Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nytt team ny ram, eftersom jag nu är en del av team Lizard så måste jag ju såklart flyga rätt ram också

Bygget blev rätt snyggt även fast jag migrerade från gamla ramen.
https://i.imgur.com/mNdOv33.jpg
https://i.imgur.com/oNc8l2a.jpg

Fick tid att ta mig en maiden runda idag också, den flyger ruskigt stadigt och är lätt att hålla tighta lines med!
https://youtu.be/vho6f_G4qP8

Skickades från m.sweclockers.com

Jäkligt fräscht bygge! Gillar de lila och svarta temat

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Jag har ju byggt både quads och tricopter förut så jag skulle nog få ihop en om det behövs. Men alla ghetto-byggen som jag fått ihop har inte haft någon vidare prestanda, så därför jag tänkte att det skulle vara skönt med ett kit. Eventuellt om du har tid och ork att sätta ihop en shoppinglista åt mig?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@lowngcawt: Jag har ju byggt både quads och tricopter förut så jag skulle nog få ihop en om det behövs. Men alla ghetto-byggen som jag fått ihop har inte haft någon vidare prestanda, så därför jag tänkte att det skulle vara skönt med ett kit. Eventuellt om du har tid och ork att sätta ihop en shoppinglista åt mig?

Ram: https://lizard-rc.se/index.php?id_product=224&controller=prod... (Borde komma in i lager snart)
FC+ESC: https://www.minicars.se/sv/artiklar/xrotor-microcube-fc-och-4... (ny variant av det jag flyger, släpptes för en vecka sen och borde landa i butiken snart)
Motorer: https://www.minicars.se/sv/artiklar/xrotor-2207-motor-2450kv-...
Kamera: https://www.skanehobby.se/shop/foxeer-predator-mini-fpv-svart... (kommer in i lager igen om en vecka ca)
VTX: https://www.skanehobby.se/shop/tbs-unify-pro-5-8g-hv-race-sma...
RX: https://www.skanehobby.se/shop/frsky-mottagare-r-xsr-eu/

Där har du ett kitt som är jämnlikt med det jag flyger
Kostar ju en skvätt mer än en Hawk5 på banggood försås, men å andra sidan så stödjer man svenska handlare plus att allt är riktigt bra grejer och kärran är raceklar för SDC!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Fantastiskt, tackar!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Vilken intressant tråd!
Jag blev ju riktigt sugen på att försöka bygga ihop en drönare själv nu.
Ska läsa upp mig riktigt först innan dess bara.

Jag har följande frågor som jag googlat lite på, men vill gärna ha er feedback på det i tråden

Jag är lite känslig för åksjuka när jag använt min HTC Vive i vissa spel, och jag tittade en hel del på MR Steeles stuntvideos igår kväll, och kände av det efteråt
Jag googlade lite på det efteråt, och förstår att det finns vissa trick, (kolla mot horisont m.m)

Finns det goggles med Hög FoV (har märkt att högre FoV ger mig mindre åksjuka), alternativt mindre monitorer som man kan titta på istället?

Jag har förstått att DJI Mavic Pro har en waypoint flight mode. Finns något liknande att leka med /programmera för DIY-scenen för freestyle drönare?

Har också tittat lite på färdiga drönare (Eachine Wizard x220) som verkar ha features såsom fpv + hd camera (optional) som jag är intresserad av.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

RD6 började mindre bra med regn fram till lunch men slutade perfekt!
Lyckades hålla mina nerver i styr under finalerna och plockade hem min första pallplats 💜

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

RD6 började mindre bra med regn fram till lunch men slutade perfekt!
Lyckades hålla mina nerver i styr under finalerna och plockade hem min första pallplats 💜

https://youtu.be/XfaHRLluTyE

Grattis till andraplats! Gick lite bättre än i Falköping denna gång.

Jag har en fråga. Jag har kört 3 olika simulatorer nu: Velocidrone trail, DRL Simulator och FPVFreerider Recharged.
Och jag måste säga att både Veloci och DRL känns väldigt udda, det känns som jag flyter iväg i kurvorna. Allt känns floaty bara.
Sen jämför man med Freerider och den känns mycket bättre. Den svarar i kurvorna bättre, mycket mer smooth.

Du som flyger i verkligheten bör ju veta vilken som är mest realistisk? Så jag inte övar på helt fel sim.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Grattis till andraplats! Gick lite bättre än i Falköping denna gång.

Jag har en fråga. Jag har kört 3 olika simulatorer nu: Velocidrone trail, DRL Simulator och FPVFreerider Recharged.
Och jag måste säga att både Veloci och DRL känns väldigt udda, det känns som jag flyter iväg i kurvorna. Allt känns floaty bara.
Sen jämför man med Freerider och den känns mycket bättre. Den svarar i kurvorna bättre, mycket mer smooth.

Du som flyger i verkligheten bör ju veta vilken som är mest realistisk? Så jag inte övar på helt fel sim.

Jag har testat alla sims (till och med den svindyra fpvevent) och tycker utan tvekan att velocidrone är den som känns bäst, men det gäller att man har bra FPS för att det ska kännas rätt. Minst över 100 men helst runt 300.
Sen är det någon inställning man ska sätta på high, något med physics. Kommer inte ihåg vad den hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Vilken quad flyger du i velocidrone och har du inte ändrat något annat än high cpu physics till high? För jag måste säga, jag är en rätt kass pilot men flyger betydligt bättre med vanlig drone och fysiken i velocidrone känns väldigt onaturlig.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett tricopter kit av RCExplorer (Sveska byggen)

Den flög rätt bra som filmdrönare.
Tills den fick spel och drog till väders med 5Ah batteri men utan GPS tracker. Hittade den aldrig igen. Hade varit kul att se filmen på mig springandes efter den när den försvann som en prick i det blå.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@lowngcawt: Vilken quad flyger du i velocidrone och har du inte ändrat något annat än high cpu physics till high? För jag måste säga, jag är en rätt kass pilot men flyger betydligt bättre med vanlig drone och fysiken i velocidrone känns väldigt onaturlig.

True lens på, 2.1mm standard (inte micro) och Fisheye av.
Det är nog allt jag har ändrat.

Alla quads flyger rätt lika, men flyger oftast Acrobot TruX-R 197

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Trotsade värmen och körde ett par timmar idag, bjuder på ett klipp från förra träningen också

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Har alla glömt bort att flyga nu i värmen?

Var iväg på SDC RD7 Hallstahammar i lördags, drog en favorit i repris och kvalade in precis under topp 4 så jag hamnade i B-Final, men det slutade ju bra ändå!
Om två veckor är det dags för sista chansen att plocka poäng till VM i Shenzhen, ligger ganska bra till för att plocka en reservplats till team SWE

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt tyst i denna tråden, ingen som flyger längre?

Om två veckor drar jag till Shenzhen för att fightas med världseliten, i helgen körde jag sista IRL träningen innan VM. Nu ligger fokus på att se till att alla quadsen håller sig fungerande och inom spec

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Tycker det är väldigt tyst i denna tråden, ingen som flyger längre?

Om två veckor drar jag till Shenzhen för att fightas med världseliten, i helgen körde jag sista IRL träningen innan VM. Nu ligger fokus på att se till att alla quadsen håller sig fungerande och inom spec
https://www.youtube.com/watch?v=Z8p9Yurlka8

Styvt fluget!, hur var det i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Styvt fluget!, hur var det i Kina?

Tack!

