Ryzen 1700 system startar om sig oväntat - vid idle ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ryzen 1700 system startar om sig oväntat - vid idle ?

För ett tag sedan så byggde jag ett Ryzen -system med en 1700X processor, 32gb minne och lite annat.

Datorn fungerar kanonbra och svarar bra på överklockning utav CPU’n om man så skulle vilja - men kör den i stock atm för ett tyst system över prestanda.

Hur som helst, datorn är hur stabil som helst under load, stresstest och spelsessioner i timmar... inga problem. Men om datorn står idle i Windows / chrome / desktop etc så startar den om helt sonika. Loggarna för Windows säger bara att ”föregående avstängning var oväntad” och inget mer.

Aldrig varit med om något liknande...
är ett system ostabilt - är det gärna det under press, inte tvärttom som i detta fallet ?

Det jag funderar på är moderkortet som lever sitt eget liv (MSI B350 Tomahawk) eller minnena som är 4st Dominator Platinum 3000mhz som körs i 2400mhz.
Jag har provat att köra minnena i 2133mhz också men problemet finns även då.

Det enda jag kan tänka mig är ”fel” med minnena är att de inte är Ryzen certifierade, men det är ju inte samma sak som att de inte fungerar ändå.
... vilket de gör under långa sessioner när jag använder datorn, men om den bara står vill den gärna reboota utav sig själv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nytt eller gammalt nätaggregat? Vet att vissa äldre ska kunna få problem med moderna processorer när de går ner i energisparläge (var snack om det i samband med skylake kanske bara var marknadsföringstjafs för att sälja nya nätdelar). Men prova att stänga av det. Kontrollera även om det kommit någon Bios uppdatering som fixar stabilitet.

Edit är detta jag tänkte på var visst i samband med haswell inte skylake. Om det är ett problem i verkligheten vet jag inte men värt att testa.
https://techreport.com/news/24738/few-psus-support-haswell-c6...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nytt eller gammalt nätaggregat? Vet att vissa äldre ska kunna få problem med moderna processorer när de går ner i energisparläge (var snack om det i samband med skylake kanske bara var marknadsföringstjafs för att sälja nya nätdelar). Men prova att stänga av det. Kontrollera även om det kommit någon Bios uppdatering som fixar stabilitet.

Edit är detta jag tänkte på var visst i samband med haswell inte skylake. Om det är ett problem i verkligheten vet jag inte men värt att testa.
https://techreport.com/news/24738/few-psus-support-haswell-c6...

Moderbrädan har det senaste bioset inne vad jag vet (kontrollerat 2-3 veckor sedan) men värt att kolla ändå, tar ju inte många sekunder

Intressant här med nätaggregatet....
Nej det är ett äldre agg taget från mitt förra system, det är ett Corsair AX850, och det lanserades ju 2010 om man kan lita på prisjakt, så säg minst 6-7år i alla fall, men då var det ju top-of-the-line...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628647

Kan man inaktivera strömsparlägen och så för att se om det är något som fixar det ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Moderbrädan har det senaste bioset inne vad jag vet (kontrollerat 2-3 veckor sedan) men värt att kolla ändå, tar ju inte många sekunder

Intressant här med nätaggregatet....
Nej det är ett äldre agg taget från mitt förra system, det är ett Corsair AX850, och det lanserades ju 2010 om man kan lita på prisjakt, så säg minst 6-7år i alla fall, men då var det ju top-of-the-line...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628647

Kan man inaktivera strömsparlägen och så för att se om det är något som fixar det ?

Nu har jag två AM4 moderkort från Asus men är rätt säker på att jag sett inställningar för att stänga av sådana funktioner. MSI bör även de ha det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du anar inte inte hur rätt på det du verkar varit @jOnÄTÄn ... !

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3672747/power-supply-i...
https://lime-technology.com/forums/topic/61767-amd-ryzen-upda...

Jag vet dock inte om detta är rätt inställning, men försökte google'a fram lite vad skillanderna var - men efter ett tag när jag ändå inte hittade något så provar vi detta ett tag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du anar inte inte hur rätt på det du verkar varit @jOnÄTÄn ... !

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3672747/power-supply-i...
https://lime-technology.com/forums/topic/61767-amd-ryzen-upda...

Jag vet dock inte om detta är rätt inställning, men försökte google'a fram lite vad skillanderna var - men efter ett tag när jag ändå inte hittade något så provar vi detta ett tag.

http://adock.se/users/upload/files2017/msi_bios_screenshot.png

Då hoppas vi det var så enkelt. Glöm inte ställa upp minnesfrekvensen igen om du nu fotfarande kör 2133 Ryzen tjänar rätt bra på att gå upp mot 2660 och 2933.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då hoppas vi det var så enkelt. Glöm inte ställa upp minnesfrekvensen igen om du nu fotfarande kör 2133 Ryzen tjänar rätt bra på att gå upp mot 2660 och 2933.

Har haft stora problem att komma över standarden som var 2133mhz, se denna tråd;
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520581-1700x-bygge-ka...

Men eftersom jag fick igång datorn med minnena i 2400mhz och den har rullat stabilt ett tag nu kanske det är dags att sikta mot nästa steg på 2660mhz. Hade bara för mig att första generationens Ryzen och B350 -kretsen ogillar snabba minnen...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har haft stora problem att komma över standarden som var 2133mhz, se denna tråd;
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520581-1700x-bygge-ka...

Men eftersom jag fick igång datorn med minnena i 2400mhz och den har rullat stabilt ett tag nu kanske det är dags att sikta mot nästa steg på 2660mhz. Hade bara för mig att första generationens Ryzen och B350 -kretsen ogillar snabba minnen...

Okej att du har 4 st pinnar och att de inte är "rekommenderade" för Ryzen försvårar ju lite. Men värt att sätta sig någon timme om du får det över och experimentera med olika inställningar. I min Ryzen 5 1600 dator kan jag köra minnena i 3200 och i min Ryzen 5 2600 2933 men jag kör bara med två minnen, så det underlättar ju. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnesgu...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej att du har 4 st pinnar och att de inte är "rekommenderade" för Ryzen försvårar ju lite. Men värt att sätta sig någon timme om du får det över och experimentera med olika inställningar. I min Ryzen 5 1600 dator kan jag köra minnena i 3200 och i min Ryzen 5 2600 2933 men jag kör bara med två minnen, så det underlättar ju. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnesgu...

Ah! Jag har också läst lite snabbt om att 4 stickor försvårar ibland.
Kanske skall ta ut två och testa lite med inställningarna

Tack för tipset!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Provat Memtest86+ ?
Har du färskt installerat windows och kollat i "Event Viewer" för att se om det står mer specifikt vad som hänt?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Ah! Jag har också läst lite snabbt om att 4 stickor försvårar ibland.
Kanske skall ta ut två och testa lite med inställningarna

Tack för tipset!

Hade själv ett "gammalt" Corsair från 09 som inte orkade med längre, så bytte till ett nytt Corsair 750W Gold och nu har jag inga problem längre med kassa starter och liknande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

I Unraid med Ryzen CPU finns det en bugg där systemet fryser vid idle om man inte av-aktiverar C states. Kanske kan vara något liknande på G här? https://lime-technology.com/forums/topic/67219-problems-with-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Jag är också tvungen att ställa om till "typical current idle" för att undvika krascher vid låg last, annars hänger den sig sisådär var andra eller var tredje dag. Välkänt problem bland Linux-användare, men detta är första gången jag sett en Windows-användare nämna det.

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Kollat hastigheten på minnet? Servern jag kör blev betydligt stabilare med 1,35v och 15-17-17-36 på minnet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hade själv ett "gammalt" Corsair från 09 som inte orkade med längre, så bytte till ett nytt Corsair 750W Gold och nu har jag inga problem längre med kassa starter och liknande.

Min sekundära dator drivs av en nätdel från 08 "?" Tagan BZ800w och funkar bra för sin ålder.
Skulle nästan bli litte deppad om den går sönder då den lyser fint XD
Har en gammal Fractal nätdel på 650watt från 2010/11 som hade svårt att vilja starta eller ens vilja boota windows/startade om/stängde av datorn mitt i allt.

