Eviga mITX-frågan, Node 304, node 202, Ncase M1 vs befintliga Define C

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem. Köpte itx chassi och provat mig fram.

Hade ett metis chassi, extremt litet och kompakt. Hade en nh15 kylare i, 160mm psu och 1060 evga.
Kan lätt stoppa in längre gpu med 140mm psu eller sfx, finns massa info på overclockers..
Dock blir det varmt i den, gpu fläkt snurrade på ganska bra vid spelande.

Bästa chassit är nano S. Dock tajt med gpu så satte in sfx psu.

EVOLV itx?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har haft liknande problem. Köpte itx chassi och provat mig fram.

Hade ett metis chassi, extremt litet och kompakt. Hade en nh15 kylare i, 160mm psu och 1060 evga.
Kan lätt stoppa in längre gpu med 140mm psu eller sfx, finns massa info på overclockers..
Dock blir det varmt i den, gpu fläkt snurrade på ganska bra vid spelande.

Bästa chassit är nano S. Dock tajt med gpu så satte in sfx psu.

EVOLV itx?

Jag tänkte testa köra mitt Corsair RM850i (180mm) i mitt Nano s, hehehe
Men misstänker att jag isf får köra Kraken G12 eller något på grafikkortet.. det är dock en läskig sak..

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del mITX-chassin och det enda jag är nöjd med är tyvärr Define Nano S. Tycker dock att storleken är OK, den är inte mycket mindre än ett mATX-chassi, men tillräckligt litet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2867032

Slänger in min gamla trotjänare, fortfarande nöjd efter ett par år. Står du ut med bredden är det kanske ett gott alternativ framförallt budgetmässigt då vanliga komponenter går in. Hade ett 7950 på 275 mm tidigare, passade med någon millimeter till godo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Har haft liknande problem. Köpte itx chassi och provat mig fram.

Hade ett metis chassi, extremt litet och kompakt. Hade en nh15 kylare i, 160mm psu och 1060 evga.
Kan lätt stoppa in längre gpu med 140mm psu eller sfx, finns massa info på overclockers..
Dock blir det varmt i den, gpu fläkt snurrade på ganska bra vid spelande.

Bästa chassit är nano S. Dock tajt med gpu så satte in sfx psu.

EVOLV itx?

Haha, fick du in en dubbel tornkylare i en Metis? Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Haha, fick du in en dubbel tornkylare i en Metis? Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Fick sätta 120mm fläkten på utsidan.

https://www.sweclockers.com/galleri/14379-raijintek-metis-tra...

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Använder Fractal Design Core 500 (budgetvariant av Node 304). Mycket lättarbetad låda som rymmer stora kylare på både cpu och gpu. Har endast 1 förinstallerad chassifläkt (140 mm utblås) och Arctic Freezer 33 (ekvivalent med din CM 212 Evo) till cpu.

Ryzen 1300x @3.9 GHz: ~80 Watt i Prime95, max temp 70 grader med Silent Mode på cpu fläkt i Bios.
RX 570 @1415 MHz: ~180 Watt i Furmark, max temp 75 grader med 25% rpm.

Systemet är behagligt tyst under långa sessioner i hårdvarustressande spel vilket kan tillskrivas bra kyllösningar och luftflöde i chassi. Eftersom Node 304 är mycket snarlik Core 500 så törs jag rekommendera den. Passar perfekt i/på ett skrivbord. Tack vare låg chassihöjd har jag ersatt de två nedersta lådorna med datorn istället.

Jag snubblade in på Core 500 igen, missade att svara dig.

Den verkar ju redigt bra må jag säga.
Jag är lite inriktad mot Nano s iom att jag redan har den men är ändå skeptisk då den inte är speciellt mycket mindre än min Define C.
Gillar verkligen priset på 500:an, + att den har plats för en 240 aio som jag funderar på att skaffa..

Den är så puttinutti men rymmer ändå allt!
+ att grafikkortet får fin luft, som i node 304.

Det enda jag tänker på är att den inte har någon in-fläkt?
Om man t.ex. skulle skaffa en Celsius s24 för taket, då har man 3 x fläktar ut?
Eller ska man köra den som in och sen låta den sista 140mm köra ut?

Permalänk
Medlem

Core 500 är verkligen billig och funktionell :). Dock ingen fläkt på framsidan. Med Celsius 24 i taket hade jag nog personligen kört fläkten baktill som inblås för att skapa lite extra vinddrag över moderkortskomponenterna. Har inte testat mer värmeutvecklande delar än de jag nämnde ovan så vet ej hur bra den fungerar då.

Permalänk

Köpte och byggde själv alldeles nyss en ny maskin med Core 500 och är nöjd.

Min maskin: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3556265&view=m

Core 500 är dock bara tillfälligt till Ghost S1 levereras.

Kan ju nämna att jag bytte ut den medföljande fläkten med mot Noctua 140mm. De två 120mm har jag inte använt till något.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Du har ju möjlighet att backa en Ghost S1 via deras hemsida: http://www.louqe.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hade jag byggt nytt ITX idag hade jag gått på ett Phantekt Evolve ITX, om det finns framtida planer på vattenkylning hade jag köpt X-versionen som är något högre.
Jag tycker bottenarean av chassit gör störst skillnad, och den enda anledningen till att lägga pengar på ett byte.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Jag kör min HTPC i en Raijintek Metis med en Corsair Hydro H75

Permalänk
Skrivet av Celphish:

Det enda jag tänker på är att den inte har någon in-fläkt?
Om man t.ex. skulle skaffa en Celsius s24 för taket, då har man 3 x fläktar ut?
Eller ska man köra den som in och sen låta den sista 140mm köra ut?

Om du syftar på Core 500 så jodå, den har en 140 mm infläkt i bakkanten som följer med. Jag bytte ut min mot en 140 mm Noctua.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Om du syftar på Core 500 så jodå, den har en 140 mm infläkt i bakkanten som följer med. Jag bytte ut min mot en 140 mm Noctua.

Fast den fläkten är satt som standard till att dra ut luften, inte in.

Permalänk
Skrivet av Celphish:

Fast den fläkten är satt som standard till att dra ut luften, inte in.

Jo, det har du ju rätt i. Tänkte inte tillräckligt långt.
Jag har själv ingen fläkt att blåsa in luft i min, har inget behov.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Jo, det har du ju rätt i. Tänkte inte tillräckligt långt.
Jag har själv ingen fläkt att blåsa in luft i min, har inget behov.

Hmm, nja, du har behov, men du vet inte om det ;P
Problemet med bara utblås är ju undertrycket som gör att det kommer dras in damm överallt i alla små glipor etc.

Jag tänkte nog att jag kör på s24-kylaren i taket som drar in och den bakre ut.

Dock var moderkortet jag köpte begagnat packat av en hjärndöd person (moderkortet överst, ovanpå antistat-påsen, utan cpu-socket-skydd, lös ioplåt och antenner i lådan.. så yay)..
så nu är min core 500 bara en dörrstopp :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Hade jag byggt nytt ITX idag hade jag gått på ett Phantekt Evolve ITX, om det finns framtida planer på vattenkylning hade jag köpt X-versionen som är något högre.
Jag tycker bottenarean av chassit gör störst skillnad, och den enda anledningen till att lägga pengar på ett byte.

Det chassit är marginellt mindre än min define C, ser inte syftet med att begränsa sig genom itx men ändå välja en sådan låda som ändå är väldigt stor för att vara itx.

Permalänk
Medlem

@Celphish:

Ber om ursäkt för förvirringen, mitt huvud tänkte på Phanteks Shift /X men fingrarna skrev annat

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Dags för en liten återlivning och update.
Jag har nu kört med en ryzen 1600x å tillhörande Mini-itx-delar ett tag.
Körde först på ett Core 500 som jag snackade om tidigare, insåg dock att det inte var optimalt.
Fick förvisso plats med nya Celsius S24-kylaren men det fanns ingen genomströmning i lådan vilket gjorde att det blev som en "hot-pocket" med luft vid slutet på grafikkortet.
Lådan var dessutom inte så smidig att bära med sig om jag hade hoppats på.

Jag växlade därför lådan med min server som hade en nano S.

Nu är temps, ljud å allt sådant bra.

Dock är jag fortfarande sugen på en lite mindre låda, ev. om nu alla kompromisser kan överkommas.

Jag har precis köpt ett sfx-agg (sf600) för att kunna växla till mindre chassi om jag så önskar, men även för att ge bättre flöde till grafikkortet.

Körde ett tag på en kraken g12 och h55 till mitt 1080 men kylaren pajjade och därmed lossnade lödningarna på kortet. När jag fick nya kortet på garantin valde jag att behålla orginal-kylaren.

Ivf, har funderat på t.ex. Node 202 men verkar inte som om de kylare man får plats med i det chassit räcker till att kyla min 1600x då jag kör den överklockad i 4ghz @ 1.35v. (eller?).

Ska man köra bättre kylare eller t.o.m. behålla den jag har är det typ Ncase M1 som gäller. Kanske även ett Dan A4-SFX eller som tidigare, Louqe.

Alla ligger så sjukt högt i pris dock å verkar inte finnas begagnat för tillfället.

Går det få tillräckligt bra kylning för cpun å även gpun i ett chassi som är tillräckligt mycket mindre än Nano S för att det ska vara värt besväret eller är det kompromisser man måste göra?

Permalänk
Medlem

Du kan absolut kyla en överklockad 1600X i Node 202, det lär dock bli tempraturer runt 70-80 under load. Jag kör en 1600 i 3.8GHz och ett överklockat 970 i min 202a.

Vill du köra mindre med bättre luftflöde kan du kika på Skyreach 4 Mini (http://nfc-systems.com/skyreach-4-mini/) men det krävs rätt grafikkort för att få in det i chassit, och DC-DC nätaggregat. Jag tittar på att migrera till S4M från 202 men måste byta grafikkort för att få ihop det...

Permalänk
Medlem

Ah, jag har sen jag skrev det tagit bort överklockningen, det visade sig att min överklockning inte var stabil enligt OCCT och sen kom jag även på att jag kör 1440p när jag spelar vilket gör att överklockningen antagligen är långsammare än xfr

Har dessutom fått tag på ett Ncase M1 nyligen vilket datorn nu körs i, otroligt bra chassi må jag säga, nu är den så liten den kan bli utan att byta ut massa kylare etc..

Tempsen är bra också, även om jag kör ett KFA2 1080 EX OC med eftermarknadskylare ligger det sällan över 70 grader vid spel.
Processorn ligger på 40-47 då det kyls av en Celsius S24 utan problem