SweClockers testar "delidding" – utbyte av kylpasta under processorns värmespridare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av elajt_1:

Förstår inte varför dom inte fixar detta, speciellt när det kan röra sig om såpass mycket som 20 graders skillnad. Kan det verkligen vara en sådan hög kostnad för Intel att fixa detta? Att det är K eller inte spelar dock ingen roll eftersom dom med största sannolikhet monteras på samma line.

Det är sjävla direkt kontakt mot CPUn som är det stora inte pastan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ang, limmet, om du ändå inte skall återlimma IHS är det ingen anledning att göra det klinisk rent, skrapa av det mesta bara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kissa på limmet så lossnar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Förstår inte varför, kan det verkligen vara en sådan hög kostnad för Intel att fixa detta? Att det är K eller inte spelar dock ingen roll eftersom dom med största sannolikhet monteras på samma line.

Det man brukar få höra är väl att "varje krona räknas" när de ska stå inför aktieägarna, men på sikt blir det ju dumsnålt i ordets rätta bemärkelse.

Å andra sidan kanske de tänker att genom att tvinga entusiaster som vill krama sista droppen blod ur sin K-processor att förverka garantin så sparar de en del pengar på RMA.

Vore dock intressant om någon gjorde en delid och sedan körde Kryonaut emellan IHS och die. Det är ju en pasta som både tål väldigt höga och väldigt låga temps, så temperaturskillnader under transport och annat som brukar anges som skäl för att använda "tandkrämen" de kör med borde inte gälla då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såja äntligen testas delid av Sweclockers redaktionen

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt klipp Jonas! Bra jobbat!

De känns självklart surt att man inte kan få samma temps utan och göra ett sådant ingrepp. Man kan ju tycka att de borde iaf löda fast deras K-modell cpuer iaf? Så får vi konsumenter betala den extra slanten för att de är fastlött. De hade jag lätt betalat för. De är ju trotts allt surt att garantin ryker, även om risken kanske är ganska låg att man ska misslyckas.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Utan delid?
Skojade lite borde lagt in en smiley för detta.
Bra test för övrigt.

Helt utan substans är det dock inte.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514193-cherry-picking...

Bättre temps delidad, men värmen var inte det som satte stopp för överklockningen.

Sedan skulle jag nog säga att allt som har med Adored att göra (Som tråden du länkar till handlar om) har ungefär lika mycket substans som ett vakuum. Rekommenderar att läsa hela tråden först. Gärna Yoshman's välformulerade inlägg.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Underbart att se en sweclockersvideo om detta, jag är själv sugen på att prova med tanke på att min 4790k ligger runt 80 grader under load trots custom vattenkylning...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elghinnarisa:

Bättre temps delidad, men värmen var inte det som satte stopp för överklockningen.

Sedan skulle jag nog säga att allt som har med Adored att göra (Som tråden du länkar till handlar om) har ungefär lika mycket substans som ett vakuum. Rekommenderar att läsa hela tråden först. Gärna Yoshman's välformulerade inlägg.

Om vi vänder på det, varför skulle en tillverkare inte handplocka testexemplar, det går ganska fort, resultaten är fortfarande rimliga och din produkt får bättre betyg.
För att vara tydlig, jag är övertygad om att även Nvidia och AMD gör samma sak, finns ingen anledning att inte göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Det är sjävla direkt kontakt mot CPUn som är det stora inte pastan.

Då borde man kunna nöja sig med att ta bort limmet för kapseln och slänga på en kylpasta som inte leder ström.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Intel borde återgå till att göra detta för vill inte riskera ha sönder en dyr processor. AMD kan ju fixa det så Intel borde också det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Om vi vänder på det, varför skulle en tillverkare inte handplocka testexemplar, det går ganska fort, resultaten är fortfarande rimliga och din produkt får bättre betyg.
För att vara tydlig, jag är övertygad om att även Nvidia och AMD gör samma sak, finns ingen anledning att inte göra det.

Om dom handla plocka CPUr så skulle dom få EX som klarar 5GHz på 1.2V och det gör dom inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har sett många använda någon slags nagellack för att skydda kontaktpunkterna på CPU:n.

Vet någon vad det är för slags nagellack och vart man kan köpa sånt i Sverige ??

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
CPU: 8700K i 4.8ghz /// Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 3000MHz
Cpu Kylare: Noctua NH-U12A Chromax Black
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
Skärm 1: 27" LG 27GP850, Skärm 2: 27" LG27GL83A-B

Permalänk
Medlem

@JonasT:
Kul att se en video om delid på sweclockers!

Jag gjorde min första delid för ett par månader sen, det var i mitten av mars, jag deliddade min 4790k använde också mig utav der8auer delid verktyg, hur lätt som helst.

Jag gick från väldigt svajiga temps, core0-3 87c,85c,82c,70c stock (load) till: ~52-45c per kärna (load)

Värt att nämna att min bror har också en 4790k samma kylare och hans ligger på ca 66-57c per kärna stock, utan delid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Förstår inte varför dom inte fixar detta, speciellt när det kan röra sig om såpass mycket som 20 graders skillnad. Kan det verkligen vara en sådan hög kostnad för Intel att fixa detta? Att det är K eller inte spelar dock ingen roll eftersom dom med största sannolikhet monteras på samma line.

Det är väl inte så konstigt, det verkar ju vara så enkelt att intel faktiskt inte bryr sig om vilken temperatur CPUn ligger på så länge den ligger under gränsen för vad chippet klarar (dvs att den lyckas hålla sin turbo-frekvens), dvs Intel verkar inte bry sig om den ligger på 70 eller 90 grader. Och testet visar ju att delid endast gav en ökning på 100Mhz, så att detta inte är en prio hos intel är ju inte så konstigt. Att sen det finns en drös med folk på forum som är vana med låga temperatur från sandy bridge och andra familjer som tycker att låga temperaturer ger än bättre känsla tror jag de struntar i. Sen finns det ju ett argument om livslängd iof, men finns imo för lite empirisk data på att dessa temperaturer skulle leda till att de skulle dö i förtid (laptop CPUer har kört med dessa temperaturer i ett årtionde nu), och skulle inte förvåna mig att det är större risk för degradering för 1.4v 4.9Ghz vid 70 grader än 1.3v 4.8 vid 90 grader. Har iof aldrig stött på ett degraderat chip så tror man inte behöver ora sig oavsett så länge man ligger inom modellens rekommendationer för vcore.

Tror det enda som skulle göra att de ändrar detta är om de blir tvungna att börja klocka chippen så pass nära dess maxgräns att de måste köra med lödd IHS för att kunna bibehålla stock-turbo frekvenser med kylare för lägre tdp (vilket vi iof nog är rätt nära).

Permalänk
Medlem

För att inte spruta ut för mycket så dra alltid ut sprutan en liten bit först för att den ska lossna, den klibbar ju liksom fast när den varit stilla länge

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Om dom handla plocka CPUr så skulle dom få EX som klarar 5GHz på 1.2V och det gör dom inte.

De behöver inte plocka fram de absolut bästa exemplaren, det räcker med de 25% bästa, resultatet skall ju heller inte bli orimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Typ årets mest fascinerande artikel och den kommer mitt i julivärmen. Tackar.

Permalänk
Medlem

Det här var ju lite smålustigt ändå:
14:43 Applicering av flytande metallen

"-Som jag förstår det är det väldigt lätt att trycka lite för hårt och få den flytande metallen lite överallt"

Trycker sen alldeles för hårt och snabbt med hela toppen öppnad.
Som tur var kom det på skrivbordet och det slutade ju bra ändå.
Kudos att ni inte klippte bort den delen!

Gjorde själv en lyckad delid på min 8700K för 2 veckor sen med exakt samma prylar.
Använde mig av nåltoppen istället och var extremt försiktigt på avtryckaren.
Tricket är bara att trycka väldigt långsamt och mjukt hela vägen från början tills det kommer fram en liten boll, skulle den bli lite för stor så är det bara att suga tillbaka det med nålen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Med sån här stor skillnad så undrar man ju varför Intel använder så värdelös kylpasta, speciellt när det kommer till K-modeller som är gjorda för att överklocka. Blir nog till att testa på min 6700K.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: För att dom inte bryr sig om entusiaster ÖHT, dom har slutat löda sina IHS.

Jag gillar Intel, men undviker helst en processor från dem innan dom rättar till detta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Galen skillnad! Det trodde jag aldrig! Rätt magstarkt av Intel faktiskt, där borde vara lite pengar över till bättre pasta

Även tillägga att såna tester ser jag gärna mer av, känns lite mer som det "riktiga" SweClockers.

Permalänk
Medlem

Använde själv flytande metall pasta när det först kom ut (ej delid då) och jag kom ihåg att det var ett hel***e att jobba med och det slutade med att det gav sämre temperaturer än vad jag brukade jobba med (någon artic silver).
Det slutade med att jag fick köpa både ny cpu och kylare för jag lyckades aldrig rengöra den flytande metallen.

Men det är ändå skönt när Jonas vet om att det är lätt att få ut för mycket hur han lutar sej över cpu:n när han ska trycka ut pastan på topsen.
Jag satt och skrek rätt ut, neeeej inte över proppen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vad är normala temperaturer?

Väldigt enkelt, minus värmen som kylaren är tänkt att kunna avleda.

Så svaret är: beror på kylaren...

Permalänk

Sedan om man vill vara lite frän använder man naturligtvis metall mellan ovansida ihs och kylare för att klippa 5 grader till mot bästa pastan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

jag kör mitt 8700 k 5,1 GHz med 1.35 volt stabilt sen runt 2 månader tillbaka, utan att har behövt fixa värme spridaren, har inte stress testat, ligger ide runt 36-39 Celsius, har inte behövt stress testa ,kör alla spel utan problem ändå, med alla kärnor 5,1 GHz hela tid

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att ni tar ut på svängarna. Fler vågade tester får gärna publiceras

Permalänk
Medlem

Såg andra på youtube har gjort, spruta bara ut en droppe på ett papper. Ta bombullstussen och för över det till den. Sen målar du bara på
Den peronen brukade använda fingrarna och gnugga bort limmet, och lämna kvar litet tunt lager, så man ser vart man sätter tillbaka sin IHS. Och som sagt, att limma tillbaka det kan fungera, men använder man för mycket eller limmar runt hela, kan det prestera mycket sämre än innan delidden så jag hade gjort som swec

Fan nu blev man ju sugen att göra detta också... i kommande kompaktbygge med begränsad kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konsekvent resultat med resten av internet. Man kan ju tycka att de åtminstonne kunde använda så bra kylpasta som möjligt mellan die och IHS. Det är trotts allt en processor för överklockning. Klart att det inte skulle ge lika bra temperatur som LM, men kanske i alla fall klart bättre, eller "bra nog" så att de slipper den dåliga PR de har fått.

Nu har jag ingen direkt källa men vill minnas att div. tech youtubare menar att de pratat med Intel om det och de svarat att kylpastan visst är bra, men kanske inte för ändamålet en entusiast på sweclockers bryr sig om. Den ska tydligen ta otroligt lång tid på sig innan den torkar (och ev. spricker vilket skulle betyda att man behöver byta ut den). I och med att det inte är meningen att slutanvändaren ska in och de-lidda egentligen så tycker jag det är en bra grej att de har sån pasta där så t.ex. min Ivy Bridge i hemmaservern rapporterar samma temperaturer som dagen jag köpte den.

Hade varit lätt för dem annars att ha performance-pasta under och använda det som planned absolesence sen när cpu överhettar efter garantitiden går ut. Då snackar vi dålig PR.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt "flytande metall" men antar att huvudkomponenten är gallium. Det reagerar med aluminium och försvagar det.

Gallium äter sig in i ett hänglås av aluminium:
https://www.youtube.com/watch?v=jeghGhVdt9s

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch