Windows brandvägg blockerar alla mina program...

Permalänk

Windows brandvägg blockerar alla mina program...

Hej,

jag håller på att slita håret av mig här, så jag hoppas det finns någon som har ett klokt förslag på vad jag ska göra.

Windows 10-brandväggen beslutar sig för att blockera alla mina program lite då och då (typ 2 gånger i veckan). Detta händer endast EFTER omstart, aldrig under tiden som datorn är igång. Kollar jag i listan över undantag/tillåtna program, så ser allt normalt ut.

Problemet avhjälps väldigt enkelt för stunden genom att jag återställer brandväggen till standardinställningar,
men det börjar bli lite irriterande. Aldrig haft liknande problem tidigare.

Är detta bara en bugg? Ska jag ominstallera Windows?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

Har du nån VPN igång med killswitch?

Permalänk

Jag har OVPN installerad, men den är inte aktiv alltid. ***bort/mod***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nilzzone90:

Jag har OVPN installerad, men den är inte aktiv alltid.

Jag kör OVPN och hade samma problem för ett tag sedan. Startar du om datorn när OVPN är uppkopplad så kan den aktivera killswitchen.

När jag koppla ifrån OVPN innan jag avsluta datorn/stängde ner programmet så sluta problemet.

Permalänk

Jag ska prova direkt och försöka återskapa felet. Tack för input!

Permalänk

Det var helt klart orsaken! Jättetack för hjälpen, nu kan jag äntligen sova gott om nätterna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilzzone90:

Det var helt klart orsaken! Jättetack för hjälpen, nu kan jag äntligen sova gott om nätterna igen.

Skapa några väldigt enkla regler i brandväggen så får du en brandväggsbaserad killswitch som inte orsakar det här bekymret överhuvudtaget.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack/innehav.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...