Köpt beg. stationär går det att uppgradera grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpt beg. stationär går det att uppgradera grafikkort?

Hej!

Har köpt en beg. stationär dator billigt Dottern ville spela Fortnite men hackar som satan..

Går det att köpa ett bättre grafikkort och stoppa i?

Bifogar specs på datorn:

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att sätta i ett annat grafikkort i datorn om man tar moderkortet som enda aspekt.
Sedan kan det bero på chassi och nätagg.
Men då det inte är ett OEM moderkort drar jag slutsatsen att det inte är ett OEM chassi med begränsat utrymme i den benämningen eller ett oerhört klent nätagg.

Så det ska inte vara några som helst problem att sätta i ett bättre grafikkort, speciellt då du verkar köra på det inbyggda i processorn så är vad du än kan få tag på bättre

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Ditt första problem är att du inte har ett grafikkort verkar det som. Du kör på processorns interna grafik vilket är skit för spel. Processorn är inte direkt ny så den kan nog flaska ganska hårt även om du sätter i ett grafikkort.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!!

Tar tacksamt emot tips på grafikkort jag kan köpa..har noll koll på dagens grafikkort! Sist jag hade dator var det agp port man skulle ha:)

Är det pci-e jag har nu?

Är proccessorn skit för spel? Går det att byta till en bättre?

Ha de gott i värmen :8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Tack för snabba svar!!

Tar tacksamt emot tips på grafikkort jag kan köpa..har noll koll på dagens grafikkort! Sist jag hade dator var det agp port man skulle ha:)

Är det pci-e jag har nu?

Är proccessorn skit för spel? Går det att byta till en bättre?

Ha de gott i värmen :8

Med den processorn som sitter i så är nog ett GTX 1060 tillräckligt, gäller att du har en 6-pin PCI-E strömkontakt på kragget till grafikkortet.

Ska du byta processor så är det en i5 eller i7 av 4000-serien som passar. Får köpas beg i så fall.
Då kan du gå upp till ett GTX 1070 tex, kräver dock 8 pin strömkontakt.

Lista på supportade processorer:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B85M-DS3H-A-rev-10#su...

Har du ingen PCI-E strömkontakt så får du hålla tillgodo med GTX1050 / 1050Ti. (finns visst versioner av 1050 som har pci-e kontakt, kolla att du inte skaffar en sån version i så fall)

Sen beror det ju på hur mycket du vill lägga, kan ju även vara alternativ med beg GTX960/970/980 tex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Worexon:

Hej!

Har köpt en beg. stationär dator billigt Dottern ville spela Fortnite men hackar som satan..

Går det att köpa ett bättre grafikkort och stoppa i?

Bifogar specs på datorn:

https://s22.postimg.cc/liewhq2cx/Moderkort.jpg

https://s22.postimg.cc/cne2788fl/Summary.jpg

Tacksam för hjälp!

Skrivet av Worexon:

Tack för snabba svar!!

Tar tacksamt emot tips på grafikkort jag kan köpa..har noll koll på dagens grafikkort! Sist jag hade dator var det agp port man skulle ha:)

Är det pci-e jag har nu?

Är proccessorn skit för spel? Går det att byta till en bättre?

Ha de gott i värmen :8

Den processorn fungerar hyffsat till Fortnite. Ett nytt grafikkort är prio ett för att spela de spelet. Ett GTX 1060 som tidigare rekommenderats är ett bra val. De finns två varianter av de kortet. En med 3GB och en med 6GB. Båda modellerna är bra och 6GB varianten är den snabbaste av dom. Om de nu bara skall spelas Fortnite och budgeten är tajt så skulle jag gå på de billigaste GTX 1060 3GB jag kan hitta. Oavsett vad folk än säger om de kortet så kan man maxa Fortnite med de grafikkortet. Smolket i bägaren kommer vara i3 processorn i datorn. Den kommer tyvärr dra ner prestandan en del, men Fortnite kommer fortfarande kunna spelas på ganska höga inställningar. Jag tycker ni kan prova med bara ett nytt grafikkort i datorn och därefter se om ni blir nöjda med spelupplevelsen av de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Den processorn fungerar hyffsat till Fortnite. Ett nytt grafikkort är prio ett för att spela de spelet. Ett GTX 1060 som tidigare rekommenderats är ett bra val. De finns två varianter av de kortet. En med 3GB och en med 6GB. Båda modellerna är bra och 6GB varianten är den snabbaste av dom. Om de nu bara skall spelas Fortnite och budgeten är tajt så skulle jag gå på de billigaste GTX 1060 3GB jag kan hitta. Oavsett vad folk än säger om de kortet så kan man maxa Fortnite med de grafikkortet. Smolket i bägaren kommer vara i3 processorn i datorn. Den kommer tyvärr dra ner prestandan en del, men Fortnite kommer fortfarande kunna spelas på ganska höga inställningar. Jag tycker ni kan prova med bara ett nytt grafikkort i datorn och därefter se om ni blir nöjda med spelupplevelsen av de.

