Microsoft avtäcker Surface Go med 10-tumsskärm och lägre prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där är ett typiskt nonsensargument. Ja, iOS är begränsat. Det är fortfarande en väldigt kapabel maskin som funkar bra till väldigt mycket, och det var liksom poängen med mina exempel.
Ipad, särskilt Pro, är mycket mer än en nöjesmaskin. Den utgör dessutom tuff konkurrens mot Surface Go då den funkar utmärkt till saker som väldigt många värderar, medan prestandan lär vara klart bättre än Surface Go.

Fast det är inget "nonsensargument" även om du just tycker det. Det sa jag ingenting emot att den inte var? Var skrev jag att Ipaden inte är kapabel? Läs inläggen.
Ipaden är ju betydligt mer inriktad mot nöje dock kontra vad surface-serien är som är mer riktad mot företag och produktivitet.
Ja Ipad och Surface konkurrerar i viss mån även om samma kunder men Ios är fortfarande en begränsning för många som kräver ett fullfjädrat OS. Det går liksom inte att komma ifrån, oavsett vad du just personligen tycker om det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast det är inget "nonsensargument" även om du just tycker det. Det sa jag ingenting emot att den inte var? Var skrev jag att Ipaden inte är kapabel? Läs inläggen.
Ipaden är ju betydligt mer inriktad mot nöje dock kontra vad surface-serien är som är mer riktad mot företag och produktivitet.
Ja Ipad och Surface konkurrerar i viss mån även om samma kunder men Ios är fortfarande en begränsning för många som kräver ett fullfjädrat OS. Det går liksom inte att komma ifrån, oavsett vad du just personligen tycker om det.

Det är nonsens eftersom det inte betyder något. Du kategoriserade iPad som en nöjesmaskin och avfärdade mina konkreta exempel på produktivitet. Exempel som faktiskt betyder något, till skillnad från ”begränsat OS” som kan betyda lite vad som helst.
Surface Go är närmast en direkt offensiv mot iPad. I princip samma typ av enhet, Windows på ena och iOS på andra, pekskärm och stylus till priser som ligger nära varandra. Användningsområdena lämpar sig väl till samma saker. Skillnaderna i OS spelar ingen praktisk roll för en sådär 98% av folket - det om något är svårt att komma ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Eller så vet man vad man skriver om och inser att Windows 10 S är bara en låst version av Windows 10. Klicka på en konfiguration och starta om och du har Windows 10 fullt ut.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4023898/windows-10-s...

Det är möjligt att det är så nu.

Men varför har de inte det läget aktiverat från början då så den går att använda till nått??

Nix detta är ett försök att återlansera netbooken igen. tycker synd om de som skaffar denna usla produkt till dyra pengar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är möjligt att det är så nu.

Men varför har de inte det läget aktiverat från början då så den går att använda till nått??

Nix detta är ett försök att återlansera netbooken igen. tycker synd om de som skaffar denna usla produkt till dyra pengar..

Det har såvitt jag vet varit så sedan 10S lanserades, efter Microsoft kände av all nerd-rage innan lansering. I vilket fall, ska du döma en produkt utifrån hur den var tidigare?

Motivet är gissningsvis att valla in fler till deras app store, utan att tvinga dem.

Jämförelser med netbooks är knappast relevanta och det kan ju vara en god idé att invänta tester innan den döms ut som usel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nonsens eftersom det inte betyder något. Du kategoriserade iPad som en nöjesmaskin och avfärdade mina konkreta exempel på produktivitet. Exempel som faktiskt betyder något, till skillnad från ”begränsat OS” som kan betyda lite vad som helst.
Surface Go är närmast en direkt offensiv mot iPad. I princip samma typ av enhet, Windows på ena och iOS på andra, pekskärm och stylus till priser som ligger nära varandra. Användningsområdena lämpar sig väl till samma saker. Skillnaderna i OS spelar ingen praktisk roll för en sådär 98% av folket - det om något är svårt att komma ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte "nonsens" fortfarande bara för att du inte anser att det betyder något när det är just påtalade om fakta. Ipad är mer lämpad som nöjesmaskin än att producera på ja. Sedan att det går att arbeta på den och vara produktiv är ingenting jag motsäger. Det framgår fortfarande om du läser mina inlägg vilket du knappt tycks göra?
Ios är ett begränsat OS kontra Windows 10 och Mac OS. Också ingenting att orda om egentligen utan det är så det är.
Som jag även skrev i mitt tidigare inlägg så slåss dom även om samma marknad. Även om den ena är mer fokuserad på att vara produkt kontra den andra. För casual users spelar liksom inte os:et någon roll egentligen som du skriver.

