Permalänk
Medlem

Lönt att överklocka Ryzen 2?

Hej!
Förlåt min noob-fråga här, men den är ärligt menad. Köpte nyligen en Ryzen 2700x, mkt nöjd. I Asus egna program kan man följa hur den klockar sig själv beroende på behov, mellan 3-4,35Ghz. Är det full rulle så ligger den på 4350MHz (eller nåt sånt) automatiskt, och då har jag inte aktiverat några särskilda settings, ingen särskild vcore-inställning, och stock-kylare.

Blev nyfiken och läste på vad folk klockar den. En guide på guru3d.com skriver:

"In closing, I want to mention that I expect most Ryzen Series 2000 CPUs to be able to hit 4.2 up-to 4.4 GHz with proper cooling. I expect most processors to hit 4.2~4.3 GHz stable, and some parts can reach 4.4 GHz. It's a bit of a luck of the draw combined with component and cooling selection really."

Förstår ingenting, varför anstränga sig så katastrofalt, och vaddå "most processors hit 4.2-4.3 stable" - min gör 4350 automatiskt, och jag har (mig veterligen) inte ens några OC-settings på såvitt jag vet.

Kort och gott: vad är vinsten i att överklocka, när processorn ändå reglerar turbo efter behov? Jag antar att det bara är för dem som vill köra snabbare än turbon, men det verkar ändå inte finnas så mycket att hämta om "some parts can reach 4.4GHz".

Permalänk
Avstängd

Oc på ryzen 2 gör inte så hemskt mycket och för att få en enkel översikt är cinebench ganska bra och om vi tar en 2600x t.e.x

Där ser man att singeltråds prestandan får väldigt liten inpact av oc som ger minimal skillnad

Tittar man över alla trådar ser det ut så här och där är det lite större vinst med oc men ändå ingen wow oc

Jag skulle se det som oc är inget att överspendera på men det fina är att man får runt 8600k prestanda singeltrådat och 8700k prestanda över alla trådar för 8600k pengar utan oc och kan ha ganska billig kylning som gör dom till en prisvärd historia

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fesoj:

Hej!
Förlåt min noob-fråga här, men den är ärligt menad. Köpte nyligen en Ryzen 2700x, mkt nöjd. I Asus egna program kan man följa hur den klockar sig själv beroende på behov, mellan 3-4,35Ghz. Är det full rulle så ligger den på 4350MHz (eller nåt sånt) automatiskt, och då har jag inte aktiverat några särskilda settings, ingen särskild vcore-inställning, och stock-kylare.

Blev nyfiken och läste på vad folk klockar den. En guide på guru3d.com skriver:

"In closing, I want to mention that I expect most Ryzen Series 2000 CPUs to be able to hit 4.2 up-to 4.4 GHz with proper cooling. I expect most processors to hit 4.2~4.3 GHz stable, and some parts can reach 4.4 GHz. It's a bit of a luck of the draw combined with component and cooling selection really."

Förstår ingenting, varför anstränga sig så katastrofalt, och vaddå "most processors hit 4.2-4.3 stable" - min gör 4350 automatiskt, och jag har (mig veterligen) inte ens några OC-settings på såvitt jag vet.

Kort och gott: vad är vinsten i att överklocka, när processorn ändå reglerar turbo efter behov? Jag antar att det bara är för dem som vill köra snabbare än turbon, men det verkar ändå inte finnas så mycket att hämta om "some parts can reach 4.4GHz".

Skillnaden är väl framförallt att din processor inte går i 4,35 Ghz över alla kärnor original. Om man lastar samtliga kärnor så blir det kanske närmare runt... 4 Ghz? När man överklockar så går det på vissa exemplar att få dem att gå i 4,3 Ghz på samtliga kärnor samtidigt.

Precis som du säger dock så är vinsten marginell - och en överklock ger inte alls lika mycket som på vissa (framförallt lite äldre) Intel processorer. Som tur är gör det inget eftersom processorerna är riktigt snabba original. Det är väl mest att man går miste om det roliga i att kunna kräma ut mer än standard genom att pilla runt själv

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Har överklockat nästan hela mitt liv, men efter att jag skaffade Ryzen 1700X har jag inte känt att det är värt att göra längre. De är väl optimerade redan med dess fabriksinställningar, och överklockning för med sig mer negativa aspekter än positiva.

Tycker man kan sammanfatta det såhär:
+ Något högre flertrådig prestanda
~ Oförändrad enkeltrådig prestanda
- Massiv ökning av strömförbrukning och värmeutveckling
- Förkortad livslängd
- Stor belastning på moderkortets VRM och eventuellt på nätaggregatet om man har små marginaler där
- Slöseri på tid (även om Ryzen förmodligen är den enklaste CPU att överklocka som jag hittills jobbat med)

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då var det som jag misstänkte

Permalänk
Medlem

@fesoj: Oavsett vilken cpu jag har så ser jag till att alla kärnorna kör på samma frekvens vid last.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Testa sänk volten på den ist, jag fick ner förbrukningen med närmare 45W i full load på min 2700X.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArKAN:

Testa sänk volten på den ist, jag fick ner förbrukningen med närmare 45W i full load på min 2700X.

Det har varit ett bra knep på många generationer av amd även intel för har man en gpu som går fullt ut sett till gaming med cpu i orginalfart är undervolt bättre än oc och kan sänka TDP ganska drastiskt och är lättare även billigare att få en tyst strömsnålare dator som är enklare att kyla och presterar bra

Sen oavsett om man kör intel eller amd är det oftast mer värt att lägga 1000kr extra på cpu än på kylning för med intel kliver man från 8600 till ungefär 8700 pengar och amd är skillnaden 2600x till 2700x och man får bättre prestanda till lägre watt än om man ser till OC sen har man bättre modellen kör en undervolt kan dom gå kallt med billig skit kylning och är snabbare

Oc må vara skoj men enda gången det egentligen är av större värde är vid lowend segmentet eller absoluta topp modeller med värsta gpu men för majoriteten är bättre cpu ett bättre val än plöja pengar mot oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Oc må vara skoj men enda gången det egentligen är av större värde är vid lowend segmentet eller absoluta topp modeller med värsta gpu men för majoriteten är bättre cpu ett bättre val än plöja pengar mot oc

Tycker att kan man med en OC flytta flaskhalsen från CPU till GPU på en äldre CPU så ska man göra det. Om man sitter på en 2500K och fram åt så kommer man ganska långt med en OC då det är lätt att passera 4GHz+ med 1.325 Vcore med en Hyper 212 EVO som var pupular då det begav sig. Köper man där emot en ny AMD 2600X alt 2700X så är det ingen större ide att överklocka utan möjligt vis lägga lite mer på snabbare RAM minne upp till 3200 CL14.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11651515/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Oc må vara skoj men enda gången det egentligen är av större värde är vid lowend segmentet eller absoluta topp modeller med värsta gpu men för majoriteten är bättre cpu ett bättre val än plöja pengar mot oc

Tyvärr är OC i princip helt onödigt på 2700X modellen då det inte finns mycket att ta av, Min går inte över 4250mhz all core OC, och med undervolt och amds precision boost 2 så ligger den mellan 4200-4250mhz all core i spel med betydligt lägre effektåtgång Sen verkar det vara rätt stora skillnader mellan samma modell av cpu, tex så förbrukar min 2700X närmare 190W i full load medans kompisens 2700X maxar på 156W, vi har samma typ av mobo/ram och samma inställningar i bios, och han har tom högre volt till cpun stock

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Tycker att kan man med en OC flytta flaskhalsen från CPU till GPU på en äldre CPU så ska man göra det. Om man sitter på en 2500K och fram åt så kommer man ganska långt med en OC då det är lätt att passera 4GHz+ med 1.325 Vcore med en Hyper 212 EVO som var pupular då det begav sig. Köper man där emot en ny AMD 2600X alt 2700X så är det ingen större ide att överklocka utan möjligt vis lägga lite mer på snabbare RAM minne upp till 3200 CL14.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11651515/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11651515/

Ja men principen är rätt lika med en äldre cpu som presterar som dagens low end där i3 8100 matchar runt 2500k med oc och där kan även ram hastighet göra skillnad om man sitter med 1333/1600 minnen och kan vara värt att även droppa lite latency mot mer mhz och klocka dom med

En oc där ger skillnad fast en 2500k i 3300mhz vs 4400mhz under normala balanserade förhållanden med t.e.x ett 1060 i 1080p high/ultra settings 4xaa/af i ett hyfsat modernt spel kanske har en skillnad på 10fps oftast i regionen 65/75fps eller 130/150fps i äldre mer enkeltrådade titlar "obs... hitta på fps som exempel"

Poängen är att även med oc kommer cpu vara för klen mot en riktigt stark gpu som 1070 eller bättre om man är hz jagare men klarar högupplöst gaming ganska bra och även orginal och med en oc vinst kommer cpu´n oftast upplevas på samma sätt som orginal om man inte sätter den i extremare scenarion och är ofta så det ser ut

kommer man mot haswell/skylake 4 kärniga cpu kombinerat med highend gpu är det mycket större vinst med oc för highend gaming men man kommer tillbaks till att ett billigt b150 moderkort med i7 6700 non K presterar bättre än Z moderkort och 6600k@whatever med fet kylning för ca samma pengar som i7an som är enklare att kyla

Skrivet av ArKAN:

Tyvärr är OC i princip helt onödigt på 2700X modellen då det inte finns mycket att ta av, Min går inte över 4250mhz all core OC, och med undervolt och amds precision boost 2 så ligger den mellan 4200-4250mhz all core i spel med betydligt lägre effektåtgång Sen verkar det vara rätt stora skillnader mellan samma modell av cpu, tex så förbrukar min 2700X närmare 190W i full load medans kompisens 2700X maxar på 156W, vi har samma typ av mobo/ram och samma inställningar i bios, och han har tom högre volt till cpun stock

Ja det är det och skulle möjligen vara i extremt renderings scenario men prestanda över många trådar är inte ryzens svaghet utan tvärtom och skillnaden är oftast värmeökning men man märker inte mer och ska man spendera extra är det bättre att lägga lite extra på vassare minne som även det oftast inte gör mycket ....skulle vara i 1080p med 1080ti kanske men inte annars och dom flesta köper inte 9000kr gpu

OC har blivit tråkigare för ser man på det ärligt är det få cpu där det faktiskt är värt att köpa värre agg med stabilare linor sen oc moderkort och midrange cpu med rätt bra kylning utan är vettigare med lowend moderkort lägga pengarna på nästa modell av cpu

Nu låter jag tråkig men har haft 4690k uppe i 4900mhz jag har haft amd fx uppe i 5ghz 2600k i 5ghz och klockat nästan allt från pentium 2 tiden och framåt och gillar oc men rent ekonomiskt är det itne värt det idag med andra cpu heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w