Behöver hjälp med hur jag ska lägga till hdd & ssd till ny dator

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med hur jag ska lägga till hdd & ssd till ny dator

Tjenare!

Har en dator som håller på att fraktas till mig från komplett, och tänkte bara kolla hur man ska göra om man ska flytta över en hårddisk från min gamla dator till den nya.

Jag har en SSD och en HDD som jag hade tänkt flytta över. Har Windows 7 på ssdn samt några spel och massa sånt, sen har jag allt möjligt annat på min HDD. Måste jag radera mitt windows som jag har på ssdn innan jag flyttar över den till min nya dator.(den nya datorn kommer ha windows 10 installerat och klart på en hdd) eller är det bara att koppla in och fixa allt på den nya datorn?

En guide till hur man gör kan jag säker kolla upp någonstans på internet, känns inte som att det borde vara så svårt. Men om någon har något tips är ni välkomna att säga till.

Uppskattar alla svar jag kan få!

Permalänk

@anton000: Sålänge de får plats i chassit och du har tillräckligt med sata-portar på moderkortet borde det inte vara några problem.
Du behöver inte ta bort win7 om du bara ska föra över filer från den och liknande, men ifall du ska ha den där permanent så är det bäst att ta bort 7, för att undvika eventuella problem.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Går det att rensa hela ssdn, och sedan ta ut den och installera den på den nya datorn?

Permalänk
Medlem

@anton000:
Först ska du installera windows på den nya (om det inte är installerat vid leverans)

1. Plocka ur HDD och SSD från gamla datorn (gör inget med dem annat än plocka ur)
2. Montera in dem i den nya
3. Kopiera det du vill ha från de gamla hårddiskarna till en hårddisk som sitter i den nya datorn (får du inte plats kan du behöva strula lite)
4. Rensa gamla hårddiskarna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Man kan rensa HDD och SSD på många olika sätt men det är viktigt att ta bort alla partitioner som finns på en systemdisk, alla partitioner syns inte i Utforskaren (Explorer) så du måste ta bort dom i tex Diskhantering eller med windows installationsmedia.

På denna bild från Diskhantering ser du en systemdisk med Windows 10 (Disk 0) och en med Windows 7 (Disk 1), det är bara partitionerna C: och E: som syns i Utforskaren

Det är inte möjligt att ta bort partitioner på systemdisken som kör aktuell windows utan bara på icke aktiv system disk, enligt bilden ovan kan jag ta bort alla partitioner som ligger på Disk 1 i Diskhantering genom att höger klicka på partitioner och välja ta bort volym.

Här ser du hur man kan ta bort alla partitioner genom att boota Windows installationsmedia, man kan avsluta installationen när alla partitioner är borta på vald SSD/HDD genom att klicka på krysset uppe till höger (3 min in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@FX9: Okej, så om jag kopplar in min ssd som har windows 7 och min hdd med allt annat i min nya dator, är det bara att radera allt? Kommer inget konstigt hända om jag har min nya hdd med windows 10 och min gamla ssd med windows 7? Eller kommer bara windows 10 starta upp som vanligt också raderar jag bara allt som finns på ssdn med windows 7 och den gamla hddn?

När man rensar en disk, är det bara att trycka på formatera då? Eller måste man göra något annat komplicerat?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Om du har din Windows 10 disk som första boot i BIOS så skall det inte vara några problem att köra Windows 10 och sedan kopiera filer från Windows 7 disken och sedan rensa den i Diskhantering.

Här ser du hur skapar en ny enkel volym på din gamla Windows 7 systemdisk efter du har tagit bort alla partitioner https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...

Och om du har svårt att hitta Diskhantering så skriv diskmgmt.msc i sök nere till vänster på skärmen

Om du har tagit bort alla partitioner och disken sedan syns i Utforskaren så kan du formatera den på vanligt sätt.

Edit: Om man vill installera windows på en SSD/HDD så behöver man inte själv formatera den, detta gör windows installationen helt automatiskt som videon visar.

Edit 2: Tänk på att filer som ligger i Windows 7 egna mappar (tex Bilder och Dokument) kan vara svåra att kopiera så du bör flytta alla filer som du vill kopiera till andra mappar som du själv har skapat innan du flyttar Windows 7 disken till en annan dator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Gick in på diskhantering och kollade hur allt såg ut och hur allt fungerade osv, men i nuläget så går det inte att trycka på "ta bort volym" men jag antar att det är för att disken är online? eller något liknande? Måste disken vara offline när man gör diskrensningen? Issåfall hur får man den att bli offline?

Permalänk
Medlem

@anton000: Du kan inte ta bort volym ifrån windows som du kör, men du kan boota USB minne som har windows installationsmedia och ta bort alla partitioner som videon visar, avsluta windows installationen genom att klicka på X uppe till höger när alla partitioner borttagna (se 3 min in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Men om du stoppar windows 7 disken i nya datorn och kör windows 10 på en annan disk så kan du ta bort alla volymer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anton000:

@janee: Gick in på diskhantering och kollade hur allt såg ut och hur allt fungerade osv, men i nuläget så går det inte att trycka på "ta bort volym" men jag antar att det är för att disken är online? eller något liknande? Måste disken vara offline när man gör diskrensningen? Issåfall hur får man den att bli offline?

Du kan behöva döpa om den gamla Windowsmappen till Windows.old, annars kan Windows bli lite kinkigt när du vill ta bort volymen.

Du börjar med att ta bort alla volymer, skapar en ny och formaterar sedan.

Ett tips när du formaterar hårddisken är att välja maximal sektorstorlek, du tapper lite utrymme men disken blir snabbare och inte lika lätt fragmentiserad.
Välj default när du formaterar SSDn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |