Intel Haswell vanligaste processorfamiljen bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag är en av dessa. Jag ser fortfarande liten anledning att uppgradera i nuläget även om en ny processor hade gett ett lyft i det mesta och säkerligen även spel. Men skillnaden i spel är fortfarande liten så jag har lagt uppgraderingspengarna på grafikkort istället. Det största hindret är att man måste lägga ut 2000kr för att ha lite mycket ram-minne som tidigare. Visst är DDR4 snabbare men hur stor är skillnaden i spel egentligen mot ett standard DDR3-3200?

(Visst, min är en Ivy Bridge men samma historia)

Helt förståeligt. De hänger med bra fortfarande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Min fina i7-3820 Sandy BridgeE får sitta i tills den rasar. Har aldrig haft en processor som har gått så bra som denna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Frågan som alltid: Behov, Vilja, Pengar. Har du två av dom är det dags, har du inte det så kan du fortsätta med livet. Känner du dig på något vis hindrad i ditt vardagliga användande?

Vilja: Definitivt!
Pengar: Check!
Behov: Mja! Kör en hel del VM's och där är inga problem men de gånger jag spelar så gör mitt mediokra 1060 cpu'n till flaskhals.

Så mer vill ha än måste ha får jag väl ändå tillstå. :/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag fattade inte vad jag skulle rösta på då jag har Haswell-R.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Varför?
Antar du att den stora majoriteten som bara läser och inte är "aktiva" använder AMD och skulle gjort en stor skillnad?

Var sa jag att det skulle vara AMD användare? för att jag själv använder en?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag är en 7700K hopplöst efter när man ser prestanda i flertrådande applikationer.

Vilka situationer tänker du på då, och hur stor andel av alla kunder som köpt en 7700K uppskattar du är begränsade av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var sa jag att det skulle vara AMD användare? för att jag själv använder en?

Varför antar du att det skulle göra någon skillnad på det inbördes förhållande att alla medlemmar röstade?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel har redan informerat att det ska komma en 8/16 till den vanliga sockeln. Det betyder att 6/12 endast fick vara top of the line i ett år. AMD och Intel kommer kunna bygga 8/16 cpuer som kommer ner i 35W så då blir 6/12 "överflödig" (kan bli så att nya I5 blir 6/12 och i3 4/8)

8700K kommer glömmas bort lika snabbt som 7700K. Idag är en 7700K hopplöst efter när man ser prestanda i flertrådande applikationer.

Jaså har de? Oberoende så inte 8/16 "Top of the line" och inte heller betyder det att 6/12 blir överflödiga. Det betyder inte heller att utvecklingen stannar vid 8 kärnor utan allt beror på vad "Mainstream" ligger. Alltså var majoriteten av folks datorer har för antal kärnor samt om de har HT eller inte. En klar majoritet av folks datorer har fortfarande 4 kärnor och där ligger de flesta spel när det kommer till optimering. Få spel stödjer officiellt mer än 4 kärnor och framförallt inte mer än åtta trådar.. om ens det.

Så din kommentar har man hört förr.. och alltid har den bevisat sig vara långt ifrån verklighetsbaserad.

Skrivet av Ant3:

Själv hör man väggarna chanta T-R-Fyra! T-R-Fyra! T-R-Fyra! om kvällarna så plånboken och bankdosan ligger i panikångest artad fosterställning och både skakar och gråter.

Själv hör man bara det dubiösa "Lägg hela lönen på datorkomponenter....." trots att man har räkningar att betala.

Skrivet av frankof:

Varför?
Antar du att den stora majoriteten som bara läser och inte är "aktiva" använder AMD och skulle gjort en stor skillnad?

För att det hade gett en betydligt bättre bild över spridningen av komponenter än den ovan gör eftersom den bara har en liten fraktion av användarna som röstar?

Skrivet av frankof:

Varför antar du att det skulle göra någon skillnad på det inbördes förhållande att alla medlemmar röstade?

Han antar inget alls. Han ställer en rak fråga och du tar det som ett påstående.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Rubriken avspeglar ett resultat som ej går att dra från undersökningen. Det var ett frivilligt val att rösta, detta leder till att vissa grupper som de med bättre datorer i högre grad röstar än andra.
Min gissnning är att majoriteten fortfarande sitter med en 386a och kör NCSA Mosaic 1.0: https://www.youtube.com/watch?v=-FaHNbYa3Uw
De där med 486or och högre vill alltid skryta om sina datorer.

Annars föga förvånande resultat av undersökningen. Trög utveckling av cpu, svindyra priser på grafikkort och ram, för ett tag sedan även höga priser på ssd. Intel släpper först inte deras 8 core tidigast hösten.

Jag tror på en stagnering av hemdatorer precis som det har hänt med annat som kylskåp och tvättmaskiner. Folk i allmänhet vet inte ens om vad de har för dator idag och facebook, youtube, netflex och vad det heter flyter på lika bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Han antar inget alls. Han ställer en rak fråga och du tar det som ett påstående.

Jag uppfattade det inte som en rak fråga, utan som en spekulation om att resultatet hade blivit helt annorlunda om alla hade varit med, "undrar" är i regel inte konkret.
Sedan om det finns en agenda bakom spekulationen skall jag låta vara osagd, det var lite det jag fiskade efter.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var ett frivilligt val att rösta, detta leder till att vissa grupper som de med bättre datorer i högre grad röstar än andra.

Nu är det visserligen frivilligt att delta i Steam Hwsurvey, men jag skulle tro att det åtminstone är ganska representativt för folk som använder datorn till att spela dataspel samt att många är välvilligt inställda [Praise Gaben!] till att dela sin hårdvaruconfig med Valve.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/processormfg/

Där kan man ju se hur AMD ökat drygt 7% på fem månader, vilket är ett otroligt bra resultat för AMD när man tänker efter hur många det är som faktiskt gått över under ett såpass kort tidsspann.

Permalänk
Medlem

Men ändå. det tog AMD ryzen 2000 serien endast 3 månader för att nå 5.1% viket betyder att de kör om broadwell Intels Core i7 6000 serie enligt denna undersökning.

Tog över 1år för AMD RYZEN 1000 serien att nå över 11%.

Intel behöver få ut sin 8/16 cpu så fort som möjligt anars sopa AMD banan med sin Ryzen 2000 serie

(Då har de inte ens släppt RYZEN Threadripper 2000 serien där rykteran är att 32/64 endast ska kosta 15`000kr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel behöver få ut sin 8/16 cpu så fort som möjligt anars sopa AMD banan med sin Ryzen 2000 serie

I vilken värld då?

Med AMD får du lite fler kärnor till samma pris men problemet är att varje kärna också presterar sämre. Detta syns tydligt i jämförelse mellan 2700X och 8700K.

I alla tester där maximalt 6 kärnor används så har 8700K ett rejält övertag. I de situationer där fler än 6 kärnor används så varierar resultatet. Även om 8700K har färre kärnor kan den matcha med bättre prestanda / kärna. I vissa fall vinner 2700X och i vissa fall vinner 8700K.

Eftersom de flesta situationer gynnas mer av snabba men färre kärnor så har 8700K ett övertag på marknaden. Det är svårt att argumentera 2700X över 8700K helt enkelt.

De kostar också ungefär lika mycket. Intels processorer har också bättre egenskaper i prestanda per watt vilket bara blir mer och mer intressant. Så nej som det ser ut nu sopar inte AMD banan med Intel.

AMD är inte längre ett dåligt val, men det är inte ett självklart val. Kanske om man tittar på Threadripper och har behov av en sådan CPU så ger det väldigt mycket prestanda per krona jämfört med Intel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Sitter kvar på Sandy Bridge i7 2600K fortfarande.

Är väldigt sugen på att gå tillbaka till AMD igen.

Då jag körde på AMD innan Sandy Bridge "boomen"

Ryzen ......Det namnet liksom kallar på mig, vaknar på natten och hör väggarna viska "RYZEN"

Do eet! You know you want to...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tror att en stark bidragande faktor för just Sweclockers medlemmar är att det är skifte på minnesstandard mellan Haswell och senare utöver att prestandaförbättringarna historiskt varit små.

Själv har jag en Ivy, men det är iaf mina tankar, att köpa 16/32 GB DDR4 kostar mer än processorn jag har ögonen på...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

I vilken värld då?

Med AMD får du lite fler kärnor till samma pris men problemet är att varje kärna också presterar sämre. Detta syns tydligt i jämförelse mellan 2700X och 8700K.

I alla tester där maximalt 6 kärnor används så har 8700K ett rejält övertag. I de situationer där fler än 6 kärnor används så varierar resultatet. Även om 8700K har färre kärnor kan den matcha med bättre prestanda / kärna. I vissa fall vinner 2700X och i vissa fall vinner 8700K.

Eftersom de flesta situationer gynnas mer av snabba men färre kärnor så har 8700K ett övertag på marknaden. Det är svårt att argumentera 2700X över 8700K helt enkelt.

De kostar också ungefär lika mycket. Intels processorer har också bättre egenskaper i prestanda per watt vilket bara blir mer och mer intressant. Så nej som det ser ut nu sopar inte AMD banan med Intel.

AMD är inte längre ett dåligt val, men det är inte ett självklart val. Kanske om man tittar på Threadripper och har behov av en sådan CPU så ger det väldigt mycket prestanda per krona jämfört med Intel.

Vilka reviewer har du läst?

https://www.techradar.com/reviews/amd-ryzen-7-2700x

"Final verdict
The AMD Ryzen 7 2700X is undoubtedly the best consumer processor on the market right now. It’s only fair competitor ,the Intel Core i7-8700K, is slower on the single- and multi- core front and doesn’t offer much better gaming performance to justify its slightly more expensive price tag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag uppfattade det inte som en rak fråga, utan som en spekulation om att resultatet hade blivit helt annorlunda om alla hade varit med, "undrar" är i regel inte konkret.
Sedan om det finns en agenda bakom spekulationen skall jag låta vara osagd, det var lite det jag fiskade efter.

Och du missade att han bokstavligen skrev "Undrar om.."?

Skrivet av FredrikMH:

I vilken värld då?

Med AMD får du lite fler kärnor till samma pris men problemet är att varje kärna också presterar sämre. Detta syns tydligt i jämförelse mellan 2700X och 8700K.

I alla tester där maximalt 6 kärnor används så har 8700K ett rejält övertag. I de situationer där fler än 6 kärnor används så varierar resultatet. Även om 8700K har färre kärnor kan den matcha med bättre prestanda / kärna. I vissa fall vinner 2700X och i vissa fall vinner 8700K.

Eftersom de flesta situationer gynnas mer av snabba men färre kärnor så har 8700K ett övertag på marknaden. Det är svårt att argumentera 2700X över 8700K helt enkelt.

De kostar också ungefär lika mycket. Intels processorer har också bättre egenskaper i prestanda per watt vilket bara blir mer och mer intressant. Så nej som det ser ut nu sopar inte AMD banan med Intel.

AMD är inte längre ett dåligt val, men det är inte ett självklart val. Kanske om man tittar på Threadripper och har behov av en sådan CPU så ger det väldigt mycket prestanda per krona jämfört med Intel.

Stämmer inte. Scenarion där CPUn agerar flaskhals så kommer Intels processorer att prestera bättre. I de andra scenariona (95% av fallen) där CPUn inte agerar flaskhals så är skillnaden inom felmarginalen. Handlar inte om att använda alla kärnor eller inte utan handlar helt enkelt om att GPUn agerar flaskhals så länge man inte sitter på ett 1080Ti. Och i 4K så blir skillnaden försumbar även eftersom GPUn ännu en gång agerar flaskhals.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Sötast

Jag tror som många andra att om/när minnespriserna sjunker så ökar antalet uppgraderingar.

Är total ocker på minnenu och har varit så et tag... Att bara ge bort pengar känns löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men ändå. det tog AMD ryzen 2000 serien endast 3 månader för att nå 5.1% viket betyder att de kör om broadwell Intels Core i7 6000 serie enligt denna undersökning.

Tog över 1år för AMD RYZEN 1000 serien att nå över 11%.

Intel behöver få ut sin 8/16 cpu så fort som möjligt anars sopa AMD banan med sin Ryzen 2000 serie

(Då har de inte ens släppt RYZEN Threadripper 2000 serien där rykteran är att 32/64 endast ska kosta 15`000kr)

Vet inte men det kanske beror på att det var mer problem med minnen, BIOS m.m. på första Ryzen som gjorde att folk avvaktade lite

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på SandyBridge-E på den 'primära' stationära. Den jag använder när det är dax att sätta sig vid skrivbordet med en stor skärm, riktigt tangentbord och mus. Så det röstade jag. Dock är det en av de minst använda datorerna i hemmet nu för tiden.

Har oxå en 'lek dator' med f.d. Skylake men numera KabyLake i en stationär kopplad till TVn. Den dator jag använder absolut mest är dock min Surface Pro. Hade 3an med Haswell i sig tills för några veckor sen men blev nyss uppgraderad till en Pro2017 med KabyLake. Å frugan kör på 4an med Skylake i sig.

Så mitt svar på frågan stämmer, men det visar verkligen inte vilken generations processor jag använder mest.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Intressant läsning

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd

Jag tror vi helt enkelt slutade uppgradera runt den tiden pga 3 anledningar.

1.Sakerna gick upp i pris
2.Mindre prestanda skillnader vid uppgradering sedan tidigare
3.Det behövs inte uppgraderas man klarar sig utmärkt på en gammal haswell

Permalänk
Hedersmedlem

Det som jag fann mest intressant med de här siffrorna togs inte upp i den här sammanställningen.

Ryzen (2017, 2018) har totalt c:a 16% av rösterna, medan Intels processorer som var aktuella under samma period (Coffee Lake, Kaby Lake/Skylake-X om jag inte missat något) har 17%.
Bland de som röstat ser det alltså ut som att AMD har c:a 50% andel av alla nya inköp. Det tycker jag är grymt imponerande, även på en sida som SweClockers.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tillhör kategorin som ”behöver” nytt mobo+cpu+ram samt även ny gpu, vilket drar med sig att det behövs ny fläskig skärm pga utdaterade anslutningsmöjligheter på ägda skärmar kontra vad dagens gpu:er erbjuder etc. Man rör sig då uppåt till summor där en gamerperiodare inte direkt impulsar inköpet.

Vet inte om det är särskilt usel tid att köpa helt ny maskin, men har fått för mig att det är redigt mycket dyrare än föregående gång man skaffade allt nytt. Men men, om inte tidigare så vid en Vega Refresh och någon bra kampanj på fläskig 27-32” skärm så blir det nog av.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Och du missade att han bokstavligen skrev "Undrar om.."?

Stämmer inte. Scenarion där CPUn agerar flaskhals så kommer Intels processorer att prestera bättre. I de andra scenariona (95% av fallen) där CPUn inte agerar flaskhals så är skillnaden inom felmarginalen. Handlar inte om att använda alla kärnor eller inte utan handlar helt enkelt om att GPUn agerar flaskhals så länge man inte sitter på ett 1080Ti. Och i 4K så blir skillnaden försumbar även eftersom GPUn ännu en gång agerar flaskhals.

@Xinpei
Här är ett bra test.
https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7...

"Intel's 8700K is a no-compromise gaming CPU, and we as well as many others have already said so in the past. But what if you want a high-end CPU capable of strong gaming performance and want to save as much money as possible, in that situation is one option better than the other?

In terms of pricing they’re very similar, in fact, you could say overall the system and even the platform costs are the same. If you’re not doing any serious overclocking, the 2700X comes with a decent box cooler, while the 8700K needs to be paired with an aftermarket unit, of which there are a ton of great options for less than $50.

So why would you choose the Ryzen 7 2700X?

If you’re not a pure gamer and you happen to run core-heavy applications, then the 2700X will be more cost effective."

Permalänk
Datavetare

Gissningsvis Intel stannade väldigt långa på 4C/8T av två primära orsaker: man förstår egenskaperna hos applikationer som körs på skrivbordet samt man är väl medveten om att x86 är en rätt kass ISA till att skapa kretsar med väldigt många CPU-kärnor.

Detta är vad AMD skriver i sitt whitepaper om Epyc, d.v.s servermarknaden där många kärnor faktiskt är användbart

"There are few workloads that generate over 16 simultaneous threads per schedulable task or process, while most generate no more than eight threads per instance. Most of the workloads that do generate more than 16 threads per process are “embarrassingly parallel” high performance computing (HPC) workloads and generate orders of magnitude more threads per instance – they are better suited to GPU or other offload acceleration than scaling up to higher socket counts. "

D.v.s. de flesta serverlaster genererar inte ens fler än åtta aktiva trådar per program, d.v.s. 4C/8T är fullt tillräckligt. Till skillnad från servers där det är relativt vanligt att man har flera separata program körandes samtidigt som alla kan vara relativt resurstunga så kör en typisk skrivbordsdator ett huvudprogram i förgrunden och det är det enda resurskrävande program som körs. Visst finns andra program körandes i bakgrunden, men de är normalt väldigt snälla mot CPU och GPU.

I spel skulle man självklart kunna tänka sig saker som väsentligt bättre AI. Grejen är att det är rätt ineffektivt att hantera det m.h.a. fler CPU-kärnor, är långt effektivare att i stället lägga mer resurser på saker som AVX512 då det passar AI som hand i handsken. Framförallt borde mer resurser nu läggas på SIMD då vi till slut fått ett standardiserat sätt att programmera för detta i ISO C++17, vi lär få se ett uppsving i användning av SSE/AVX på x86 och motsvarande teknik på andra CPUer (främst NEON på ARM).

Så tyvärr kan detta kärnornas krig blir bakåtsträvande, dels är x86 en kass ISA för att bygga kretsar med många kärnor dels kan det blir så att (precis som hos ARM exklusive Apple) resurser läggs på saker som ser bra ut i PR i stället för det som faktiskt skulle kunna ge en relevant förbättring i alla fall vissa nischer på skrivbordet.

ARM har till slut "löst" PR-problemet med CPU-kärnor genom att skapa extremt enkla CPUer (de tar några enstaka mm^2 på 14 nm) som man fyller upp till 8C med. De som i praktiken hanterar allt man "ser" är allt färre men allt starkare stora kärnor. Qualcomm har precis utannonserat sina första lanserat en 2+6 design, d.v.s. endast två "starka" kärnor och sex kycklingar så man rent krasst ändå har 8C. Mycket talar för att nästa generation kommer få även 1+7 då nästa generation (Cortex A76) kommer bli väsentligt kraftigare och därmed större (första generationen av Crotex som väntas nå Intel/AMD x86 IPC).

Tyvärr fungerar inte den strategin för x86. Dels är som sagt ISA sämre lämpad för många relativt klena CPU-kärnor (krävs bakåtinkompatibla förändringar för att fixa -> lär inte hända), dels går det inte att göra lika simpla x86 kärnor (x86 är allt för komplext).

Inte så man lite undrar om Intel börjar fundera på en alternativ väg när de börjat investera i RISC-V (64-bitars ARM och RISC-V är just nu de närmaste "perfekta" ISA man kan komma, båda är väsentligt mer lämpliga till att bygga kretsars med väldigt många kärnor jämfört med x86).

GPGPU har haft en väldigt trög start, men det börjar nu rullas ut i t.ex. Adobes programvaror. Win10 använde även Intel iGPU till att köra virus-scanning numera, vissa program har fått enklare stöd för mönsterigännkänning och andra former av automatisk klassifisering, något som också passar GPGPU som hand i handsken. En konsekvens av detta är att de få applikationer där väldigt många CPU-kärnor trots allt hade en poäng går nu från få till ännu färre...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

@anon200632: Steve har gjort än ännu mer intressant test på samma tema här

En slutsats man kan dra där är att om "varför testar ni inte på 4k ultra" gänget fick sin vilja fram så räcker faktiskt 2C/4T helt fullt för att driva runt ett GTX 1080 Ti i spel som BF1

4C/8T räcker ända ner till 720p, är rätt marginell skillnad mot 6C/12T på Intelsidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, jag har inte haft minsta lust att uppgradera någon av mina datorer ännu. Hade dessutom turen att köpa Skylake när 32GB DDR4 kostade 1600Kr. Har fått tillgodose mina prylbehov med andra saker än datordelar de sista åren. Finns inget att tjäna på nya delar av de saker jag gör på en dator. Tyvärr, för det är kul med nytt och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Tänker sitta på Ivy Bridge tills datorn ej förmår att boota in i Windows och starta webbläsaren. Om den inte ryker dessförinnan dårå. Men känns som nätagget med 80 Plus Bronze-certifikat borde paja först, har ändå 10 år på nacken nu..

Permalänk

Haswell och Coffee lake i mina bärbara