda och Nissan väldigt bra... Alla märken har dock sämre modeller och sämre år.

Av dem sex audis min familj haft och dem två jag ägt har det aldrig varit något fel på någon av dem, aldrig hört kamkedjor rasa på en Audi/BMW men däremot så har volvo haft stor fel på kamrem som rasar innan service intervall/tid.

Vilken bil dricker inte olja för att den körs? jisses... Att man måste toppa upp en halv liter efter 600mil är normalt för en motor som används, ska du snacka dåliga bilar har du Peugot, Fiat, Kia, Renualt och ett par andra billigare budget märken... Bland dåliga märken av egen erfarenhet har vi Mercedes... Överprisade, understyrda skit bilar som knappt lämpar sig för gatan, än mindre bana/kurviga vägar.

En sak att vara säljare och lura folk på bilar, en annan sak att ha praktisk erfarenhet av vad dem ska användas till, köper man en bil vill man att den håller och då får man leta, går man på säljsnack så är man blåst och där står en glad säljare med lite mer provision.

Hårda ord och en del förutfattade meningar.
Jag håller med, motorer som varvas över 4000rpm drar olja, likaså när de går på överladdning stora delar av drift tiden. Fullt normalt.
Men har du ägt någon Peugot, Fiat, Kia, Renualt eller nått annat budget märke själv? Eller vad baserar du din kritik på?

Jag bytte från Volvo (Pga verkstadens långa väntetider, när service lampan tänds och man ringer in, tog det i runda slängar två månader innan bilen fick kärlek. Inte OK!) till en Peugot 208. Den har varit 100% tillförlitlig från dag ett, i 3,5år nu. Enda gångerna den varit inne är för service. Den bil jag haft absolut minst bekymmer med i hela bilägare karriären. Jag är super nöjd med bilen.
Och jag kommer aldrig köpa Peugot igen!!!
Där designers och bil byggare gjort ett fantastiskt arbete, fuckar de upp fullständigt hos återförsäljaren i Göteborg.
Just nu kämpar jag med att de skall sluta dra pengar för 3 årigt service avtal som gått ut för fyra månader sedan.
Avtalet är slut, men pengar fortsätter de att dra..? (Jag vet att jag kan stoppa det på banken, men de är redan skyldiga mej pengar och jag tycker de skall lösa det själva när de blivit påtalade om misstaget.)

Som du ser håller alla inte med dig.
Och det är mycket som skall stämma, för att människor skall vara nöjda. först och främst skall givetvis bilen vara 100%, men förutom det måste kundkontakten vara trevlig, servicen fungera och någorlunda snabbt också.

Jag åker mycket hyrbil, det var en tidigare talare som lovordade sin Ford Focus tidigare. Jag har hyrt en ett par gånger och jag kan ärligt säga att jag hatar bilen. Det är en av de snyggaste modellerna som finns just nu, i blå metallic ser den helt fantastisk ut. Sedan sätter man sig i den som förare, listar ut hur man parkopplar telefonen och snabbt iväg. Det är nu man inser problemet. Focusen har +100 knappar, spridda över allt, att försöka lista ut var man har det man behöver är inte lätt i farten. Man skulle behöva läsa instruktionsboken tre gånger innan man sätter sig bakom ratten. Hur många som hyr bilen, tror ni gör det? Precis!
Ett icke problem om man äger bilen själv givetvis. (Nyare modell kanske inte har problemet längre.)

Till TS!
Om du vill ha in både barnvagn och hundbur, räcker det nästan inte med en vanlig combi. Du kanske skall titta på "plus" "MAX" och allt vad de lite högre modellerna heter? Både Golf och Focus finns i högre modeller. Dvs. de baseras på samma bottenplatta som sitt syskon, men är betydligt rymligare. Andra tillverkare har säkert också höga modeller, men dessa poppar upp snabbt ur minnet.
De är dessutom billigare i drift än att gå upp till full storlek. En golf är billigare än en Passat, En Golf-Plus (tror jag den heter?) borde mao landa någonstanns närmare Golf, än Passat i pengar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hårda ord och en del förutfattade meningar.
Jag håller med, motorer som varvas över 4000rpm drar olja, likaså när de går på överladdning stora delar av drift tiden. Fullt normalt.
Men har du ägt någon Peugot, Fiat, Kia, Renualt eller nått annat budget märke själv? Eller vad baserar du din kritik på?

Jag bytte från Volvo (Pga verkstadens långa väntetider, när service lampan tänds och man ringer in, tog det i runda slängar två månader innan bilen fick kärlek. Inte OK!) till en Peugot 208. Den har varit 100% tillförlitlig från dag ett, i 3,5år nu. Enda gångerna den varit inne är för service. Den bil jag haft absolut minst bekymmer med i hela bilägare karriären. Jag är super nöjd med bilen.
Och jag kommer aldrig köpa Peugot igen!!!
Där designers och bil byggare gjort ett fantastiskt arbete, fuckar de upp fullständigt hos återförsäljaren i Göteborg.
Just nu kämpar jag med att de skall sluta dra pengar för 3 årigt service avtal som gått ut för fyra månader sedan.
Avtalet är slut, men pengar fortsätter de att dra..? (Jag vet att jag kan stoppa det på banken, men de är redan skyldiga mej pengar och jag tycker de skall lösa det själva när de blivit påtalade om misstaget.)

Som du ser håller alla inte med dig.
Och det är mycket som skall stämma, för att människor skall vara nöjda. först och främst skall givetvis bilen vara 100%, men förutom det måste kundkontakten vara trevlig, servicen fungera och någorlunda snabbt också.

Jag åker mycket hyrbil, det var en tidigare talare som lovordade sin Ford Focus tidigare. Jag har hyrt en ett par gånger och jag kan ärligt säga att jag hatar bilen. Det är en av de snyggaste modellerna som finns just nu, i blå metallic ser den helt fantastisk ut. Sedan sätter man sig i den som förare, listar ut hur man parkopplar telefonen och snabbt iväg. Det är nu man inser problemet. Focusen har +100 knappar, spridda över allt, att försöka lista ut var man har det man behöver är inte lätt i farten. Man skulle behöva läsa instruktionsboken tre gånger innan man sätter sig bakom ratten. Hur många som hyr bilen, tror ni gör det? Precis!
Ett icke problem om man äger bilen själv givetvis. (Nyare modell kanske inte har problemet längre.)

Till TS!
Om du vill ha in både barnvagn och hundbur, räcker det nästan inte med en vanlig combi. Du kanske skall titta på "plus" "MAX" och allt vad de lite högre modellerna heter? Både Golf och Focus finns i högre modeller. Dvs. de baseras på samma bottenplatta som sitt syskon, men är betydligt rymligare. Andra tillverkare har säkert också höga modeller, men dessa poppar upp snabbt ur minnet.
De är dessutom billigare i drift än att gå upp till full storlek. En golf är billigare än en Passat, En Golf-Plus (tror jag den heter?) borde mao landa någonstanns närmare Golf, än Passat i pengar.

Min mormor och morfar köpte en Peugot spritt ny, automatlådan rasade efter 1500mil... Kassa bilar helt generellt, min morbror böt ut hela sin fordons park från Peugot, massor av fel. Åker väldigt många olika bilar genom jobbet då vi har en rätt stor bilpark genom våra företagsbilar, kör dragracing/banracing som hobby och i min "grupp" så provar man varandras bilar för att se/känna vad man ändrat på... Se om det är något man själv kan lägga på sin egen bil

Som man dock säger, lita aldrig på en försäljare... Dem har alltid något att tjäna på en. Men, måndags ex finns i alla saker... Bilar har man antingen tur med eller otur... Min rx7a har jag haft extremt otur med... Dock inget med wankeln att göra, upphängningen som strular.

Letar idag efter en klassiker... Men tillbaka till TS, låter som att ni behöver en "stor" kombi, ingen mellan storlek eller liten, bästa tipset jag kan ge är att kolla upp allt om modellen ni kollar efter och prova, ingen annan som kan avgöra detta än en själv.

Peguot har en bra modell kan jag ge dem, 207 serien... Jisses, ut med motorn, i med en 2.0 med turbo, fixa vikt fördelningen sen jävlar är det ingen som har en chans i samma klass, förutom en mx-5 med en bra förare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Oj det var inga större modeller det där. Titta åtminstone på Audi A6, BMW 5-serie eller Volvo V70 eller V90, eller för den delen XC60. Volkswagen Passat kan också vara ett alternativ eller Skoda Superb om du vill ned i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Har endast utgått ifrån våra behov, något som bilarna jag kikat på klarar fint.

Skrivet av klisk:

Jag kör en BMW 3-serie som jag är väldigt nöjd med. Vet inte riktigt vad man ska säga, alla har ju olika preferenser när det gäller bilar.
Du bör ju provköra alla de du nämner och avgöra själv vilken som passar dig bäst.

Absolut! En provkörning av respektive modell är inplanerad. Hur en viss bil är att köra och använda är inget man kan läsa sig till. Oavsett vad det står för siffror i specifikationerna så är det plötsligt helt irrelevant när man väl kör den, eller försöker lasta in packningen.

Skrivet av NoNamesWayne:

Det är Audi man ska hålla sig borta ifrån. Iaf om man vill slippa problem. Oljeförbrukning, kamkedjor som inte håller, elektroniken, problem med automatlådor på större modeller. Att man har samma motor i grunden med olika effektuttag gäller även Audi så som Volvo. Antar att det är lurendrejeri där med?
Nej undvik Vag-bilar. Det är mitt råd som håller på och säljer bilar.

Ja iallafall de modeller som har kamkedja är problemdrabbade, speciellt de äldre modellerna. Min A3:a är en 1.4 TFSI med kamrem. Samt också den DSG-låda som inte är lika problemdrabbad.

Jobbade en tid på Engströms i Linköping som servicetekniker. Vilket är främsta anledningen till att jag valde skaffa en Audi överhuvudtaget. Har mest erfarenhet och kunskap om Audi, så där känner jag mig trygg.

Skrivet av kokkelimokk:

Hur förvarar ni hundarna i bilen? Om ni ska ha någon form av bur i bagaget så behöver ni en större bil säger jag. Speciellt första tiden när liggvagn används.

Finns kanske mindre och smidigare modeller men när vi lastade in ett emmaljunga chassi med tillhörande liggdel i bakluckan på vår V70 så var det i stort sett fullt redan där, lite mindre packning gick in men hundbur hade aldrig gått.
Vår vagn var tvungen att stå på tvären för att få plats, så det kan vara bra att kontrollera i förväg hur djupt bagaget är och om det finns någon barnvagn som går in på längden i bilen ni vill köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde skriva det ja. Vi har som sagt två små hundar, ungefär som den på bilden här. Hundsele som sätts fast i bilens vanliga bältessuttag, i baksätet.

Skrivet av ågren:

Det största problemet med VAG och som också orsakar en hel del strul är deras s.k. 'longlife service' vilket är ett stort skämt. Det finns ingen bil i världen som mår bra av att gå 3.000 mil/två år utan oljebyte även om det så klart påverkas av användningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bad dem redan vid första servicen att ändra till "fast serviceintervall" istället för deras så kallade "flex". Så jag byter oljan varje år nu istället. Tyvärr är ju inte VAG ensamma om denna så kallade "longlife-service".

Skrivet av anon81912:

Vad tycker du om KIAs modeller? De ser väldigt prisvärda ut.

Prisvärda, absolut. Finns ju en hel del andra vettiga alternativ än just de som jag har kikat på. Ska se till o försöka kika på andra modeller också för att kunna göra en mer rättvis bedömning. Än så länge har jag gott om tid på mig.

Skrivet av Napoleongl:

Inte svar på din fråga men relaterat; Se till att välja barnvagn efter utrymme också. Vissa barnvagnar är ett jävla projekt att vika ihop, i synnerhet om man inte är lång. Storleken ihopfälld varierar också mellan mjölkpaket och tresitssoffa.
I sammanhanget gillar jag brio (numera Britax) Go; blir skapligt kompakt ihopfälld och är två små knappar att fälla ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi hade inte tänkt välja någon vare sig dyr eller stor barnvagn, likaså bilbarnstol...

Bilbarnstolar har vi redan provmonterat några olika modeller och det är iallafall inga problem i A3:an. Det är just bagageutrymmet som blir för snålt för att kunna få in en barnvagn tillsammans med vår resväska.

Skrivet av Petterk:

Räcker inte 380 liter?

Nej, tyvärr inte. Hade gärna sett att det räckt då jag trivs bra med nuvarande bil. Men, betydligt enklare att byta bil jämfört med boende iallafall.

EDIT:

Skrivet av trollhattan:

"Volvo alternativt asiatiskt"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jOnÄTÄn:

De byggs och designas fortfarande i bland annat Sverige.

Det är väl XC90, XC60, V60 och V90 som tillverkas på Torslanda?

Så någon av de modellerna är ju helt klart ett bra val om man vill gynna svensk industri/arbetskraft också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej, tyvärr inte. Hade gärna sett att det räckt då jag trivs bra med nuvarande bil. Men, betydligt enklare att byta bil jämfört med boende iallafall.

Men en A4a Avant eller V60 är väl inte så himla mycket större? Vad är det som stoppar? För du kan säkert hitta barnvagn som knappt får plats i en MB E-klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har idag en V60, men fick tillökning nu i somras, så hamnade i samma sits med bil. Har en liten grabb som snart är 3 år gammal, så bilen var tvungen att få plats med en bakåtvänd stol även bakom förarsäten. När yngstningen får en större stol till våren. Även mer packning i bilen. Barnvagnen för lillen går inte in i bilen om jag lägger den på längden på V60, men på V90 är det inga problem.

Jag tittade på massa olika bilmärken, Passat, Avensis, I40 m.m. De ända två bilarna som jag kunde sitta bekvämt fram (1,86 lång) när den bakåtvända stolen fanns bakom mig var Kia Optima och Volvo V90 (nu pratar jag bara Kombi bilar). Det föll dock på en V90. Detta t.va. trevligt bemötande hos Bilia. Har det vart något problem så har vi fått hjälp direkt, aldrig varit några osäkerheter eller problem. Alltid + i kanten. Volvo gör verkligen bra bilar, V60 var skön och köra och tyst. Den nya V90 var desto mer gedigen och skön. Med lite utrustning så får du en riktigt bra stor familjebil.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Avstängd

Har du kikat på Skoda superb, där har du plats, billigare VW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Inget fel på dem bilarna men mitt totala intryck av det du skriver är att du inte har särskilt höga krav rent generellt och då kommer dina val alltid vara helt ok skulle jag tro Kör på, men jag kan inte ge några råd tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har du kikat på Skoda superb, där har du plats, billigare VW.

Skickades från m.sweclockers.com

Älskar baksätet på Superben, är lång och rätt stor men där sitter man som en kung, det baksätet har bara blivit slaget av en bil och det var en Merca S500L som är i en klass för sig

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt i samma situation men har 3 barn där den äldsta precis fyllt 4. Mitt råd: köp inte för litet, det kan råka komma en till. Köpte relativt nyss en 218d xdrive gran tourer, flexibel, rymlig och trevlig att köra. Tar den precis lika gärna som min 525i xdrive. En mindre MPV känns oslagbart, mkt lastutrymme eller 3e sätesrad. Köp för guds skull en automat om du har barn. Har inte köpt det förut men det är guld då barn har en tentens att tappa nappar och saker vid precis varenda rödljus. Så spana in 2 serie GT eller VW touran om du inte vill gå direkt på en finlandsfärja:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

V60 är ju löjlig, justerar jag in framsätet som jag vill ha den så tar knäna i om jag sätter mig bakom. Då är jag 167cm kort varav benen står för en rätt liten del av den längden. En Golf är betydligt rymligare, och Passaten som det landade med lämnar åtminstone 15cm benutrymme bakom mig själv. Kupén i en Golf är väl ungefär som en V70.

I den klassen är nog A4/Golf Sportkombi runt den storleken man vill ha, men du kommer fort att märka att utrymmet tar slut. Är väldigt lätt att överskatta hur mycket en bil rymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har du kikat på Skoda superb, där har du plats, billigare VW.

Skickades från m.sweclockers.com

Skoda, SEAT, VW och Audi ligger ju allihop tillsammans här i stan... så jag ska kika på en sådan nästa vecka.

Skrivet av MsSmith:

@Exxovion: Inget fel på dem bilarna men mitt totala intryck av det du skriver är att du inte har särskilt höga krav rent generellt och då kommer dina val alltid vara helt ok skulle jag tro Kör på, men jag kan inte ge några råd tyvärr.

Skulle vilja påstå att jag har lite för höga krav egentligen. Annars hade jag direkt köpt en "stor och billig" bil. Istället för att kika på de dyra modellerna.

Skrivet av Heinel:

Är inte riktigt i samma situation men har 3 barn där den äldsta precis fyllt 4. Mitt råd: köp inte för litet, det kan råka komma en till. Köpte relativt nyss en 218d xdrive gran tourer, flexibel, rymlig och trevlig att köra. Tar den precis lika gärna som min 525i xdrive. En mindre MPV känns oslagbart, mkt lastutrymme eller 3e sätesrad. Köp för guds skull en automat om du har barn. Har inte köpt det förut men det är guld då barn har en tentens att tappa nappar och saker vid precis varenda rödljus. Så spana in 2 serie GT eller VW touran om du inte vill gå direkt på en finlandsfärja:)

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt... vi skulle nöja oss fint med endast ett barn. Speciellt med tanke på hur svårt det kan vara att skaffa barn. Har råkat ut för några tidiga missfall, men försöker på nytt igen.

Skrivet av Lidodido:

V60 är ju löjlig, justerar jag in framsätet som jag vill ha den så tar knäna i om jag sätter mig bakom. Då är jag 167cm kort varav benen står för en rätt liten del av den längden. En Golf är betydligt rymligare, och Passaten som det landade med lämnar åtminstone 15cm benutrymme bakom mig själv. Kupén i en Golf är väl ungefär som en V70.

I den klassen är nog A4/Golf Sportkombi runt den storleken man vill ha, men du kommer fort att märka att utrymmet tar slut. Är väldigt lätt att överskatta hur mycket en bil rymmer.

Jag är ca 183 lång och tycker man sitter ganska så bra i baksätet på V60:n jämfört med många andra bilar man provat. Baksätet är ju dock i regel lägst prioriterat av tillverkarna kan man tycka, tyvärr.

Ska försöka få till en provkörning av nya V60:n också, bara för att. Jag är inte så förtjust i "touchskärmar" i bilar, då det är mindre trafiksäkert jämfört med vanliga knappar som man hittar utan att behöva titta på dem.

Den V60 som mina föräldrar äger upplever jag som "stötig". Trots att det är standardchassi och original 16" hjul. Fjädringen är stenhård så gott som. Undrar då hur modellen med sportchassi är?

Angående utrymmet så är det för mig precis tvärtom. Brukar ofta få säga till frugan när vi/hon vill köpa något att vi får aldrig in den där i bilen... men vips så gick det in så enkelt. Ändå spelade man mycket Tetris när man var ung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag är ca 183 lång och tycker man sitter ganska så bra i baksätet på V60:n jämfört med många andra bilar man provat. Baksätet är ju dock i regel lägst prioriterat av tillverkarna kan man tycka, tyvärr.

Ska försöka få till en provkörning av nya V60:n också, bara för att. Jag är inte så förtjust i "touchskärmar" i bilar, då det är mindre trafiksäkert jämfört med vanliga knappar som man hittar utan att behöva titta på dem.

Den V60 som mina föräldrar äger upplever jag som "stötig". Trots att det är standardchassi och original 16" hjul. Fjädringen är stenhård så gott som. Undrar då hur modellen med sportchassi är?

Angående utrymmet så är det för mig precis tvärtom. Brukar ofta få säga till frugan när vi/hon vill köpa något att vi får aldrig in den där i bilen... men vips så gick det in så enkelt. Ändå spelade man mycket Tetris när man var ung.

Har du då provat justera förarstolen så pass att du är nöjd med ditt utrymme där, och sen sätta dig bakom dig själv? Om du lyckas ta dig in och har det bekvämt med benen så måste vi vara väldigt olika byggda Volvo har ganska tjocka stolar, vilket ger bra komfort men inkräktar på utrymmet. Blir själv vansinnig när jag inte får in fötterna under stolen framför utan måste sitta med benen böjda jättekraftigt för att rymmas på golvet.

Hade en Ford Fiesta förr så jag känner till det där med pusslande, är lätt när man shoppar och så men när en barnvagn kommer in i bilden blir det nog ett helt annat läge

Permalänk
Medlem

[quote postid="17462871" userid="135689" name="teanox"]
@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Jasså automat strular hos dom flesta, du har bra statistik på detta förmodar jag eller är det som vanligt "jag hade en bil med automatlåda som strulade"...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Gillar du att köra bil välj en i och för sig dyr investering av en Porsche Macan. Har själv kört en sedan 2014 och det är banne mig den roligaste och mest praktiska bil jag någonsin ägt (och då har jag haft två 911 Turbo tidigare som anses höjden av rolighet). Kommer inte att byta ut min Macan Turbo så länge jag lever.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har du då provat justera förarstolen så pass att du är nöjd med ditt utrymme där, och sen sätta dig bakom dig själv? Om du lyckas ta dig in och har det bekvämt med benen så måste vi vara väldigt olika byggda Volvo har ganska tjocka stolar, vilket ger bra komfort men inkräktar på utrymmet. Blir själv vansinnig när jag inte får in fötterna under stolen framför utan måste sitta med benen böjda jättekraftigt för att rymmas på golvet.

Hade en Ford Fiesta förr så jag känner till det där med pusslande, är lätt när man shoppar och så men när en barnvagn kommer in i bilden blir det nog ett helt annat läge

Nja, ska jag vara ärlig så kan jag inte säga att jag suttit bekvämt i baksätet på någon bil, av de jag provat genom åren. Men helt ok iallafall, och lite bättre i V60:n som sagt. Men det finns ändå många modeller som är bättre än V60 också. V70/90 har mer utrymme såklart.

Skrivet av _niko_:

[quote postid="17462871" userid="135689" name="teanox"]
@NoNamesWayne: Hm... Från din lilla lista, det är bara audis V8or och ett selektivt fåtal motorer som använder kamkedja, det är liksom standard på v8or, automat är något som strular hos dem flesta märken därav tar man en manuell låda.

Jasså automat strular hos dom flesta, du har bra statistik på detta förmodar jag eller är det som vanligt "jag hade en bil med automatlåda som strulade"...

Jag tolkade det som att automatlådor är mer benägna att strula jämfört med manuella, vilket stämmer.

Dock är ju manuella växellådor på väg bort mer och mer.

Skrivet av Bascule666:

Gillar du att köra bil välj en i och för sig dyr investering av en Porsche Macan. Har själv kört en sedan 2014 och det är banne mig den roligaste och mest praktiska bil jag någonsin ägt (och då har jag haft två 911 Turbo tidigare som anses höjden av rolighet). Kommer inte att byta ut min Macan Turbo så länge jag lever.

Nej usch, avskyr SUV-modeller. En helt vanlig Porsche 911 är dock trevlig att köra. Fick göra det en del när svärfar ägde en.

Permalänk

Har haft:
en Merca 230E (fantastiskt att köra, men rostade som en 80-tals Opel)
en BMW 320 Coupé (motorras, mitt ex hade också en BMW sedan som även den rasade med motorras)
Peugeot 206 GTI (Fantastisk liten bil, köpte splitter ny för 136000:-, sålde 4 år senare för 105000:-. Inte ett enda problem under hela tiden!)
Peugeot 307CC (första exet i Sverige = dålig idé, men måste säga att Peugeot Göteborg löste allt kanonbra ur både service och ekonomisynpunkt. Har tyvärr hört att servicen är under all kritik sedan 10 år tillbaka! :/ )
Kia C'eed första modellen (Inte ett enda problem!)
Kia C'eed andra modellen (Inte ett enda problem!)
Kia C'eed GT-Line (Inte ett enda problem!)

Nästa bil blir med all sannolikhet en Kia igen alt. en Skoda (Skoda och Porsche är de enda VAG-bilarna jag ens skulle överväga! AUDI, VW eller SEAT === ALDRIG i livet baserat på mina kollegors/samåkningspartners äganden!)

Permalänk
Medlem

Vi kan ju inte glömma att alla VAGS märken till stor del innehar samma delar,motorer,plattform och folk som designat bilarna. Den stora skillnaden är priset där skoda är absolut bäst prismässigt. Och utseendet förstås

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Vi kan ju inte glömma att alla VAGS märken till stor del innehar samma delar,motorer,plattform och folk som designat bilarna. Den stora skillnaden är priset där skoda är absolut bäst prismässigt. Och utseendet förstås

Precis, men de sätts och slutmonteras ihop i olika fabriker, och statistiskt har Porsche och Skoda högst tillförlitlighet, och kollar man olika reliabilityundersökningar så påvisas detta även i dessa.
T.ex.:
https://www.reliabilityindex.com/top-100
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/91220/the...
https://www.independent.co.uk/life-style/motoring/most-reliab...
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfa...

Sen är det rätt intressant att Audi likt Tesla hoppar jojo i många rapporter, ett fenomen som BMW hade för ett antal år sedan, ett fenomen som analytiker då kopplade till brand forgiveness (som bl.a. Apple lever på).

Permalänk
Medlem

Håller med alla som tipsar om större modeller. Hade underskattat själv hur mycket plats man behöver.

Med babyskyddet på plats i baksätet på min 5-serie kombi (f11) så får man vara max ca 180cm lång om man inte ska behöva kompromissa med sätesinställningen fram (benvinkeln när fotsulorna tar i där fram, om ni fattar). Tror bakåtvända barnstolen blir ännu större.

Dagens barnvagnar är enormt stora också. Vi tar inte med vår vagn längre när vi hälsar på släkten, har skaffat en "resvagn" som blir väldigt kompakt när man packar ihop den. Men den duger inte om man vill gå långpromenader.

Kollat något på 3-serie GT? Det lastar förvånansvärt mycket och har bra innerutrymmen pga förlängd hjulbas.
Annars en typ MPV kanske vore något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej usch, avskyr SUV-modeller. En helt vanlig Porsche 911 är dock trevlig att köra. Fick göra det en del när svärfar ägde en.

Klart en 911 Turbo är vassare runt en bana (som du kunde läsa i mitt inlägg så har jag haft två stycken) men som en varje dag-bil så står Macan Turbo ut rätt ordentligt. Mycket smidigare än en jätteSUV som Cayenne eller Volvo XC90 men ändå gott om utrymme både för passagerare och last, nice lite högre överblick över trafiken, en fantastisk motor (6:a med dubbelturbo och 400 hästar) som gör 0-100 på 4.6 s (med Chrono package som jag har). Jag valde dessutom till alla tillval som fanns som gjorde väghållningen bättre och struntade i säkerhetsgrejorna...

Det som gör Porsche Macan rolig är att man förväntar sig en lite seg och svajig SUV men när man drar iväg så är det något HELT annat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Då det inom en snar framtid kommer ske en liten tillökning i familjen i form av en liten ynklig varelse kallad bebis så har det blivit dags att fundera på vilken bil man ska byta till.

Behovet är att få in två vuxna, ett kommande barn, två små hundar samt barnvagn. Sedan också lite packning för några dagars besök hos t.ex. föräldrarna.

Eftersom vi idag kör Audi A3 SB så är det främst A4 Avant jag är intresserad utav, och ska i samband med service nästa vecka prova en sådan.

Bilar motsvarande A4 som jag tittat på är BMW 3-serie, Mercedes C-klass, VW Golf eller Volvo V60. Övriga har inte fångat mitt intresse.

V60:n uteslöt jag dock omgående eftersom jag tidigare kört en sådan under längre tid och trivs inte med den modellen.

Bara en sådan liten skitsak som förvaringsutrymmet längst fram i mittkonsolen där jag lägger t.ex. solglasögonen är lite av en "dealbreaker" och ett absolut minimikrav för mig. Såhär ser A3:an ut. https://cdn.blocket.com/static/1/original/81/8146591807.jpg

I V60:n är det inte lika enkelt åtkomligt då det är bakom "panelen" i mittkonsolen. Även förvaringsfacken i dörrarna är lite sämre designade. https://cdn.blocket.com/static/0/original/09/0934329200.jpg

I övrigt när det gäller utrustning så har jag egentligen inte alls några krav. Det jag har idag är vanlig farthållare, p-sensorer bak samt 2-zons klimatanläggning. Detta tillhör ju standardutrustningen på de flesta nya bilar idag.

Vilken av dessa modeller skulle ni välja, och varför?

EDIT: Begagnat från modellår 2016- och som inte gått mer än ca 4000 mil är vad jag främst riktat in mig på. Då är det fortfarande en så gott som ny bil men man sparar en rejäl summa i och med värdeminskningen.

Mitt stora tips är Skoda Superb, har för ca 1 månad sedan hämtat ut min, Sväljer allt jag kastar in i den utan problem, har en 8 åring som sitter på bilkudde, en 1.5åring som har bakåtvänd bilstol Britax My Way Plus, och snart en pytte som kommer sitta i babyskydd, vid provmontering av alla stolar sitter både jag och min sambo som kungar i förar och passagerarsäte, barnen får plats utan några problem i baksätet. På detta så går en Buggaboo Donkey 2 tvillingvagn med både liggdel, sittdel och ram tilsammans med matkassar / bagage vid resor in ledigt i bagaget. Valet för mig föll enkelt på Skodan då den känns precis som en VW/Audi men är snäppet större än både Passat och A6an. Kör 150hk TDI AddBlue med DSG7an. Efter en månad med 250mil ca bakom mig så kan jag enkelt konstatera att jag nog aldrig har varit såhär nöjd med en bil någonsin. Ett extra gotti gott gott är att den är hiskeligt snål om man kör den korrekt, senaste tripmätaren står på 1100km och reserven är inte äns nära.

MVH
Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.