Dator för spelande/videoredigering för att ersätta gammal speldator - flexibel budget

Permalänk

Dator för spelande/videoredigering för att ersätta gammal speldator - flexibel budget

Hej!

När jag testade på att bygga en speldator julen 2013 så fick jag väldigt mycket hjälp av några vänliga användare här på forumet. Jag skulle ju inte vilja påstå att jag är särskilt kunnig inom hårdvara alls, så nu vänder jag mig hit igen i hopp om att få lite råd. Nu vill jag skaffa en ny dator, men känner inte riktigt för att montera ihop den igen själv. (Dels bor jag inte hemma längre, och dels fick jag en del hjälp från min bror förra gången) Är det i så fall fortfarande värt det att köpa allt komponentvis för att sedan låta någon annan montera ihop datorn, eller ska jag kanske satsa på en färdigbyggd? Min gamla dator är lite halvt sönder just nu, men jag kommer nog inte återanvända några komponenter (som ex. chassit) då det är tänkt att någon annan ska kunna använda den om de vill reparera den. Rent intuitivt känner jag ändå att komponentvis är vägen att gå, men det är väl också för att jag inte har hört så mycket bra om färdigbyggen, samt att det känns som att datorn kan anpassas mer till mina egna behov.

Det jag har hört från ett antal vänner är att det var ett ganska dåligt läge för min dator att lägga av... eftersom priserna på komponenter tydligen har stigit. Jag är dock i behov av en ny stationär dator i slutet av august i och med att höstterminen börjar. Planen är att jag ska kunna hämta datorn runt den 26-30 augusti.

I alla fall så letar jag efter en dator på samma relativa nivå som min gamla dator var på 2013 - alltså något bättre. Min känsla var att den var kraftfull nog för allt jag använde den till, och en bit över snittet på den tiden, men samtidigt inte ultramodern och "bäst-på-marknaden".

Det jag främst kommer att använda datorn till (utöver vardagliga sysslor såsom Chrome) är spelande och videoredigering. Jag kommer även använda Matlab en del för studierna, men jag tvivlar på att det kommer att krävas extremt mycket kraft för de uppgifter vi får. När det gäller spel så spelar jag främst Final Fantasy XIV, League of Legends och Overwatch. Alltså kanske inte de allra mest grafiskt krävande spelen som finns. Då och då testar jag väl på något med lite mer krävande grafik (så en framtidsbuffert är väl alltid skön att ha), men jag tror att jag kommer hålla mig främst vid dessa spel. Videoredigering är väl mest på amatörnivå i After Effects. Här är det helt enkelt så att det skulle vara skönt med lite högre hastigheter, men min gamla dator klarade sig väldigt bra för den nivå jag höll mig vid. Jag skulle möjligtvis vilja utöka lagringsutrymmet en del

Min gamla dator såg ut så här:

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming-series
RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG
PSU: Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum, Modulär
Moderkort: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX
Kylare: Noctua NH-U125
Chassi: Fractal Design Define R4
SSD: Samsung EVO Basic 840-Series 250 GB
HDD: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB

Budgeten är i stort sett flexibel. Jag tror att min gamla dator låg på runt 13k till slut, inklusive Windows 7. 15-17k hade väl varit rimligt enligt mig, men om det visar sig att det helt enkelt kostar mer att få ut en översatt "relativ prestanda" jämfört med slutet av 2013 så är jag redo att betala mer. 20k är väl ungefär där jag känner att jag inte är lika intresserad av högre prestanda för pengarna längre!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack, ska definitivt kika på den! Verkar passa både önskad prestanda och prisklass!

Skickades från m.sweclockers.com