Läs mina inlägg ordentligt innan du citerar så det slipper bli så mycket upprepning. Annars är det ingen anledning att jag fortsätter besvara dig då kan jag bara hänvisa till tidigare inlägg.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Tror ni att det är möjligt att köra Lightroom CC på den utan att det blir segt? Jag är lite sugen på 8Gb modellen.

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är inte "nonsens" fortfarande bara för att du inte anser att det betyder något när det är just påtalade om fakta. Ipad är mer lämpad som nöjesmaskin än att producera på ja. Sedan att det går att arbeta på den och vara produktiv är ingenting jag motsäger. Det framgår fortfarande om du läser mina inlägg vilket du knappt tycks göra?
Ios är ett begränsat OS kontra Windows 10 och Mac OS. Också ingenting att orda om egentligen utan det är så det är.
Som jag även skrev i mitt tidigare inlägg så slåss dom även om samma marknad. Även om den ena är mer fokuserad på att vara produkt kontra den andra. För casual users spelar liksom inte os:et någon roll egentligen som du skriver.

Läs mina inlägg ordentligt innan du citerar så det slipper bli så mycket upprepning. Annars är det ingen anledning att jag fortsätter besvara dig då kan jag bara hänvisa till tidigare inlägg.

Det är fortfarande inte nonsen för att jag anser det, utan för att "begränsat OS" inte säger ett skit. Det enda som går att utläsa av det är att det finns begränsningar, men eftersom allting har begränsningar är ett sånt påstående helt irrelevant. Likaledes är det helt irrelevant att påpeka att iOS är begränsat i förhållande till Windows 10 eller MacOS. Utan att kvalificera ett sådant påstående på en sådan nivå som faktiskt har betydelse för slutanvändaren är det helt meningslöst. Det betyder inget.
Du flyttar annars målstolparna när du påstår att iPad är mer lämpad som nöjesmaskin. Det var inte vad du påstod först när du skrev att "iPad är för nöjen". Mitt argument har inte heller varit att det går att arbeta produktivt med en iPad, utan att den är BRA på det. I vissa fall rentav det bästa som finns på marknaden.
Ja, iOS är mer begränsat än MacOS och Windows. I vanligt ordning när detta påstående kommer upp, vilket det gör så fort någon ens tänker iOS, framgår aldrig på vilket sätt eller vad det har för betydelse.
Och vad fan betyder "casual user"? Är det kanske någon som inte behöver en COBOL-kompilator eller inte administrerar ett större nätverk? Själv använde jag då paddan nu senast till att sammanställa räkningar och protokoll för mitt extrajobb. Annars blev det mer att jobba med bild, något jag ibland fått in lite pengar på. Semi-professionellt kanske det kan kallas? Är det "casual"? Jag gillar annars iPaden även till musik. Spela/producera alltså.

Vore det kanske inte dags att sluta upprepa enkla och etablerade "sanningar" och istället diskutera produkter utifrån deras faktiska meriter?

Permalänk
Medlem

Sällar mig till de som är väldigt nöjd med sin SP4, använder den till studier och de problem jag minns är dockningsstationen som tappade uppkopplingen till ethernet regelbundet. Detta var nog 1½ år sedan och det dök upp en firmwareuppdatering till dockan som löste det för mig.

Senaste uppdatering av Win10 var också problem, touchtangentbordet började strula så till vida att det inte dök upp när man klickade på ett fält. När man skrivit klart och tryckte enter så var tangentbordet kvar på skärmen. Lagom irriterande när man surfar. Valde att ångra uppdateringen och allt återgick till det normala. Detta tyckte jag dock var dåligt, att det blir problem vid uppdatering när man kör Microsofts egen hårdvara, det borde fungera direkt. Har nu lärt mig av läxa och skjutit upp funktionsuppdatering så pass långt att när det väl blir dax så borde det fungera.

