Permalänk
Medlem

@rhyme:

Med den budgeten får du ingen bra router, du får förmodligen en bättre från ISP. Ska du köpa en så skulle Asus AC68U fungera galant https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@rhyme:

Med den budgeten får du ingen bra router, du får förmodligen en bättre från ISP. Ska du köpa en så skulle Asus AC68U fungera galant https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Okok misstänkte att de var så illa, vad är de för skillnad på den du länkade och denna https://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-ac66u-p42557943 ? förstår mig inte riktigt på det

Mvh

Permalänk
Medlem

@rhyme:

Den du länkade är äldre och inte värd det priset

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hej!

Behöver en budgetrouter för min pyttelilla etta. Ska användas till stationär PC samt streama till TV via chromecast. Har 100/100.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@rhyme:

Den du länkade är äldre och inte värd det priset

Stort tack för hjälpen!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Budgetrouter som inte är dumsnål?

Fiber 100/100

Dator samt Xbox körs trådat.

Sambons bärbara samt våra 2 mobiler och tv körs över Wifi.

Har inga större krav på funktioner osv, bara att det fungerar och att den är hyffsat säker. Har tidigare kört med en riktig budgetrouter som idag har typ 7-8år på nacken men som ändå har fungerat, säkerheten kan ju diskuteras iofs, men hade den inte lagt av så hade jag nog varit dum och fortsatt köra med den.

Finns det någon ersättare för typ 500kr eller liknande som ändå kan rekommenderas?

Gamla routern klarade utan problem av allt jag lastade den med, 4k stream till tvn och allt vad man gör och antar att nya inte är sämre, inte ens dom billiga?

Ingen som har några tips? Hade varit schyst med en lista på typ 5 budgetroutrar för oss som inte behöver alla funktioner i dyrare men som ändå är helt ok?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ingen som har några tips? Hade varit schyst med en lista på typ 5 budgetroutrar för oss som inte behöver alla funktioner i dyrare men som ändå är helt ok?

denna verkar vara bra, funderar själv på att köpa en sån,

https://www.webhallen.com/se/product/213826-ASUS-RT-AC51U-AC7...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saigon:

Ingen som har några tips? Hade varit schyst med en lista på typ 5 budgetroutrar för oss som inte behöver alla funktioner i dyrare men som ändå är helt ok?

Kort kan man väl säga: Har du några om helst krav på prestanda (i.e. att du vill köra (o)VPN) så funkar inga konsument routrar, utan du bör då köra med pfsense (eller konkurent)

Har du inga större krav på prestande (dvs : allt som inte är inte vpn) så funkear vilken router som helst (i princip).

Om ni med router menar "AP+Router" (AP:Access Punkt, dvs trådlöst nätverk) så är det nästan aldrig en bra ide! Mycket bättre att köra routern för sig, och AP(WLAN) för sig.

Så valfri router+ Unifi:s AP ger bra resultat för alla! (imo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kort kan man väl säga: Har du några om helst krav på prestanda (i.e. att du vill köra (o)VPN) så funkar inga konsument routrar, utan du bör då köra med pfsense (eller konkurent)

Har du inga större krav på prestande (dvs : allt som inte är inte vpn) så funkear vilken router som helst (i princip).

Om ni med router menar "AP+Router" (AP:Access Punkt, dvs trådlöst nätverk) så är det nästan aldrig en bra ide! Mycket bättre att köra routern för sig, och AP(WLAN) för sig.

Så valfri router+ ger bra resultat för alla! (imo)

Krav på prestanda hit och dit Men om man inte vill krångla till det då? Vi behöver ingen Porsche för tillfället Som jag tidigare skrev så har jag kört med en riktig billig router ifrån dlink, kostade nog max 500kr för typ 7-8 år sedan.

Den har levererat 100mbit igenom både trådat och wifi, till spelkonsoler, bärbara datorer, telefoner, 4k streaming till smart-tv och stationära dator. Det är dom kraven jag har typ. Ska bara funka i stort sätt till en vanlig svenssonfamilj utan (o)?vpn och pfsense?.

Däremot är ju ändå säkerhet viktigt, i form av att den ska vara säker för vanliga angrepp och ha uppdaterad mjukvara och allt som hör till. Däremot Vpn bryr jag mig inte i då vi inte har några konstigheter för oss eller behov av att ansluta via utländska ip-nummer eller liknande

Visa signatur
Permalänk

Sitter med en Dlink Dir-880L idag och är inte speciellt nöjd. Bor i en trea och har svårt med täckningen till sovrummet med routern placerad i vardagsrummet. Dessutom hämmas hastigheten emellanåt och man måste starta om routern.

