Min erfarenhet av ett bilköp som gick galet

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av ett bilköp som gick galet

Hej Kära sweclockers!
ett konsumenträtts, bilköpsärende som kanske kan vara intressant läsning - köp av bil är tydligen som populäras vid denna tid på året så det här kan nog glädja någon annan - eftersom det här ärendet är avslutat och på så sätt har blivit någon form av förlikning så vill jag inte outa bilhandlaren.

Jag har fram tills i föregående vecka kört runt på en saab 9-5 2007:a och ja den kändes allt mer trött och hängig och vill uppgradera mig rejält då jag köpte bilen när jag hade en inkomst långt under den jag har idag och känner att en bil med viss komfort hade varit härlig.

I början så siktade jag in mig på en Audi a4, beställde till och med en sådan - men som tur är kunde den inte levereras förens veckan efter. Vilket gav mig betänketid och möjlighet att dra mig ur affären helt.
MRF-bundna bilhandlare har en klausul som säger att du kan dra dig ur "Avbeställa" innan leverans och det är inget konstigare än vad konsumentköplagen säger på samma fråga.
Men det finns också noterat om vad du får betala om du nu väljer att avbeställa.
Exempelvis om du beställer en bil 1 månad efter beställning så blir du mer skyldig i avbokningsavgift om vi ska kalla det så.

Oavsett vad, med bilen avbeställd så började sökandet efter den "perfekta" bilen.

Vad vill jag ha för komfort/utrustning?
Bluetooth handsfree/audiostreaming
Parkeringsvärmare (med fjärrstart via app/gsm/HSDPA ni fattar)
Euro 6 klassning
Parkeringsensor bak och/eller backkamera
Automat
Dragkrok
Bra rostskyddsbetyg

Använder mig av flera sidor för att hitta det nya dunderåket:
Bytbil.com framförallt, blocket och bilweb.

Efter att ha tittat runt på utbud och vad jag har för information nu så har valet ändå fastnat på volvo v60 som i många fall klarar av att pricka in alla mina boxar.

här finns det mycket att försvinna i utöver mina krav men jag inser ju snabbt att Volvo On call är en funktion jag måste ha för att fjärrstart av parkeringsvärmare ens skall vara möjligt. Men jag ser dem som två separata funktioner(voc + fjärrstart) för att på så sätt enklare få svart på vitt att maskinen klarar av det jag vill.

I fredags den 6 Juli så kom det upp en med färgen XXX Volvo v60 hos en bilhandlare i Södermanland.
Den hade allt på min checklista, annonsen hade till och med VOLVO ON CALL uppskrivet under utrustning.
Men jag är inte alls sugen på att åka ca 10 mil för att titta på en bil som sen inte visar sig ha det jag vill så jag ringer den här bilhandlaren för att verifiera.

Måndag 9 juli 2018
"jajjamen den har parkeringsvärmare och volvo on call"

jag "med fjärrstart?"

han "jajjamen"
Säger att jag ska återkomma, ringer tillbaka sen och säger att jag kommer och ställer lite frågor om ljudsystemet också.

Tar därför med mig min far för att titta på bilen på plats, riktigt tjusig. Skön gång och ja jag är faktiskt allmänt nöjd med bilen och med tanke på att den bockar av alla mina krav. Fantastiskt!
Prislappen är väl lite hög men lyckas dinka ner den 2 tusen sek för ett stenskott i förarrutan och en lackskada på sidan.

Jag provsitter en volvo v70 också och vill ju då verifiera på plats att bilen har volvo on call och fjärrstart av parkeringsvärmare.
"javisst det konfigurerar du upp med appen sen med bilen"
"Du får tänka på att v70n du sitter i har inte volvo on call som den bilen ni provkörde"
min far slänger in en kommentar
"men den vita v60n kostade ju 20 tusen mindre"

säljaren "ja men den har inte volvo on call som den ni är intresserad utav"

De här känns ju riktigt bra ju, så jag slår till på affären.

Med annons och 2 säljares utlåtanden om att bilen har volvo on call är ju tillräckligt för mig anser jag.

Så jag tar mig å farsan till Snabbmatsresturangen precis bredvid, därefter tar farsan o åker iväg med sin bil för att ta sig hem och jag sätter mig i min nya v60 för att konfigurera upp "volvo on call"
men i appen säger den "tryck på volvo on call knappen i din bil"

Jahopp vart fasen är den då?
Googlar snabbt.... den ska alltså vara belägen i taket ovanför backspegeln.

Den saknas helt och hållet.

Vilken himla jobbig känsla jag fick i magen just då.... kände mig oerhört lurad, bilhandlaren bara 1 minut bort, åker dit påvisar problemet och han konstaterar "ja den verkar inte ha volvo on call"

jag: "jag önskar att vi häver köpet"

säljaren: "nej ägarbytet har redan utförts"

jag: "Men men, det stod ju i annonsen att bilen hade volvo on call????"
säljaren: "nej vi lägger bara upp annonser på bilar med deras nybilsspecifikation"
jag: "så ni menar att vi kan inte göra någonting med det här? du sa ju att den hade volvo on call?"
Säljaren: "nej jag tror du sa att den hade det och eftersom du sa det....."

säljare 2 kommer fram och jag säger: Du är XXX va? jag pratade ju med dig över telefon och frågade om bilen hade volvo on call och fjärrstart av parkeringsvärmare
säljare 2: " jag har inte koll på vad alla bilar är utrustade med, du måste ha förväxlat annonsen med någon annan"

Ilskan som kokar i mig just nu är ofattbar... jag är övertygad om att annonsen sa att volvo on call fanns på bilen....

jag: "Så det finns ingenting vi kan göra?"

Båda säljarna är knäpptysta...ingen som helst försök till avhjälpning erbjuds

Jag lämnar bilhandlaren eftersom de vill inte ge efter utifrån mina krav om hävning av köpet (Volvo on call går inte att eftermontera därav min ståndpunkt)

Kommer hem i min vrå och känner mig helt slut, lurad och bedragen och det är först några timmar efter det som det slår mig att google cachear ju alla sidor så annonsen finns nog kvar...

Jajjamen - annonsen fanns i sin fulla prakt med Volvo on call prytt i utrustningsredovisningen.
Rent rättsligt så har du rätt till ett prisavdrag.. exempel på länk nedan så vet vi att en kvinna fick installation av farthållare ersatt i efterhand av bilhandlaren efter något som fanns med i annonsen.
källa:https://www.mrf.se/blog/2013/10/29/arenden-fran-arn/

I mitt fall pratar vi om utrustning som inte ens går att montera i efterhand (och rent teoretiskt skulle de kunna ge större ersättning eller i min mening vara extra stor grund för hävning av köpet. Är min tolkning i alla fall.
Text om felaktig utrustning på bil:
https://www.hallakonsument.se/frageforum/r%C3%A4ttigheter-n%C...

Jag ringer ju då upp säljaren eftersom de mer eller mindre sa att jag hade fel kring hur annonsen såg ut så hade jag ju nu bevis för mitt påstående om bilens utrustning.

Han menar på att eftersom det står i annonsen "med reservation för felskrivningar" så spelar det ingen roll jag har ingen laglig rätt. men som ni vet utifrån första länken så har ARN förbisett sådana uttalanden i bilannonser.

Efter lite tjafs så går han med på att "lösa det här"
Hans invänding som jag störde mig mest på var den här:
varför jag inte försökte lösa det på plats - ehh vänta nu jag försökte ju häva köpet men du sa "nej ägarbytet har utförts"

Dagen efter köpet, skriver vi inköpsavtal där han köper tillbaka bilen, efter att ha kört till södermanlandsstaden en 3:e gång (åkte dit med nya regbeviset) så pengarna är idag 11 april 2017 på kontot och allt är ur världen.

Mina tips och råd och slutsatser:
*KONTROLLERA BILEN NOGA INNAN OCH EFTER AFFÄREN
- Känns som du måste vara expert på bilmodellen ifråga om du ska göra ett bra köp. Bilhandlare är fasen i mig slemmiga. SOM FASEN. Utgå ALDRIG ifrån att de talar sanning. KRÄV ALLTID EN VARUDEKLARATION VID KÖP AV BILEN OCH VERIFIERA I LUGN OCH RO INNAN DU SKRIVER PÅ KÖPEAVTALET:

*Om du blir avleverad en bil som inte visar sig ha den utrustning ni kommit överens om, begär avhjälpning så fort du upptäcker felet.
-Jag skulle ha stått på mig, jag skulle inte ha lämnat bilhandlaren förens han hade avhjälpt det hela enligt mitt krav.
Men med facit i handen så hade jag nog inte insett att jag hade rätt om annonsens innehåll och kanske känt att jag hade inget att trycka på rent bevismässigt. (och därmed gått med på en prisjustering istället)

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@furis: Tack för att du delade med dej.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

det är ditt ansvar som köpare att kontrollera att utrustningen fungerar.
innan papper skrivs

och bilhandlare är ju som dom är. pengar pengar

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Ansvaret ligger lika mycket på säljaren som köparen. Låter som att säljarna är en aning inkompetenta och smällen dom fick ta är en läxa för dom.

Samtidigt är det är svårt att tycka synd om dig när du har en lista med krav på bilen och inte ens tar dig tid att kolla upp det.

Du litade blint på annons, på säljare både via telefon och väl på plats. Du tar dig inte tid att "checka av" när du provkör och frågar inte innan du köpte bilen om det var något som var fel.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

det är ditt ansvar som köpare att kontrollera att utrustningen fungerar.
innan papper skrivs

och bilhandlare är ju som dom är. pengar pengar

Har säljaren utlovat (genom annons, faktablad, muntligt vid besök etc.) att bilen ifråga har en viss funktion är det inte upp til köparen att verifiera huruvida detta är sant. Det är naturligtvis lättare att undvika misstag ju mer båda parter går igenom alla detaljer, men det fråntar aldrig säljaren dennes ansvar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har alltid sparat annonsen som PDF eller skrivit ut och haft med i bakfickan när jag tittat på bilar, som en liten kom-i-håg-lapp för att inte glömma att kolla att det viktiga stämmer och funkar. Inte för att jag hittills gjort några köp där det funnits något som varit värt att bråka om men rätt som det är händer det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ansvaret ligger lika mycket på säljaren som köparen. Låter som att säljarna är en aning inkompetenta och smällen dom fick ta är en läxa för dom.

Samtidigt är det är svårt att tycka synd om dig när du har en lista med krav på bilen och inte ens tar dig tid att kolla upp det.

Du litade blint på annons, på säljare både via telefon och väl på plats. Du tar dig inte tid att "checka av" när du provkör och frågar inte innan du köpte bilen om det var något som var fel.

Det är ju dock en gråzon om jag har gjort en kontroll om funktionen finns när jag frågar personerna som säljer bilen.
Jag har inte kunskapen i hur det skall se ut för att funktionen skall vara installerad.
Allt annat fanns ju på bilen förutom det här eftersom jag själv saknar kunskap om hur det skall se ut.

Får ju faktiskt komma ihåg att jag inte ens hade åkt ifrån min stad och tittat på bilen om säljaren hade sagt nej kring mina frågor om utrustning.

Men även med det sagt, jag ser ju att jag gjorde delvis fel. Därav mitt tips att man ska få varudeklaration när man köper bilen för då kommer de inte finnas några tivel när det uppenbarar sig om något saknas som antingen står med eller inte i den.

Skrivet av jurassic park:

det är ditt ansvar som köpare att kontrollera att utrustningen fungerar.
innan papper skrivs

och bilhandlare är ju som dom är. pengar pengar

Enligt ARN så har du som köpare endast undersökningsplikt i vad som kallas "ockulärbesiktning" när du köper av en bilhandlare -- det innebär det som kan skönjas ganska omgående. Funktioner som farthållare är inte en sådan, men aluminumfälgar är en sådan sak (se länken)

Det här med att bilhandlare är som dom är (giriga?) är väl ändå inte ett argument för att de ÄR OK att de beter sig som dem gör. Varför kan inte branschen göra sig en tjänst och göra ärliga försäljningar, skulle inte branschen tjäna på det i slutändan?