Till er som annars har problem, har in gått in på supportsidorna och installerat de drivrutinspaket och uppdatering för dockningstation m.m. som finns där? Har fungerat för mig vid tidigare tillfällen.

Även om det varit en del strul med mjukvarubiten är jag totalt sett väldigt nöjd, smidigaste studiedator jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är fortfarande inte nonsen för att jag anser det, utan för att "begränsat OS" inte säger ett skit. Det enda som går att utläsa av det är att det finns begränsningar, men eftersom allting har begränsningar är ett sånt påstående helt irrelevant. Likaledes är det helt irrelevant att påpeka att iOS är begränsat i förhållande till Windows 10 eller MacOS. Utan att kvalificera ett sådant påstående på en sådan nivå som faktiskt har betydelse för slutanvändaren är det helt meningslöst. Det betyder inget.
Du flyttar annars målstolparna när du påstår att iPad är mer lämpad som nöjesmaskin. Det var inte vad du påstod först när du skrev att "iPad är för nöjen". Mitt argument har inte heller varit att det går att arbeta produktivt med en iPad, utan att den är BRA på det. I vissa fall rentav det bästa som finns på marknaden.
Ja, iOS är mer begränsat än MacOS och Windows. I vanligt ordning när detta påstående kommer upp, vilket det gör så fort någon ens tänker iOS, framgår aldrig på vilket sätt eller vad det har för betydelse.
Och vad fan betyder "casual user"? Är det kanske någon som inte behöver en COBOL-kompilator eller inte administrerar ett större nätverk? Själv använde jag då paddan nu senast till att sammanställa räkningar och protokoll för mitt extrajobb. Annars blev det mer att jobba med bild, något jag ibland fått in lite pengar på. Semi-professionellt kanske det kan kallas? Är det "casual"? Jag gillar annars iPaden även till musik. Spela/producera alltså.

Vore det kanske inte dags att sluta upprepa enkla och etablerade "sanningar" och istället diskutera produkter utifrån deras faktiska meriter?

Ger mig in I diskussionen lite för att konkretisera varför jag tycker att iOS/iPad är begränsad.
- Ingen möjlighet att jobba med utveckling av något slag (dvs. av programmeringsspråk)
- Havdassig access till filsystemet, vad vilket gör viss filhantering ineffektiv
- Skärmtangentbord är inte optimalt att jobba med (eller ingår fysiskt tangentbord i pro?)
- Riktigt bra mjukvara för film/bildredigering saknades senast jag kollade (vilket var länge sedan, iofs... finns någon vettig version av Adobe-programmen än?)

Men visst går det att göra saker på paddan. Jobbar man i Office-suiten fungerar det ju prima. Och säkert en massa annat med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ger mig in I diskussionen lite för att konkretisera varför jag tycker att iOS/iPad är begränsad.
- Ingen möjlighet att jobba med utveckling av något slag (dvs. av programmeringsspråk)
- Havdassig access till filsystemet, vad vilket gör viss filhantering ineffektiv
- Skärmtangentbord är inte optimalt att jobba med (eller ingår fysiskt tangentbord i pro?)
- Riktigt bra mjukvara för film/bildredigering saknades senast jag kollade (vilket var länge sedan, iofs... finns någon vettig version av Adobe-programmen än?)

Men visst går det att göra saker på paddan. Jobbar man i Office-suiten fungerar det ju prima. Och säkert en massa annat med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är relevanta synpunkter men mycket som inte riktigt stämmer.

Utveckling fungerar visst. Jag har ingen aning om hur bra eller dåligt det funkar men lite snabb googling visar i varje fall att det finns en del möjligheter för den som vill.

Filhantering kunde onekligen göras smidigare i vissa fall. Det är en såndär grej som funkar bra för det mesta, men sen vill du göra just en specifik grej och det blir plötsligt onödigt krångligt.

Fysiskt tangentbord ingår inte men det finns ju en del att välja på både med Bluetooth eller Smartconnector. Den här punkten torde mer vara ett argument för att tillbehören kostar extra. Vill du ha fysiskt tangentbord kostar det. Vill du ha pennan så kostar den. Ett fodral är nästan ett måste och det kostar också. Å andra sidan medför det även att det finns en stor marknad för just tillbehör, vilket har sina fördelar.

Jag använder själv Lightroom för bildredigering på telefonen eller paddan. Det funkar utmärkt för snabb och enkel redigering, men det är inte i närheten av PS/LR för skrivbordet. Photoshop Express ger annars möjlighet till enklare retushering också.
Pixelmator är betydligt kraftfullare än Adobes appar och Affinity Photo går mot att seriöst konkurrera med Photoshop. När jag senast kollade på Affinity Photo var det inte helt lätt att komma på saker som saknades gentemot Photoshop, och då har jag äckligt bra koll på Photoshop. Det är en väldigt imponerande app som skulle passa många proffs.
Videoredigering har jag inte förkovrat mig så mycket i, men jag skulle bli förvånad om det inte finns bra appar till det.

Jag har för vana att skicka över bilder och filmer till skrivbordsdatorn för redigering så just den typen av appar har jag ingen lust att köpa. Min padda köptes primärt för att rita och måla på. Där finns Procreate som är det bästa program jag använt för ändamålet. Bilder jag gjort där skickar jag sen till datorn för en sista finputsning i Photoshop, och då har jag också en kalibrerad skärm. Förutom kalibreringen hade det funkat lika bra att göra det på paddan.

Det tenderar att vara som så att om du kan komma på något du vill göra finns det förmodligen en app till det. Självklart är inte alla appar bra men det är de ju inte till skrivbordet heller. Och det var lite det jag menade tidigare med att 98% av folket, en siffra jag såklart drog ur aktern, inte behöver bry sig om vilket operativsystem det är på en sånhär enhet. Sen finns förstås den där lilla delen kvar, där det behövs en mer specifik lösning till ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur kan man släppa en enhet med 4 GB ram och 64 GB SSD

Hur kan man släppa en enhet med bara en port för USB-enheter och laddning?

Jag har en mindre platta med bara en micro-USB och det är bara löjligt...
Föra över filer från den gamla laptopen mha extern hårddisk? HA! GLÖM DET!

Skrivet av DasIch:

Filhantering kunde onekligen göras smidigare i vissa fall. Det är en såndär grej som funkar bra för det mesta, men sen vill du göra just en specifik grej och det blir plötsligt onödigt krångligt.

Pratar du om iPad eller Windows 10 på platta?

För det stämmer verkligen in på Windows 10 på platta ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag fortfarande min Surface Pro 2, är fortfarande så nöjd att jag inte behövt byta, Kör både med och utan tangentbord och Windows 10 och funkar kanon. Har alltid med mig den när jag reser etc, perfekt komplement till gaming riggen och riktigt bra kvalité.

Var smart nog att beställa den med 8gb ram och 256gb SSD, kostade lite drygt 11000, så riktigt bra valuta för pengarna, med tanke på att det snart är fem år sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Själv använder jag fortfarande min Surface Pro 2, är fortfarande så nöjd att jag inte behövt byta, Kör både med och utan tangentbord och Windows 10 och funkar kanon. Har alltid med mig den när jag reser etc, perfekt komplement till gaming riggen och riktigt bra kvalité.

Var smart nog att beställa den med 8gb ram och 256gb SSD, kostade lite drygt 11000, så riktigt bra valuta för pengarna, med tanke på att det snart är fem år sedan!

Jo det blev ju lite lustigt där när Surface pro 2 var snabbare än 3an då man ville hålla nere temperaturerna, även när man jämförde i7 varianten av 3an mot i5an hos 2an:

● Microsoft Surface Pro 3 i7
- Intel hd 5000
- intel core i7 4650U
- 256 gb ssd
- 8 gb ram
- Windows 8.1 pro VS -

● Microsoft Surface Pro 2
- Intel hd 4400
- intel core i5 U4200
- 128gb ssd
- 4gb ram
- Windows 8.1 pro

https://www.youtube.com/watch?v=opt21q8EP6g

Sedan ökade man prestandan igen med version 4, skulle dock gärna se lite benchmarks mellan 2an och 4an samt de nyare om hur detta förhåller sig i dagsläget.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen om nöjesmaskin kontra jobbmaskin blir ju rätt omöjlig om man inte definerar mer exakt vad man menar. Alla kombatanter tycks utgå ifrån sin egen uppfattning om vad som är vad. Skulle nog säga att alla hårdvaror och OS som diskuterats så här långt går att använda till både och, vilken som är bäst beror helt på vad man vill göra. För egen del skulle jag aldrig drömma om att använda iOS till något annat än en telefon men vet flera som använder det på olika iPads som sin "daily driver" på sina jobb och är toknöjda över att slippa massa "PC strul". Don efter person helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jo det blev ju lite lustigt där när Surface pro 2 var snabbare än 3an då man ville hålla nere temperaturerna, även när man jämförde i7 varianten av 3an mot i5an hos 2an:

● Microsoft Surface Pro 3 i7
- Intel hd 5000
- intel core i7 4650U
- 256 gb ssd
- 8 gb ram
- Windows 8.1 pro VS -

● Microsoft Surface Pro 2
- Intel hd 4400
- intel core i5 U4200
- 128gb ssd
- 4gb ram
- Windows 8.1 pro

https://www.youtube.com/watch?v=opt21q8EP6g

Sedan ökade man prestandan igen med version 4, skulle dock gärna se lite benchmarks mellan 2an och 4an samt de nyare om hur detta förhåller sig i dagsläget.
https://images.anandtech.com/graphs/graph9727/78113.png

Intressant å ja det vore spännande att se, minns när trean kom ut att jag inte tyckte det var värt att uppgradera iaf. Men visst, mot fyran skiljer sig det nog en hel del skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Blir sjukt sugen på en. Har dock en en Surface Pro redan men kan inte ha för många maskiner.

Kör också på en Surface Pro, men det är alltid välkomnande med vikt minskning då dessa är typ standard maskiner man har när man bär runt på hela dagarna under arbetstid, ju mindre vikt ju bättre.

kommer ju inte dumpa min Surface Pro heller, lär nog bli en standard enhet på kontoret istället, och kör en 10" när man är i rörelser.
Så det är absolut en enhet man borde titta på.

Permalänk
Medlem

Har redan en SP2 privat (och ett par MBP), och en SP4 via jobbet, men kunde inte låta bli att förhandsbeställa en Surface Go (128SSD, 8GB)!

Gillar att den kommer med USB-C, och bra alternativ när jag vill ha ett mellanting mellan mina iPads och mina arbetsmaskiner (SP och MBP)!

Perfekt mellanting att tex. ta med på semestern (så önskar att den fanns nu)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fick den för 6174!

Tips för andra som som vill ha den för det priset; man får en skolrabatt på 300.- om man går i skolan, arbetar i skolan, eller har barn som går i skolan (normalpris för 8/128 är 6500.-).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick den för 6174!

Tips för andra som som vill ha den för det priset; man får en skolrabatt på 300.- om man går i skolan, arbetar i skolan, eller har barn som går i skolan (normalpris för 8/128 är 6500.-).

Blev lite mer inkl. Tangentbordet + mus. Men tror det blir perfekt för min del, enkel surf och studier.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Blev lite mer inkl. Tangentbordet + mus. Men tror det blir perfekt för min del, enkel surf och studier.

Hej!

Hur vart det?
Är du nöjd med din Surface Go?

Jag känner att min är liiite för långsam i förhållande till min Chromebook (använder min främst för plugg, googlande och delvis filmtittande, om än väldigt lite på en laptop, föredrar TV:n) samt att batteritiden är rätt undermålig.

Vad är ditt (eller andras) helhetsintryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hej!

Hur vart det?
Är du nöjd med din Surface Go?

Jag känner att min är liiite för långsam i förhållande till min Chromebook (använder min främst för plugg, googlande och delvis filmtittande, om än väldigt lite på en laptop, föredrar TV:n) samt att batteritiden är rätt undermålig.

Vad är ditt (eller andras) helhetsintryck?