Vad rekommenderas i samma prisklass ~1500?

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en ny router. Bor i en 2:a på 60 kvm.
Kan ge upp till 2500kr.

Tack på förhand.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag är också ute efter en ny router. Bor i en 2:a på 60 kvm.
Kan ge upp till 2500kr.

Tack på förhand.

Om du inte har någon router från din befintliga ISP så köp en edgerouter X + unifi AP ac-lite. Kostar ca 1600 kr. Har du inga krav på något så är det den stabilaste lösning du kan få för pengarna som konsument. Du kan enkelt konfa APn via mobben om du inte vill installera kontrollern på din pc. Kontroller behöver du endast när du ska ändra på något annars behöver den inte vara igång. Det fina med ER X är att den har en POE passthrough. Dvs du kan koppla in POE injektorn du får med från AP AC-lite, in i ER X och sedan POE+LAN ut på en nätverkskabel. Så du kan placera APn vart du vill bara du kan dra en nätverkskabel dit. Du behöver mao inte sätta den nära ett eluttag. Och du får "alla" sladdar och grunkor på ett ställe.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du inte har någon router från din befintliga ISP så köp en edgerouter X + unifi AP ac-lite. Kostar ca 1600 kr. Har du inga krav på något så är det den stabilaste lösning du kan få för pengarna som konsument. Du kan enkelt konfa APn via mobben om du inte vill installera kontrollern på din pc. Kontroller behöver du endast när du ska ändra på något annars behöver den inte vara igång. Det fina med ER X är att den har en POE passthrough. Dvs du kan koppla in POE injektorn du får med från AP AC-lite, in i ER X och sedan POE+LAN ut på en nätverkskabel. Så du kan placera APn vart du vill bara du kan dra en nätverkskabel dit. Du behöver mao inte sätta den nära ett eluttag. Och du får "alla" sladdar och grunkor på ett ställe.

Tack för tips!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är WPA3 routrar på G i höst?

Har slängt min gamla som jag total har tappat förtroende för. ( key reinstallation attack mm.)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Tjena!

Behöver lite tips i routerdjungeln då jag behöver uppgradera. Nuvarande router fungerar bra, men det jag specifik är ute efter är att kunna använda den som egen VPN, dvs att routern ger mig möjlighet att koppla upp till den när jag inte är hemma/i Sverige. Skulle klara av det, men orkar inte hålla på med custom firmwares.

Bor i en 2:a på ca 60 kvadrat. Har 100/100. Trådad koppling för dator, wifi för Android TV, Samsung Smart Hub, HP-printer och så klart mobiler. Tankar en hel del, streamar också och spelar ibland onlinespel. Annars är väl allt man behöver standard. Hyfsat framtidssäker för några år är ett plus.

Inte tänkt mig någon värsting, utan högst 500 kr om det är möjligt. Några tips?

Permalänk
Medlem

Tips på bra 4G router/modem? Den gamla Dlink DWR-923 har börjat krångla, 5/6år senare borde det väl finnas bättre alternativ? har redan ubiquiti Aps för wifi så vill bara få max hastighet/latens.
Har en mimo antenn sitter på taket helst skulle jag vilja ha en router/modem som funkar med denna.

Permalänk
Medlem

Nu när äntligen fibern är på väg (nåja) så kommer jag behöva en ny router att köra min VPN tunnel på (OVPN). Hittils har min router, Asus RT-N66U inte varit flaskhals då jag endast haft 8 Mbit/s ADSL, så den har orkat tunnla all min data; men gränsen sitter vad jag förstått någonstans vid 30 Mbit/s, och planen är att vi kommer ha åtminstone 100 Mbit/s när fiber sitter på plats. Frågan är då vad som är ett bra köp?

Behöver något som klarar att tunnla VPN.
Har 3 access punkter från Ubiquiti (AP-AC Lite) i huset, så WiFi är redan under kontroll, därav är den biten mindre intressant.
Det ska vara något som går att lita på; hittills har jag kört Merlinwrt på min Asus router, så något på den nivån.

Är inte intresserad av att mecka med någon egensnickrad server som kan få för sig att sluta fungera när som helst heller.

Är jag hänvisad till en Vilfo, eller finns det några andra alternativ?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tjena, med ny lägenhet kommer ny router, så skulle behöva tips på enkel lösning!

Budget ligger väl runt 1500 kr, och det kommer att köras i 1 Gbit/s via Open Universe öppna nät. Får lite erbjudanden nu som typ "1 Gbit/s för halva priset i 6 månader" utan bindningstid eller uppkopplingsavgift, så vet inte riktigt vilken ISP det blir. Iaf, i slutändan kommer den kanske dirigera trafik i 250/250 Mbit/s hastighet eller dylikt.

Det som ska kopplas in är:
Min PC via LAN
1 server via LAN
Chromecast
2st trådlösa enheter + 2 för gäster så säg kanske 4 trådlösa enheter

Jag har kollat in denna och den verkar vara ungefär vad jag är ute efter. Finns det något mycket bättre alternativ?

Jag är supertacksam för svar!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp:

AC68U bör funkar galant men klarar inte riktigt gigabithastigheter så du är medveten om det. Har du möjlighet skulle kanske en Edgerouter + AP funka bättre om du ändå kör väldigt höga hastigheter?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du inte har någon router från din befintliga ISP så köp en edgerouter X + unifi AP ac-lite. Kostar ca 1600 kr. Har du inga krav på något så är det den stabilaste lösning du kan få för pengarna som konsument. Du kan enkelt konfa APn via mobben om du inte vill installera kontrollern på din pc. Kontroller behöver du endast när du ska ändra på något annars behöver den inte vara igång. Det fina med ER X är att den har en POE passthrough. Dvs du kan koppla in POE injektorn du får med från AP AC-lite, in i ER X och sedan POE+LAN ut på en nätverkskabel. Så du kan placera APn vart du vill bara du kan dra en nätverkskabel dit. Du behöver mao inte sätta den nära ett eluttag. Och du får "alla" sladdar och grunkor på ett ställe.

Skrivet av joeldeluxe:

@aMpari:

AC68U bör funkar galant men klarar inte riktigt gigabithastigheter så du är medveten om det. Har du möjlighet skulle kanske en Edgerouter + AP funka bättre om du ändå kör väldigt höga hastigheter?

Stundande fiberinstallation fick mig att hitta denna tråden i jakt på lämplig router. Som jag förstått är en Edgerouter x + Unifi AC AP Lite mycket prisvärd, hittade en Asus RT-AC66U för 999 spänn på Kjelle innan idag men är beredd att gå upp emot 2000kr för att få en stabil lösning. Har även ytterliggare att hus på fastigheten så skulle man i framtiden kunna dra TP-kabel och sätta en AP där vore det ju mycket smidigt!

Räcker det med Edgerouter X eller bör jag satsa på Lite-modellen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Räcker det med Edgerouter X eller bör jag satsa på Lite-modellen?

Om du kör på en EdgeRouter X SFP så kan den driva flera stycken Unifi AP AC Lite på egen hand med PoE

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgreadera min snart tio år gamla netgear. Just nu känns ju en EdgeRouter X väldigt lockande med tanke på priset, men vet inte om den är rätt för behovet:

-Jag vill ansluta maskiner på nätverket till VPN via OpenVPN med vettiga hastiheter. Som jag förstod på Aiwi i min tråd så är oVPN CPU-tungt för routern trots att det är en dator bakom som står för anslutningen. Rimligt, trafiken passerar routern. Är en edgerouter för klen?

-Vill sätta upp en VPN-server hemma. Det får gärna finnas möjlighet direkt i routern, men annars får det bli på en server bakom. Vill att detta ska fungera med bra hastigheter.

-Jag kommer ha 2st servrar (med ett antal virtuella maskiner på), 2st spelkonsoler, 1st skrivare, 1-2st datorer samt en AP anslutna via tråd. Till APn kommer 2st telefoner, 2st laptops, någon surfplatta och någon smartklocka ansluta. Så Det är ett gäng enheter som ska orkas med.

Det är egentligen det som är det. Min nuvarande setup fungerar men brister på det trådlösa som inte vill ge ut något internet lite då och då, samt att VPN-uppkoppling inte fungerar tillfrredsställande. Behöver jag gå högre upp än en Edgerouter X, måste jag rent av bygga en pfsense-låda? Jag har inte lust att köra den virtuellt eftersom servern då inte kan stängas av utan att påverka hela nätet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

@MarcusHuddinge: Vad menas med PoE?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

@MarcusHuddinge: Vad menas med PoE?

Power over Ethernet.
Från wiki:
"Power over Ethernet or PoE describes any of several standard or ad-hoc systems which pass electric power along with data on twisted pair Ethernet cabling. This allows a single cable to provide both data connection and electric power to devices such as wireless access points, IP cameras, and VoIP phones."

Permalänk
Medlem

Söker en router med budget på ca 2k.
Är till mina föräldrar, ett av kravet är att den ska vara vägghängd. Huset är på 130kvm enplans.

Har kollat lite på Nighthawk X6 R8000:
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=2737208

Är jag inne på rätt spår eller bör jag kolla på någon annan?

Permalänk

Flyttat till hus nyligen och saknar stabilt wifi..Har en Asus RT-n65u som agerat trotjänare i många år och fungerade skitbra i gamla betonglägenheten på 70kvm. Bor nu i nybyggda 100kvm träbyggnad på två våningar.
Routern står på övervåningen och på nedervåningen går det lite halvsegt, speciellt om man kollar typ Cmore på TVns inbyggda app..Får starta om sändningarna hela tiden för att bli av med bruset och det är inte hållbart när hockeysäsongen börjar. Köpte en RT-ac66u som jag läste grymma recensioner om men det blev inte bättre. Tvärtom faktiskt.

Eftersom det är ett hus modell nyare så finns RJ45 i nästan varje rum så jag har börjat kolla på accesspunkter istället. Då kommer ju nästa dilemma, dom får inte vara stora och fula. Helst inget som ska monteras i taket heller, vill inte dra (ännu) en kabel.

Skull en sån här fungera bra, ansluten med kabel på nedervåningen?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Permalänk
Skrivet av goosblabla:

Flyttat till hus nyligen och saknar stabilt wifi..Har en Asus RT-n65u som agerat trotjänare i många år och fungerade skitbra i gamla betonglägenheten på 70kvm. Bor nu i nybyggda 100kvm träbyggnad på två våningar.
Routern står på övervåningen och på nedervåningen går det lite halvsegt, speciellt om man kollar typ Cmore på TVns inbyggda app..Får starta om sändningarna hela tiden för att bli av med bruset och det är inte hållbart när hockeysäsongen börjar. Köpte en RT-ac66u som jag läste grymma recensioner om men det blev inte bättre. Tvärtom faktiskt.

Eftersom det är ett hus modell nyare så finns RJ45 i nästan varje rum så jag har börjat kolla på accesspunkter istället. Då kommer ju nästa dilemma, dom får inte vara stora och fula. Helst inget som ska monteras i taket heller, vill inte dra (ännu) en kabel.

Skull en sån här fungera bra, ansluten med kabel på nedervåningen?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Ställer par frågor här.

Har du RJ45 nästan i varje rum, inget där TV:en står?

Måste du ha trådlöst (ja jag såg att du ville inte dra mer kabel, men måste ändå fråga)?

Sitter närmaste RJ45 för långt bort?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ställer par frågor här.

Har du RJ45 nästan i varje rum, inget där TV:en står?

Måste du ha trådlöst (ja jag såg att du ville inte dra mer kabel, men måste ändå fråga)?

Sitter närmaste RJ45 för långt bort?

Har uttag som skulle kunna användas till TVn. Problemet är att jag har en Samsung TV och ett slimfäste på väggen..uttaget i TVn går rakt ut och där finns alltså väggen, så måste köra trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Har uttag som skulle kunna användas till TVn. Problemet är att jag har en Samsung TV och ett slimfäste på väggen..uttaget i TVn går rakt ut och där finns alltså väggen, så måste köra trådlöst.

Är tvn bokstavligen mot väggen eller har du i alla fall ett litet mellanrum?
Kanske skulle funka att få plats med en platt nätverkskabel?
https://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-utp-cat5e-platt?gc...

Permalänk
Skrivet av goosblabla:

Har uttag som skulle kunna användas till TVn. Problemet är att jag har en Samsung TV och ett slimfäste på väggen..uttaget i TVn går rakt ut och där finns alltså väggen, så måste köra trådlöst.

Då förstår jag, skulle kört med accesspunkt i stället (finns modeller som bara tar ström i nätverksuttaget, men då behöver du utrustning med stöd). Repeater får du halva hastigheten och högre ping/delay (även om det inte spelar, så är det ju bra om det inte blir något strul på vägen). samt du kan sätta en accesspunkt rät nära källan som behöver bra täckning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar