Texture Filtering Quality eller High Quality, nån skillnad?

Permalänk

Texture Filtering Quality eller High Quality, nån skillnad?

Hej.

Som titeln säger, är det nån skillnad?
Väldigt svårt att hitta nån info om detta då det endast verkar vara folk som gissar, eller info från 10 år tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Prova o se. För helt ärligt, det är bara du som kan avgöra det.

Rent tekniskt är det skillnad, men om du märker det i detalj eller i fps vet inte vi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Problemet är att ja vet inte direkt något vettigt sätt att testa det.
Skulle tro skillnaden i bild är väldigt liten, så skulle nog inte kunna se den om ja inte har "före/efter".
Men om det är en skillnad, och bilden är bättre, så är det ändå en skillnad, så skulle hellre vilja ha det;P

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Problemet är att ja vet inte direkt något vettigt sätt att testa det.
Skulle tro skillnaden i bild är väldigt liten, så skulle nog inte kunna se den om ja inte har "före/efter".
Men om det är en skillnad, och bilden är bättre, så är det ändå en skillnad, så skulle hellre vilja ha det;P

Fast om inte DU upplever någon skillnad så tar du ju den med bäst FPS. Och är de samma så spelar det ju ingen roll vad du väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@GuuFi:
Är det där Nvidias eller spelets inställningar?
För Normal finns inte äns där, är Quality som är "Normal".

@talonmas:
Lite av en perfektionist, finns mycket ja inte skulle märka av om ja inte visste om det.
Bara för ja inte märker det betyder det inte att ja vill ha det så, vill hellre ha så ja vet att det är bättre, även om ja inte märker av det.

Nu snackar ja inte om placebo grejer, menar det det verkligen ska vara skillnad, även om det är svårt att märka etc. Vilket ja antar det här är;P

Om det finns något bra test på nån modern motor skulle kunna försöka göra ett test där,
för måste ju inte vara nåt direkt spel egentligen. Bara det är nån modern motor,
och ja antar man vill då ha typ, UE3-4, Cryo engine eller va den heter, Unity, sen antar ja det finns mer?
Och nåt test/spel/demo grej som använder bra texturer etc så det blir vettigt;P

Sen vet ja ju inte ifall Nvidia skippar det där för vissa spel ändå i sina drivers med något special.
Men det är ju annan femma, därför antar ja det är mer vettigt att testa på något random fast vettig motor för att få ett bra test scenario.

Permalänk
Medlem

Fast det finns inte alltid ett rätt o fel. Tex vem är bäst, mamma eller pappa? Ingen kan testa och säga till dig.

Fast om du bara letar teknisk förklaring pga nyfikenhet så förstår jag dig fullt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hej.

Som titeln säger, är det nån skillnad?
Väldigt svårt att hitta nån info om detta då det endast verkar vara folk som gissar, eller info från 10 år tillbaka.

Texture Filtering, dvs Anisotropic Filtering (AF), är väl just inget som är speciellt tungt. Det drar mest bara bandbredd, och så länge man har gått om det, så kan man mer eller mindre alltid sätta det på högsta utan att FPS rör sig ur fläcken.

Allra enklast är väl att tänka så här,

  • >GDDR5 = Quality/High Quality, 8-16x AF

  • <DDR4 = Performance/High Perf, Trilinear-4x AF

AF gör stor skillnad i alla spel, vem vill ha suddiga texturer liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

@alevel:

Jo men problemet är just Quality mot High Quality.
För namnet är ju uppenbart i sig, men man tänker ju att default bör vara "inga kompromisser".
Alltså inget som tar kvalité för att påverka originalet.

Nu är ju filtrering i sig något som per definition inte är original såklart.
Men att det i default är i Quality, på både AMD och Nvidia, och att man läser att vissa spel verkar påverkas av detta (med textur fel eller annat krångel) även om sällsynt får mig att undra om det är så lätt som att "här är lite bättre kvalité".

För det kanske var så i grunden, men att det sen blivit att dom super optimerat det där genom åren så det egentligen är samma kvalité men utnyttjar hårdvaran bättre eftersom dom antar att man kör Quality.

Eller så kanske det inte alls är så och det helt enkelt är sämre kvalité helt enkelt (även om lite).

För rent prestandamässigt tror jag skillnaden är extremt liten även mellan High Quality och High Performance.
Möjligen att det märks som du sägger, i dåliga scenarion som DDR4 eller lägre,
men har för mig att normala scenarion rör det sig typ 1fps om man har tur.

Dock visste ja inte att det påverka bandbredden, jag trodde att det skippa matematiska beräkningar när allt väl redan var överfört, för det är väl inte så att GPUn måste skicka över saker efter beräkningen och att det isf skulle bli mindre/större beroende på. För en bild tar alltid lika mycket plats så länge inte storleken eller djupet ändras va ja vet (om man skippar lossless komprimeringen den kan köra internt).