Glömde uppdatera. Upptäckte att jag skulle behöva använda en hel del visual studio. Så prestandakraven fick mig att avboka och hoppa på Surface Pro istället. Väldigt nöjd med den. Testade dock en Go på jobbet igår. Gillade det. Speciellt storleken. Pro känns för stor att hantera som en platta för mig.

Hur är batteritiden? Gillade att den hade usb-c för laddning också samt dockningsstations möjligheter. Vilket jag inte har på pro.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro på jobbet, och som jag tycker varit för något för tung att surfa med längre stunder hemma i soffan (iaf. jämför med mina iPads och andra enheter)

Har kört Surface Go i ett par dagar och är väldigt nöjd med den. Använder främst hemma för att surfa i soffan och sängen (vid bord så kör jag min MacBook Pro, eller Surface Pro). Gillar både skärmen, vikten och storleken.

Har inte några större problem med kapaciteten hos Pentium Gold. Till skillnad från mina tidigare Atom-baserade surfplattor så fungerar den kalasbra för att surfa på eller titta på film (främst vad jag använder den till för hemma). Fungerar även fint att spela lite enklare typer av spel på när man känner för det (men inte mitt främsta syfte).

Det enda negativa är att jag tycker att batterikapaciteten är något lite för kort, men absolut inget som jag inte kan leva med. Dock den punkt jag tycker de främst borde förbättra i nästa version. Är enligt mig den största flaskhalsen.

För att redigera foton i Adobe Lr så kör jag dock min MBP, och för att jobba seriöst så kör jag min Surface Pro. Har inte testat att "jobba" med min Surface Go, men det har inte heller varit syftet för mig.

Givet mitt användningsområde (främst surfa och se på film) så är jag grymt nöjd och positivt överraskad!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har en Surface Pro på jobbet, och som jag tycker varit för något för tung att surfa med längre stunder hemma i soffan (iaf. jämför med mina iPads och andra enheter)

Har kört Surface Go i ett par dagar och är väldigt nöjd med den. Använder främst hemma för att surfa i soffan och sängen (vid bord så kör jag min MacBook Pro, eller Surface Pro). Gillar både skärmen, vikten och storleken.

Har inte några större problem med kapaciteten hos Pentium Gold. Till skillnad från mina tidigare Atom-baserade surfplattor så fungerar den kalasbra för att surfa på eller titta på film (främst vad jag använder den till för hemma). Fungerar även fint att spela lite enklare typer av spel på när man känner för det (men inte mitt främsta syfte).

Det enda negativa är att jag tycker att batterikapaciteten är något lite för kort, men absolut inget som jag inte kan leva med. Dock den punkt jag tycker de främst borde förbättra i nästa version. Är enligt mig den största flaskhalsen.

För att redigera foton i Adobe Lr så kör jag dock min MBP, och för att jobba seriöst så kör jag min Surface Pro. Har inte testat att "jobba" med min Surface Go, men det har inte heller varit syftet för mig.

Givet mitt användningsområde (främst surfa och se på film) så är jag grymt nöjd och positivt överraskad!

Jag är - dessvärre - av motsatt åsikt. Jag har inga tunga arbetsområden (skriva aktanteckningar i OneNote till skolan samt surfa efter info samt slösurf hemma). Pennan är helt fantastisk MEN Pentium processorn är långsammare på nätet än min Chromebook (använder Edge med Surface Go eftersom Chrome är helt katastrofalt långsamt). Bortsett från att det går segare att öppna nya flikar och nya fönster i Edge så är även Gmail, öppnad i Edge, betydligt långsammare/slöare. Den startar upp långsamt ibland då den inte hittar mitt ansikte direkt för avscanning, trots bra ljusförhållanden.

Lägg därtill batteritiden som gör att jag inte klarar mig på biblioteket mer än 4,5 timme innan jag måste ladda.
Lägg därtill priset. Hade den kostat 5 000 kr hade jag tvekat då det är så många användnings-drawbacks i förhållande till min gamla Chromebook (Asus C720p med touch). Men nu kostade den mig 9 990 kr för tangentbord/cover + penna.

Bra därför att vissa butiker tillåter en att pröva produkten försiktigt för att därefter göra en bedömning.
Bara en tanke man kan ha, även om den är för enklare bruk, som med mina ändamål (skola + surfande på nätet).

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min surface go, jag ritar på den i Leonardo och pennan fungerar kannon. Provat Zbrush utan några större problem. One note antekningar är ju helt fantastiska med pennan.
Spelar för tillfället Xcom enemy unknown på den när jag slöar i soffan och frun tittar på TVn.

Edge och firefox blir ju webläsaren man använder, håller på att utvärdera vilken jag tycker bäst om.

Allt google går ju helt bort på denna. chrome, gmail och även youtube tycker jag är långsammare än nödvändigt. Vad håller google på med eg.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag är nöjd med min surface go, jag ritar på den i Leonardo och pennan fungerar kannon. Provat Zbrush utan några större problem. One note antekningar är ju helt fantastiska med pennan.
Spelar för tillfället Xcom enemy unknown på den när jag slöar i soffan och frun tittar på TVn.

Edge och firefox blir ju webläsaren man använder, håller på att utvärdera vilken jag tycker bäst om.

Allt google går ju helt bort på denna. chrome, gmail och även youtube tycker jag är långsammare än nödvändigt. Vad håller google på med eg.?

Kul att du uppskattar pennan!
Det är Surface Go starkaste säljargument även för mig!

Däremot är det väl inte Googles fel när den funkar på alla andra maskiner hur bra som helst men är supersega på Surface Go?
Det är väl snarare Surface Go som är problemet där. Också av den anledningen kommer den få åka tillbaka till butiken (tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Kul att du uppskattar pennan!
Det är Surface Go starkaste säljargument även för mig!

Däremot är det väl inte Googles fel när den funkar på alla andra maskiner hur bra som helst men är supersega på Surface Go?
Det är väl snarare Surface Go som är problemet där. Också av den anledningen kommer den få åka tillbaka till butiken (tyvärr).

Hur kan det vara microsofts fel. Skulle de sätta in en begränsning för chrome eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hur kan det vara microsofts fel. Skulle de sätta in en begränsning för chrome eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som Chrome inte fungerar bra på, eller är testad ordentligt av Google för, Pentium Gold 4415Y.

Kör med Edge och tycker den fungerar kanonfint på Pentium Gold 4415Y.

Normalt kör jag främst med Chrome på andra maskiner, men måste säga att jag inte saknar den så mycket med senaste Edge, trots att Chrome varit min främsta och mest använda webbläsare sedan första versionen 2008.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Den startar upp långsamt ibland då den inte hittar mitt ansikte direkt för avscanning, trots bra ljusförhållanden.

Lägg därtill batteritiden som gör att jag inte klarar mig på biblioteket mer än 4,5 timme innan jag måste ladda.

Tycker ansiktsinkänningen fungerar klockrent. Inga som helst problem ens i helt mörka rum (surfar ofta med den framför TV:eb).

Knepet är att man måste träna den ett par gånger med de vanligaste scenariorna (vinkel på huvud, ljusförhållanden, etc.). De gånger som den inte fungerar direkt att så gå till inställningar för Inloggningsalternatic och tryck på Förbättra igenkänning. Efter ett tag så har du tränat alla scenarior (jag som har glasögon tränar upp den alltid med, och utan, vid alla förbättringar).

Surface Go är den dator som jag tycker har absolut bäst fungerande ansiktsinkänning. Utan tävling.

Gällande batteritid så håller jag med att det är den svagaste punkten. Tycker den räckt ca 5-6 timmar för mig, men har inte mätt exakt. Då jag använder den mest hemma i soffan, och inte på jobb/skola hela dagarna så funkar den finfint för mitt användningsområde. Men hoppas verkligen på nästa generations ARM-processorer från Qualcomm i kommande Go-versioner.

Tycker priset är helt OK i nivå med motsvarande iPad från Apple. Där ingår inte heller tangentbord eller penna, och är tom. något dyrare för penna för iPad Pro. Men är som sagt tillbehör man inte måste köpa. Det är frivilligt.

Körde första veckan bara som surfplatta, men köpte nyligen till tangentbordet. Penna har jag dock inte köpt till än, och inget behov just nu heller (men bra att möjligheten finns för framtiden).

