Permalänk
Avstängd

mAh aka Batteritid?

Jag sorterare Smartphone efter batteritid då det är vad jag mest bryr mig om men många tillverkar envisas med att blanda uttrycken Milliampere Hour och Batteritid.

Jag har ingen personlig åsikt om hur stort själva batteriet är om det inte avslöjas något om hur mycket ström själva mobilen drar.
De flesta Smartphones idag verkar va ett batteri på minst 3000 mAh men exempelvis standbytiden skiljer väldigt mycket.

Hos vår underbara sida Prisjakt kunde man förut sortera smartphones efter faktisk batteritid men nu har dom tagit bort den funktionen och ersatt med Milliampere Hour. Väldigt synd tycker jag.

Hur gör ni för att räkna ut batteritid?
Finns det kanske någon bra formel eller finns där något sätt att ta reda på hur mycket ström en specifik telefon drar.
Jag har inget önskemål om något speciellt operativsystem eller tillverkare.

/Joppe

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket som spelar in hur länge ett batteri på en viss mängd mAh räcker.
Vilka processor och grafikdel som används.
Vilka program som ligger i bakgrunden och kör som standard.
Värme kan påverka.
Storlek och ljusstyrka på skärmen.

Det är nog väldigt svårt att räkna själv utan att testa den faktiska telefonen.

Permalänk
Medlem

Går inte att räkna ut hur lång batteritid en telefon har med någon formel eller test eftersom det varierar mellan användare och telefoner. Att endast titta på laddningskapaciteten är inte heller rätt eftersom dåligt optimerad mjukvara kan göra att en telefon med stor kapacitet har kortare batteritid än en med lägre kapacitet. Du får helt enkelt googla dig fram och se vad andra har att säga kring batteritiden av telefonen du är intresserad av. Tester/"benchmarks" kan ju ge en fingervisning om hur bra batteritid en lur har jämfört med en annan, men i verkligheten kan det variera mer än testet indikerar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Det är ju mycket som spelar in hur länge ett batteri på en viss mängd mAh räcker.
Vilka processor och grafikdel som används.
Vilka program som ligger i bakgrunden och kör som standard.
Värme kan påverka.
Storlek och ljusstyrka på skärmen.

Det är nog väldigt svårt att räkna själv utan att testa den faktiska telefonen.

Tycker att tillverkare borde vara tydliga med sån här information, det borde ju kunna vara ett bra säljargument kan man tycka.

Permalänk
Avstängd

Tack!
Precis det jag efterfrågade!

Permalänk

@Jopp<3 Tänk på batterikapaciteten i mAh lite som tankvolymen i liter hos en bil. Hur långt du kommer på 40L bensin beror på vad du har för bil (storlek, form, massa), motor, hur du kör och i vilken trafik - något som är svårt att beräkna i förhand. Därför är tester det du får titta på.

De testar även telefonerna vid samma (eller likande) förutsättningar, något som kan skilja sig mellan tillverkare när du tittar på vad som står på prisjakt.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att olika batterier har olika spänning också. För att kunna jämföra energikapaciteten rakt av måste man omvandla till wattimmar (Wh) genom att multiplicera med spänningen. Och sen har vi fortfarande det som många andra nämner, att olika prylar kan vara olika energieffektiva.

Permalänk
Avstängd

Finns många orsaker allt från batteri hur bra MAH dom har till förbrukning av komponenterna i mobilen och jag valde mobil ganska mycket efter batteritid och körde på xz1 compact som bara har 2700mah batteri och klarar sig bättre än många andra mobiler

Det man spar på i mitt fall är att det blir som typ en s8 med liten skärm som rullar i 720p och spar rejält på batteriförbrukningen med en sån skärm och kan köra 2 dagar utan laddning med ändå använda den rejält och skulle säga 2.5 dag vid normal användning eller så och förbrukningen beror på flera variabler som cpu/chipset strömsparar funktioner mjukvaru optimering o.s.v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mighty Nerd:

@Jopp<3 Tänk på batterikapaciteten i mAh lite som tankvolymen i liter hos en bil. Hur långt du kommer på 40L bensin beror på vad du har för bil (storlek, form, massa), motor, hur du kör och i vilken trafik - något som är svårt att beräkna i förhand. Därför är tester det du får titta på.

De testar även telefonerna vid samma (eller likande) förutsättningar, något som kan skilja sig mellan tillverkare när du tittar på vad som står på prisjakt.

Ändå brukar tillverkare allt som oftast stoltsera med hur mycket (lite) bilarna drar/mil.
Jag kan inte hitta någon mobiltillverkare som anger hur mycket ström per timme som mobilen använder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jopp<3:

Ändå brukar tillverkare allt som oftast stoltsera med hur mycket (lite) bilarna drar/mil.
Jag kan inte hitta någon mobiltillverkare som anger hur mycket ström per timme som mobilen använder.

För att det inte går att säga, t ex kan olika uppdateringar till systemet i telefonen eller uppdateringar till olika appar göra att dom drar olika mycket ström.

Permalänk
Avstängd

Kul fakta GSM Arena:
Den mobil som har överlägset bäst batteritid alla kategorier är: Gionee Marathon M5 56 timmar vid blandad användning.
Min iPhone kommer långt ner på endast 26 timmar, men den är från 2014.
Den nyaste iphonen kommer komiskt nog ännu längre ner på listan på bara 24 timmar.

Det som är lite konstigt ändå är att jag aldrig fått ut mer än 7-8 timmar från min iPhone (när den var ny).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Kul fakta GSM Arena:
Den mobil som har överlägset bäst batteritid alla kategorier är: Gionee Marathon M5 56 timmar vid blandad användning.
Min iPhone kommer långt ner på endast 26 timmar, men den är från 2014.
Den nyaste iphonen kommer komiskt nog ännu längre ner på listan på bara 24 timmar.

Det som är lite konstigt ändå är att jag aldrig fått ut mer än 7-8 timmar från min iPhone (när den var ny).

Konstigt, du menar alltså att dom inte har testat med dina personliga användarmönster?

Det var ju lite dåligt tycker jag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Swedroid.se har bra test, men begränsat med modeller.

Scrolla till batteritid och prestanda:

https://swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-oneplus-6/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tänk på att olika batterier har olika spänning också. För att kunna jämföra energikapaciteten rakt av måste man omvandla till wattimmar (Wh) genom att multiplicera med spänningen. Och sen har vi fortfarande det som många andra nämner, att olika prylar kan vara olika energieffektiva.

Iofs sant men om vi håller oss till telefoner så har väl alla samma typ av batterier och därmed samma spänning.

Vad gäller elbilar däremot så anger t ex BMW kapaciteten i Ah (utan att ange spänning) vilket är rent nonsens. Men visst, 94 Ah kanske låter bättre än 33 kWh...

Permalänk

@Jopp<3: Ditt svar tyder att du har förstått det korrekt. Det är troligtvis p.g.a. det inte är så intressant för användaren hur hög effekt en telefon har vid "vanlig" användning. Det intressanta är snarare batteritiden, vilket tillverkarna anger (sen om man vill lita på det eller inte är en annan fråga). Visst har effekten och batterikapaciteten ett direkt samband med batteritiden men användaren bryr sig endast om det sistnämnda. När det gäller bilar så tankar du ju bränsle själv och betalar för varje liter. Därmed bryr du dig troligtvis mer om hur mycket din bil förbränner per kilometer, inte bara hur långt du kommer med en full tank. Det hela beror därmed på att kostnaden för att ladda en telefon är försumbar, till skillnad från att tanka en bil.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weiman:

Iofs sant men om vi håller oss till telefoner så har väl alla samma typ av batterier och därmed samma spänning.

Vad gäller elbilar däremot så anger t ex BMW kapaciteten i Ah (utan att ange spänning) vilket är rent nonsens. Men visst, 94 Ah kanske låter bättre än 33 kWh...

Jag säger såhär.
Dubbla standarder för benämning av batteriers kapacitet är inge bra det heller.
Behöver man använda Wh för exempelvis bilars batteri så kör för tusan på samma standard på alla batterier.
Huruvida det är samma spänning i alla mobilbatterier eller ej vet jag inte. Ditt antagande om att alla är samma lär stämma. Men det är en gissningslek vilket blir onödigt. Hade det stått angivet i Wh direkt så blir det glasklart.
Vidare har väl måttet Ah inte någon egentlig fördel mot Wh? Men nackdelar jag nämnt ovan om otydlighet.

Jag är för byte av standard här om någon missat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

@Jopp<3 Tänk på batterikapaciteten i mAh lite som tankvolymen i liter hos en bil. Hur långt du kommer på 40L bensin beror på vad du har för bil (storlek, form, massa), motor, hur du kör och i vilken trafik - något som är svårt att beräkna i förhand. Därför är tester det du får titta på.

De testar även telefonerna vid samma (eller likande) förutsättningar, något som kan skilja sig mellan tillverkare när du tittar på vad som står på prisjakt.

Det går inte att jämföra med tankutrymmet på en bil, en bil kan köras tills tanken är i princip tom. Spänningen på ett batteri sjunker undan för undan under urladdningscykeln och inre resistansen ökar. Man kan med andra ord inte köra batteriet tills det är tomt och hur långt man kan och bör köra det är lite flytande. Sedan bestämmer elektroniken också vanligtvis under vilket spann på spänning kontra möjlig last där det går att driva enheten.

Permalänk

@dannesthlm: Ja det har du helt rätt i, vätska i en tank och laddningen i ett batteri fungerar egentligen olika men det var mest för att illustrera principen.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Tycker att tillverkare borde vara tydliga med sån här information, det borde ju kunna vara ett bra säljargument kan man tycka.

Det är ju tyvärr lite som att fråga "hur full blir just du på 2/4/6 öl?". Eller din kompis? Eller hans kompis? Beror på så väldigt många saker. Ett stort batteri är tyvärr inte alltid samma sak som bra batteritid. Bästa du kan göra är nog att läsa reviews och sedan döma därefter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag sorterare Smartphone efter batteritid då det är vad jag mest bryr mig om men många tillverkar envisas med att blanda uttrycken Milliampere Hour och Batteritid.

Jag har ingen personlig åsikt om hur stort själva batteriet är om det inte avslöjas något om hur mycket ström själva mobilen drar.
De flesta Smartphones idag verkar va ett batteri på minst 3000 mAh men exempelvis standbytiden skiljer väldigt mycket.

Hos vår underbara sida Prisjakt kunde man förut sortera smartphones efter faktisk batteritid men nu har dom tagit bort den funktionen och ersatt med Milliampere Hour. Väldigt synd tycker jag.

Hur gör ni för att räkna ut batteritid?
Finns det kanske någon bra formel eller finns där något sätt att ta reda på hur mycket ström en specifik telefon drar.
Jag har inget önskemål om något speciellt operativsystem eller tillverkare.

/Joppe

Batteritid hos Prisjakt https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s367618286#rparams=l=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hur gör ni för att räkna ut batteritid?

Tittar på reviews. Inte någon av tex MKBHD där det bara pratas en massa nonsens utan en där man får reda på vad telefonen drar i procent per timme vid standby, hur mycket procent som går åt då man har youtube igång, hur mycket SOT på en dag, både på wifi och mobildata eller vafan det kallas.

Ett exempel på en sådan reviewer är: https://www.youtube.com/user/nimrodity9/videos

Att kolla på specifikationer säger ju inte ett skit. Samma gäller väl gsmarenas tester. Och det som absolut inte stämmer är vissa iphoneanvändares uppgifter, vissa verkar ha någon hemlig teknologi i deras skärmar som gör att dessa snarare laddar batteriet då skärmen är aktiv.
Kul att ios12 kommer få så att folk kan se sin SOT, har jag för mig iaf.

Permalänk
Avstängd

Viktigaste inlägget i den här tråden typ!
Jag kan bara välja att sortera efter mAh när jag kör ctrl + F och söker efter ord som innehåller (Ström, Batteri, El, Taltid osv)
För att slippa lära mig din länk utantill Hur får du fram den funktionen då den inteär synlig för mig? <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Viktigaste inlägget i den här tråden typ!
Jag kan bara välja att sortera efter mAh när jag kör ctrl + F och söker efter ord som innehåller (Ström, Batteri, El, Taltid osv)
För att slippa lära mig din länk utantill Hur får du fram den funktionen då den inteär synlig för mig? <3

Om du öppnar min länk så har du en grönt fällt nästan överst på sidan. Där står "Gå tillbaka till nya filtret" annars om du använder det nya filtret så har du en blå ruta uppe till höger där det står "Gå tillbaka till det gamla filtret"

Permalänk
Avstängd

@stelex:
Edit. fattade först nu att man kan lägga till kolumner!
Jag måste ha haft på något typ "se minimalistiskt ut" xD