Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 vs HP Spectre X360?

Beslutsångest.
Dell XPS 13 vs HP Spectre X360?
(HPn går loss på 16k & Dell på 15k, rabatter/studentpriser)
Specsen är i princip samma. Så är ute efter erfarenheter, positiva & negativa. Enda positiva med Spectren är ju 2in1 & 4K, men använder man någonsin det?
Dell verkar ha stadigare chassi, snyggare design & smidigare. (Samt billigare) Negativa med denna verkar vara Touchpad + Webcam
Datorn kommer att användas till plugg, surf & dyl. (Systemvetare, enklare programmering)

https://www.komplett.se/product/952548/datorer/datorer-barbar...

https://www.inet.se/produkt/1962378/dell-xps-13-9370-13-3-i7-...

Tankar?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att med dagens batterier och strömeffektivitet innebär 4K allt som oftast sämre batteritid även om HP'n verkar ha ett större batteri. För prisklassen du kollar på kan det vara värt att kika in Matebook X Pro som kommer i augusti med liknande specs men också dedikerad grafik samt 14" skärm, dock skumt format på skärmen.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Värt att tänka på är att med dagens batterier och strömeffektivitet innebär 4K allt som oftast sämre batteritid även om HP'n verkar ha ett större batteri. För prisklassen du kollar på kan det vara värt att kika in Matebook X Pro som kommer i augusti med liknande specs men också dedikerad grafik samt 14" skärm, dock skumt format på skärmen.

Dell.se har tydligen inget fakturasystem så det sket sig ändå..

Ska sälja bilen då man ska börja plugga & har inte råd med 15k på en laptop före dess

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Ett tips som du troligtvis inte kommer ångra på i detta prissegment. Huawei Matebook X Pro. Konfigen med I5 8gen, 8GB, 256GB och dGPU ser mumma ut. Inte ofta jag säger detta, men denna är nog en (r)evolution liknande det när Macbook kom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ett tips som du troligtvis inte kommer ångra på i detta prissegment. Huawei Matebook X Pro. Konfigen med I5 8gen, 8GB, 256GB och dGPU ser mumma ut. Inte ofta jag säger detta, men denna är nog en (r)evolution liknande det när Macbook kom.

Jag håller med om att Matebook X Pro ser bra ut men skulle inte vilja kalla den revolutionerade. ASUS Zennbook PURE serie har ju t.ex. funnits på marknaden ett tag och levererar i princip identiska specifikationer. Visst så har Matebook bättre skärm och batteri vad det verkar men 14" med bra konfig och dedikerad grafik är inget nytt.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Beslutsångest.
Dell XPS 13 vs HP Spectre X360?
(HPn går loss på 16k & Dell på 15k, rabatter/studentpriser)
Specsen är i princip samma. Så är ute efter erfarenheter, positiva & negativa. Enda positiva med Spectren är ju 2in1 & 4K, men använder man någonsin det?
Dell verkar ha stadigare chassi, snyggare design & smidigare. (Samt billigare) Negativa med denna verkar vara Touchpad + Webcam
Datorn kommer att användas till plugg, surf & dyl. (Systemvetare, enklare programmering)

https://www.komplett.se/product/952548/datorer/datorer-barbar...

https://www.inet.se/produkt/1962378/dell-xps-13-9370-13-3-i7-...

Tankar?

Jag står in för samma fråga Jag har tittat mycket på Lenovo Yoga också. Men väntar med spänning för att se vad folk har att säga

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite, onödigt att starta en ny tråd när det finns aktuell.

Jag sitter själv precis och funderar på en XPS 13. Jag är nog mer inne på i5. Ska börja plugga till hösten och kommer inte hålla på med några avancerade saker. Skriva arbeten, surfa etc. Räcker i5 då? Vad jag läst räcker i5 till vardagssysslor.

Med i5 och rabatten som finns till 17e juli får man datorn för ca 11.5k. Blev lite intresserad av Matebook X Pro nu när ni tog upp det. Men om jag förstått det rätt kommer priset för den vara ca 15-20 k?

Min budget är på runt 12k högst. Är XPS 13 med i5 det bästa man kan få tag på då? Prioriterar batteritid väldigt högt då den ska tas med till universitet varje dag och vet inte tillgänglighet på eluttag där.

Permalänk
Medlem

@phille205: i5 drar ju mindre ström än i7 så jag skulle säga att det är ett bra köp för studierna

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Finns intresse för Linux, så undvik Dell'en

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Dell har ju varit bra på att ha linuxstöd och har haft sina developer edition, dock kan ju XPS 13 ha dåligt stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Dell.se har tydligen inget fakturasystem så det sket sig ändå..

Ska sälja bilen då man ska börja plugga & har inte råd med 15k på en laptop före dess

Finns andra än dell som säljer den. Kan starkt rekommendera nya 13".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Defcon: Dell har ju varit bra på att ha linuxstöd och har haft sina developer edition, dock kan ju XPS 13 ha dåligt stöd?

Den enda disten som gått att installera av dem vi testat har varit Linux Mint. Den fungerar hyfsat tills man installerar Nvidias drivrutiner. Efter det så hänger sig DE;n titt som tätt. Antar att det har med composit att göra när Intel-grafikkortet lämnar över till Nvidia-kortet.

De andra distarna vi försökt installera har inte ens bootat. Detta var nått år sedan så saker kan ha förändrats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Penguin: Dell XPS 13 säljs med Linux förinstallerat direkt från Dell, de har inga problem kompablitet eller drivare till linux.

Permalänk
Medlem

Ahhh, det är jag som har fel. Det är en Dell XPS 15 som Linux funkar dåligt med. Det är min frus dator och trodde jag hade koll Sorry för missledande information.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av phille205:

Lånar tråden lite, onödigt att starta en ny tråd när det finns aktuell.

Jag sitter själv precis och funderar på en XPS 13. Jag är nog mer inne på i5. Ska börja plugga till hösten och kommer inte hålla på med några avancerade saker. Skriva arbeten, surfa etc. Räcker i5 då? Vad jag läst räcker i5 till vardagssysslor.

Med i5 och rabatten som finns till 17e juli får man datorn för ca 11.5k. Blev lite intresserad av Matebook X Pro nu när ni tog upp det. Men om jag förstått det rätt kommer priset för den vara ca 15-20 k?

Min budget är på runt 12k högst. Är XPS 13 med i5 det bästa man kan få tag på då? Prioriterar batteritid väldigt högt då den ska tas med till universitet varje dag och vet inte tillgänglighet på eluttag där.

i5-8250u & i7-8550u är i princip samma processor, så spelar nog ingen större roll. Det jag framförallt är ute efter är 16GB RAM & Större SSD.

Matebook X Pro kommer gå på 16k för i5 vs 21k för i7 config. Köper hellre Dell XPS 13 med i7-varianten för 14.9kkr inkl "otursskydd" då!

Tror det blir Dell för mig, även om HP Spectre X360, särskilt versionen med 120hz lockar väldigt hårt. Men Dell är helt enkelt mer clean.. Största nackdelen är saknaden utav USB-A, vilket kommer medföra tjafs med adaptrar USB-C>A istället =/

Skrivet av Palme_570:

Finns andra än dell som säljer den. Kan starkt rekommendera nya 13".

Verkar nog lösa sig ändå. Jodå, finns andra aktörer som säljer samma, men ingen som har Dell.se's rabatt! Lutar nog mot nya 13". Fortfarande lite beslutsångest pga INGEN USB-A. =(

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Verkar nog lösa sig ändå. Jodå, finns andra aktörer som säljer samma, men ingen som har Dell.se's rabatt! Lutar nog mot nya 13". Fortfarande lite beslutsångest pga INGEN USB-A. =(

Vad blev det till slut? Jag köpte en XPS 13 med i7, 16 GB ram och 512 GB SSD med rabatten för 14,5k. Borde funka bra för mina studier till hösten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItSucks:

Vad blev det till slut? Jag köpte en XPS 13 med i7, 16 GB ram och 512 GB SSD med rabatten för 14,5k. Borde funka bra för mina studier till hösten!

Exakt samma!

Vad fick du för leveranstid? Enl. Dell skulle det ta cirka 3v att få hem den..

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Exakt samma!

Vad fick du för leveranstid? Enl. Dell skulle det ta cirka 3v att få hem den..

Haha, grymt! Tror det var garanterat innan 7 aug. men när jag kollar trackingen står det att den är i Köpenhamn. Den borde vara här någon gång i veckan nu tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Korrigering av datum
Permalänk
Medlem
Skrivet av ItSucks:

Haha, grymt! Tror det var garanterat innan 7 aug. men när jag kollar trackingen står det att den är i Köpenhamn. Den borde vara här någon gång i veckan nu tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Min kom i Tisdags. Vad tycker du? Förvånansvärt liten & smidig, går lite varm dock. Men efter jag undervoltade CPU med 135mV så går den 20c svalare i idle och 10-15c svalare i max load.

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Min kom i Tisdags. Vad tycker du? Förvånansvärt liten & smidig, går lite varm dock. Men efter jag undervoltade CPU med 135mV så går den 20c svalare i idle och 10-15c svalare i max load.

Jag tycker om den! Har inte hunnit testa så mycket än men jag måste säga att batteritiden är rätt bra, har använt den för att kolla på sommarmatte och lite så bara och efter vad som känns som riktigt lång tid har jag fortfarande mycket batteri kvar. Jag får labba lite med det där och se om jag kan få liknande skillnad! Jag kan tipsa om att köpa dbrand skin till datorn, blir riktigt snyggt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också spanat på Dell XPS 13 (9370), men efter att jag läste lite recensioner så visar det sig att skärmarna till XPS datorerna ofta har riktigt dålig response time, dvs rätt stor sannolikhet för "ghosting". Just 4K skärmen till 9370 modellen verkar ha slagit rekord i långsam response time.

Detta är något jag upplevt tidigare på en äldre MacBook, och inte vill uppleva igen. Svårt att säga hur det är i praktiken på dessa modeller, men det är folk som klagar på forum/reddit, etc.

Annars verkar den nya 9370 modellen riktigt bra, om dom bara hade bytt ut Killer wifi mot Intels wifi.