Det är dock inte ens en i3 utan en Pentium G3258, vilken knappt klarar minimum systemkrav för att köra Fortnite om man googlar på lite "can you run this game"-sidor.

Ett 1050ti eller 1060 3GB borde funka till, men CPUn är i svagaste laget som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar 👍

Är inte hemma nu men om jag inte har en 6 pin pci e kontakt ska man byta nätaggregat då? Hur ser den ut om jag ska kolla när jag kommer hem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Är inte hemma nu men om jag inte har en 6 pin pci e kontakt ska man byta nätaggregat då? Hur ser den ut om jag ska kolla när jag kommer hem?

PCIe ser ut så här, antingen 6 eller 6+2 pinnar. Nätagg kan också ha 8-pin ATX (för moderkortet) som kan förväxlas med PCIe, men de kontakterna delas som 4+4 medan 8-pin PCIe alltid är 6+2.

Det går att använda en Molex->PCIe adapter om nätagget saknar PCIe, men ett nätagg som inte ens har en 6-pin PCIe är ganska suspekt. Kolla gärna upp vilket nätagg det är du har (det står på sidan av det) så kan vi ge bättre råd.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

GTX 1060 är jättebra kort för att spela Fortnite, men kanske inte lämpligt att para med en Pentium med bara två kärnor och två trådar...
Kanske ett GTX 750Ti för under 500 lappen eller ett GTX 960 för 600-700 kronor kan vara lämpligt.

Om du dock vill ha en bra upplevelse så vill du ha en processor med åtminstone fyra trådar.
Kanske en i3:a available samma generation?
Då kan du lätt sätta i ett mer kraftfullt kort som ett GTX 780, GTX 970 eller GTX 1060.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ska fixa ett foto på nätaggregatet imorrn!! Om jag nu ska uppgradera processor, vad ska jag söka efter för sort som passar mitt moderkort? Sökt efter 4000 serien men hittar ingen...ska jag kolla nåt med nån speciell socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4000-serien är LGA 1150 och säljs inte nya längre, de ersattes av LGA 1151 redan 2015. Men om du kan få tag på helst en i7, annars en i5, får du en processor som klarar allt idag. i3 går förstås också men de börjar också åldras nu.

Om du är osäker kollar du bara den officiella listan över vilka processorer som fungerar.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B85M-DS3H-A-rev-10#su...

Permalänk
Medlem

Om jag hittar en annan processor måste jag ha en annan cpu kylare då? Eller kan jag ha samma som jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Om jag hittar en annan processor måste jag ha en annan cpu kylare då? Eller kan jag ha samma som jag har nu?

Det beror på vad du har nu. Ta en bild på insidan av datorn samt bild av nätaggregatet så kan vi hjälpa dig n

Permalänk
Medlem

Här kommer bilder på nätaggregat m.m

Permalänk
Medlem

@Worexon: Nätagget är ett Cooler Master B500 ver.2, med bl.a. 2 st. PCIe 6+2. Det duger för att driva i princip vilket modernt grafikkort som helst, så länge man inte börjar överklocka en massa. Så ett GTX 1050 Ti eller 1060 som föreslagits i tråden skulle fungera utmärkt.

Kylaren är en vanlig Intel standardkylare som följer med deras processorer. Den fungerar, men kommer troligtvis bli rätt så högljudd om du byter till någon i5:a eller i7:a. En kylare som be quiet! Pure Rock kostar inte allt för mycket och är rejält mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Worexon: Nätagget är ett Cooler Master B500 ver.2, med bl.a. 2 st. PCIe 6+2. Det duger för att driva i princip vilket modernt grafikkort som helst, så länge man inte börjar överklocka en massa. Så ett GTX 1050 Ti eller 1060 som föreslagits i tråden skulle fungera utmärkt.

Kylaren är en vanlig Intel standardkylare som följer med deras processorer. Den fungerar, men kommer troligtvis bli rätt så högljudd om du byter till någon i5:a eller i7:a. En kylare som be quiet! Pure Rock kostar inte allt för mycket och är rejält mycket bättre.

Ok va bra!! Då ska jag först och främst försöka få ta i en bättre cpu. Sen får jag leta grafikkort.

Är det svårt att byta cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Är det svårt att byta cpu?

Nej, inte särskilt. Här är Sweclockers guide för hur man installerar en Intel-processor, och här visas hur man monterar en kylare. Tänk på att du behöver kylpasta om du återanvänder den nuvarande kylaren bara, köper du en ny kylare följer det med.

Permalänk
Medlem

Kan säga från egna erfarenheter att fortnite kräver extremt lite cpu. Så jag skulle nog ha kvar den du har och däremot kika på något billigt grafikkort, som t.ex. gtx 1050.
Antar att du inte vill spendera för mycket pengar på att dottern ska kunna spela fortnite.
Sedan kan ni alltid fixa en bättre cpu senare om det skulle behagas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den datorn för spel så anser jag att det först är viktigast att installera ett grafikkort, tror knappt du märker skillnad om du endast byter cpu.

Jag anser att det är busenkelt att byta cpu, det som är bra att tänka på är att du behöver kylpasta mellan cpun och kylaren.
Mer premium kylpasta kan kosta runt 100kr, men hyffsat billiga torn-kylare kan man få ganska billigt, och de brukar ha kylpasta på sig. Som om du/ni uppskattar att datorn är lite tyst så skulle jag starkt rekommendera att köpa en t.ex. https://www.inet.se/produkt/5320051/be-quiet-pure-rock-slim när ni ska köpa ny/beg. cpu, för 150kr mer så tycker jag det är ett självklart val när ni Uppgraderar cpun. (om ni installerar den innan ni byter cpu så borde ni ändå byta kylpasta, och då tycker jag det är bättre att vänta tills ni byter cpu för att sätta på en ny kylare.

Här är en processor som ska passa, som jag tror blir ganska lagom för spel så som fortnite, https://www.sweclockers.com/marknad/156138-cpu-i5-4570s-2-9-g... kanske blir tufft för mer krävande spel, men då blir det ju dyrare för att det är bättre cpu.
Cpuer jag kan rekommendera: 4570, 4570k, 4770k, 4770.

Edit; det finns cpuer som 4690k, 4790k som gissningsvis passar, men skulle eventuellt kräva uppdatering av BIOS.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Om du ska använda den datorn för spel så anser jag att det först är viktigast att installera ett grafikkort, tror knappt du märker skillnad om du endast byter cpu.

Jag anser att det är busenkelt att byta cpu, det som är bra att tänka på är att du behöver kylpasta mellan cpun och kylaren.
Mer premium kylpasta kan kosta runt 100kr, men hyffsat billiga torn-kylare kan man få ganska billigt, och de brukar ha kylpasta på sig. Som om du/ni uppskattar att datorn är lite tyst så skulle jag starkt rekommendera att köpa en t.ex. https://www.inet.se/produkt/5320051/be-quiet-pure-rock-slim när ni ska köpa ny/beg. cpu, för 150kr mer så tycker jag det är ett självklart val när ni Uppgraderar cpun. (om ni installerar den innan ni byter cpu så borde ni ändå byta kylpasta, och då tycker jag det är bättre att vänta tills ni byter cpu för att sätta på en ny kylare.

Här är en processor som ska passa, som jag tror blir ganska lagom för spel så som fortnite, https://www.sweclockers.com/marknad/156138-cpu-i5-4570s-2-9-g... kanske blir tufft för mer krävande spel, men då blir det ju dyrare för att det är bättre cpu.
Cpuer jag kan rekommendera: 4570, 4570k, 4770k, 4770.

Edit; det finns cpuer som 4690k, 4790k som gissningsvis passar, men skulle eventuellt kräva uppdatering av BIOS.

Krävs ingen uppdatering av bios då han redan har en g3258 vilket är en del av Haswell refresh familjen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på 4790k vs 4790s?

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen är det nån skillnad på msi 1060 gtx och asus 1060 gtx?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Det är dock inte ens en i3 utan en Pentium G3258, vilken knappt klarar minimum systemkrav för att köra Fortnite om man googlar på lite "can you run this game"-sidor.

Ett 1050ti eller 1060 3GB borde funka till, men CPUn är i svagaste laget som sagt.

Helt rätt att de är en Pentium, jag skrev fel.

Skrivet av perost:

@Worexon: Nätagget är ett Cooler Master B500 ver.2, med bl.a. 2 st. PCIe 6+2. Det duger för att driva i princip vilket modernt grafikkort som helst, så länge man inte börjar överklocka en massa. Så ett GTX 1050 Ti eller 1060 som föreslagits i tråden skulle fungera utmärkt.

Kylaren är en vanlig Intel standardkylare som följer med deras processorer. Den fungerar, men kommer troligtvis bli rätt så högljudd om du byter till någon i5:a eller i7:a. En kylare som be quiet! Pure Rock kostar inte allt för mycket och är rejält mycket bättre.

De där stämmer inte alltid. Man har väldigt dåligt luftflöde i lådan för att Intels egna kylare skall låta mycke. I dom allra flesta fall så låter grafikkortets fläktar mer. De är i stort sett bara vid överklockning eller vid väldigt dåligt luftflöde i lådan som den kylaren låter mycke. Sett till vad som finns på marknaden så är Intels kylare dålig, men den är inte usel och är fullt funktionsduglig sett till både kylning och ljudnivå så länge man sitter med en vanlig icke K modell.

Skrivet av Worexon:

Ok va bra!! Då ska jag först och främst försöka få ta i en bättre cpu. Sen får jag leta grafikkort.

Är det svårt att byta cpu?

Nej, datorn kommer ge inte ett uns bättre prestanda i Fortnite bara av ett processorbyte. De sitter i stort sett samma inbyggda grafikkort i samtliga processorer som passar på ditt moderkort.
De är ett grafikkort som behövs, och processorn kommer förmodligen kunna driva spelet på på high.

Skrivet av Worexon:

Vad är det för skillnad på 4790k vs 4790s?

Skickades från m.sweclockers.com

i7-4790K kan överklockas = den starkaste modellen.
i74790 är standard modellen.
i7-4790s är en lågenergimodell = den svagaste modellen.
Alla tre är bra, och de spelar egentligen ingen roll vilken av dom du isf skulle få tag.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Worexon:

Tack för snabba svar!!

Tar tacksamt emot tips på grafikkort jag kan köpa..har noll koll på dagens grafikkort! Sist jag hade dator var det agp port man skulle ha:)

Är det pci-e jag har nu?

Är proccessorn skit för spel? Går det att byta till en bättre?

Ha de gott i värmen :8

Prova sätta in ett nytt grafikkort till att börja med. Sen om du vill ha mera kräm i datorn så byt processorn till en quad core ( 4 kärnor). Tror den cpun som sitter i nu är en dual core ( 2 kärnor)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Worexon:

Ok va bra!! Då ska jag först och främst försöka få ta i en bättre cpu. Sen får jag leta grafikkort.

Är det svårt att byta cpu?

Nej. Fixa grafikkort först! Det kommer ge massor mer prestanda än en ny processor. Har själv en liknande processor och en gammal men hyfsad gpu. Fortnite flyter på bra. ( Ska köpa ny dator snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Skrivet av Worexon:

Vad är det för skillnad på 4790k vs 4790s?

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen är det nån skillnad på msi 1060 gtx och asus 1060 gtx?

Cpu:erna vet jag ej, på gpu:erna är prestandan i princip likadan.
När det är samma kort men olika tillverkare så är det hur tyst kortet är och eventuellt det man gillar estetiskt som skiljer sig. Kolla portarna oxå. Korten som suger in luft på långsidan och blåser ut där portarna sitter lever om mer.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

I5:orna brukar man kunna få tag i för 400-500kr, i7:orna brukar vara rejält dyra, räkna med 1000-1500 och antagligen närmare den övre summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Kan säga från egna erfarenheter att fortnite kräver extremt lite cpu. Så jag skulle nog ha kvar den du har och däremot kika på något billigt grafikkort, som t.ex. gtx 1050.
Antar att du inte vill spendera för mycket pengar på att dottern ska kunna spela fortnite.
Sedan kan ni alltid fixa en bättre cpu senare om det skulle behagas.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med där. CPUn räcker till.
Vill TS komma undan riktigt billigt så köp ett begagnat GTX 750 1GB för ett par hundra. Lätt 100 FPS på låg inställning och view distance far.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men hur blåser jag om operativsystemet? Hur fungerar det med produktnyckel och så? Länge sen man hållit på med sånt här Windows 10 är det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Worexon:

Lite offtopic men hur blåser jag om operativsystemet? Hur fungerar det med produktnyckel och så? Länge sen man hållit på med sånt här Windows 10 är det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyckeln lagras på moderkortet. Under installationen hoppar du över steget att ange nyckel. Sedan aktiveras den automatiskt när datorn får internetuppkoppling. Du kan dubbelkolla någonstans under inställningar -> system (tror jag?) att aktiveringen fungerade.