Kina var sjukt kul, men väldigt påfrestande både fysiskt och psykistkt.
Långa dagar (8-24 varje dag i princip), stressigt och dåligt med info. Men överlag var det bra

Svenska landslaget tog andraplatsen efter Australien och före Korea, vilken överraskning det var!
Vi trodde att vi kanske skulle ligga topp 5 men det blev ju lite bättre än så

Jag slutade på 17:e plats efter att ha klantat mig i andra elimineringsrundan, nerverna höll helt enkelt inte hela vägen.
Second chance gick ruskigt bra tills jag blev påkörd i starten av någon och hamnade rätt långt efter, det var bara att köra 100% fullsend för att ha en chans att komma ikapp. Här är den flygningen vilket blev min sista runda:

Jag hade nog den hårdaste krashen på hela eventet, ska man åka ut så ska man väl göra det med stil?
Quadden är knäckt på mitten, det ända som håller ihop den är min 3dprint för leds och kardborren under

Nu bor den på pokalhyllan tillsammans med silvermedaljen och diplomet, inget är helt på den ändå. Möjligtvis motorerna, men går över till 6s snart så de skulle bytas i vilket fall som helst ^^

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hej gott folk. Ny på denna del av sweclockers. Jag har länge haft IT som hobby och har det fortfarande, men jag ibland, spontant, tagit lite sidospår inom RC världen. Flyg och helikopter. Kan flyga flygplan iaf. Helikopter var en utmaning utöver det vanliga men lyckades väl klara mig såpass så jag kunde hålla mig i luften utan att krascha iaf.

Men nu när detta med drönare verkar vara väldigt hett så tänkte jag se om man inte kan ge sig in på det också. Ser betydligt lättare ut att flyga än helikopter iaf. Så min tanke är om ni kan tips på vad man kan ha för att komma igång. jag har några "krav" själv också.

* Pris är inget problem men vill inte ha nån för 10k, ifall man tappar intresset eller hmm kraschar Så runt 3-3,5k kanske? För kittet.
* ett par glasögon också, kikat lite på eachine dv100 (tror jag det var). Men den saknar DVR vilket skulle vara väldigt kul. Tips där? Pris 2,5k kanske?
* räckvidden på glasögonen 300 meter kanske? Vill kunna flyga längre än en fotbollsplan och fortfarande kunna se vart jag är samt kunna passerat på baksidan av ett träd utan att tappa bild -> trolig krasch i början

Krav:
* flygtid ca 8min minimum, normal noobflygning. Med pipvarning vid låg batteri
* kamera som klarar 1080p iaf.
* räckvidd på drönare minimum 300 meter (ju mer desto bättre)

Eftersom jag är ny i detta område så har jag inte koll på alls om krav kontra pris är rimligt. Men jag betalar gärna liiite mer och uppfyller dem än att snåla och sedan antingen ångra sig för man inte betalade mer i början eller att man måste köpa nytt allt pga nånting.

Spelar ingen roll vart ifrån jag köper sakerna. Finns det i sverige så är det en fördel om det inte skiljer orimligt mycket mot utlandet.

Ni som flyger, blir det nått flygande såhär års? eller lägger ni sakerna på hyllan tills det blir vår? Isf så är det kanske bättre att man avvaktar lite

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag tog tipset lite tidigare i tråden och införksaffade en sådan här: Hawk 5 på Elefun. Den flyger som en dröm och krashar som en dröm också, har väl wipat ordentligt ca 25 - 30 ggr (på gräs) utan några problem.

Kringutrustning kan jag inte annat än säga att en Taranis X9D plus är fantastiskt bra, men kanske lite overkill? Till det så behöver du ett par glasögon men här har jag tyvärr ingen riktigt bra rekommendation, så jag överlåter det till de övriga i panelen

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hej gott folk. Ny på denna del av sweclockers. Jag har länge haft IT som hobby och har det fortfarande, men jag ibland, spontant, tagit lite sidospår inom RC världen. Flyg och helikopter. Kan flyga flygplan iaf. Helikopter var en utmaning utöver det vanliga men lyckades väl klara mig såpass så jag kunde hålla mig i luften utan att krascha iaf.

Men nu när detta med drönare verkar vara väldigt hett så tänkte jag se om man inte kan ge sig in på det också. Ser betydligt lättare ut att flyga än helikopter iaf. Så min tanke är om ni kan tips på vad man kan ha för att komma igång. jag har några "krav" själv också.

* Pris är inget problem men vill inte ha nån för 10k, ifall man tappar intresset eller hmm kraschar Så runt 3-3,5k kanske? För kittet.
* ett par glasögon också, kikat lite på eachine dv100 (tror jag det var). Men den saknar DVR vilket skulle vara väldigt kul. Tips där? Pris 2,5k kanske?
* räckvidden på glasögonen 300 meter kanske? Vill kunna flyga längre än en fotbollsplan och fortfarande kunna se vart jag är samt kunna passerat på baksidan av ett träd utan att tappa bild -> trolig krasch i början

Krav:
* flygtid ca 8min minimum, normal noobflygning. Med pipvarning vid låg batteri
* kamera som klarar 1080p iaf.
* räckvidd på drönare minimum 300 meter (ju mer desto bättre)

Eftersom jag är ny i detta område så har jag inte koll på alls om krav kontra pris är rimligt. Men jag betalar gärna liiite mer och uppfyller dem än att snåla och sedan antingen ångra sig för man inte betalade mer i början eller att man måste köpa nytt allt pga nånting.

Spelar ingen roll vart ifrån jag köper sakerna. Finns det i sverige så är det en fördel om det inte skiljer orimligt mycket mot utlandet.

Ni som flyger, blir det nått flygande såhär års? eller lägger ni sakerna på hyllan tills det blir vår? Isf så är det kanske bättre att man avvaktar lite

Är det en racequad du är ute efter så får du inga 8 minuter flygning eller 1080p footage (om du inte slänger på en gopro förstås).
Ca 3-4 minuter är lite mer vettigt som "noobflygning".
Videosignal kan du ha en bra bit, men det är ju väldigt beroende på hur det ser ut runtom med RF signaler och annat som kommer ivägen

Jag skulle säga att det är nog bäst att vänta tills närmre våren, alternativt att du redan nu köper en radio (typ Taranis QX7) och börjar flyga simulator för att lära dig. Det är svårare än det ser ut

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag tog tipset lite tidigare i tråden och införksaffade en sådan här: Hawk 5 på Elefun. Den flyger som en dröm och krashar som en dröm också, har väl wipat ordentligt ca 25 - 30 ggr (på gräs) utan några problem.

Kringutrustning kan jag inte annat än säga att en Taranis X9D plus är fantastiskt bra, men kanske lite overkill? Till det så behöver du ett par glasögon men här har jag tyvärr ingen riktigt bra rekommendation, så jag överlåter det till de övriga i panelen

Okej, ser ok ut. Ska kika lite mer på den tackar. Angående radion du nämner så verkar det vara en som många använder/rekommenderar. Priset e väl inte omänsligt iaf. Brukar väl följa med en vid köp av drönare annars. Men kvaliten på dessa är väl som den är. Vad tycker du gör denna radio Bra? 16 kanaler...är det verkligen nödvändigt? NÄr jag flög helikopter så var det 6-8 ch som gällde. Svårt att se att en drönare skulle behöva så många. Är det för att man kan binda/spara flera setups om man flyger olika modeller? Hur funkar det om man köper ny drönare nån gång, synkar man bara radion med den nya eller måste man tänka på nått när man köper radio/drönare? Är det fast kanal på mottagaren i drönarna eller kan man byta mha knapp eller fysisk kristall som det var förr i tiden?

Edit: Kikade på batteri till dessa. Vad innebär 75, 96 C etc på batteriet? Samt 3-4 S?
Edit2: Vad är minimum mAh man ska köpa på batterierna? Priserna var ju helt ok, 200-250 kr för ett är enligt mig "billigt" trodde det sklle vara närmare 500 kr/st

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

3s eller 4s är hur många cell batteriet är på, flera cell mera volt. Dom flesta flyger med 4s
95c eller 75c är hur bra dom klarar urladdning. tyvärr så stämmer det ofta inte, men högre c ska va bättre.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Är det en racequad du är ute efter så får du inga 8 minuter flygning eller 1080p footage (om du inte slänger på en gopro förstås).
Ca 3-4 minuter är lite mer vettigt som "noobflygning".
Videosignal kan du ha en bra bit, men det är ju väldigt beroende på hur det ser ut runtom med RF signaler och annat som kommer ivägen

Jag skulle säga att det är nog bäst att vänta tills närmre våren, alternativt att du redan nu köper en radio (typ Taranis QX7) och börjar flyga simulator för att lära dig. Det är svårare än det ser ut

Nä är inte ute efter racing. Mest bara chilla runt och filma lite och känslan av att flyga samtidigt som man ser genom googles verkar rätt fränt. Vad har du för googles då?

Skrivet av xxbiker:

3s eller 4s är hur många cell batteriet är på, flera cell mera volt. Dom flesta flyger med 4s
95c eller 75c är hur bra dom klarar urladdning. tyvärr så stämmer det ofta inte, men högre c ska va bättre.

Ok tack för info. Har sett några videos på tuben och dessa batterier verkar vara extra känsliga mot urladdning. Men har inte de flesta, lite dyrare, varning samt automatiskt avstängning om det blir för låg nivå?

Edit: När man ser på klipp där de filmat från DVR i glasögonen så ser bilden väldigt pixlig och det är mycket artifakts etc. är det så irl när man flyger också ? eller är det bara inspelningen/klippet i sig som fuckar sig? För det känns som det är väldigt kass kvalite på bilden annars.

Skulle ex dji phantom 3 standard vara ett bra alternativ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä är inte ute efter racing. Mest bara chilla runt och filma lite och känslan av att flyga samtidigt som man ser genom googles verkar rätt fränt. Vad har du för googles då?

Ok tack för info. Har sett några videos på tuben och dessa batterier verkar vara extra känsliga mot urladdning. Men har inte de flesta, lite dyrare, varning samt automatiskt avstängning om det blir för låg nivå?

Edit: När man ser på klipp där de filmat från DVR i glasögonen så ser bilden väldigt pixlig och det är mycket artifakts etc. är det så irl när man flyger också ? eller är det bara inspelningen/klippet i sig som fuckar sig? För det känns som det är väldigt kass kvalite på bilden annars.

Skulle ex dji phantom 3 standard vara ett bra alternativ?

Jag kör med Fatshark Dominator v3.
Du kan se mina DVR klipp som jag postat här i tråden (videosignalen på VM var extra dålig) och bättre än så blir inte bilden när man flyger dessa quads, vill man ha bra bild så är det typ DJI man får flyga. Men då blir man ju av med friheten av att kunna flyga som man vill samt att du har latency som är långt högre än det vi flyger med på våra racers/acro riggar (därav den låga bildkvalitén).

Batterier har inte någon sorts varning eller automatisk avstängning. Du får helt enkelt hålla koll på dem själv genom att ha en kalibrerad mAh mätare eller hålla koll på spänning i OSD alternativt via telemetri till radion.

Angående kanaler så behöver du ha mer än bara de vanliga standard för styrning. T.ex. Arming, beeper, turtle mode osv osv.

Du måste nog tänka på vad du är ute efter, frihet att flyga precis hur du vill med en race/freestylequad (så länge man är laglig förstås) eller om du vill flyga en fotoinriktad drönare.
Det jag/vi i denna tråden flyger skulle jag inte kalla för drönare, allt är manuellt. Ingen automatisk höjdhållning, position hold, stabilitet eller liknande.

Quad:

Drönare:

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Precis, lite som att välja mellan jetflygplan vs luftskepp. Det är brutal skillnad i hur man kan flyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag kör med Fatshark Dominator v3.
Du kan se mina DVR klipp som jag postat här i tråden (videosignalen på VM var extra dålig) och bättre än så blir inte bilden när man flyger dessa quads, vill man ha bra bild så är det typ DJI man får flyga. Men då blir man ju av med friheten av att kunna flyga som man vill samt att du har latency som är långt högre än det vi flyger med på våra racers/acro riggar (därav den låga bildkvalitén).

Batterier har inte någon sorts varning eller automatisk avstängning. Du får helt enkelt hålla koll på dem själv genom att ha en kalibrerad mAh mätare eller hålla koll på spänning i OSD alternativt via telemetri till radion.

Angående kanaler så behöver du ha mer än bara de vanliga standard för styrning. T.ex. Arming, beeper, turtle mode osv osv.

Du måste nog tänka på vad du är ute efter, frihet att flyga precis hur du vill med en race/freestylequad (så länge man är laglig förstås) eller om du vill flyga en fotoinriktad drönare.
Det jag/vi i denna tråden flyger skulle jag inte kalla för drönare, allt är manuellt. Ingen automatisk höjdhållning, position hold, stabilitet eller liknande.

Quad:
https://i.imgur.com/5cclTjc.jpg

Drönare:
https://www.ephotozine.com/articles/dji-phantom-4-pro-hands-on-preview-30227/images/highres-DJI-Phantom-4-Pro-8_1479459173.jpg

Att bara flyga upp till x antal meter å filma och rotra lite och sen hem igen är ju ganska tråkigt. Jag vill ha full kontroll vid behov (när man lärt sig) så racing quad e väl att föredra så sett. Men jag skulle även vilja kunna filma samtidigt. För då kan man flyga fritt och man kan flyga för att filma också om så är fallet.
Jag är inne på att köpa en Taranis Qx7s för att flyga med i simulatorn som föreslagits i tråden. Sedan fundera på om man skulle köpa en https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=39341 eller liknande. Priset verkar helt ok.

För det fanns väl ett stabiliseringsläge på dessa quads också väl? För det kan ju vara ett alternativ när man vill filma lite, för att sedan ändra till acro-mode för att flyga. Kan man få ut iaf +6 minuters flygning om man flyger lite normalt och inte racar?

Pipande hade ju varit en fördel så man lättare märker när batteriet är dåligt, när man flyger inom synfältet så att säga. Kör man FPV så har man ju möjlighet för OSD etc och kan därmed ha en chans att hålla koll på batteriet.

Edit: Får väl leva med sämre kvalite i fpv då men kvaliten på DVR i quadsen blir väl bättre? Sett några klipp och bilden där ser ju kanon ut, är det via dvr på googles eller dvr i själva quaden?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kvaliteten på bild via dvr är oftast sämre, filmerna folk gör på sina race drönare gör dom via en extra kamera oftast en gopro.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Att bara flyga upp till x antal meter å filma och rotra lite och sen hem igen är ju ganska tråkigt. Jag vill ha full kontroll vid behov (när man lärt sig) så racing quad e väl att föredra så sett. Men jag skulle även vilja kunna filma samtidigt. För då kan man flyga fritt och man kan flyga för att filma också om så är fallet.
Jag är inne på att köpa en Taranis Qx7s för att flyga med i simulatorn som föreslagits i tråden. Sedan fundera på om man skulle köpa en https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=39341 eller liknande. Priset verkar helt ok.

För det fanns väl ett stabiliseringsläge på dessa quads också väl? För det kan ju vara ett alternativ när man vill filma lite, för att sedan ändra till acro-mode för att flyga. Kan man få ut iaf +6 minuters flygning om man flyger lite normalt och inte racar?

Pipande hade ju varit en fördel så man lättare märker när batteriet är dåligt, när man flyger inom synfältet så att säga. Kör man FPV så har man ju möjlighet för OSD etc och kan därmed ha en chans att hålla koll på batteriet.

Edit: Får väl leva med sämre kvalite i fpv då men kvaliten på DVR i quadsen blir väl bättre? Sett några klipp och bilden där ser ju kanon ut, är det via dvr på googles eller dvr i själva quaden?

Antingen köper du någon färdig quad eller så köper du i delar och skruvar och löder ihop allt själv. Fördelen med att köpa delar är att du lär dig en hel del när du sätter ihop quaden.

Sen så får du inte bra filmer om du kör med DVR i videoglasögonen för det filmar det du ser dvs. alla störningar kommer med. Ska du ha bra filmer så är det actionkamera eller exempelvis Runcam split eller motsvarande som har inbyggt DVR.

Self-level finns som är bra när du ska lära dig att flyga (eller flyger ''line of sight'') men sen är Acro att föredra även om du filmar.
Över 6 minuter är svårt med en ''racequad'' men inte omöjligt, exempelvis större batteri (mera mAh) och gå upp i storlek på propsen om det är möjligt. Men när det gäller batteri så ska man inte välja ett för tungt heller.

Du kan ha batterivarning med antingen leds eller buzzer eller båda två. Och via OSD ser du spänningen i batteriet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Kvaliteten på bild via dvr är oftast sämre, filmerna folk gör på sina race drönare gör dom via en extra kamera oftast en gopro.

Brukar det vara fästen för ex en gopro, har en hero 3+ liggandes. Eller behöver man tänka till och välja en quad som är gjord för det, ev eget bygge?

Skrivet av MammDiin:

Antingen köper du någon färdig quad eller så köper du i delar och skruvar och löder ihop allt själv. Fördelen med att köpa delar är att du lär dig en hel del när du sätter ihop quaden.

Sen så får du inte bra filmer om du kör med DVR i videoglasögonen för det filmar det du ser dvs. alla störningar kommer med. Ska du ha bra filmer så är det actionkamera eller exempelvis Runcam split eller motsvarande som har inbyggt DVR.

Self-level finns som är bra när du ska lära dig att flyga (eller flyger ''line of sight'') men sen är Acro att föredra även om du filmar.
Över 6 minuter är svårt med en ''racequad'' men inte omöjligt, exempelvis större batteri (mera mAh) och gå upp i storlek på propsen om det är möjligt. Men när det gäller batteri så ska man inte välja ett för tungt heller.

Du kan ha batterivarning med antingen leds eller buzzer eller båda två. Och via OSD ser du spänningen i batteriet.

Tror ni det kan vara vettigt med ovannämnda radio Taranis qx7s, så får jag lite tid nu under vintern att flyga sim och ev fundera på vilken quad man ska införskaffa. Skulle en hawk 5 vara rimligt att börja med? Det man får samt priset, enligt mig är rimligt. Inga jättepengar ifall man skulle tappa intresset senare.

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=39341

Vad tror ni ungefär man kan räkna med för räckvidd på dessa prylar?

När man sedan ska införskaffa sig googles, ingår sändare alltid eller behöver man hålla koll på det och isf köpa till den separat? Kikade på Eachine EV100+sep.dvr eller EV200D att börja med. Även om de senare börjar kosta lika mycket som några av de märken ni nämnt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Eller kan kanske en Quad Wizard X220 var bättre val? Någon som direkt koll på vad som skiljer, en annan som inte har bra koll på fortkortningar etc.

Edit: Tittade lite djupare på en jämförelse och wizarden saknade några saker som hawk hade som kan vara väldigt bra. Så det lutar å att beställa en sådan. Ev vänta tills våren

Skulle det vara något att man behöver, eller Bör ha?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Wizard X220 har funnits rätt så länge, finns även X220S som är nyare, men är Wizard TS215 som är nyaste vad jag vet.

Du behöver ju som du redan varit inne på en radio, och så lipo laddare och lipo batterier.

Goggles finns det hur mycket som helst att välja på, men personligen skulle jag inte rekommendera EV100. EV200D är som du skrev rätt så dyra så är väl att jämföra dem med andra runt samma pris och se vad man tror skulle vara bäst för en själv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire