Permalänk
Medlem

LG - färgåtergivning och HDR?

Jag skall köpa en ny tv och byta upp mig till en 4K tv från den 1080P tv jag har idag (Sony 48” W705C). Jag har funderat en del på ”LG 55UJ670V”, verkar vara en bra budgetv som fått positiva omdömen och med låg inputlag (viktigt för mig som spelar tv-spel en hel del), men då jag inte kunnat granska den personligen i butik, den finns bara på Netonnet och då endast nerpackad, har jag lite funderingar. Det som jag gillar med Sony tvn jag har idag är färgåtergivningen som jag upplever som tvns styrka: det är ett väldigt ”mustigt tryck” i färgerna. Hur är LG på den punkten (jag vet att de naturligtvis kan skilja mellan olika modeller men hur är deras rykte på ”färgåtergivningsfronten” generellt)? Tvn jag är intresserad av (UJ670V) stödjer HDR och så här beskrivs den ”Hybrid Log-Gamma (HLG), aktiv HDR”. Vad jag jag förstår så bara för att en tv stödjer HDR behöver det inte betyda att den kan visa det på korrekt sätt, kan tvn jag är intresserad av visa HDR på korrekt sätt och om inte hur undersöker man det när de flesta 4K tv-apparater idag beskrivs som ”HDR-Ready”? Tack på förhand!

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55uj...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Sony W7-serien från 2015 verkar vara VA-full-hd-paneler från 2015 i Sonys mellanklass. Att då byta till LG:s budgetklass med enkla IPS-paneler lär blir ett rejält nedköp. Beroende på hur bra VA-paneler som sitter i Sonyn kan du räkna med 5 till 10 ggr sämre kontrastförhållande (rakt framifrån). Fördelen med IPS är bättre betraktningsvinklar men i de här fallen och de paneler som sitter i LG:s 6-serier är det sällan så mycket bättre i vinkel de heller.

LG:s 6-serie av modeller är något man väljer för att man inte riktigt bryr som om bildkvalitet, vill hålla kostnaden nere men också vill undvika skräpet. De har en hög lägsta nivå och är tillförlitliga i vad du får så alltid ett bättre val än en random OEM-TV. Men de är också på just lägsta nivån. Här finns inte någon kvalitet att hämta någonstans. HDR på den typen av TV som 6-serien företräder är ofta meningslöst eftersom det inte finns någon faktisk dynamik. För lågt kontrastförhållande och ingen ljusstyrka att tala om. HDR handlar här om att den tar emot signalen och reproducerar den.

Vill du fortsätta på det spår du har med det du gillar med din nuvarande Sony-TV ska du sikta på modellerna i Sonys XE9-serie som är 2017-modeller som går riktigt lågt i pris nu tills de säljer slut. Då får du bättre kvalitet på alla sätt och i fråga om HDR är det också bland det bästa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Sony W7-serien från 2015 verkar vara VA-full-hd-paneler från 2015 i Sonys mellanklass. Att då byta till LG:s budgetklass med enkla IPS-paneler lär blir ett rejält nedköp. Beroende på hur bra VA-paneler som sitter i Sonyn kan du räkna med 5 till 10 ggr sämre kontrastförhållande (rakt framifrån). Fördelen med IPS är bättre betraktningsvinklar men i de här fallen och de paneler som sitter i LG:s 6-serier är det sällan så mycket bättre i vinkel de heller.

LG:s 6-serie av modeller är något man väljer för att man inte riktigt bryr som om bildkvalitet, vill hålla kostnaden nere men också vill undvika skräpet. De har en hög lägsta nivå och är tillförlitliga i vad du får så alltid ett bättre val än en random OEM-TV. Men de är också på just lägsta nivån. Här finns inte någon kvalitet att hämta någonstans. HDR på den typen av TV som 6-serien företräder är ofta meningslöst eftersom det inte finns någon faktisk dynamik. För lågt kontrastförhållande och ingen ljusstyrka att tala om. HDR handlar här om att den tar emot signalen och reproducerar den.

Vill du fortsätta på det spår du har med det du gillar med din nuvarande Sony-TV ska du sikta på modellerna i Sonys XE9-serie som är 2017-modeller som går riktigt lågt i pris nu tills de säljer slut. Då får du bättre kvalitet på alla sätt och i fråga om HDR är det också bland det bästa idag.

Tack så mycket för din input, det uppskattas. Jag kommer strunta i 670V helt enkelt. Är det samma situation idag som 2016 när jag köpte Sony tvn, dvs. att det i prisklassen 5000-8000 inte finns så mycket att hämta. XE9 verkar vara en fantastisk tv, dock så är den lite för dyr. Hur är modellen under: XE8? Har årets nya tv-modeller släppts än för om inte så är fallet kan jag gärna vänta till en eventuell rea under Black Friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: 8-serien är en enklare typ av TV. Överlag troligtvis bättre än den du har, men kanske inte markant bättre. Betydligt bättre än LG:s 6-serie på HDR i alla fall men den har inte heller inte 9-seriens kvalitet på den punkten i fråga om färgomfång och ljusstyrka.

Är du ute efter en betydande skillnad mot det du har, så bör du alltså spara ihop pengar till en 9-serie. Hinner du inte med en XE9-modell kommer antagligen XF9-modellerna (från 2018) att ligga på prisnivåerna som dagens XE9-modeller är på. Men då får du vänta troligtvis vänta till våren 2019 innan priserna är på den här nivån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: 8-serien är en enklare typ av TV. Överlag troligtvis bättre än den du har, men kanske inte markant bättre. Betydligt bättre än LG:s 6-serie på HDR i alla fall men den har inte heller inte 9-seriens kvalitet på den punkten i fråga om färgomfång och ljusstyrka.

Är du ute efter en betydande skillnad mot det du har, så bör du alltså spara ihop pengar till en 9-serie. Hinner du inte med en XE9-modell kommer antagligen XF9-modellerna (från 2018) att ligga på prisnivåerna som dagens XE9-modeller är på. Men då får du vänta troligtvis vänta till våren 2019 innan priserna är på den här nivån igen.

Mina föräldrar fick en tv när det köpte bergvärme, en Samsung UE50KU6095 som jag upplever som ganska bra, både i färgomfång och kvalite på bilden överlag (1080P ser bra ut uppskalat till 4K). Jag hoppade över just denna modell när jag köpte min W705C 2016 för att det var en vudgetmodell men har på senare tid kommit att gilla den. Just KU6095 säljs inte längre men jag undrar om du vet vad Samsungs motsvarande modell heter idag samt vad du tycker om Samsung budget och mellanklassmodeller överlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: KU6 är idag efterföljd av MU6 och NU7 för 2017 resp 2018. I grunden samma förutsättningar som den Sony du har, men då bättre än en budget IPS på just HDR. Så vill du ha en markant förbättring mot den TV du har behöver du fortfarande kliva upp till en bättre klass. Samsungs motsvarighet till Sonys 9-serie är Q-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: KU6 är idag efterföljd av MU6 och NU7 för 2017 resp 2018. I grunden samma förutsättningar som den Sony du har, men då bättre än en budget IPS på just HDR. Så vill du ha en markant förbättring mot den TV du har behöver du fortfarande kliva upp till en bättre klass. Samsungs motsvarighet till Sonys 9-serie är Q-modellerna.

Ok, tack för infon. Vad brukar rekommenderas när det kommer till 4K tv-apparater i prisklassen 5000-7000kr. Finns det någon speciellt märke och modell som räknas som riktigt bra eller får man alltid nöja sig med halvskaplig byggkvalite och ganska mediokra bildegenskaper, vad skulle du säga är det bästa i det prisspannet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Jag rekommenderar att du väljer den produkt som passar dina behov bäst. Vore det så enkelt att ett visst märke eller viss modell var bäst i alla lägen skulle resten av världen redan köpa den TV:n och vi skulle inte ha 800 modeller att välja på.

Har skrivit artikel om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Jag rekommenderar att du väljer den produkt som passar dina behov bäst. Vore det så enkelt att ett visst märke eller viss modell var bäst i alla lägen skulle resten av världen redan köpa den TV:n och vi skulle inte ha 800 modeller att välja på.

Har skrivit artikel om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-produktgenomgang-av...

Tack för artikeltipset, har läst och lärt mig jättemycket. Kanske är läge att lugna sig lite ändå och vänta på tv-reorna närmare jul och se vad som händer då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: KU6 är idag efterföljd av MU6 och NU7 för 2017 resp 2018. I grunden samma förutsättningar som den Sony du har, men då bättre än en budget IPS på just HDR. Så vill du ha en markant förbättring mot den TV du har behöver du fortfarande kliva upp till en bättre klass. Samsungs motsvarighet till Sonys 9-serie är Q-modellerna.

I min tråd undrade jag primärt över kvaliten på färgåtergivningen i LGs budgetmodeller. Tiderna och priserna har förändrats något sen i somras och man kan nu få en 55” tv ur Samsungs 8000-serie för ca 8000kr. Har du någon uppfattning hur Samsung är på den här punkten? Jag har fortfarande min Sony W705C från 2015. Du skriver i din artikel

”/.../ Vad de tydligt tappar mot Q-serien är att NU8-serien inte har samma kapacitet för HDR med lägre ljusstyrka och snävare färgomfång /.../”

Du gör jämförelsen med Samsungs Q-serie. Jag undrar däremot om det skett så mycket på ”färgomfångsfronten” sedan 2015 att jag fortfarande kommer uppleva ett lyft mot den tvn jag har idag (W705C) eller måste jag fortfarande upp i en bättre serie? Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Izak80: Jag kan inte svara för hur du upplever skillnaden. Fast jag tror du frågar efter något annat?

På "färgomfångsfronten" har det skett enormt mycket med HDR som din nuvarande TV inte är kapabel till att återge på något sätt. Då går det inte riktigt att jämföra mot din gamla. Skillnaden mellan HDR och SDR är betydande, så länge TV:n och innehållet håller den kvalitet som är möjligt med HDR.

Men om du skulle dra igång en befintlig film, säg på Blu-ray är det en annan sak. För SDR har det på ”färgomfångsfronten” varit exakt samma sedan 60-talet. Där kommer skillnaden mellan NU8 och Q-serien istället handla om skillnaden i panel, reflexfilter, bakgrundbelsyning, kontratsförhållande etc. Och där är också Q-serien snäppet bättre än NU8-serien, men det är tämligen subtila skillnader.

Vill du däremot få en stor förändring och skifta över till HDR och ser det som ett mål är Q-serien, ju högre upp du går, en betydande förbättring mot NU8-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Izak80: Jag kan inte svara för hur du upplever skillnaden. Fast jag tror du frågar efter något annat?

På "färgomfångsfronten" har det skett enormt mycket med HDR som din nuvarande TV inte är kapabel till att återge på något sätt. Då går det inte riktigt att jämföra mot din gamla. Skillnaden mellan HDR och SDR är betydande, så länge TV:n och innehållet håller den kvalitet som är möjligt med HDR.

Men om du skulle dra igång en befintlig film, säg på Blu-ray är det en annan sak. För SDR har det på ”färgomfångsfronten” varit exakt samma sedan 60-talet. Där kommer skillnaden mellan NU8 och Q-serien istället handla om skillnaden i panel, reflexfilter, bakgrundbelsyning, kontratsförhållande etc. Och där är också Q-serien snäppet bättre än NU8-serien, men det är tämligen subtila skillnader.

Vill du däremot få en stor förändring och skifta över till HDR och ser det som ett mål är Q-serien, ju högre upp du går, en betydande förbättring mot NU8-serien.

Tack då vet jag lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |