Permalänk

Trådlöst för gaming???

Hej! Jag behöver kunna spela i hyfsade ping. Nu har jag ett powerline kit som strular ALLDELES för mycket. Så nu har jag bestämt mig och köpa något annat. Min fråga är om det går att spela trådlöst bra med tex D-link DWA-192 eller om jag ska köpa ett kit med starkare powerlines eller om jag ska sätta i ett starkt nätverkskort i moderkortet direkt.

PS: En kabel är inget alternativ då jag måste dra den genom dörrar isånnafall.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig gett mig på att spela på wifi men det beror ju helt på vart man drar gränsen för acceptabel ping.

Varför är kabel genom dörrar ett problem? Jag har vanliga kablar som kläms i hörnen på dörrar helt utan bekymmer, de är rätt stryktåliga. Man kan även borra en liten skåra i dörrfodret för att underlätta, det har jag gjort i hyresrätt innan utan problem. Finns dessutom platta kablar som underlättar ytterligare.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Jag hade aldrig gett mig på att spela på wifi men det beror ju helt på vart man drar gränsen för acceptabel ping.

Max 100 ping tycker jag.
Tack för ett bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Jag hade aldrig gett mig på att spela på wifi men det beror ju helt på vart man drar gränsen för acceptabel ping.

Varför är kabel genom dörrar ett problem? Jag har vanliga kablar som kläms i hörnen på dörrar helt utan bekymmer, de är rätt stryktåliga. Man kan även borra en liten skåra i dörrfodret för att underlätta, det har jag gjort i hyresrätt innan utan problem. Finns dessutom platta kablar som underlättar ytterligare.

Isånnafall behöver jag en väldigt lång kabel uppåt 20 meter. Håller verkligen en så lång kabel hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av simonengstrom1:

Håller verkligen en så lång kabel hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonengstrom1:

Isånnafall behöver jag en väldigt lång kabel uppåt 20 meter. Håller verkligen en så lång kabel hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en längre Cat5e kabel ifrån hallen där fiberkontakten är, till vardagsrummet där datorn står, och det fungerar alldeles utmärkt. Trådlöst är dock aldrig att rekommendera på grund av (potentiella)störningar och Ping.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

Vanligaste typen av nätverkskabel, klarar 100m. Om du kör trådlöst så kommer din ping och anslutning generellt vara mycket sämre. Du är mer mottaglig för störningar t.ex.

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Kör detta med 100/10, har 1 vägg emellan router och datorrummet samt att datorn står vinklad in mot en vägg så inte optimala förhållanden

detta är mitt resultat över trådlöst, tappar lite hastighet men pingen är bra och 100% stabilt.

tänkte dra kabel när jag flyttade in men eftersom jag hade utrustat min dator för ett LAN utan möjlighet till trådat med detta billiga nätverkskort några år tidigare så körde jag vidare på det när det visade sig fungera väldigt bra, testade först med powerline adapters men det var riktigt sunkigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Man drar inte kablar genom dörrar utan man drar dem genom väggen.
Det är oftast inte så svårt att göra det riktigt om det inte är betong eller stenväggar, vägguttag, installationskabel, klammer och en installationsborr https://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg-tillbehor/borr... för att gå genom väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men om jag bestämmer mig för en kanel. Ska jag satsa på en cat6 eller fungerar cat 5e 20meter tillräckligt bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonengstrom1:

Men om jag bestämmer mig för en kanel. Ska jag satsa på en cat6 eller fungerar cat 5e 20meter tillräckligt bra?

Skickades från m.sweclockers.com

De klarar båda 1Gbit på avstånd på 100m, cat 6 är oftast lite styvare vilket kan vara en stor fördel om man ska montera fast den medans cat 5e med fördel kan användas som patch just för att den brukar vara mer böjlig.
Ska man göra det seriöst så använder du alltså cat 6a installationskabel https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... mellan vägguttagen och är man bekväm så tar man cat 5e till patcharna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra sladd är alltid bäst såklart men om du inte har proffsambitioner och relativt störningsfritt fungerar wifi alldeles utmärkt.
Jag har i princip ingen skillnad i ping/latency mellan trådat och trådlöst hemma t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dra sladd är alltid bäst såklart men om du inte har proffsambitioner och relativt störningsfritt fungerar wifi alldeles utmärkt.
Jag har i princip ingen skillnad i ping/latency mellan trådat och trådlöst hemma t ex.

Vilka spel spelar du trådlöst som fungerar bra? Och använder du inbyggdt trådlöst i datorn eller har du något extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dra sladd är alltid bäst såklart men om du inte har proffsambitioner och relativt störningsfritt fungerar wifi alldeles utmärkt.
Jag har i princip ingen skillnad i ping/latency mellan trådat och trådlöst hemma t ex.

Det är klart om man sitter som ensam användare över wifi utan yttre störningar såsom DECT lurar, microvågsugnar mm så kan det ju fungera tillfredställande.

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Det är klart om man sitter som ensam användare över wifi utan yttre störningar såsom DECT lurar, microvågsugnar mm så kan det ju fungera tillfredställande.

Tror ni att man kan ta typ ett nätverkskort som dlink dwa-192 eller om man ska ha ett internt kort som tex
ASUS PCE-AC68 som jag har hört bra saker om??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelar på trådlöst, och det funkar perfekt. Ligger sällan över 50 i ping. Sitter 6 meter från routern och får detta resultatet på 100/100.

Har detta nätverkskortet.
https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonengstrom1:

Tror ni att man kan ta typ ett nätverkskort som dlink dwa-192 eller om man ska ha ett internt kort som tex
ASUS PCE-AC68 som jag har hört bra saker om??

Skickades från m.sweclockers.com

Det viktigaste brukar vara att inte använda donglar, Dlinken är ju kabelansluten vilket är bra men den har inte ordentliga antenner vilket är dåligt, usbanslutning och usbströmförsörjning är inte heller nån fördel men det är bekvämt.
Asuskorten har separata kabelanslutna antenner och använder inte usb vilket är bra men de blir lite bökigare, det är som vanligt att man får välja mellan prestanda och bekvämlighet, en nätverkskabel är bäst men har du bra radioförutsättningar tex inga grannar inom radioräckvidd kan wifi säkert fungera bra om än inte lika bra som kabel, har du skannat av etern runt dig så du vet om det finns andra wifinät eller har du minst 100 m till närmaste granne och kan vara säker på att inte påverkas av deras aktiviteter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste brukar vara att inte använda donglar, Dlinken är ju kabelansluten vilket är bra men den har inte ordentliga antenner vilket är dåligt, usbanslutning och usbströmförsörjning är inte heller nån fördel men det är bekvämt.
Asuskorten har separata kabelanslutna antenner och använder inte usb vilket är bra men de blir lite bökigare, det är som vanligt att man får välja mellan prestanda och bekvämlighet, en nätverkskabel är bäst men har du bra radioförutsättningar tex inga grannar inom radioräckvidd kan wifi säkert fungera bra om än inte lika bra som kabel, har du skannat av etern runt dig så du vet om det finns andra wifinät eller har du minst 100 m till närmaste granne och kan vara säker på att inte påverkas av deras aktiviteter ?

Oj jag bor kanske 30 meter ifrån. Kommer wi-fi signalen fortfarande vara bra tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonengstrom1:

Oj jag bor kanske 30 meter ifrån. Kommer wi-fi signalen fortfarande vara bra tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör mäta, det finns mobilappar som ger dig en första grov bild av förutsättningarna så de kan vara en bra början, sök efter wifi analyzer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör mäta, det finns mobilappar som ger dig en första grov bild av förutsättningarna så de kan vara en bra början, sök efter wifi analyzer.

Det verkar bra...
Tack för hjälpen!!
Om jag har routern precis under mig men det är ett golv emellan och jag använder
ASUS PCE-AC68 då borde det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonengstrom1:

Det verkar bra...
Tack för hjälpen!!
Om jag har routern precis under mig men det är ett golv emellan och jag använder
ASUS PCE-AC68 då borde det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, bjälklagen dämpar säkert 30 dB men kan du rikta antennerna så de är parallella med varandra både på routern och wifikortet så maximerar du signalstyrkan, antennerna ska alltså inte peka mot varandra för då minimerar du signalnivån utan de ska vara parallella när det handla om dipoler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonengstrom1:

Vilka spel spelar du trådlöst som fungerar bra? Och använder du inbyggdt trådlöst i datorn eller har du något extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört lite allt möjligt, csgo och wow är väl de som gått mest.
Använt både inbyggda kort och usb-dongel.

Men ska tilläggas att jag bor i villa på landet så det är i princip helt fritt från störningar.

Skrivet av Gaist:

Det är klart om man sitter som ensam användare över wifi utan yttre störningar såsom DECT lurar, microvågsugnar mm så kan det ju fungera tillfredställande.

Precis som jag skrev. Men folk brukar rent allmänt skriva att det är värdelöst med wifi.
Även i lägenheter kan det vara dugligt, helt beroende på grannar, väggar och vilka spel det gäller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."