Du kan även köra med vilket BT-tangentbord som helst, och vilken BT-mus som helst, så finns andra val om du tycker dessa tillbehör är för högt prissatta (men som sagt inte många som klagar på Apples, som både har dyrare penna, och mindre funktionalitet, som tex. saknar tilt/lutning).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker ansiktsinkänningen fungerar klockrent. Inga som helst problem ens i helt mörka rum (surfar ofta med den framför TV:eb).

Knepet är att man måste träna den ett par gånger med de vanligaste scenariorna (vinkel på huvud, ljusförhållanden, etc.). De gånger som den inte fungerar direkt att så gå till inställningar för Inloggningsalternatic och tryck på Förbättra igenkänning. Efter ett tag så har du tränat alla scenarior (jag som har glasögon tränar upp den alltid med, och utan, vid alla förbättringar).

Surface Go är den dator som jag tycker har absolut bäst fungerande ansiktsinkänning. Utan tävling.

Gällande batteritid så håller jag med att det är den svagaste punkten. Tycker den räckt ca 5-6 timmar för mig, men har inte mätt exakt. Då jag använder den mest hemma i soffan, och inte på jobb/skola hela dagarna så funkar den finfint för mitt användningsområde. Men hoppas verkligen på nästa generations ARM-processorer från Qualcomm i kommande Go-versioner.

Tycker priset är helt OK i nivå med motsvarande iPad från Apple. Där ingår inte heller tangentbord eller penna, och är tom. något dyrare för penna för iPad Pro. Men är som sagt tillbehör man inte måste köpa. Det är frivilligt.

Körde första veckan bara som surfplatta, men köpte nyligen till tangentbordet. Penna har jag dock inte köpt till än, och inget behov just nu heller (men bra att möjligheten finns för framtiden).

Du kan även köra med vilket BT-tangentbord som helst, och vilken BT-mus som helst, så finns andra val om du tycker dessa tillbehör är för högt prissatta (men som sagt inte många som klagar på Apples, som både har dyrare penna, och mindre funktionalitet, som tex. saknar tilt/lutning).

Den funkar - men det är inte ansiktsigenkänningen som är långsam utan processen innan den som är seg som sirap.
Min stationära och min Chromebook (som var min laptop innan, och som jag from idag gick tillbaka till) startar upp så fort jag öppnar locket/slår på den. Här går det minst 10 sekunder innan ansiktsigenkänningen börjar leta efter mitt ansikte - vilket också är långsammare än t ex. fingeravtrycksläsaren på min Samsung Galaxy S7.

Problemet är främst är två punkter: batteritiden men framförallt att själva användandet är långsammare än en iPad (som jag inte är intresserad av för mina ändamål med skolarbeten) och som sagt även min flera år gamla Chromebook. För mig är det inte acceptabelt i en enhet som kostade 9 800 kr med tangentbord och penna.

Men för dina ändamål - absolut!
... dock är Edge fortfarande långsammare än när jag surfar runt på min Chromebook eller på min tjejs Asus Vivobook.

Bara så att andra som är intresserade har det i åtanke. 8 GB var för mig, som inte hade några speciella krav än att inte vara sämre än min Chromebook bara - inte uppfyllde dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Den funkar - men det är inte ansiktsigenkänningen som är långsam utan processen innan den som är seg som sirap.
Min stationära och min Chromebook (som var min laptop innan, och som jag from idag gick tillbaka till) startar upp så fort jag öppnar locket/slår på den. Här går det minst 10 sekunder innan ansiktsigenkänningen börjar leta efter mitt ansikte - vilket också är långsammare än t ex. fingeravtrycksläsaren på min Samsung Galaxy S7.

Märkligt! Måste vara något annat fel hos dig?

Min loggar på enkelt och automatiskt 1-2 sekunder efter att jag öppnat locket eller går ur stand by via knappen. Supernöjd med den funktionen (förutom att man behöver träna upp den i början en 10-15 gånger för olika scenarior/förhållanden - men det kan jag ta då det är så smidigt nu när det fungerar så snabbt och enkelt).

Finns bara en enda processor för alla Surface Go, Pentium Gold 4415Y, så ser inte att jag skall ha någon skillnad där emot din.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/