Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Det är lugnt, jag filmade och visade dem vad som var fel. Fick en tredje (haha) PS4 Pro som funkar utmärkt hittills :).

Jäklar vad skönt!
OT: Kan du rekommendera att titta vidare på One Punch Man? Har sett avsnitt och kände inget speciellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

Det är lugnt, jag filmade och visade dem vad som var fel. Fick en tredje (haha) PS4 Pro som funkar utmärkt hittills :).

Nice. Har själv en PS4 Pro som låter som en dammsugare från 80-talet. Så den är alltså defekt?

Köpte den från Amazon.de så min returprocess lär bli lite jobbig. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Jäklar vad skönt!
OT: Kan du rekommendera att titta vidare på One Punch Man? Har sett avsnitt och kände inget speciellt.

OT-svar: Japp, One Punch Man är värd att titta vidare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Om du orkar får du gärna filma med mobilen och lägga upp här: https://sendvid.com/ så får man se om det är något hos min kompis vars äldre PS4 låter som faen ibland.

Om det är första generationen så är de ökända för att vara högljudda. Ny kylpasta och rengöring av fläktar brukar dock kunna få ner ljudnivån en aning.

Skrivet av anon195163:

Nice. Har själv en PS4 Pro som låter som en dammsugare från 80-talet. Så den är alltså defekt?

Köpte den från Amazon.de så min returprocess lär bli lite jobbig. :/

Det finns två varianter på PS4 Pro. De som släpptes först hade en extremt högljudd fläkt (Delta) men det har rättats till genom att de använder en annan typ av fläkt (Nidec) på nyare konsoler.

Jag har för mig att ändringen gjordes relativt nyligen (ett halvår sen kanske?) så har man otur kan man få en äldre konsol som har legat på hyllan ett tag och därmed har den äldre fläkten. Googla efter vilka serienummer man ska hålla utkik efter så vet du vilken du har.

Dessutom är det även väldigt individuellt dels hur kräsen man är när det kommer till ljudnivå men kvalitetskontrollen är inte heller hundraprocentig så man kan ha otur och få en mer högljudd konsol även om det är den omarbetade versionen och vice versa.

Det finns även ett par spel där fläktarna varvar upp oavsett p.g.a. mjukvarufel/buggar. Jag vet att det fanns någon bugg i Horizon som gjorde att fläktarna maxades varje gång man öppnade kartan och även om just den buggen är åtgärdad finns (fanns?) det fler spel med liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Om det är första generationen så är de ökända för att vara högljudda. Ny kylpasta och rengöring av fläktar brukar dock kunna få ner ljudnivån en aning.

Det finns två varianter på PS4 Pro. De som släpptes först hade en extremt högljudd fläkt (Delta) men det har rättats till genom att de använder en annan typ av fläkt (Nidec) på nyare konsoler.

Jag har för mig att ändringen gjordes relativt nyligen (ett halvår sen kanske?) så har man otur kan man få en äldre konsol som har legat på hyllan ett tag och därmed har den äldre fläkten. Googla efter vilka serienummer man ska hålla utkik efter så vet du vilken du har.

Dessutom är det även väldigt individuellt dels hur kräsen man är när det kommer till ljudnivå men kvalitetskontrollen är inte heller hundraprocentig så man kan ha otur och få en mer högljudd konsol även om det är den omarbetade versionen och vice versa.

Det finns även ett par spel där fläktarna varvar upp oavsett p.g.a. mjukvarufel/buggar. Jag vet att det fanns någon bugg i Horizon som gjorde att fläktarna maxades varje gång man öppnade kartan och även om just den buggen är åtgärdad finns (fanns?) det fler spel med liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, min PS4 Pro har alltså en dålig fläkt. Ljudnivån är extremt hög, min fru klagar när hon är på en annan våning. Så jag fick en Delta-fläkt. Sony gick budget men fick oss att betala för premium.

Edit: min Xbox One X är tyst och har fungerat klockrent sedan inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Tack, min PS4 Pro har alltså en dålig fläkt. Ljudnivån är extremt hög, min fru klagar när hon är på en annan våning. Så jag fick en Delta-fläkt. Sony gick budget men fick oss att betala för premium.

Edit: min Xbox One X är tyst och har fungerat klockrent sedan inköp.

Dessvärre känns det lite så. De verkar hålla överlag låg kvalitet då jag fick två defekta på raken! De har dock bra exklusiva titlar ;).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

Dessvärre känns det lite så. De verkar hålla överlag låg kvalitet då jag fick två defekta på raken! De har dock bra exklusiva titlar ;).

Men handkontrollen är så kass så det går ju inte att spela dem ändå.

Usch.

//end of rage rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Men handkontrollen är så kass så det går ju inte att spela dem ändå.

Usch.

//end of rage rant

Det största problemet jag har med handkontrollen, är att jag råkar klicka på PS-knappen, allt för ofta. Antar att det är för att jag inte får ett ordentligt grepp om joysticksen och slinter av. Sjukt konstig placering, tycker jag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ersättare till Dualshock handkontroll PS4?

Hej,
Båda mina dualshock handkontroller har börjat få glappproblem när man ska använda styrspakarna till att springa.
Man springer och stannar plötsligt upp och blir stillastående och börjar sedan springa igen (ofta efter att man tryck och meckat runt med spaken).
Kan man fixa detta på något sätt?
Om man ska köpa nytt, har någon testat några andra handkontroller som är billigare och kan rekommendera några?

//jesper

Permalänk
Inaktiv

Hej! Jag tänker köpa Red Dead Redemption 2 och ett PS4. Tror ni att en PS4 Slim med 500gb räcker till spelet eller ska man satsa på något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej! Jag tänker köpa Red Dead Redemption 2 och ett PS4. Tror ni att en PS4 Slim med 500gb räcker till spelet eller ska man satsa på något bättre?

Det räcker.
Räkna dock med att du får vänta lite så Red Dead Redemption 2 inte släppts ännu 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej! Jag tänker köpa Red Dead Redemption 2 och ett PS4. Tror ni att en PS4 Slim med 500gb räcker till spelet eller ska man satsa på något bättre?

Tror du att spelet är på mer än 500 gb?
Köp en 2T o stoppa in istället så är problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

PS4 värt att skaffa enPS4 pro?

Har en ps4 och har i tanke att köpa en OLED tv vilket leder till om det är värt att skaffa en PS4 pro med tanke på bildkvalitet och prestanda osv. ge mig en bra motivering.

Permalänk
Medlem

Red Dead Redemption till PS4

Finns Red Dead Redemption till ps4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wademama:

Finns Red Dead Redemption till ps4 ?

Nej tyvärr, men snart kommer 2:an 😀👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonneswe:

Hej,
Båda mina dualshock handkontroller har börjat få glappproblem när man ska använda styrspakarna till att springa.
Man springer och stannar plötsligt upp och blir stillastående och börjar sedan springa igen (ofta efter att man tryck och meckat runt med spaken).
Kan man fixa detta på något sätt?
Om man ska köpa nytt, har någon testat några andra handkontroller som är billigare och kan rekommendera några?

//jesper

Tredjepartskontroller är oftast sämre på olika sätt och jag tycker personligen inte att det är värt att snåla in på det. 600kr är rätt dyrt för en handkontroll men de är ofta nere på 399kr vilket är överkomligt, dock brukar det röra sig om s.k. OEM dvs. enbart handkontroll i en påse om man nu bryr dig om sånt.

Skrivet av Johnnymann:

Tror du att spelet är på mer än 500 gb?
Köp en 2T o stoppa in istället så är problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Personen undrade givetvis om 500GB räcker till rent allmänt och svaret är ja så länge man inte går all in på digitalt. Spel tar vanligtvis 20-40GB så man får ändå plats med ett tiotal fullstora spel samtidigt och jag vet inte riktigt varför man skulle vilja ha fler än så.

Som du säger går det enkelt att byta ut hårddisken om man känner att man vill.

Skrivet av Wademama:

Har en ps4 och har i tanke att köpa en OLED tv vilket leder till om det är värt att skaffa en PS4 pro med tanke på bildkvalitet och prestanda osv. ge mig en bra motivering.

Den största fördelen är HDR vilket ger mycket kraftigare färger och det har även PS4 slim stöd för så om du inte känner att du behöver den extra prestandan kan du välja vilken du vill. Jag valde personligen slim främst för att den var tystare men man verkar ha fått ordning på kylningen av PRO så de är troligtvis rätt likvärdiga i det avseendet idag.

PRO ger ofta möjlighet att välja mellan 60fps eller '4K', obs. dock att det oftast inte är äkta 4K utan man använder s.k. checkerboarding vilket är en slags uppskalning (som även XBOX använder). Det är ganska få spel som faktiskt körs i 4K men man kan få andra saker som också påverkar utseendet så som mer högupplösta texturer och annat gött och den har dessutom bättre VR-prestanda.

Har du en tusenlapp över skulle jag rekommendera PRO och jag börjar själv ångra lite att jag inte tog en pro i alla fall...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tredjepartskontroller är oftast sämre på olika sätt och jag tycker personligen inte att det är värt att snåla in på det. 600kr är rätt dyrt för en handkontroll men de är ofta nere på 399kr vilket är överkomligt, dock brukar det röra sig om s.k. OEM dvs. enbart handkontroll i en påse om man nu bryr dig om sånt.

Personen undrade givetvis om 500GB räcker till rent allmänt och svaret är ja så länge man inte går all in på digitalt. Spel tar vanligtvis 20-40GB så man får ändå plats med ett tiotal fullstora spel samtidigt och jag vet inte riktigt varför man skulle vilja ha fler än så.

Som du säger går det enkelt att byta ut hårddisken om man känner att man vill.
Den största fördelen är HDR vilket ger mycket kraftigare färger och det har även PS4 slim stöd för så om du inte känner att du behöver den extra prestandan kan du välja vilken du vill. Jag valde personligen slim främst för att den var tystare men man verkar ha fått ordning på kylningen av PRO så de är troligtvis rätt likvärdiga i det avseendet idag.

PRO ger ofta möjlighet att välja mellan 60fps eller '4K', obs. dock att det oftast inte är äkta 4K utan man använder s.k. checkerboarding vilket är en slags uppskalning (som även XBOX använder). Det är ganska få spel som faktiskt körs i 4K men man kan få andra saker som också påverkar utseendet så som mer högupplösta texturer och annat gött och den har dessutom bättre VR-prestanda.

Har du en tusenlapp över skulle jag rekommendera PRO och jag börjar själv ångra lite att jag inte tog en pro i alla fall...

"Den största fördelen är HDR vilket ger mycket kraftigare färger och det har även PS4 slim stöd för"

Vill bara tillägga att ALLA (även de första) modeller av PS4 har stöd för HDR! Så länge den har uppdatering 4.0 eller senare.
https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/syste...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

"Den största fördelen är HDR vilket ger mycket kraftigare färger och det har även PS4 slim stöd för"

Vill bara tillägga att ALLA (även de första) modeller av PS4 har stöd för HDR! Så länge den har uppdatering 4.0 eller senare.
https://www.playstation.com/en-gb/get-help/help-library/syste...

Helt rätt, jag trodde inte att OG hade stöd för 2.0/HDR men uppenbarligen fanns hårdvaran på plats redan innan 2.0-standarden släpptes och att de löste det i efterhand med hjälp av mjukvara. Jag ber om ursäkt för den felaktiga informationen och tackar för rättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@Wademama: Utan att gå in på teknisk spec som jag inte har super koll på så kan jag säga att jag har en pro och spelade på min 27" med 1ms och märkte skillnad mot när jag spelade på min 40" full HD tv. Spelar Fifa och BF1 dagligen så när jag spela med vänner var det tvn som gällde annars 27"skärmen. Köpte en OLED 55c7V för tre dagar och kan bara fråga mig själv varför jag inte köpte tvn i kombo med pro tidigare. Hade ärligt talat ledsnat på att spela men suget är verkligen tillbaka iochmed att spelet flyter på riktigt bra med toppen grafik och bra ljud. Recensionerna om tvn och prot säger sig själv KÖP KÖP KÖP. Ska du köpa en OLED så köp en pro alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

@Wademama: Utan att gå in på teknisk spec som jag inte har super koll på så kan jag säga att jag har en pro och spelade på min 27" med 1ms och märkte skillnad mot när jag spelade på min 40" full HD tv. Spelar Fifa och BF1 dagligen så när jag spela med vänner var det tvn som gällde annars 27"skärmen. Köpte en OLED 55c7V för tre dagar och kan bara fråga mig själv varför jag inte köpte tvn i kombo med pro tidigare. Hade ärligt talat ledsnat på att spela men suget är verkligen tillbaka iochmed att spelet flyter på riktigt bra med toppen grafik och bra ljud. Recensionerna om tvn och prot säger sig själv KÖP KÖP KÖP. Ska du köpa en OLED så köp en pro alla dagar i veckan!

Vafan nu fick du mig att bli sugen på att byta upp mig till en pro 😂
Köpte en 65B7 förra veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Detta kanske är fel tråd för detta inlägget, men vi får se. alla mina streaming tjänster utom Twitch "släpar i bilden" med jämna mellanrum oberoende titel, tid på dygnet eller antal enheter uppkopplade på nätverket. Jag har garanterat 720 p eller 1080p upplösning hela tiden, Jag har 60mbit ADSL uppkoppling hos telia,vilket inte är så bra jag vet. Fanns inget annat val btw. Det komiska är att netflix på min smart tv funkar nästan felfritt. Men jag vet inte ännu om de beror på att uppkopplingen är dålig eller om det är fel på konsollen. Jag vill givetvis använda ps4an trotts smart tvn, just för att tvn inte har twitch. Jag kan inte minnas att jag har detta problem med fibern innan jag flyttade, jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har hört eller vet nåt om detta?

Permalänk
Medlem

Ta fram en separat skärm till PS4an, dra igång netflix på båda (PS4 och smartTVn) och se om de flyter lika bra. Laggar det på den ena endast, så har du svaret?

Permalänk
Medlem

Är det i dagsläget "värt" att byta upp sig till en PRO från vanlig ps4?
Tänker lite på framtiden, när kommer nästa generation, är upplevelsen värd summan det kostar osv.
Har en LG65B7 och man blir ju sugen på att byta upp sig, undrar bara vad ni tycker om någon har varit i liknande situation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

@Mixe: Jag bytte iofs vid release av PS4 pro och ångrar mig inte det minsta.
Och personligen hade jag bytt även idag med tanke på att vi troligen först 2020 ser något nytt från Sony i butik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Mixe: Jag bytte iofs vid release av PS4 pro och ångrar mig inte det minsta.
Och personligen hade jag bytt även idag med tanke på att vi troligen först 2020 ser något nytt från Sony i butik.

Tack för det!
Blir troligtvis en uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Tja, jag undrar angående spel som man får gratis via Playstation plus, som tex xcom 2 förra månaden i Juni, får man alltid med alla expansioner och DLC när man får ett spel gratis via Playstation plus? Eller måste man köpa expansionen war of the chosen för att kunna spela det till det xcom 2 som man fick gratis via PS plus? /Tack på förhand för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jögge75:

Tja, jag undrar angående spel som man får gratis via Playstation plus, som tex xcom 2 förra månaden i Juni, får man alltid med alla expansioner och DLC när man får ett spel gratis via Playstation plus? Eller måste man köpa expansionen war of the chosen för att kunna spela det till det xcom 2 som man fick gratis via PS plus? /Tack på förhand för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Det var bara grundspelet. Så du måste köpa till DLC å expansioner om du vill spela de. X-Com 2 syftar jag på. Ibland kan man få allt, men då heter det oftast nåhot mer, t ex deluxe version eller liknande. Game of the year kan det vara också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Expansionen o det är svindyrt allt för på ca 500-600kr för digital deluxe edition grundspelet kostar bara 99kr så man tjänade inte så mycket som jag trodde då, blev sugen o beställa ett PS 4 PRO men undrade hur mycket jag missat med PS plussat verkar bara varit bra senaste månaderna 2018 innan fick man bara skräpspel o grundspelet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Detta kanske är fel tråd för detta inlägget, men vi får se. alla mina streaming tjänster utom Twitch "släpar i bilden" med jämna mellanrum oberoende titel, tid på dygnet eller antal enheter uppkopplade på nätverket. Jag har garanterat 720 p eller 1080p upplösning hela tiden, Jag har 60mbit ADSL uppkoppling hos telia,vilket inte är så bra jag vet. Fanns inget annat val btw. Det komiska är att netflix på min smart tv funkar nästan felfritt. Men jag vet inte ännu om de beror på att uppkopplingen är dålig eller om det är fel på konsollen. Jag vill givetvis använda ps4an trotts smart tvn, just för att tvn inte har twitch. Jag kan inte minnas att jag har detta problem med fibern innan jag flyttade, jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har hört eller vet nåt om detta?

Att börja med: Jag kan inte mycket om sådant här! men gör ett litet försök.
Dum fråga kanske: Men trådatt/trådlöst och dator/mobil då samt spel och annat?
Annars det kanske inte är något fel på dina grejer, om det nu krånglade på allt, utan på någonting på vägen till dig. Hör med Telia om de kanske kan testa uppkopplingen till dig och se.
På you tube (när du spelare en video så välj "fler alternativ" sedan "statistik" längst till höger) och svt (På dator) så kan man högerklicka på videon och välja visa statistik så får du upp en liten ruta, där kan du om du tappar fps, buffer och annat. Kan aldrig skada med mer fakta på fingrarna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Keeper of Traditions

2800 för ett PS4 pro på tyska Amazon:s prime-dagar. Tar slut om 12 timmar!
https://www.amazon.de/PlayStation-Pro-Zertifiziert-General%C3...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.