Skrivet av twit:

Har säljaren utlovat (genom annons, faktablad, muntligt vid besök etc.) att bilen ifråga har en viss funktion är det inte upp til köparen att verifiera huruvida detta är sant. Det är naturligtvis lättare att undvika misstag ju mer båda parter går igenom alla detaljer, men det fråntar aldrig säljaren dennes ansvar.

jag är av helt samma åsikt

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furis:

Det är ju dock en gråzon om jag har gjort en kontroll om funktionen finns när jag frågar personerna som säljer bilen.
Jag har inte kunskapen i hur det skall se ut för att funktionen skall vara installerad.
Allt annat fanns ju på bilen förutom det här eftersom jag själv saknar kunskap om hur det skall se ut.

Får ju faktiskt komma ihåg att jag inte ens hade åkt ifrån min stad och tittat på bilen om säljaren hade sagt nej kring mina frågor om utrustning.

Men även med det sagt, jag ser ju att jag gjorde delvis fel. Därav mitt tips att man ska få varudeklaration när man köper bilen för då kommer de inte finnas några tivel när det uppenbarar sig om något saknas som antingen står med eller inte i den.

mjo. du skulle ha stannat till och kontrollerat Volvo on call när du provkörde.
om du vet var knappen sitter

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furis:

Det är ju dock en gråzon om jag har gjort en kontroll om funktionen finns när jag frågar personerna som säljer bilen.
Jag har inte kunskapen i hur det skall se ut för att funktionen skall vara installerad.
Allt annat fanns ju på bilen förutom det här eftersom jag själv saknar kunskap om hur det skall se ut.

Får ju faktiskt komma ihåg att jag inte ens hade åkt ifrån min stad och tittat på bilen om säljaren hade sagt nej kring mina frågor om utrustning.

Men även med det sagt, jag ser ju att jag gjorde delvis fel. Därav mitt tips att man ska få varudeklaration när man köper bilen för då kommer de inte finnas några tivel när det uppenbarar sig om något saknas som antingen står med eller inte i den.

Enligt ARN så har du som köpare endast undersökningsplikt i vad som kallas "ockulärbesiktning" när du köper av en bilhandlare -- det innebär det som kan skönjas ganska omgående. Funktioner som farthållare är inte en sådan, men aluminumfälgar är en sådan sak (se länken)

Det här med att bilhandlare är som dom är (giriga?) är väl ändå inte ett argument för att de ÄR OK att de beter sig som dem gör. Varför kan inte branschen göra sig en tjänst och göra ärliga försäljningar, skulle inte branschen tjäna på det i slutändan?

det är en gråzon. dom måste tjäna pengar.
bilarna måste bort
fuskar inte du också ibland och tar genvägar?.. jo.

det är därför det är så viktigt som köpare att kontrollera och inte bara lita blint på det säljaren säger

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Sötast
Skrivet av jurassic park:

det är en gråzon. dom måste tjäna pengar.
bilarna måste bort
fuskar inte du också ibland och tar genvägar?.. jo.

det är därför det är så viktigt som köpare att kontrollera och inte bara lita blint på det säljaren säger

Wow! Här snackar vi dagens inlägg.

Du menar på fullaste allvar att du anser att eftersom säljare måste tjäna pengar och bilar måste bort så är det rätt att fuska, ljuga och fram tills dess att bevis framförs neka kunden och även spela ut honom med hjälp av en kollega för att få denne att ifrågasätta sin verklighet?

Finns ingen som helst möjlighet, anledning eller ursäkt till att manipulera och ljuga för en kund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Wow! Här snackar vi dagens inlägg.

Du menar på fullaste allvar att du anser att eftersom säljare måste tjäna pengar och bilar måste bort så är det rätt att fuska, ljuga och fram tills dess att bevis framförs neka kunden och även spela ut honom med hjälp av en kollega för att få denne att ifrågasätta sin verklighet?

Finns ingen som helst möjlighet, anledning eller ursäkt till att manipulera och ljuga för en kund.

jag säger inte att det är rätt.
vet du inte att bilhandlare vill tjäna pengar? dom sparar in på saker du vet. du får ju inte fyra nya vinterhjul bara du frågar om det.
bilförsäljare vill krama ur så mycket slantar det bara är mänskligt möjligt ur kunden min vän.
"vill du ha det här?"
"vill du ha det här"

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Det är ju dock en gråzon om jag har gjort en kontroll om funktionen finns när jag frågar personerna som säljer bilen.
Jag har inte kunskapen i hur det skall se ut för att funktionen skall vara installerad.
Allt annat fanns ju på bilen förutom det här eftersom jag själv saknar kunskap om hur det skall se ut.

Får ju faktiskt komma ihåg att jag inte ens hade åkt ifrån min stad och tittat på bilen om säljaren hade sagt nej kring mina frågor om utrustning.

Men även med det sagt, jag ser ju att jag gjorde delvis fel. Därav mitt tips att man ska få varudeklaration när man köper bilen för då kommer de inte finnas några tivel när det uppenbarar sig om något saknas som antingen står med eller inte i den.

Det är såklart tråkigt att säljaren försökte blåsa dig. Att du höll på att bli blåst beror på okunskap. När man betalar så mycket pengar för att köpa en bil så tycker åtminstone jag att man gör en noggrann undersökning.

Vad jag menar med mitt föregående inlägg är att det kunde lika gärna ha slutat med att du skrivit under tex ett kontrakt/varudeklaration där du missat att utrustningen saknats - och fått stå ditt kast eftersom du valt att inte undersöka bilen tillräckligt noggrant.

Min egna bil "blåste" jag säljaren på samma sätt som säljaren blåst dig. Säljaren hade missat att kolla upp bilen tillräckligt noggrant innan dom sålde den och jag köpte den med mer utrustning än vad dom kände till.... till ett billigare pris.

Så fungerar handel/loppis/aktier/investeringar/bilförsäljning osv osv...

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Volvo On Call är toppen, fick nån ikon som lyste upp när jag kom hem med nya bilen för 2 år sedan. Ett tryck i taket och vips så snackade jag med en tekniker och det löste sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är såklart tråkigt att säljaren försökte blåsa dig. Att du höll på att bli blåst beror på okunskap. När man betalar så mycket pengar för att köpa en bil så tycker åtminstone jag att man gör en noggrann undersökning.

Vad jag menar med mitt föregående inlägg är att det kunde lika gärna ha slutat med att du skrivit under tex ett kontrakt/varudeklaration där du missat att utrustningen saknats - och fått stå ditt kast eftersom du valt att inte undersöka bilen tillräckligt noggrant.

Min egna bil "blåste" jag säljaren på samma sätt som säljaren blåst dig. Säljaren hade missat att kolla upp bilen tillräckligt noggrant innan dom sålde den och jag köpte den med mer utrustning än vad dom kände till.... till ett billigare pris.

Så fungerar handel/loppis/aktier/investeringar/bilförsäljning osv osv...

Vi kan inte spekulera i något annat än vad som skedde, det fanns ingen varudeklaration i detta fallet mer än en "bilmodell regnr och chassinr"

ALLA PAPPER läste jag igenom innan jag skrev på, de vet vi ju alla att man ska annars kan man gå på en nit.
Hade det funnits med en varudeklaration så hade nog kanske blivit så att jag redan då misstänkt konstigheter.
det är svårt att diskutera några andra scenarion än det faktiskt inträffade.

Jag drar mina egna slutsatser men jag tror att firman ifråga vågade nog inte ta chansen att frågan gick upp till ARN (som jag informerade om att jag var villig att göra), VOC är en komponent som inte går att efterinstallera hur som helst och det hade då antagligen givit skäl för hävning oavsett.

men det är rena spekulationer och mina lekmannatolkningar.

Nja jag menar på att det inte är så handel fungerar företag gentemot privatpersoner, de har med marknadsföringslagar och konsumentköpslagar att göra och att då mena på att om en funktion på en annons inte visar sig finnas på bilen när affären görs är enligt konsumentköpslagen
"en annons enligt konsumentköplagen kan utgöra avtalsinnehåll"

Så då handlar det inte om vanlig blåsning, det är bedrägligt beteende.

Det är ju en sak om jag utgår ifrån att en viss funktion finns på bilen, men aldrig frågar om det och när jag kommer hem så har bilen inte funktionen. Då får man ju ta det på sig självt.

