Köpråd dator, lite inet listor - 8400/1070 8100/1060 mm

Permalänk
Medlem

Köpråd dator, lite inet listor - 8400/1070 8100/1060 mm

Hade tänkt vänta tills Nvidia släpper nytt, men hur verkar de här annars?

8400 och 1070
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11643890/namnlos

8100 och 1060
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11646153/namnlos

och en med Ryzen 5 2600/1070
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11644851/namnlos

AMD är tveksamt, mest intresserad i spelprestanda fast kanske används till annat också. Inga planer på att slänga in en SSD, plus att jag tror inte att jag vill slänga mer än runt 15k på den. Inga planer på OC heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Inga planer på att slänga in en SSD, plus att jag tror inte att jag vill slänga mer än runt 15k på den.

Du ska lägga 15k men vill inte ha en SSD?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda kylaren som medföljer, om du märker att processorn går för varmt kan du alltid köpa 212 Evo senare.

Man märker helt klart att en SSD känns rappare, men det är ju också något du alltid kan köpa senare.

Eventuell fördel för Ryzen är ju att Ryzen generation 3 ska fungera på nuvarande moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du ska lägga 15k men vill inte ha en SSD?

J-ja...? Vi får se, kanske dags att pröva men inte nån prioritet eller så.

Ang kylaren, bara runt 300, kanske tystare än factory och framtidssäkrare? Och Intel's kylare ska vara kassa.

Permalänk
Medlem

Ingen SSD men en DVD-RW, använder folk CD/DVD-skivor längre?

Hade absolut rekommenderat att köpa till en SSD!

Permalänk
Medlem

Om du beställer denna 13:07 imorgon får du 13% rabatt.

https://www.komplett.se/product/11368/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ingen SSD men en DVD-RW, använder folk CD/DVD-skivor längre?

Hade absolut rekommenderat att köpa till en SSD!

Har en stor bunt gamla CD/DVD skivor som kan behöva läsas, vet inte. Fronten känns också lite tom utan något... Alternativt kanske en extern istället. Har heller inte gjort nån OS installation utan skivor om nu det skulle bli aktuellt, men har läst att det ska gå med flash sticka, men nja, har inte tänkt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Har en stor bunt gamla CD/DVD skivor som kan behöva läsas, vet inte. Fronten känns också lite tom utan något... Alternativt kanske en extern istället. Har heller inte gjort nån OS installation utan skivor om nu det skulle bli aktuellt, men har läst att det ska gå med flash sticka, men nja, har inte tänkt på det.

Då finns det absolut en bra anleding att ha en sådan, intallera Win ifrån en usb-sticka går både snabbare och är smidigare Men oavsett hade jag nog rekommenderat en SSD, men som sagts tidigare, går ju alltid att köpa till vid senare tillfälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Har en stor bunt gamla CD/DVD skivor som kan behöva läsas, vet inte. Fronten känns också lite tom utan något... Alternativt kanske en extern istället. Har heller inte gjort nån OS installation utan skivor om nu det skulle bli aktuellt, men har läst att det ska gå med flash sticka, men nja, har inte tänkt på det.

Bara en liten 120GB SSD för operativsystem och lite småprogram tycker jag är värt gör så att datorn känns betydligt piggare. Kostar inte mer än 400kr idag https://cdon.se/hemelektronik/wd-green-pc-ssd-2-5-sata-iii-12...

Eller så kör du en hybrid "SSHD" som är en mellanväg https://www.inet.se/produkt/4300294/seagate-firecuda-laptop-1... ger i alla fall en bättre upplevelse än vanlig hårddisk.

Har du provat en datorn med en SSD som huvud lagring? Om du inte gjort det så förstår jag varför du är tveksam till att lägga pengarna på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, en PC med celenron CPU kommer kännas rappare och piggare än ditt kraftfullaste alternativ bara den hsr en SSD. Det är den absolut viktigaste uppgraderingen som går att göra. Vill du spara pengarna, köp i så fall bara 8GB RAM och uppgradera det vid behov istället. Än så länge behöver inte spel mer RAM än så och för skrivbordsprestanda så gör SSD eller inte så mycket större skillnad att de 8 extra gigabyten känns väldigt felprioriterade.

Angående det starkare eller svagare alternativet, vad ska du ha datorn till? Endast du kan svara på om du tycker det är värt pengarna men om du säger vad du ska göra så kanske vi kan ge vägledning.

Intels kylare är kass så även en för 300 är klart bättre. Fundera starkare på om du faktiskt behöver DVD läsaren. Personligen har jag inte haft optisk läsare på 8 år och inte saknat den en enda gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn
Nej har ingen erfarenhet av SSD system, men läs och skrivhastigheterna är ju klart snabbare än HD. Så nja... Mest varit orolig över skräckhistorier från folk som sagt att deras dött efter eller tom innan 3 år. Har även läst lite om tekniken under åren och vad jag minns så verkar det inte som världens pålitligaste system ang att det blir en massa skrivande och borttagning.

Läste lite i en annan tråd om m2 och NVMA eller nåt? Och tydligen var det sistnämnda ett bättre val när det gäller latens och så.

Men iaf. Det räcker väl med det minsta om man bara har OS på den?

@Pie-or-paj
Hade tänkt köra med två 8 gig stickor för dual channel och två 4 gigs känns lite dumt - måste byta ut när mobon bara har 4 slots om man vill upgradera från 16 gig. Kanske har tur också och priserna går ner när nya grafikkort kommer, får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

@jOnÄTÄn
Nej har ingen erfarenhet av SSD system, men läs och skrivhastigheterna är ju klart snabbare än HD. Så nja... Mest varit orolig över skräckhistorier från folk som sagt att deras dött efter eller tom innan 3 år. Har även läst lite om tekniken under åren och vad jag minns så verkar det inte som världens pålitligaste system ang att det blir en massa skrivande och borttagning.

Läste lite i en annan tråd om m2 och NVMA eller nåt? Och tydligen var det sistnämnda ett bättre val när det gäller latens och så.

Men iaf. Det räcker väl med det minsta om man bara har OS på den?

@Pie-or-paj
Hade tänkt köra med två 8 gig stickor för dual channel och två 4 gigs känns lite dumt - måste byta ut när mobon bara har 4 slots om man vill upgradera från 16 gig. Kanske har tur också och priserna går ner när nya grafikkort kommer, får se.

Köp den från Komplett! Så otroligt mycket snabbare än dina alternativ från Inet.

EDIT:

Måste du absolut ha en DVD/CD-läsare så kan du ju köpa en extern lösning. En dator för 15 000kr (vilket det blir efter rabatt) med 8700K + GTX 1080 är fantastiskt pris.

Och att inte välja en SSD till en dator 2018 är bara dumheter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh
Ja Komplett verkar ju klart mycket billigare än inet eller webhallen. Men så har de två sistnämnda också fysiska butiker i Stockholmsområdet, så om det blir fel på något vet jag inte om jag orkar lalla med paket fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

@jOnÄTÄn
Nej har ingen erfarenhet av SSD system, men läs och skrivhastigheterna är ju klart snabbare än HD. Så nja... Mest varit orolig över skräckhistorier från folk som sagt att deras dött efter eller tom innan 3 år. Har även läst lite om tekniken under åren och vad jag minns så verkar det inte som världens pålitligaste system ang att det blir en massa skrivande och borttagning.

Läste lite i en annan tråd om m2 och NVMA eller nåt? Och tydligen var det sistnämnda ett bättre val när det gäller latens och så.

Men iaf. Det räcker väl med det minsta om man bara har OS på den?

@Pie-or-paj
Hade tänkt köra med två 8 gig stickor för dual channel och två 4 gigs känns lite dumt - måste byta ut när mobon bara har 4 slots om man vill upgradera från 16 gig. Kanske har tur också och priserna går ner när nya grafikkort kommer, får se.

Altså en ssd kan gå sönder men det kan även en hårddisk göra. Jag har använd minst en ssd i alla mina datorer sedan 2009/2010 och har inte haft problem. Har du något viktigt ska du ha backup oavsett om det är. Ssd eller hårddisk det ligger på.
En 120GB räcker till operativsystem och några program/spel men köp gärna en större ssd om du har möjlighet.
Det som inte får plats på ssdn kör du på vanlig hårddisk, blir fortfarande bättre eftersom den inte behöver jobba med operativsystemet.
En m. 2 nvme ssd är snabbare än en vanlig sata ssd men för de allra flesta är det inte värt de Extra slantarna de kostar. Skulle jag vara dig skulle jag nöja mig med en vanlig sata ssd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

@Samlooh
Ja Komplett verkar ju klart mycket billigare än inet eller webhallen. Men så har de två sistnämnda också fysiska butiker i Stockholmsområdet, så om det blir fel på något vet jag inte om jag orkar lalla med paket fram och tillbaka.

Låter som en rätt dålig ursäkt att köpa en mycket sämre dator tycker jag .. men det är ju förstås upp till dig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ryktet om hur SSDer dör är vida överdrivet. Ja, varje cell har ett begränsat antal skrivningar som är specificerat på produkten. Men bara för att det inte är specificerat på hårddiskar betyder det inte att de lever oändligt. Hårddiskar har ett mekaniskt slitage som är mer oberäkneligt och därför svårare att specificera.
Skräckhistorierna om SSDer kommer från tidiga exemplar med dåliga eller buggiga firmware. Morderna SSDer har väldigt många trix för att förlänga livslängden och ser bland annat till att sprida ut överskrivningarna så att då måste skriva över hela disken nästan lika många gånger som varje enskild cell innan disken dör, det vill säga 10 000 - 1 000 000 gånger beroende på prisklass. Detta gör att en modern SSD lever mycket längre än en mekanisk hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com