Permalänk
Inaktiv

Dethär med att det skulle bero på nätdelen köper jag inte, för problemet uppstår även när jag minar på båda mina grafikkort, men CPU'n går på låg last. I det läget är nätdelen belastad med flera hundra Watt. Tror snarare det är ett problem i moderkortens VRM, eller kanske till och med en hårdvarubugg i CPU'n.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jalle64:

Hade själv ett "gammalt" Corsair från 09 som inte orkade med längre, så bytte till ett nytt Corsair 750W Gold och nu har jag inga problem längre med kassa starter och liknande.

Den som lever får se.... provat lite med “typical current idle” nu och det verkar fungera såhär långt (men har knappt haft på datorn iom det fina vädret...)

Skrivet av anon78208:

Jag är också tvungen att ställa om till "typical current idle" för att undvika krascher vid låg last, annars hänger den sig sisådär var andra eller var tredje dag. Välkänt problem bland Linux-användare, men detta är första gången jag sett en Windows-användare nämna det.

Ok, intressant att höra att du fick bort problemen med “typical current idle” -fixen.
Och jo, Windows är inte fläckfritt... kanske bara färre som pratar om det - eller kör med äldre agg

Skrivet av OldComputer:

@andreas_dock: Kollat hastigheten på minnet? Servern jag kör blev betydligt stabilare med 1,35v och 15-17-17-36 på minnet.

Tror inte det är dessa timings jag kör, men skall definitivt kolla det!
Moderkortet ville gärna köra minnet med ”auto inställningar” varpå minnet kördes i 1.20-1.22 volt om jag inte missminner mig, så det har jag redan ändrat till 1.35v som de är specc’ade för

Timmingsen verkar dock ändras när jag ställer in vilken hastighet minnet skall köras i, så måste kanske manuellt gå in och skriva över timiningsen efter jag ställt in en specifik DDR4 hastighet i första skedet..

Men bra tips här!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite uppdatering här...

Problemen med oväntande omstarter fortsätter.
Det spelar ingen roll om jag sätter fast volt på CPU'n, alltid har lite load/stress på eller om "typical current idle" är aktiverat.

Finns inget nyare BIOS.
Har provat en hel uppsjö med inställningar för minnet, de omväntade omstarterna fortsätter.

Det enda jag inte gjort är att byta nätagg..

Några andra ideér eller tips på vad det kan vara ?
... Överväger starkt att gå över till Intel igen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Lite uppdatering här...

Problemen med oväntande omstarter fortsätter.
Det spelar ingen roll om jag sätter fast volt på CPU'n, alltid har lite load/stress på eller om "typical current idle" är aktiverat.

Finns inget nyare BIOS.
Har provat en hel uppsjö med inställningar för minnet, de omväntade omstarterna fortsätter.

Det enda jag inte gjort är att byta nätagg..

Några andra ideér eller tips på vad det kan vara ?
... Överväger starkt att gå över till Intel igen.

Tja, det skadar ju inte att kolla med ett annat nätagg, men även INTEL har sina fläckar
Ren ström lär du behöva vilket du än väljer.

.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ändrade C-Sate till disabled och nu verkar det lira.... *fingers crossed*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har haft två datorer som antingen frös och startade om eller BSOD. I ena fallet var det en chipsetfläns som var lös så en temp sensor visade 70-80°C.
I det senaste fallet var en av två minnesstickor trasig.
Så jag föreslår att du kollar temperaturer och kör memtest86+, t ex från en ubuntu skiva/USB.

Jag trodde också först att det hade med C1E och andra strömsparlägen att göra men det var helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Kör testet med olika program, fick inga fel i memtest86 men visste att det var fel på minnet så körde lite olika Aida, Prime95 osv men programmet som hittade felet varje gång var faktiskt Windows inbyggda memtest.

Körde med alla stickor på en gång, testade olika slots och till slut en sticka i taget för att verifiera felet.

Ovanstående med en äldre dator med minnesfel.

Har för övrigt en R5 1600 och B350 Tomahawk själv, när jag köpte paketet så hade jag Corsairs LPX 3200MHz och kunde inte köra över 2400MHz utan BSOD efter ett tag.

Åkte till Webhallen och fick byta till Ripjaws V istället och tuffat på 2933MHz sen dess ( A-XMP profilerna fungerar dock fortfarande inte så manuell inställning krävs ).