Du skrev förut "Du litade blint på annons, på säljare både via telefon och väl på plats. Du tar dig inte tid att "checka av" när du provkör och frågar inte innan du köpte bilen om det var något som var fel."

jag frågade ju om volvo on call fanns på bilen? varför är det skillnad mot att fråga om något var fel? hänger inte med alls i resonemanget där.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Du skrev förut "Du litade blint på annons, på säljare både via telefon och väl på plats. Du tar dig inte tid att "checka av" när du provkör och frågar inte innan du köpte bilen om det var något som var fel."

jag frågade ju om volvo on call fanns på bilen? varför är det skillnad mot att fråga om något var fel? hänger inte med alls i resonemanget där.

Jag har skrivit exakt hur jag tänker och vad jag menade.

Att fråga flera gånger men inte kontrollera en enda gång själv förrän EFTER MAN SKRIVIT PAPPER är fel.
Vad jag menar är att man KONTROLLERAR och när man upptäcker felet så påpekar man det för säljaren, precis som du gjorde med vindrutan och skadan i lacken.
Man har ett ansvar att kolla igenom en produkt/vara/bil/vadsomhelst innan köp. Man kontrollerar delvis för att undvika eventuella missförstånd, men även för att inte utsätta sig själv för bedrägeri.
Bilar är dyra och många människor (inklusive mig) har inte råd att få problem på vägen hem från en bilaffär, därför så kollar man igenom att bilen har det man behöver/önskar och slutar lita blint på en annan människa som jobbar med att tjäna pengar på dig.

Världen är tuff och människor kommer fortsätta försöka blåsa varandra. Att sluta vara naiv är min poäng och även mitt resonemang. Stå på dig och gör en noggrannare koll nästa gång innan du skriver på papper. Lycka till!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Liknande hände mig och min tjej när vi köpte bil till henne! Då gällde det dock bluetooth till telefon i en Audi. Vi hade köpt bilen på audi järva krog. Både i annons och säljare sade flera gånger att den hade detta. När vi väl köpt och skulle hämta ut bilen några dagar senare så bad jag helt sonika säljaren att hjälpa frugan att koppla upp hennes telefon. När det inte gick, så fick de helt enkelt eftermontera det. Cred till dom dock som aldrig strulade med det, utan gjorde det på studs. Och till och med drog av fem tusen på bilens pris pga att tjejen förlorade ett par dagar när hon hade behövt nyttja den!

Så jag tycker helt klar säljaren gjorde fel i ditt fall!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Båda säljarna gjorde helt klart fel här. Skulle ha låtit dig häva köpet från början eller gjort en prisavdrag på ca 5000-8000:- beroende på vilket pris bilen hade. Volvo on Call är ju något som kan få en att verkliga överväga att köpa bilen.

Sen kan man som säljare kanske inte veta allt. Framförallt om man även håller på med begagnat men då ska man just säga till kunden att du jag vet faktiskt inte men jag kan kolla upp det och återkomma och höra just med den Märkeshandlaren.

Märkligt dock att bilen annonserades ut med VOC ens från början.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Båda säljarna gjorde helt klart fel här. Skulle ha låtit dig häva köpet från början eller gjort en prisavdrag på ca 5000-8000:- beroende på vilket pris bilen hade. Volvo on Call är ju något som kan få en att verkliga överväga att köpa bilen.

Sen kan man som säljare kanske inte veta allt. Framförallt om man även håller på med begagnat men då ska man just säga till kunden att du jag vet faktiskt inte men jag kan kolla upp det och återkomma och höra just med den Märkeshandlaren.

Märkligt dock att bilen annonserades ut med VOC ens från början.

Ska tilläggas att det här inte var någon märkeshandlare, de här var ett företag i stilen "Göranssons bil AB" "Kalasbilar 1 AB "Carcenter 1 AB"

Inget rejmes, bilia, eller auktoriserad märkeshandlare... med det här i bagaget så är jag väldigt skeptisk till att köpa bil från något annat får jag säga.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Helt klart säljaren som gjort fel.

Förstår inte de som anser att du gjort fel, om du tex frågat om kamremmen är bytt, då skall du kunna lita på att säljaren säger sanningen om den säger att den är det.

Du skall inte behöva stå och plocka isär motorn för att kolla att saker som är utlovade är som det är utlovat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Helt klart säljaren som gjort fel.

Förstår inte de som anser att du gjort fel, om du tex frågat om kamremmen är bytt, då skall du kunna lita på att säljaren säger sanningen om den säger att den är det.

