Apple uppdaterar Macbook Pro med Coffee Lake – toppmodellen får sex kärnor

Permalänk
Medlem

Kommer snart till ett campus nära dig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul med 4-kärniga 13"!

Permalänk
Medlem

"Sett till anslutningar gäller fortfarande en 3,5 mm och fyra stycken USB Type-C, varav alla fyra är kompatibla med Thunderbolt 3 och där en av ingångarna även agerar laddningsport."

Jag kan då ladda min macbook 15" (2016) i usb-c portar.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Macbook Pro är en grym konsumentdator, den är dock lite dyr för många, då en bra modell går på över 30 000kr.

Alla 15" modeller med mindre än 16GB ram och 500GB ssd skulle jag dock kalla budgetdatorer, ska man upp i prenium som visa säger så borde ssd vara 1TB.
Alternativt är en kombi av en 500GB ssd och en 2TB hdd, men jag vet ej om Macbook pro stöder detta.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen 17.8 miljoner dollarmiljonärer i världen just nu. Andra tar lån.

https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/2015/06/24/how-m...

Bara för att du inte använder tamponger, så betyder inte det att det inte finns en marknad för dem.

Med andra ord:

Dessa datorer kommer sälja, för där finns dem som inte vill synas med en sur Acer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Spelar ju ingen roll när Apple har världens sämsta tangentbord som inte går att laga.

Permalänk
Medlem

@anon114264: dom har väl 5 års garanti på det. Iofs suger det att man bara har 5 år på en dator som kanske kostar 50k

Det apple måste komma med nu är bättre INKLUDERADE garantier. Lenovo X1 carbon kostar 25k för värsta modellen men har 3 års on-site garanti som är helt jäkla magisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Alltid samma gnäll om prissättningar...
Jag rekommenderar samtliga att beakta:
1) Apple är världens rikaste företag. Ur ett strikt strategiskt perspektiv gör de bevisligen något rätt.
2) Apple positionerar sina produkter som premiumvaror - de ska alltså vara (eller åtminstone uppfattas som) exkluderande.
3) Apple har en ytterst lojal och nöjd kundbas. I termer av "utbud och efterfrågan", så existerar bevisligen efterfrågan. Om du själv inte upplever den, så är det förstås tämligen förståeligt att du inte kommer lockas av produktlanseringarna. Personligen har jag jäkligt svårt för Android, men jag hackar inte ned på att Samsung tar x000kr för sina mobiler ändå, eller att det finns folk som är intresserade av dem.

Nyansering, mina herrar. Nyansering.

Har aldrig ägt en Mac och innan jag fick en iPhone från jobbet så hade jag aldrig ägt en iPhone heller. Till just iPhone har jag tidigare varit skeptisk och tyckt att dom verkar vara dåliga för priset men får säga att jag blev positivt överraskad när jag börjat använda 7+ dagligen. Väldigt bra batteritid, trots att 4G och Bluetooth alltid är på, dessutom laddar telefonen galet snabbt utan någon snabbladdare, säkert 3ggr snabbare än min Honor. Prestandan är en helt annan värld och självklart så är H7 betydligt billigare men jag har både haft och använt Androidlurar i iPhone prisklass innan det är just att jag behövde en ny telefon då förra var trasig och då blev det denna. Dock så blir det nog att skrota den om nästa iPhone har plats för 2 simkort.

Vad gäller tillbehören så vet jag att dom för många ofta går sönder lätt, det har inte hänt mig men jag är förvisso väldigt försiktig. Vore det inte för spel hade jag säkert skaffat en Mac, delvis för att det är trevligt gränssnitt och delvis för att ha ett komplett "ecosystem" något som bara Apple lyckats göra bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

väldigt prisvärt, i synnerhet till vad man får i hårdvara

Permalänk
Skrivet av TC23:

@Beatnutz: Är det inte tvärtom snarare? Jag äger endast 2 Apple produkter, en Macbook pro från 2012 och en Ipad från 2013. Aldrig ägt en laptop/platta som hållt lika länge. Bägge fungerar utmärkt än idag.

Håller med angående datorerna och plattorna. Även om det inte är några top of the line-produkter man köper så får man ändå känslan av att de håller ett helt gäng år.

Det som varit lite si och så är väl telefonerna, inte kvalitetsmässigt men Apple har väl varit i blåsvädret för att klocka ned processorerna i telefonerna och sedan skylla på batteriets förmåga att leverera ström.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Har aldrig ägt en Mac och innan jag fick en iPhone från jobbet så hade jag aldrig ägt en iPhone heller. Till just iPhone har jag tidigare varit skeptisk och tyckt att dom verkar vara dåliga för priset men får säga att jag blev positivt överraskad när jag börjat använda 7+ dagligen. Väldigt bra batteritid, trots att 4G och Bluetooth alltid är på, dessutom laddar telefonen galet snabbt utan någon snabbladdare, säkert 3ggr snabbare än min Honor. Prestandan är en helt annan värld och självklart så är H7 betydligt billigare men jag har både haft och använt Androidlurar i iPhone prisklass innan det är just att jag behövde en ny telefon då förra var trasig och då blev det denna. Dock så blir det nog att skrota den om nästa iPhone har plats för 2 simkort.

Vad gäller tillbehören så vet jag att dom för många ofta går sönder lätt, det har inte hänt mig men jag är förvisso väldigt försiktig. Vore det inte för spel hade jag säkert skaffat en Mac, delvis för att det är trevligt gränssnitt och delvis för att ha ett komplett "ecosystem" något som bara Apple lyckats göra bra tycker jag.

Min gamla Samsung S7 laddar 3 ggr snabbare än min nya iPhone 8 dock. Sjukt irriterande. I övrigt är dom likvärdiga för mina användningsområden.

Jag har en macbook pro 15 late 2013 som fungerar lika bra idag som när jag köpte den. Dock har ju priserna skenat sen dess. Över 30k för motsvarande konfig som jag betalade under 24k för då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har en macbook pro 15 late 2013 som fungerar lika bra idag som när jag köpte den. Dock har ju priserna skenat sen dess. Över 30k för motsvarande konfig som jag betalade under 24k för då.

Ja, och det är väl främst mot den bakgrunden man bör tolka (den i vissa fall motiverade) kritiken mot Apples nuvarande prissättning.

I början av 10-talet (weird, just weird) var Apples MBP fortfarande en trendsättare bland konsumentorienterade laptops. Jag hade gärna ersatt min MBP '11 från förra jobbet som sambon avrättade med desinfektionssprit för ett par år sedan. Men när Apple väl behagar uppdatera sina Mac-produkter sker det utan undantag med fjolårets teknik till framtidens priser. Tim Cook verkar mest vilja kränga telefoner och wearables.

  • 32 111 kr får du betala för den nya Dell XPX 15 (9570) med i9-8950HK, 4K IPS-skärm 400 nits, 32GB ram, 2TB SSD.

  • 53 252 kr får du betala för motsvarande konfiguration av MBP.

  • Är det 560X istället för 1050Ti, fabriksgarnati istället för Dells 1 åriga on-site garanti, eller MacOs istället för W10 som är värt >21tkr premium?

  • XPS 15 / Surface Book 2 ger nästan samma hipstervärde som MBP, trots hipsters infantila förhållningssätt till pengar.

  • Min slutsats är att du betalar ~32k för tekniken och ~21k för modet.

Tidigare var MBP topprodukten bland konsumentklassade laptops. Numera finns det potenta alternativ från flera PC-tillverkare. Förvisso är Apples OS unikt för just deras produkter, men det kan man ju få tillgång till via en snorbillig Mac Mini eller en Macbook Air. Båda alternativen kostar mindre än att uppgradera RAM-minnet från 16GB till 32GB i en MBP. De har givetvis sämre prestanda än MBP, men de räcker ändå för Apples OS-låsta applikationsutveckling, vilket jämsides med ekosystemsdrömmen ärligt talat börjar framstå som ett av få kvarvarande praktiska skäl till att välja Mac numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vore det inte för spel hade jag säkert skaffat en Mac, delvis för att det är trevligt gränssnitt och delvis för att ha ett komplett "ecosystem" något som bara Apple lyckats göra bra tycker jag.

Jag löste det genom att bygga en Hackintosh
Ingen perfekt lösning dock, men det bästa jag kunde komma på utan att gå i personlig konkurs.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Mycket prisvärda datorer!

Sarkasm hoppas jag innerligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag löste det genom att bygga en Hackintosh
Ingen perfekt lösning dock, men det bästa jag kunde komma på utan att gå i personlig konkurs.

Problemet är allt pillande när man ska uppdatera och sedan att man blir mer begränsad i alla fall vad gäller för moderkort man kan köra.

Permalänk
Inaktiv

En viktig köpare för high-end Macs är folk inom videoproduktion, många kunder kräver Apple ProRes som leveranscodec och det är krångligt/svårt att fixa på PC. Gå in på valfritt post production hus och du kommer se Macs överallt typ.

Jag brukade vara en "Apple-hater" men upplever att deras produkter andas kvalitet. Svar ja, det är i dyraste laget (och de går emot resten av världen med sina vendor lock-ins), men man får bra grejer.

Har själv sjukt dålig erfarenhet av PC laptops, överhettning, bluescreens... fyfan, har nog testat de flesta laptopmärken på marknaden. Känns ofta hit-and-miss.

Permalänk
Medlem

Så har de fixat tangentbordet gen3?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Så har de fixat tangentbordet gen3?

Är det de stenhårda tangenterna helt utan slagdjup som är ungefär lika behagliga som att slå fingertopparna mot en sten du tänker på då?

Permalänk
Medlem

@cchriss: iFixIt sa att de hade lagt till någon sorts skydd mot damm och små partiklar som brukade blockera gen2 tangentborden. Jag har dock aldrig haft problem med tangentbordet på min MacBook Pro 15" som är av gen2 dock.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Har aldrig ägt en Mac och innan jag fick en iPhone från jobbet så hade jag aldrig ägt en iPhone heller. Till just iPhone har jag tidigare varit skeptisk och tyckt att dom verkar vara dåliga för priset men får säga att jag blev positivt överraskad när jag börjat använda 7+ dagligen. Väldigt bra batteritid, trots att 4G och Bluetooth alltid är på, dessutom laddar telefonen galet snabbt utan någon snabbladdare, säkert 3ggr snabbare än min Honor. Prestandan är en helt annan värld och självklart så är H7 betydligt billigare men jag har både haft och använt Androidlurar i iPhone prisklass innan det är just att jag behövde en ny telefon då förra var trasig och då blev det denna. Dock så blir det nog att skrota den om nästa iPhone har plats för 2 simkort.

Vad gäller tillbehören så vet jag att dom för många ofta går sönder lätt, det har inte hänt mig men jag är förvisso väldigt försiktig. Vore det inte för spel hade jag säkert skaffat en Mac, delvis för att det är trevligt gränssnitt och delvis för att ha ett komplett "ecosystem" något som bara Apple lyckats göra bra tycker jag.

Vad är det för Honor du pratar om? Den Honor 8 jag har laddar fullt på 1h20min kanske och P10+ ännu kvickare med strax över timmen. iPhone X ligger väl ungefär som en Honor 8, men då måste du köpa en snabbladdare som trots telefonpriset på över 10' inte följer med. Utan snabbladdare tar det mycket längre tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: Agreed, uppdateringar är ett meck.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är det de stenhårda tangenterna helt utan slagdjup som är ungefär lika behagliga som att slå fingertopparna mot en sten du tänker på då?

Ja det är dom. Jag har dock inget emot känskan på dom. Problemet är att dom går sönder mycket ofta.

Skrivet av Miljon3:

@cchriss: iFixIt sa att de hade lagt till någon sorts skydd mot damm och små partiklar som brukade blockera gen2 tangentborden. Jag har dock aldrig haft problem med tangentbordet på min MacBook Pro 15" som är av gen2 dock.

Ja vi får vänta och se då helt enkelt.
Jag är ganska rought med mina tangentbord så kan det hända något så händer det garanterar mig.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det för Honor du pratar om? Den Honor 8 jag har laddar fullt på 1h20min kanske och P10+ ännu kvickare med strax över timmen. iPhone X ligger väl ungefär som en Honor 8, men då måste du köpa en snabbladdare som trots telefonpriset på över 10' inte följer med. Utan snabbladdare tar det mycket längre tid.

Står i signaturen

Jag har varken snabbladdare till iPhonen eller Honorn och iPhonen tar kanske en timme

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Står i signaturen

Jag har varken snabbladdare till iPhonen eller Honorn och iPhonen tar kanske en timme

https://macworld.idg.se/2.1038/1.617431/allt-om-iphone-7-och-...

"I dag tar det runt 2,5 timmar att ladda Iphone 7 Plus fullt med Ipad-laddaren, och ibland mer än tre timmar till full laddning med medföljande laddare. Det är helt enkelt för mycket. Snabbladdning skulle vara en välkommen förbättring och i vårt tycke mer användbart än trådlös laddning, som det ryktats mycket om."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://macworld.idg.se/2.1038/1.617431/allt-om-iphone-7-och-...

"I dag tar det runt 2,5 timmar att ladda Iphone 7 Plus fullt med Ipad-laddaren, och ibland mer än tre timmar till full laddning med medföljande laddare. Det är helt enkelt för mycket. Snabbladdning skulle vara en välkommen förbättring och i vårt tycke mer användbart än trådlös laddning, som det ryktats mycket om."

https://images.anandtech.com/doci/10685/Charge_time_7plus.png

Kan det verkligen stämma? Nu är artikeln över ett år också, kanske har man förbättrat något via uppdateringar tro? För inte tar det närmare 3 timmar att ladda telefonen till 100% (då har jag strömsparläge på nästan alltid så den håller inte på med annat medan den laddar)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Kan det verkligen stämma? Nu är artikeln över ett år också, kanske har man förbättrat något via uppdateringar tro? För inte tar det närmare 3 timmar att ladda telefonen till 100% (då har jag strömsparläge på nästan alltid så den håller inte på med annat medan den laddar)

Jag känner flera som har iPhone 6 och 7. Ingen av dem går att ens i närheten ladda klart på en timme. Har man ett slut batteri så kan man luras att tro det går fortare, men sedan håller inte telefonen alls lika länge istället.

Jag måste tyvärr sätta punkt här för min del eftersom det blir för mycket offtopic. Vi kan kanske mötas och diskutera i telefondelen en annan gång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo för jag är ju emot att det blir billigare och stabilare Fördelen med att ha en laptop och en extra GPU är ju att du får allt i en dator så du slipper byta dator beroende på vad du ska göra. För mig personligen är detta inget som jag vill ha just nu äger jag ingen modern bärbar dator. Ska du köpa en sådan docka för säg 6000kr + ex RX 570 (2500kr) Blir det 8500kr. Vad får man för speldator + skärm för det?

PC är ju bättre om du ska spela spel, medans Laptop är mer ett allt-i-allo medans det finns de Laptops du kan spela moderna spel på i 60+ FPS så kostar de mycket mer än en PC som är utrustad för samma sak, så beror ju helt på vad man ska använda det till, vilket saknas i dessa diskutioner tycker jag då det endast är "detta är bättre än detta!" vilket inte stämmer, en konsol är bättre ämnat för någon som bara vill chilla i soffan och spela direkt medans detsamma inte stämmer för någon som vill ha mer valmöjligheter i sitt spelande.

OT: Kollade deras priser och tycker inte det verkar vara prisvärt för en Laptop, vill man ha en Laptop man kan spela moderna spel i 60+ FPS på samtidigt som man kan sköta allt annat dator-relaterat så funkar ju detta absolut, men priset är verkligen saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Alltid samma gnäll om prissättningar...
Jag rekommenderar samtliga att beakta:
1) Apple är världens rikaste företag. Ur ett strikt strategiskt perspektiv gör de bevisligen något rätt.
2) Apple positionerar sina produkter som premiumvaror - de ska alltså vara (eller åtminstone uppfattas som) exkluderande.
3) Apple har en ytterst lojal och nöjd kundbas. I termer av "utbud och efterfrågan", så existerar bevisligen efterfrågan. Om du själv inte upplever den, så är det förstås tämligen förståeligt att du inte kommer lockas av produktlanseringarna. Personligen har jag jäkligt svårt för Android, men jag hackar inte ned på att Samsung tar x000kr för sina mobiler ändå, eller att det finns folk som är intresserade av dem.

Nyansering, mina herrar. Nyansering.

Bara för att någonting är populärt behöver det inte vara bra. Och "nöjd" vet i fan. Fler och fler hardcore Apple-fans går över till PC/Android.

Och har du kritik mot Samsung så framför den. Till skillnad från Apple så tål andra företag motiverad kritik

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Jag kan inte med ord beskriva ur lite jag är intresserad av att hamna i en sådan diskussion.
I saklig mening; jag tror också att kundbasen har blivit mindre och mindre nöjda det senaste två åren. Huruvida "fler hardcore Apple-fans går över till PC/Android" ser jag gärna en källa på, men det är klart att det är möjligt. Även om jag inte känner till hur många kunderna är, så märker jag dock att vinsterna och omsättningen ökar för varje år. Så jag skulle gissa att företaget i stort får fler och fler kunder. Jag själv (som kund tillika skeptisk IT-nörd) tycker att de har gjort flera fel relaterat Mac-produkterna de senaste åren, och jag längtar tills de ändrar dessa igen.

Det är sant att Apple sällan erkänner misstag, vilket är rätt töntigt. Samtidigt så har det ju fungerat bra hittills, vilket får mig att hålla mig öppen för att de är bättre på marknadskommunikation än vad jag är. När det gäller den senaste fadäsen med tangentborden så hävdar iFixit att det är av juridiska skäl, men jag vet inget mer om det.

Jag framförde kritik mot Samsung när jag använde en produkt tillverkad av Samsung. Den lilla kritik jag har i dagsläget är att jag tycker deras OLED-skärmar verkar bra, att responsen på GUI:t fortfarande inte är i nivå med iOS, samt att jag fortfarande har väldigt svårt för Android.

Jag märker betydligt oftare kritik mot Apple av icke-användare än jag märker hyllningssånger från dess användare. Till stor del är detta Apple:s eget fel, i och med att de så starkt positionerade sig som "underdog" tidigt (Mac VS PC-reklamerna, någon?), och det blev en grej att ogilla Apple. I min ungdom hängde jag också med och bashade varumärket (innan jag ens använt någon av dess produkter). Det ligger i mänskligt psyke att fungera på det sättet; ett av de främsta sätten för att finna bevis för att "vårt lag är rätt lag" är genom att svartmåla alternativen.

Kort och gott; legitim kritik mottages gärna, men majoriteten av den kritik jag tar del av är inte legitim, och framförallt erkänner kritikern inte varumärkets framgångar. I sann pragmatisk anda bör man nog fundera över att hålla en mer ödmjuk inställning.

Som en slutnotis; Samsung var inte så jäkla pigga på att erkänna misstaget med Note 7, så jag skulle inte slå mig allt för hårt på bröstet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@thomas_skane: Jag kan inte med ord beskriva ur lite jag är intresserad av att hamna i en sådan diskussion.
I saklig mening; jag tror också att kundbasen har blivit mindre och mindre nöjda det senaste två åren. Huruvida "fler hardcore Apple-fans går över till PC/Android" ser jag gärna en källa på, men det är klart att det är möjligt. Även om jag inte känner till hur många kunderna är, så märker jag dock att vinsterna och omsättningen ökar för varje år. Så jag skulle gissa att företaget i stort får fler och fler kunder. Jag själv (som kund tillika skeptisk IT-nörd) tycker att de har gjort flera fel relaterat Mac-produkterna de senaste åren, och jag längtar tills de ändrar dessa igen.

Det är sant att Apple sällan erkänner misstag, vilket är rätt töntigt. Samtidigt så har det ju fungerat bra hittills, vilket får mig att hålla mig öppen för att de är bättre på marknadskommunikation än vad jag är. När det gäller den senaste fadäsen med tangentborden så hävdar iFixit att det är av juridiska skäl, men jag vet inget mer om det.

Jag framförde kritik mot Samsung när jag använde en produkt tillverkad av Samsung. Den lilla kritik jag har i dagsläget är att jag tycker deras OLED-skärmar verkar bra, att responsen på GUI:t fortfarande inte är i nivå med iOS, samt att jag fortfarande har väldigt svårt för Android.

Jag märker betydligt oftare kritik mot Apple av icke-användare än jag märker hyllningssånger från dess användare. Till stor del är detta Apple:s eget fel, i och med att de så starkt positionerade sig som "underdog" tidigt (Mac VS PC-reklamerna, någon?), och det blev en grej att ogilla Apple. I min ungdom hängde jag också med och bashade varumärket (innan jag ens använt någon av dess produkter). Det ligger i mänskligt psyke att fungera på det sättet; ett av de främsta sätten för att finna bevis för att "vårt lag är rätt lag" är genom att svartmåla alternativen.

Kort och gott; legitim kritik mottages gärna, men majoriteten av den kritik jag tar del av är inte legitim, och framförallt erkänner kritikern inte varumärkets framgångar. I sann pragmatisk anda bör man nog fundera över att hålla en mer ödmjuk inställning.

Som en slutnotis; Samsung var inte så jäkla pigga på att erkänna misstaget med Note 7, så jag skulle inte slå mig allt för hårt på bröstet.

Du kommenterar på fel plats om fel sak du inte vill hamna i en diskussion. Du kan liksom inte bara kasta ur dig vad som helst och förvänta dig att ingen svarar.

Apple har usel hårdvarukvalité på deras produkter. De känns bra men de är faktiskt väldigt ofta feldesignade och ännu värre används samma felaktiga design i flera generationer trots att de är medvetna om felen. Du kan bland annat på in på Louis Rossmanns Youtube kanal där han tar upp massor av exempel. Det här är en kille som verkligen vet hårdvara och varför saker går sönder. Apple är så klart inte ensamma om att göra dåliga produkter men det händer oftare och du är nästan alltid i en sämre position med Apple när det händer, om du inte köpt deras försäkring. I de flesta fall har felen inte erkänts och kompenserats förrän stämningar hotat i USA.

Vad det gäller användare som går över baserar jag det mest på vad jag upplevt av de stora Youtube användare som varit långtida fans av Apple men numera går bort från märket. Men Apple har säkert fler kunder än tidigare, vad vet jag? Det finns bra anledningar till att man väljer Apple också. Bland annat är dem riktigt bra på mjukvara och hög prestanda i deras telefoner. Att deras vinster ökat misstror jag inte heller.

Vad som är intressant med Apple, och varför Apple ofta får så mycket skit, är för att det alltid finns någon som är beredd att försvara Apple i alla lägen. Väldigt få skulle sitta och försvara allt Samsung gör. Väldigt få köper Samsung om de ser en bättre produkt från Sony. Apple har definitivt en betydligt mer fanatisk kundkrets än de flesta. Jag har själv använt Samsung, Sony, HTC och Apple när det kommer till smartphones, om det har någon betydelse?

Angående Note 7 borde den aldrig haft detta problem. Å andra sidan skötte Samsung problemet okej när det väl erkändes. Var enda kund fick möjligheten att utan kostnad skicka tillbaka deras enhet och få full ersättning. Nu är det så klart så att Note 7 faktiskt kunde vara livsfarlig så något annat hade varit oacceptabelt. Saken är att alla kan göra misstag.

Problemet med Apple är att det ofta är brister de visste om (t.ex bendgate) eller brister som kvarstår i flera generationer (se video ovan). Sedan gör Apple medvetet det svårare att reparera din enhet om den går sönder utanför garantin. De nitar fast tangentbordet i deras nya laptops, de använder icke-standard kontakter (t.ex SSD-diskarna), de dödar deras telefoner om en 3:e part skärm används, de vägrar sälja ersättningsdelar till iMac Pro mm. Samsung har istället en onlinebutik där du kan köpa var enda en av komponenterna i samtliga av deras produkter till ett okej pris. Det är inte svårt att attackera Apple på det etiska i detta beteende. Apple förtjänar skit för dessa saker varje gång dem sker.