Försäljningen av datorer ökar för första gången på sex år

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av datorer ökar för första gången på sex år

Under andra kvartalet 2018 ökade försäljningen av datorer för första gången på flera år, något som antyder om att den nedåtgående trenden är på väg att brytas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tacka AMD för de startade Kärnornas Krig det har skapat nytt intresse i PC datorer nu när man kan uppgradera till mer kraft för billigare pengar.

Hade det varit för Intel hade vi sett max 4 kärnor i main stream segmentet och endast en 5% i ökning i prestanda per år.

https://www.techpowerup.com/245735/techpowerup-processor-surv...

"In the time since 2nd generation "Sandy Bridge" (circa 2012), very little innovation has been there from Intel for PC gamers. The mainstream-desktop segment has had to content with no more than 4 cores, and there's been very little IPC increments between generations to warrant upgrades. The result is that there are plenty of people with >4 year old processors, which are fast enough for today's gaming. The data also shows that in a shorter span of time, AMD sold more Ryzen chips."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon162230:

Tacka AMD för detta

??
Och vart får du det ifrån?

Edit _:Så du vet va 6 core redan bestämt innan ryzen ens va offentligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

??
Och vart får du det ifrån?

Edit _:Så du vet va 6 core redan bestämt innan ryzen ens va offentligt.

Visst vet vi det allihop men varför försenade Intel 6 kärnor i flera år, brist på konkurrens betydde att de kunde tjäna mer pengar på att inte släppa 6 kärnor. Mindre kisel per processor betyder mer vinst.

Intels måtto, ge så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

Om du inte ser att Kärnornas Krig som AMD startade inte har gett resultat bör du nog ta en närmare titt på marknaden idag.

https://www.techpowerup.com/245735/techpowerup-processor-surv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

??
Och vart får du det ifrån?

Edit _:Så du vet va 6 core redan bestämt innan ryzen ens va offentligt.

6 kärnor kanske, men knappast den ökning av kärnor som vi kommer att se åren som kommer. Det finns en anledning varför Intel fortsatte köra 4 kärnor från 2009(?) till 2017... $$

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det är ju väldigt underligt med tanke på hur dyrt RAM-priset är nu. Vem vill då bygga en dator? Priserna på minnen är ju ett skämt!

Skrivet av anon162230:

Visst vet vi det allihop men varför försenade Intel 6 kärnor i flera år, brist på konkurrens betydde att de kunde tjäna mer pengar på att inte släppa 6 kärnor. Mindre kisel per processor betyder mer vinst.

Intels måtto, ge så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

Om du inte ser att Kärnornas Krig som AMD startade inte har gett resultat bör du nog ta en närmare titt på marknaden idag.

https://www.techpowerup.com/245735/techpowerup-processor-surv...

Hade AMD varit i Intels skor så hade de gjort likadant. Så här beter sig alla företag som har en alldeles för stor kaka av marknaden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Brekker:

6 kärnor kanske, men knappast den ökning av kärnor som vi kommer att se åren som kommer. Det finns en anledning varför Intel fortsatte köra 4 kärnor från 2009(?) till 2017... $$

Du kunde köra 6 cores LÅNGT tillbaka, då undrar jag behövde du 6 cores 2009 i din mainstream PC?

Snälla nån.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon162230:

Visst vet vi det allihop men varför försenade Intel 6 kärnor i flera år, brist på konkurrens betydde att de kunde tjäna mer pengar på att inte släppa 6 kärnor. Mindre kisel per processor betyder mer vinst.

Intels måtto, ge så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

Om du inte ser att Kärnornas Krig som AMD startade inte har gett resultat bör du nog ta en närmare titt på marknaden idag.

https://www.techpowerup.com/245735/techpowerup-processor-surv...

Ja 17k folk är fakta har jag hört, nä jag kollar siffror om sales.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kunde köra 6 cores LÅNGT tillbaka, då undrar jag behövde du 6 cores 2009 i din mainstream PC?

Snälla nån.....

Självklart. Du om någon borde väl förstå att fler kärnor hjälper oerhört mycket vid bild- och videoredigering. Varför försvarar du Intel? Är du en bakåtsträvare måntro?

Visst kunde du köra 6 kärnor långt tillbaka men inte mainstream. Och varför släppte inte Intel 6 kärnor för den vanliga konsumenten? $$

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Brekker:

Självklart. Du om någon borde väl förstå att fler kärnor hjälper oerhört mycket vid bild- och videoredigering. Varför försvarar du Intel? Är du en bakåtsträvare måntro?

Nä jag pratar bara om hur o-relevant det är att förvänta sig hopp i CORES på mainstream GAMING platform.

Jag jobbar med det att ta fram renderingsnoder och renderings datorer, man köper inte mainstream PC för att rendera punkt, sen om du vill själv göra det fine shure go ahead. Och tar fram datorer för video / bild och hela Adobe paketet , + Autocad och 3dmax + maja och massa annat 3D.

Men det finns andra produkter för ändamålet.

Bakåtsträvare är jag nog den sista på forumet.

"Och varför släppte inte Intel 6 kärnor för den vanliga konsumenten? $$"

FÖR det va inte efterfrågat... herregud tror ni dom bara ska utveckla en 6 core för att folk vill ha exakt va dom vill?.. . . . och då pratar vi dom 1-2 % som bryr sig om vad om köper och kan va dom köper.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För företag och medelsvensson har det knappast funnits skäl att uppgradera sista 5-7 (10?) åren om inget gått sönder. Den stora majoriteten lär knappast använda datorn till något tungt så prestandan man redan har är fullt tillräcklig. Morsan sitter kvar på en Athlon 64 X2 4600+ och den klarar hennes behov.

Tittar man på den senaste pollen över vilken CPU Swec-användarna sitter på så är det ju en rätt stor del av oss som sitter på äldre hårdvara. Och det är folk som är intresserade, använder datorn till tyngre saker än Youtube, FB och ordbehandling samt i större utsträckning uppgraderar bara "för att".

På den bärbara fronten har det däremot hänt mer under samma tid. TDP:n är betydligt lägre, datorerna mycket mer slimmade och batteritiden är längre. Laptops går väl dessutom sönder i större utsträckning eftersom de kånkas runt överallt och batterierna blir dåliga så där borde det vara en högre omsättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du kunde köra 6 cores LÅNGT tillbaka, då undrar jag behövde du 6 cores 2009 i din mainstream PC?

Snälla nån.....

ja jag hade gärna tagit 6 kärnor för 2000kr över 2 kärnor för 2000kr år 2009.

Det handlar inte om att behöva, mer för pengarna är alltid bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

ja jag hade gärna tagit 6 kärnor för 2000kr över 2 kärnor för 2000kr år 2009.

Det handlar inte om att behöva, mer för pengarna är alltid bättre.

Jag hade också tagit 30 cores för 1000kr vid år 1995... sen får man tänka lite efter också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä jag pratar bara om hur o-relevant det är att förvänta sig hopp i CORES på mainstream GAMING platform.

Jag jobbar med det att ta fram renderingsnoder och renderings datorer, man köper inte mainstream PC för att rendera punkt, sen om du vill själv göra det fine shure go ahead. Och tar fram datorer för video / bild och hela Adobe paketet , + Autocad och 3dmax + maja och massa annat 3D.

Men det finns andra produkter för ändamålet.

Det handlar inte bara om att spela. Kan du inte tänka dig att det finns människor som har mindre pengar att lägga och att de också vill kunna arbeta effektivt?

Citat:

Bakåtsträvare är jag nog den sista på forumet.

"Och varför släppte inte Intel 6 kärnor för den vanliga konsumenten? $$"

FÖR det va inte efterfrågat... herregud tror ni dom bara ska utveckla en 6 core för att folk vill ha exakt va dom vill?.. . . . och då pratar vi dom 1-2 % som bryr sig om vad om köper och kan va dom köper.

Nejdu Tvelander. Du om någon borde inte vara en bakåtsträvare men trots det så försvarar du Intel i ur och skur. Väldigt konstigt tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja jag hade gärna tagit 6 kärnor för 2000kr över 2 kärnor för 2000kr år 2009.

Det handlar inte om att behöva, mer för pengarna är alltid bättre.

Redan 2007 kunde du köpa fyrkärniga processorer för under 2000kr. Och tidigt 2010 kunde du köpa processorer med 6 kärnor för under 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Digital fyndjägare

Varför ska man tacka AMD? Spelar jue ingen roll vad företaget heter (vi kan jue tacka alla eftersom annars hade jue inte AMD gjort ett piss heller), alla företag skulle agera likadant... tjäna pengar är deras intresse annars hade vi sett en riktig fajt mellan dessa två och då menar jag prisfajt... samma sak gäller bland grafikkort där Nvidia mjölkar med höga priser ihop med AMD... det viktiga för de flesta normala dödliga är att priset dras ner när det råder konkurrens... INTE att priserna stiger eller ligger kvar... det är alldeles för dyrt att bygga en ny burk. 1 år och sen kommer nytt igen... man vågar lixom inte satsa på samma sätt sen sandy bridge var kung (och fortfarande är det för många) ....

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan 2007 kunde du köpa fyrkärniga processorer för under 2000kr. Och tidigt 2010 kunde du köpa processorer med 6 kärnor för under 2000kr.

Vilken quad köpte du 2007 för under 2000kr?

för vad jag kommer ihåg så låg en core 2 duo på runt 2500kr då och en quad på runt 4000kr.

om du syftar på Phenom 2 CPUer så låg 6 kärniga varianten på över 2000kr fram tills runt 2012 och Bulldozers fx6100 som kom i slutet på 2010/11 låg på runt 2000kr men presterade som en I3.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Varför ska man tacka AMD? Spelar jue ingen roll vad företaget heter (vi kan jue tacka alla eftersom annars hade jue inte AMD gjort ett piss heller), alla företag skulle agera likadant... tjäna pengar är deras intresse annars hade vi sett en riktig fajt mellan dessa två och då menar jag prisfajt... samma sak gäller bland grafikkort där Nvidia mjölkar med höga priser ihop med AMD... det viktiga för de flesta normala dödliga är att priset dras ner när det råder konkurrens... INTE att priserna stiger eller ligger kvar... det är alldeles för dyrt att bygga en ny burk. 1 år och sen kommer nytt igen... man vågar lixom inte satsa på samma sätt sen sandy bridge var kung.

Man ska tacka AMD för att de har satt eld i arslet på Intel. För du ser ju hur det ser ut just nu med Nvidia vs AMD. Nvidia lanserar inte några nya modeller i år pga att de har ett överflöd av gamla kort liggandes som de vill sälja och för att just AMD inte har något bättre alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Digital fyndjägare

@Brekker: Jag pratar om pris fajt när konkurrens råder. AMD hade gjort och gör samma sak mannen. Spelar lixom ingen roll vad företaget heter. De är alla ute efter att tjäna pengar. Detta är inte läkare utan gränser. AMD släppte inte detta för att sätta ELD i baken på Intel eller Nvidia... de gör detta för att tjäna pengar.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vilken quad köpte du 2007 för under 2000kr?

för vad jag kommer ihåg så låg en core 2 duo på runt 2500kr då och en quad på runt 4000kr.

om du syftar på Phenom 2 CPUer så låg 6 kärniga varianten på över 2000kr fram tills runt 2012 och Bulldozers fx6100 som kom i slutet på 2010/11 låg på runt 2000kr men presterade som en I3.

AMD phenom x4 släpptes 2007 och sjönk snabbt i pris gick att få för under 2000kr mot slutet av 2007. AMD phenom II x6 släpptes 2010 och de lägre modellerna som 1055 gick att få för under 2000kr tidigt 2010. Jag sitter inte och hittar på. Intel core 2 duo fanns även de i olika prisklasser budget serierna som E 2000 E 4000 E5000 E7000 (Inget fel på dom om man överklockade) var inga problem att hitta för typ 1500kr och liknande.

Sen det om Bulldozer visar ju bara att du ändå inte hade nytta av en processor med många kärnor. 6100 presterade kanske som en i3 i de fall där du inte behövde alla kärnor men i de fall där de faktiskt användes var den snabbare. Däremot var deras Phenom II serie i många fall bättre fram till de släppte piledriver.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Brekker:

Det handlar inte bara om att spela. Kan du inte tänka dig att det finns människor som har mindre pengar att lägga och att de också vill kunna arbeta effektivt?

Nejdu Tvelander. Du om någon borde inte vara en bakåtsträvare men trots det så försvarar du Intel i ur och skur. Väldigt konstigt tycker jag.

"Det handlar inte bara om att spela. Kan du inte tänka dig att det finns människor som har mindre pengar att lägga och att de också vill kunna arbeta effektivt?" Det där kan du applicera på vad som helst i alla yrken.

Så Intel ska anpassa sig efter alla? hela tiden året runt när som helst?

Försvarar inte dom, jag förklarar varför dom gör som dom gör och att dom gör det för att tjäna pengar grund i botten, vi ska vara glada dom ens vill tillverka mainstream dom hade kunnat lägga ner allt och bara kört server.
Och om nu Intel är så jävla skit, köp det inte då.

Jag köper produkter btw inte märke, sist hade jag 4x Fury X och free-sync skärmar... så ja, sluta kolla företag och köp produkter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Anledningen uppges vara ökad efterfrågan inom företagssegmentet och på konsumentsidan rör det sig fortfarande om en marginell minskning.

När jag varit ute hos flera kunder har jag sett hur de sitter på laptops som kan vara 5-8 år gamla. Rent prestandamässigt duger de fortfarande (120 GB SSD, 4 - 8 GB RAM, 2-4 kärnor duger fint för typ Word och Outlook), men de anställda vill ha lättare, tunnare laptops som man inte får ryggskott av att släpa hem. Rent mekaniskt börjar de också bli slitna (tangentbord, gångjärn, touchpads o.s.v.) samt att batterierna inte håller laddning.

Tror att många företag har så pass åldrande maskinpark att de börjar bli tvungna att krypa till korset och uppgradera. Man har kunnat skjuta på det länge tack vare att utvecklingen av hårdvara stagnerade kring 2012, så mjukvaran har heller inte blivit mer krävande sedan dess. Detta har lett till att gamla maskiner fortfarande kunnat hantera nyare applikationer, men nu är som sagt dessa maskiner helt enkelt utslitna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Det handlar inte bara om att spela. Kan du inte tänka dig att det finns människor som har mindre pengar att lägga och att de också vill kunna arbeta effektivt?" Det där kan du applicera på vad som helst i alla yrken.

Så Intel ska anpassa sig efter alla? hela tiden året runt när som helst?

Citat:

Försvarar inte dom

Men det är ju precis det du gör, vännen min. Jag svarade bara på din kommentar och vipps så hugger du tillbaka om att det inte är Intels fel.

Det är självklart att Intel har trappat upp sitt game tack vare konkurrens från AMD. Det är precis så konkurrens fungerar. Mer press på att tillverka bättre produkter till lägre priser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den stora delen av marknaden bryr sig inte ett dugg om det är AMD eller Intel. Det är bara bland entusiaster det här betydelse. Snarare har detta med att göra att folk köpt surfplattor istället för datorer under många år men att folk nu igen börjar vilja ha en dator igen av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tror det mest är slump. Många företag som uppgraderar plus att god ekonomi i världen medför att man bygger ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Brekker: Jag pratar om pris fajt när konkurrens råder. AMD hade gjort och gör samma sak mannen. Spelar lixom ingen roll vad företaget heter. De är alla ute efter att tjäna pengar. Detta är inte läkare utan gränser. AMD släppte inte detta för att sätta ELD i baken på Intel eller Nvidia... de gör detta för att tjäna pengar.

Självklart skulle AMD göra likadant. Det är precis därför jag säger att det är bra med konkurrens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan tacka AMD för detta. PC-marknaden var väldigt sömnig i många år tills AMD gav intel eld i baken med Ryzen. Visst kan man raljera om att si eller så många kärnor är "bra nog", men det man tittar på här är ju försäljningen och inget annat, och där är det helt klart så att många köpt nytt bara för att de vill testa Ryzen, och sedan har de ju säkerligen påskyndat 6c hos intek på mainstream, så det finns en del nyförsäljning även där.

Om AMD hängt kvar med FX-serien så tror jag också många som aldrig köper intel, som jag själv, hängt kvar på FX-8350, så jag är absolut en av dem som köpt ny dator på grund av AMD's fantastiska framsteg de senaste åren. Först en 1700 och sedan en 2700X, och jag är så nöjd. Men folk som är fyllda av hat kommer fortsätta vara det oavsett, så jag bryr mig inte utan kommer man med skitsnack eller trash talk så rinner det av mig som vatten på GoteTex

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror vi kan tacka AMD för detta. PC-marknaden var väldigt sömnig i många år tills AMD gav intel eld i baken med Ryzen. Visst kan man raljera om att si eller så många kärnor är "bra nog", men det man tittar på här är ju försäljningen och inget annat, och där är det helt klart så att många köpt nytt bara för att de vill testa Ryzen, och sedan har de ju säkerligen påskyndat 6c hos intek på mainstream, så det finns en del nyförsäljning även där.

Om AMD hängt kvar med FX-serien så tror jag också många som aldrig köper intel, som jag själv, hängt kvar på FX-8350, så jag är absolut en av dem som köpt ny dator på grund av AMD's fantastiska framsteg de senaste åren. Först en 1700 och sedan en 2700X, och jag är så nöjd. Men folk som är fyllda av hat kommer fortsätta vara det oavsett, så jag bryr mig inte utan kommer man med skitsnack eller trash talk så rinner det av mig som vatten på GoteTex

fetning 1. Artikeln handlar om OEM datorer och inte delar.
fetning 2: Någonstans måste man också förstå att kritik eller åsikter som framförs inte alltid handlar om hat utan att man faktiskt bryr sig. Känner du dig fylld av hat när du kommer med negativ kritik om (typ) alla företag det skrivs om här på Sweclockers?

Undrar om inte den här första uppgången på 6 år kan vara en anledning att minnestillverkare inte vill riskera att bygga fabriker för flera miljarder. Dom vill kanske helt enkelt inte stå där med byxorna nere när nästa 6-års krasch kommer. Bara en tanke.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att huvudanledningen är att många företag går från Windows 7 till Windows 10 nu och då känns det naturligt att man ersätter mycket gammalt på företagen.

-Inte minst lär laptops fortsatt ersätta många stationära desktops på kontor och där har tillverkarna 99% Intel hårdvara att erbjuda ännu så länge.
Många företag har standardiserat mot Intel under tiotaltals år så de lär inte ändra på sig bara för att det dyker upp ett gäng AMD-produkter.
Intel brukar framhäva att de håller sitt track-record som marknadsledare i PC-världen vilket iofs. är sant.
Frågan är om ARM på servrar får sig ännu ett lyft nu i samband med Broadcom-affären, om den arkitekturen tar sig kanske vi alla sitter med ARM-cpu:er i framtiden, mobilvärlden har ju redan sagt sitt...

Ryzen PRO laptops (företags varianten av mobila Ryzen) dröjer minst någon månad till innan det dyker upp för försäljning.

Men ja, för min egen del tycker jag att det är roligare att shoppa nu, när man har ett lite större utbud att välja på än bara Dual-/Quadcore+HT i7:or i alla konsumentprylar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.