Du skall inte behöva stå och plocka isär motorn för att kolla att saker som är utlovade är som det är utlovat.

Om kamremmen är bytt så skulle jag i alla fall vilja se (och få med vid affär) kvitto på detta annars är det bara så mycket munläder, skulle inte lita en sekund på att det var gjort i sådant fall. Lite självbevarelsedrift måste man ha.

TS hade nog väldig tur om det nu var en liten "kontoret på fickan"-handlare som sålde bilen då sådana normalt inte är speciellt imponerade av ARN-anmälningar och sällan är intresserade av kunden efter genomförd affär.

Permalänk
Medlem

@furis:
Tror det är en bra idé, jag har själv undvikit små bilhandlare. De gånger jag köpt begagnat har jag köpt av privatperson. Ska tilläggas att då ar jag köpt lite mer entusiastinriktade bilar. Impreza STI, Legacy 2.5GT osv. Privatpersoner som säljer såna bilar tenderar, enligt min erfarenhet, att vara ärligare.

När jag köpt ny eller nästan-ny bil så har det varit på Bilia eller Audi. Då har det aldrig varit strul när något blivt fel, som nämnt ovan

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om kamremmen är bytt så skulle jag i alla fall vilja se (och få med vid affär) kvitto på detta annars är det bara så mycket munläder, skulle inte lita en sekund på att det var gjort i sådant fall. Lite självbevarelsedrift måste man ha.

TS hade nog väldig tur om det nu var en liten "kontoret på fickan"-handlare som sålde bilen då sådana normalt inte är speciellt imponerade av ARN-anmälningar och sällan är intresserade av kunden efter genomförd affär.

Jag trodde själv att jag skulle behöva fightas kring det här hos ARN och en lång process... men jag fick också känslan av att de bara "ville bli av med mig" så de här var enklaste sättet för både dem och mig.

Eftersom det inte blev reklamationsärende så är det inte mycket jag kan göra nu i efterhand heller när det gäller ersättning för resor fram o tillbaka till södermanlandsstaden.

Man får vara nöjd hur det slutade... men jag får en bild utav att människor många gånger inte står på sig när de anser sig fel behandlade.
Flera konflikter kanske löser sig på samma sätt om man bara bygger upp sin ståndpunkt med sakliga och riktiga argument (ARN fall, konsumentsköpslagen och så vidare)

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furis:

Jag trodde själv att jag skulle behöva fightas kring det här hos ARN och en lång process... men jag fick också känslan av att de bara "ville bli av med mig" så de här var enklaste sättet för både dem och mig.

Eftersom det inte blev reklamationsärende så är det inte mycket jag kan göra nu i efterhand heller när det gäller ersättning för resor fram o tillbaka till södermanlandsstaden.

Man får vara nöjd hur det slutade... men jag får en bild utav att människor många gånger inte står på sig när de anser sig fel behandlade.
Flera konflikter kanske löser sig på samma sätt om man bara bygger upp sin ståndpunkt med sakliga och riktiga argument (ARN fall, konsumentsköpslagen och så vidare)

Det jag menade var att större bilhandlare har mer att förlora i anseende så de tenderar att rätta sig efter ett beslut av ARN. Småskuttar bryr sig (oftast) inte om ARN då de lätt kan lägga ner firman "Hederlige Harry" och starta "Ärlige Allan" istället. Då spelar det ingen roll hur mycket man än står på sig, man kan dra det till rättegång och allt möjligt men har säljaren satt sin firma i konkurs finns inget att hämta.

Det är nog en risk man bör ha i bakhuvudet när man handlar hos "vimpelhandlare".

Permalänk
Medlem

@videopac: Sorry mitt svar var egentligen inget mot det du skrev bara allmänna tankar som kom när jag filurerade

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Trist erfarenhet... Köper man något baserat på en funktion som utlovas men som sen inte finns så är det ju solklart återköp. Skulle skämmas som f-n om jag var den säljaren. Skulle inte ha mage att ens försöka hitta på en ursäkt!

Tyvärr är det ju mer eller mindre standardförfarandet idag, OAVSETT bransch.

Säljarna står ju och lovar vad som helst trots att man själv vet att det inte stämmer. Förr (upplevde jag) kunde man fråga personal och faktiskt få kunniga svar. Idag får man ju bara goddag yxskaft... Pratar generellt nu, självklart finns det många som faktiskt är kunniga men yrkesstoltheten försvinner mer och mer och siffror är den enda som talar. Oerhört sällan en säljare säger -"det vet jag faktiskt inte men jag skall göra mitt bästa på att ta reda på saken".

Jag som gillar både bilar och teknik kan ju sålla men dem som inte "kan det" kan ju bli grundlurade, då de helt enkelt litar på att säljaren på företaget faktiskt förmedlar fakta och inte bara kör säljtaktik.

Med det sagt tycker jag att köparna också agerar "fel" ganska ofta och detta pressar ju fram ett beteende hos säljarna.

Är ju inte helt ovanligt med trådar (på SC) i stil med "beställde 10st 1080ti för 127:-, har de rätt att häva ordern?".

Vafan ni inser ju att det är fel, maila butiken och säg det i stället för att försöka dra en fuling för att sedan klaga!

Jag har påpekat fel många gånger, i olika situationer i livet, där jag som tack fått en "belöning". Helt utan att jag krävt det!

Sunt förnuft är ju borta idag tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu verkar bilfirman ha betett sig svinigt, och har störst skuld här, men tycker verkligen du borde kollat upp att de funktioner som är viktiga för dig finns med i bilen.

Skönt att det löste sig relativt smidigt.
Till nästa gång kan jag tipsa om att man ofta kan kolla upp vad bilen har för extrautrustning på egen hand
På Volvo är det lite krångligare, och bilen måste stå hos en handlare. Man kopplar bilen till sitt konto som man skapar gratis på https://minvolvo.volvocars.se med regnummer och sista 6 siffror i VIN-nummer (hittar du om du slår på regnummer på biluppgifter.se).

För andra märken kan du söka "märkesnamn" VIN decoder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte vad du tänkt dig att använda VOC till, men det finns eftermarknads som fungerar riktigt bra:
http://www.autopluginstore.com/

Permalänk
Medlem

Efter att en kille ifrån Comhem kom hem till mig, satt i min soffa och ljög mig rätt i ansiktet angående några saker som inte visade sig stämma. Så litar jag inte alls på något som inte står på pappret.

Permalänk
Medlem

Säljarna ljuger som attan bara för att få sålt. Antisladd nämns i nästan varje annons även på bilar som aldrig fanns med antisladd. SOm t.ex. första versionen av Saab 9-5 från 97-01 den fanns med antispin som tillval men det är ovanligt. Antisladd kom inte fören första faceliften 02 och blev inte standard före andra faceliften 06. Men likväl står det antisladd på nästan varje gammal 9-5.

Köpte en Citroen från 2007 för ett par år sedan och blev lovad kamremsbyte och ny nyckel eftersom den inte fungerade. Fick inget av det. Det var bortförklaringer gång på gång till man gav upp och fick fixa själv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu verkar bilfirman ha betett sig svinigt, och har störst skuld här, men tycker verkligen du borde kollat upp att de funktioner som är viktiga för dig finns med i bilen.

Skönt att det löste sig relativt smidigt.
Till nästa gång kan jag tipsa om att man ofta kan kolla upp vad bilen har för extrautrustning på egen hand
På Volvo är det lite krångligare, och bilen måste stå hos en handlare. Man kopplar bilen till sitt konto som man skapar gratis på https://minvolvo.volvocars.se med regnummer och sista 6 siffror i VIN-nummer (hittar du om du slår på regnummer på biluppgifter.se).

För andra märken kan du söka "märkesnamn" VIN decoder.

Respekterar förstås dem som nu tycker att jag gjorde största felet! denna tråd är ju för att få en bild av vad andra tycker och jag respekterar allas åsikter bara man argumenterar för sin sak på ett vettigt sätt.

En bekant tipsade mig om den funktionen på volvocars.se också! väldigt behändig.

Skrivet av anon910:

Nu vet jag inte vad du tänkt dig att använda VOC till, men det finns eftermarknads som fungerar riktigt bra:
http://www.autopluginstore.com/

Ok! Men i mitt fall ett nej. (hur påverkar det andrahandsvärdet kontra VOC?)

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE