Klassiska Notepad omdanas – får modern design och stöd för Bing

Permalänk
Melding Plague

Klassiska Notepad omdanas – får modern design och stöd för Bing

I den senaste testversionen av Windows 10 introduceras en rad mindre nyheter för Notepad, däribland möjligheten att söka på ord via Bing direkt i textredigeraren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"bland annat om stöd för Mac- och Linux/Unix-radbrytningar."

Äntligen!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt illa matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Plitade dit saknade bokstäver
Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt i matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder Bing dagligen, har inte upplevt några problem personligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt i matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis kan det ha blivit bättre. Ingen använder det rent praktiskt men så djupt som de bakat in det i Windows numera så samlar det ju mer och mer data och blir säkert på det sättet bättre. Tyvärr kan man säga. Har inget emot att det blir bättre egentligen, påverkar mig inte, men att de ska ha det överallt anser jag en negativ trend hos Microsoft.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt illa matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Statistik på använding av sökmotorer. Ungefär 7,72% använder Bing. Kinesiska Baidu är större med 13,74%. Google leder förstås med 72,21%.
https://www.netmarketshare.com/search-engine-market-share.asp...

Permalänk
Medlem

Jag kör Notepad++ sedan många år tillbaks. Saknar inte Notepad

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt illa matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder Bing dagligen, fungerar betydligt mer tillfredsställande än Google's dito.
Blir sakta och säkert bättre och bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Behövs det? Eller är det en uppdatering för uppdateringens skull (jag medger dock min okunnighet om problemet med ovan nämnda unixradbrytningar)?
Jag sitter kvar på Win8.1 och nyheter som dessa gör mig ständigt glad över detta - än har jag inte sett någonting med Win10 som gör mig annat än avskräckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det första jag gör när jag stöter på en ren windows installation är att ersätta notepad med notepad2.

Mycket bättre ändringar än detta skräpet och startar lika snabbt utan extra klydd.

Permalänk
Medlem

Neeeeeej!
Låt mitt stackars notepad vara!

Någon som vet hur man kan trädkrama sin nuvarande version? Kopierade ut notepad.exe till skrivbordet men gick ej att köra.

Edit: Ok, var tvungen att skapa en mapp (i mitt fall "en-US", men blir annat om man kör svenskt windows) som ligger bredvid notepad.exe och sedan kopiera över notepad.exe.mui till den mappen. Då går det att starta explorer.exe.

Nu hoppas jag bara att de inte blockerar det av någon 'välgrundad' anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Behövs det? Eller är det en uppdatering för uppdateringens skull (jag medger dock min okunnighet om problemet med ovan nämnda unixradbrytningar)?
Jag sitter kvar på Win8.1 och nyheter som dessa gör mig ständigt glad över detta - än har jag inte sett någonting med Win10 som gör mig annat än avskräckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är att de gjort Notepad som en UWP app och samtidigt lagt till lite ändringar. Fast det stod inget om det på MS blog. MS jobbar ju på att konvertera alla program till UWP appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Använder någon Bing? Var iofs ett tag sen jag testade , men tyckte resultatet var magert och rätt illa matchat mot sökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör det!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@illya_: Hade liknande problem med kalkylatorn, den nya saknar grundläggande funktioner som den gamla hade (och personligen tycker jag den är ful - fulare än originalet så att säga). För Calc vet jag att det finns en enkel fixer man kan ladda ner som återställer åt dig, så lär ju bara vara en tidsfråga innan någon lägger upp något liknande för notepad också.

Men bra jobbat att du fixade det själv.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Lite orolig att detta gör notepad totalt värdelöst för min del, men jag ska låta det vara osagt.

Notepad har mer eller mindre 2 funktioner...

1. Anteckna små saker som inte ska sparas, eller ska editeras rent, mellan olika program.
2. Använda i kopiera/klistra för att ta bort all formatering, så man kan kopiera saker från tex en hemsida, utan att det i Word eller andra program blir koko...

Just att det inte hanterar avancerade format är fördelen mao, och hela poängen med det. För allt annat finns det bättre alternativ...

Permalänk
Medlem

Varför vill man behålla gamla notepad? Zoom plus stöd för radbrytning är ju guld värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför vill man behålla gamla notepad? Zoom plus stöd för radbrytning är ju guld värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Man har Notepad++ för avancerade grejer. Notepad är skitbra för att skriva in kom ihåg dokument som man sedan glömmer bort och raderar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag gilla inte riktigt bling känns på något sätt rörig oc konstig. Få dåliga vippar och använda bing som de skulle finnas mer virus där än google. Vilket inte är korrekt eller "beror på vad man söker förstås". Iallafall kul idé får se hur den fungerar ihop med notepad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Bing seriöst? snälla MS låt oss välja sökmotor själv.
Nog för jag själv kör Notepad ++

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, notepad används då och då för todo-listor och det finns inte något mer störande när man inte sparat dem och notepad hindrar windows från att stängas av. Speciellt när man precis skall rusa ut till pendlartrafiken.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Bing seriöst? snälla MS låt oss välja sökmotor själv.
Nog för jag själv kör Notepad ++

Det är en microsoft produkt självklart vill de att folk använder deras sökmotor. De som vill annat väljer ju som du ett annat program.
Sen är jag ganska säker på att de allra flesta som gnäller på bing, inte skulle märka något om man hade en hemsida som såg identisk ut med google fast det var bingresultat som dök upp. Så känner jag själv i alla fall föredrar Google pga vana men har inga problem med resultaten när jag väl "bingar".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hahaha, inbyggd Bing-funktionalitet. Fantastiskt. Men trevligt med zoomfunktionen i alla fall, det har saknats.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Lika platt och ful layout som Windows har idag. Förr kändes layouter med estet i toppklass.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite orolig att detta gör notepad totalt värdelöst för min del, men jag ska låta det vara osagt.

Notepad har mer eller mindre 2 funktioner...

1. Anteckna små saker som inte ska sparas, eller ska editeras rent, mellan olika program.
2. Använda i kopiera/klistra för att ta bort all formatering, så man kan kopiera saker från tex en hemsida, utan att det i Word eller andra program blir koko...

Just att det inte hanterar avancerade format är fördelen mao, och hela poängen med det. För allt annat finns det bättre alternativ...

Fast onenote känns ju ändå smidigare för de två fallen.

Men visst. Gamla rutiner sitter djupt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Egentligen är det lite konstigt att det fortfarande kommer med Windows. Som att Wordpad som också följt med sen det ersatte Write i Win 95 inte är tillräckligt barebones. Använder det dock notepad mer så kanske Wordpad som är överflödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Behövs det? Eller är det en uppdatering för uppdateringens skull (jag medger dock min okunnighet om problemet med ovan nämnda unixradbrytningar)?

Det är det absolut största problemet jag har med Windows de få gånger jag tvingas använda det. Andra problem går ofta att arbeta sig runt utan att modifiera systemet men en textredigerare som inte är totalt dum i huvudet måste jag installera.

Det är ofta det vanligaste problemet när man ska samarbeta med Windowsanvändare också eftersom de nästan alltid skriver sönder alla filer de rör.

För mig som icke Windowsanvändare är det helt klart, utan motstånd, den viktigaste uppdateringen någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dagas:

Varför är det konstigt? Jag använder notepad dagligen, när jag inte orkar starta office.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Behövs det? Eller är det en uppdatering för uppdateringens skull (jag medger dock min okunnighet om problemet med ovan nämnda unixradbrytningar)?

Uh.... ja.

Hantering av [LF] och inte bara [CRLF] är värt nog; Linux system använder [LF] som standard, vilket gör att textfiler skapade där inte fått raderna brutna korrekt när du öppnar dom i Windows. Det räcker med README filer i många programmerings projekt för att stöta på det här problemet.

För att förklara, denna fil skapad i Linux:

Citat:

xResolution=1920
yResolution=1080
Fullscreen=1

Blir i Notepad:

Citat:

xResolution=1920yResolution=1080Fullscreen=1

Det är bland annat detta som motiverar många att ha Notepad++.

Du får också problem i motsatt riktning. I Linux är [CR] ett osynligt tecken, vilket kan orsaka en del problem. Till exempel när du försöker arbeta med textsträngar.

Också fun fact: Apple använde tidigare [CR] för detta syfte. Så ibland finns det sådana filer.

Permalänk
Medlem

Bing, lol.

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas bättre än med miniräknaren.

Skickades från m.sweclockers.com