Låter detta som en bra nybörjardator för en 13-åring?

Permalänk
Medlem

Låter detta som en bra nybörjardator för en 13-åring?

Chassi: Fractal Design Define C (Svart)

Hårddisk: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB

Gpu: Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 3GB eller Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 6GB

Cpu: AMD Ryzen 5 1600X 3,6GHz Socket AM4 Box without Cooler

Cpu kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Moderkort: Asus ROG Strix B350-F Gaming

RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 8GB (HX426C16FB2/8,KING-2412)

Permalänk
Medlem

är osäker på om cpun räcker och vilket av grafikorten man ska ha.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en SSD till operativsystemet och spel. Det gör rätt stor skillnad mot en mekanisk hårddisk som du valt nu. En mekanisk disk kan du köpa om du behöver lagra foton/musik/film.

Dom flesta rekommenderar väl 6 GB varianten av grafikkorten. Kan ju bero på vilka spel som ska spelas dock om mer än 3 GB behövs eller inte.

Möjligtvis köra på 16 GB minne men med minnespriserna just nu så är det förståeligt att man väljer 8 GB istället. Samma kan ju sägas om 3 GB vs 6 GB för grafikkort med tanke på grafikkortspriserna.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Men om jag skulle köpa en SSD ungefär hur mycket utrymme skulle krävas? Jag skulle använda det mesta av utrymmet till spel. T.ex Dirt Rally kräver 35 GB.

Permalänk

@ElmoTLK: Du skulle kunna ha en ganska liten SSD (typ 120GB) där du installerar operativsystem och sedan ha HDD för de flesta spel mm.

Har nyligen byggt en dator med följande delar:

i5-8400 2,8 GHz (boost 3,8 GHz)

Radeon rx570 8GB (tror att det i princip är motsvarigheten till 1060 6GB från Radeon)

8GB Ram 2666MHz

Ganska lik din tror jag och har inget att klaga på efter ca 3 veckor. På fortnite har jag aldrig varit under 60 fps på högsta inställnigar och på GTA online ligger jag på ca 80 fps på blandade inställningar (Very high & high). Så den borde klara de flesta spel ganska bra.

Permalänk
Medlem

@bandyarvid123: Jag tror att jag ändå kommer ta en gtx 1060 för att jag inte vet särskilt mycket om Radeon gpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Åsa-Nisse: Men om jag skulle köpa en SSD ungefär hur mycket utrymme skulle krävas? Jag skulle använda det mesta av utrymmet till spel. T.ex Dirt Rally kräver 35 GB.

Jag skulle säga att 250GB SSD är minimum i dagsläget, spel tar som du säger upp ganska mycket plats och 120GB räcker inte långt. Mindre diskar än 250GB är oftast inte särskilt bra heller, p.g.a. att de antingen har för få minneskretsar för att få bra prestanda eller kör gammal teknik. Samsung 860 EVO 250GB är t.ex. ett bra val, men 500GB-modellen i samma serie är mer prisvärd om man ser till GB/kr. Men är budgeten tight så är en sämre SSD bättre än ingen SSD alls

När det gäller grafikkort så är 6GB-modellen av 1060 ca. 10% snabbare i spel som inte använder mer än 3GB minne, d.v.s. det är inte bara minnesmängden som skiljer mellan korten. Gör man över 3GB minne så kommer förstås prestandan på 3GB-modellen dyka rejält, men det går oftast att undvika genom att sänka grafikinställningarna i spelet. Eftersom det bara skiljer 300kr mellan korten du nämnde så tycker jag 6GB-modellen är det självklara valet, det kommer prestera bättre redan från start och är mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

Chassi: Fractal Design Define C (Svart)

Hårddisk: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB

Gpu: Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 3GB eller Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 6GB

Cpu: AMD Ryzen 5 1600X 3,6GHz Socket AM4 Box without Cooler

Cpu kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Moderkort: Asus ROG Strix B350-F Gaming

RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL16 8GB (HX426C16FB2/8,KING-2412)

Hade inte valt den processorn - då det är en gammal generation. Vill man absolut ha AMD Ryzen bör man titta på 2600, 2600X, 2700 etc.

Allt beror ju sedan på hur mycket du tänkt betala för datorn. Personligen om jag kollar på prisjakt så finns det ju saker som jag tycker är mer prisvärda - men återkom gärna med en budget så ska vi säkert kunna koka ihop något åt dig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Hade inte valt den processorn - då det är en gammal generation. Vill man absolut ha AMD Ryzen bör man titta på 2600, 2600X, 2700 etc.

Problemet är väl att AMD än så länge bara släppt X470 i 400-serien, och de moderkorten är betydligt dyrare. Det går förstås att använda ett moderkort från 300-serien, bara man har koll på att man då måste uppdatera BIOS:et på något sätt (t.ex. kolla om butiken kan göra det om man inte själv har en kompatibel CPU tillgänglig). Annars ska väl B450 lanseras vilken dag som helst också.

Permalänk
Medlem

Ja jag tänkte mig att den skulle kosta ungefär 8000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Hade inte valt den processorn - då det är en gammal generation. Vill man absolut ha AMD Ryzen bör man titta på 2600, 2600X, 2700 etc.

Allt beror ju sedan på hur mycket du tänkt betala för datorn. Personligen om jag kollar på prisjakt så finns det ju saker som jag tycker är mer prisvärda - men återkom gärna med en budget så ska vi säkert kunna koka ihop något åt dig.

