Köp av ny dator, känner ej till märket, värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator, känner ej till märket, värt att uppgradera?

Hejsan!

Dags att köpa ny dator, och då jag inte är någon supergamer som strävar efter max-fps på extrem, ultra grafisk nivå så försöker jag hålla budgeten någolunda nere, kan dock tilläggas att man såklart vill ha något som man kan lira nyare spel på måttlig nivå, ex nya Battlefield, Fallout, osv.

Hittade en dator, så kallad " Max Bite Kickstarter " https://sharkgaming.se/max-bite-kickstarter
Aldrig hört talas om, men för 5999:- så känns det ju inte så våldsamt.

Anledningen till att jag kikar på den är för att jag redan har ett NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB, men resten av komponenterna i datorn jag har nu är otroligt gamla.

Så iochmed att jag har så taskig koll på datorer, så undrar jag om det är värt att köpa datorn jag länkade och sedan sätta in mitt 1060? Eller är det för mycket pengar för dom komponenterna/processorn?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Något som gör mycket för hur snabb datorn är en SSD för att köra windows på vilket saknas i detta system.
Spel kan man sedan ha på en vanlig hårddisk.

Vad har du för dator idag?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den är rätt bra om du gillar återvinning, bara gå slänga på tippen direkt.

För att få lite humm om vad det är du köper kan du kika på.
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

ett exempel.
Så den nya du länkade hade.
Intel Core i3-8100 @ 3.60GHz 8,087

Min 7år gamla får mer poäng i test
Intel Core i7-2600K @ 3.40GHz 8,454

Permalänk
Medlem

Blir ju såklart billigare att påta ihop nått själv.

Lite jox från Komplett

Samma ställe och allt i lager. Går säkert hitta bättre/billigare men handlar i så fall inte om många kronor.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

Uppgradera den befintliga datorn istället för attköpa ny. Köp nytt grafikkort och SSD.

Den du har är bättre än den du tänkt köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Googla ”din nuvarande processor vs intel pentium g4560”. Jämför med intel 8400 och Ryzen 1600/1700 och fundera på priset...
Till g4560 köp till ett billigt b250 moderkort, crucial mx500 ssd och 2x8GB ram (3000mhz kan vara en bra investering även om 2400mhz är max för g4560)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Fick höra att det skulle vara knepigt, då dom byggt datorn med specifika mått vilket gjorde det svårt att få in diverse moderkort osv, men jag kan absolut ha fel.. Kan det stämma tro?

Permalänk
Medlem

Skulle bli mkt förvånad om ex https://m.prisjakt.nu/product/4181641 inte fick plats i det chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jepazo:

Rekommenderar också att du uppgraderar den du har med en SSD, och kanske även 8gb ram till

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Nejdå, det har du helt rätt i, skrev tidigare att jag redan har ett 1060 som jag satt in, så det fick plats. Det är bara det att processorn inte riktigt verkar hänga med längre, men är osäker på om jag kan köpa ny som är kompatibelt med moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

@PlogarN97: Nejdå, det har du helt rätt i, skrev tidigare att jag redan har ett 1060 som jag satt in, så det fick plats. Det är bara det att processorn inte riktigt verkar hänga med längre, men är osäker på om jag kan köpa ny som är kompatibelt med moderkortet

Det är Windows som börjar "ge upp" i din hårddisk, Windows blir oftast segt som sirap på mekaniska diskar efter x antal år.
Köp en SSD och installera om så kommer allt flyta på.
Den du länka till kommer vara MINIMAL prestanda vinst. (om ens någon)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

@PlogarN97: Nejdå, det har du helt rätt i, skrev tidigare att jag redan har ett 1060 som jag satt in, så det fick plats. Det är bara det att processorn inte riktigt verkar hänga med längre, men är osäker på om jag kan köpa ny som är kompatibelt med moderkortet

Problemet med den du länkat är att CPUn är marginellt bättre än den du har och det som märks mest, bootdisken är superslö jämfört med en SSD.

Dett askulle jag säga är minimum för en märkbar prestandaskillnad mot din befintliga:
https://www.inet.se/produkt/b1016460/ny-dator

Permalänk
Medlem

Jag gillar iofs inte bgränsningarna med mATX så jag hade gjort denna
https://www.inet.se/produkt/b1016461/atx

ec

Permalänk
Medlem

Då känns det ju alltså som att jag måste lägga rätt bra med pengar för att få något markant bättre än det jag har nu, men funkar det att byta processorn i den jag har nu? Eller måste man byta moderkort och hela köret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Googla ”din nuvarande processor vs intel pentium g4560”. Jämför med intel 8400 och Ryzen 1600/1700 och fundera på priset...
Till g4560 köp till ett billigt b250 moderkort, crucial mx500 ssd och 2x8GB ram (3000mhz kan vara en bra investering även om 2400mhz är max för g4560)

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle han köpa en g4560 om han sitter på en i5 3350P idag? Känns som ett slöseri med pengar.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-G4560-vs-I...

Skrivet av Jepazo:

Då känns det ju alltså som att jag måste lägga rätt bra med pengar för att få något markant bättre än det jag har nu, men funkar det att byta processorn i den jag har nu? Eller måste man byta moderkort och hela köret?

Ja om du vill köpa nytt behöver du minst byta processor, moderkort och ramminne (ddr4).
Det finns dock bättre processorer till din plattfrom men då får du kolla på begagnatmarknaden, isf bör du kika på tex i7 3770.

Är det fps i spel som du saknar eller är det snabbhet i systemet i övrigt som du saknar?

Permalänk
Medlem

@Elektron: Det jag skulle vilja är att förbättra fps i spel, iochmed att jag blir tvungen att köra det mesta på dom absolut lägsta grafik inställningarna, men som sagt, tveksamt om jag kan uppgradera den jag har nu då det är ett väldigt litet chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

@Jimemy: Det jag skulle vilja är att förbättra fps i spel, iochmed att jag blir tvungen att köra det mesta på dom absolut lägsta grafik inställningarna, men som sagt, tveksamt om jag kan uppgradera den jag har nu då det är ett väldigt litet chassi

Vilka spel är det?
Har du kontrollerat att du har satt skärmkabeln i grafikkortet och ej moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jadå, det är inga problem så. Men det är de nyare spelen, t.ex Battlefield 1, Just Cause 3, Fallout 4 etc, som verkligen säckar ihop. Även spel som WoW börjar tröga, så tror det ligger hos processorn, iochmed att grafikkortet är det ju inget problem med. Intel Core i5 3350P / 3.1 GHz som jag har verkar ju ha ett par år på nacken nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepazo:

@Jimemy: Jadå, det är inga problem så. Men det är de nyare spelen, t.ex Battlefield 1, Just Cause 3, Fallout 4 etc, som verkligen säckar ihop. Även spel som WoW börjar tröga, så tror det ligger hos processorn, iochmed att grafikkortet är det ju inget problem med. Intel Core i5 3350P / 3.1 GHz som jag har verkar ju ha ett par år på nacken nu.

Jag skulle rekommedera minst en ryzen 2600 eller intel i5 8400 för att du ska få ett bra lyft i processorprestanda. Gärna helst ihop med 16gb ram. Priset hamnar då runt 4500-5000kr för moderkort ram och processor. Sedan kan du sälja dina gamla delar och på så sätt få tillbaka en del pengar.

Skickades från m.sweclockers.com