Ljud till TV - Köpråd önskas

Permalänk

Ljud till TV - Köpråd önskas

Tjena. Svärföräldrarna har köpt en ny fin TV med uselt ljud och behöver nu något bättre i ljudväg. De kan väl tänka sig att lägga någonstans mellan 3000-5000 kr på det. De är 80 år gamla och tittar mest på nyheter och sport samt lite finkultur. De är dock lite lomhörda båda två så får gärna vara lite oomph i systemet.

Funderade först på att köpa nya Sonos Beam, men kanske inte det de behöver då de inte har andra Sonos-prylar och inte direkt använder appar.

Ett stort plus om systemet kopplas in via HDMI med ARC så de inte behöver fler fjärrkontroller.

Permalänk
Medlem

Den här har många på SweClockers rekommenderat.:
LG SJ9 Soundbar
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4266967
LG SJ9 soundbar med trådlös subwoofer kommer med legendariska Dolby Atmos som rör ljudet i tre dimentioner och skapar ett realistiskt ljud med hög skärpa och mäktig bas.
5.1 Ch 500W
Dolby Atmos
Bluetooth, Google Cast

Finns andra trådar om den och även andra system här:
Köpråd: Prisvärd ljudlösning till vardagsrummet (5.1 eller Soundbar)
#17456385

Soundbar för 5000-8000 sek
#17450120

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag hör också dåligt, begåvad med hörapparat. Jag använder trådlösa hörlurar till TV:n. Det tycker jag fungerar allra bäst. De billigaste på Kjell&Co. kostar 500:- och de duger åt mej. Jag lyssnar ofta på radio och då använder jag en fickradio med hörlurar. Av någon anledning hör jag bäst med hörlurar. Kanske att jag slipper eko från väggarna? En annan fördel är att man kan röra sig fritt i huset utan att missa något. Vi har en andra TV i sovrummet. Den har uselt ljud även för normalhörande. Där har jag anslutit inte alltför dyr datorhögtalare. Allt beror ju på vilka krav man har. En annan aspekt är ju att man måste kolla vilka anslutningsmöjligheter man har. På sovrums TV:n nyttjar jag hörtelefonuttag. Då kan jag styra ljudet med fjärrkontrollen. I vardagsrummet har jag anslutit med scart-kontakten. Då blir ljudstyrkan enbart beroende av vredet på hörluren och frun kan ratta som hon själv vill.

Permalänk
Medlem

Använder de hörapparater? Jag tänkte på att de kommer störa grannarna om de drar på högsta volym varje gång de ska titta på tv. Du kan titta på samtalsförstärkare, då skulle de inte störa grannar eller varandra (om tex ena ska sova). Finns fler fördelar som att de kan använda dessa till samtal, lyssna på radion, om de ska titta på tv hos andra osv.
https://bellman.com/sv/vara-losningar/samtalsforstarkare/

Annars skulle jag köpa en riktigt billig soundbar. Jag arbetar med äldre och de flesta har någon typ av hörselnedsättning. Ju enklare lösning är generellt bäst

Permalänk

De bor på en gård, så inga problem med grannar.

Skall titta på en LG SJ9. Verkar intressant.