Jag började med att titta på en 2600 och sedan tittade jag på 1600x och den är ungefär 200 kronor billigare med ungefär samma benchmarks på cpubenchmark.com . Men det kanske är någon annan skillnad. Jag kan inte särskilt mycket om proccesor.
Runt 8000kr tänkte jag mig att datorn skulle kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Vad är bäst som cpu? Jag tänkte AMD för att de verkar väldigt prisvärda men har du några Intel alternativ eftersom du skrev "Vill man absolut ha AMD Ryzen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

@ElmoTLK: Du skulle kunna ha en ganska liten SSD (typ 120GB) där du installerar operativsystem och sedan ha HDD för de flesta spel mm.

Har nyligen byggt en dator med följande delar:

i5-8400 2,8 GHz (boost 3,8 GHz)

Radeon rx570 8GB (tror att det i princip är motsvarigheten till 1060 6GB från Radeon)

8GB Ram 2666MHz

Ganska lik din tror jag och har inget att klaga på efter ca 3 veckor. På fortnite har jag aldrig varit under 60 fps på högsta inställnigar och på GTA online ligger jag på ca 80 fps på blandade inställningar (Very high & high). Så den borde klara de flesta spel ganska bra.

Det här. Det är dumheter att man måste ha spelen på SSD. Jag har mina på HDD, och Windows på SSD, och det är inga timslånga laddningstider. HDD är fortfarande billigare per GB, så satsa på det till spel.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

Jag började med att titta på en 2600 och sedan tittade jag på 1600x och den är ungefär 200 kronor billigare med ungefär samma benchmarks på cpubenchmark.com . Men det kanske är någon annan skillnad. Jag kan inte särskilt mycket om proccesor.
Runt 8000kr tänkte jag mig att datorn skulle kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla inte på den sidan - utan titta här på Sweclockers istället. Då det inte ingår kylare i 1600X men gör det hos t.ex 2600 blir det dyrare med den förstnämnda. 1600 ligger helt klart efter 2600 - men också efter Intel.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@samlooh Men vilken proccesor rekommenderar du om datorn ska kosta mellan 8000-9000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

Ja jag tänkte mig att den skulle kosta ungefär 8000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du köpa datorn nu?
Monterar du själv?
Skall Windows ingå?

Permalänk
Medlem

@sumitomo
•Jag ska troligen köpa den inom denna månad.
•Ja jag ska bygga den själv.
•troligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel är bättre PPk för spelprestanda just nu med deras i5 8400. Men vill de ha AMD skulle jag rekommendera 1600 d.v.s. icke X varianten. Det är samma processor men med en väldigt liten skillnad i clock. Eftersom alla AMD är upplåsta så kan du lätt klocka upp den lilla skillnaden själv om du behöver den ytterligare prestandan. De extra hundralapparna kan du lägga på något annat, i eller utanför datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minne

Men tror ni att WD Green PC SSD 2.5" SATA III 240GB räcker till både ett windows 10 operativsystem och spel? Därefter kan man ju köpa en ny ssd med mer lagring, eller hur?

Permalänk
Medlem

Ny verision

Ser det här bättre ut?

Komplet CPUt: AMD Ryzen 5 2600 3,4GHz Socket AM4 Box

Cdon SSD: WD Green PC SSD 2.5" SATA III 240GB

Komplett Chassi: Fractal Design Define C (Svart)

Komplett RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC17000/2133MHz CL14 8GB (HX421C14FB2/8)

Komplett GPU: Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 3GB

Webhallen Moderkort: Asus Prime B350-Plus

Nätagregat har vi hemma

Totalt: 7941 SEK

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: Om du kör på en ny AMD (t.ex 2600(X)) och ett X470 skulle du kunna köpa en 250 Gb SSD och en 1-2 TB HDD och utnyttja AMDs StoreMI villket gör att program i de flesta fall blir mycket rappare
Vill man verkligen gå all-out så kombinerar man en HDD med 100Gb intel-optane

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det här. Det är dumheter att man måste ha spelen på SSD. Jag har mina på HDD, och Windows på SSD, och det är inga timslånga laddningstider. HDD är fortfarande billigare per GB, så satsa på det till spel.

Varför envisas folk fortfarande med att påstå detta? I en del spel är det helt klart att HDD eller SSD inte spelar någon roll, men i de allra flesta fallen så minskas ladd-tider drastiskt med en SSD. WoW är ett otroligt bra exempel där det är natt och dag mellan de olika diskarna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Ser bra ut men jag tror att jag klarar mig med amd.

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: Det gör du säkert. AMD du valt är bara marginellt dyrare. Men välj snabbare minnen.
Tänk på att använda en vettig nätdel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: PSU/nätaggregat.

Permalänk
Medlem

@sumitomo ok! Tack för allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bandyarvid123:

@ElmoTLK: Du skulle kunna ha en ganska liten SSD (typ 120GB) där du installerar operativsystem och sedan ha HDD för de flesta spel mm.

Skrivet av HoboCop:

Det här. Det är dumheter att man måste ha spelen på SSD. Jag har mina på HDD, och Windows på SSD, och det är inga timslånga laddningstider. HDD är fortfarande billigare per GB, så satsa på det till spel.

Det var ju de jag skrev... Kanske inte formulerade mig tillräckligt tydligt men tanken var installera operativsystem på en liten SSD för den är inte så dyr och ha en stor HDD för alla spel.

Förstår tyvärr verkligen inte hur du kunde missuppfatta det första inlägget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bandyarvid123: Men om du söker på t.ex. loading time in games SSD vs HDD så ser man ganska stor skillnad.