Hårddisk för 24/7 uptime

Permalänk
Medlem

Hårddisk för 24/7 uptime

Behöver införskaffa nya hårddiskar som kommer att vara igång 24/7. Har kikat lite på Seagate ironwolf serien, men skulle vilja höra era åsikter om de finns bättre diskar för 24/7 användning.

Diskarna kommer att sitta i en vanlig desktop pc.

Permalänk
Medlem

@sniper87: Du är inne på rätt spår, diskar anpassade för t.ex. NAS är bästa valet för 24/7 användning, just den du pratar om har jag ingen erfarenhet av.
Själv har jag WD Red i min NAS och dessa funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Att ha dem igång 24x7 klarar alla diskar. Det som mer avgör är hur mycket data som ska skrivas till dem per dygn.
Är det en vanlig gaming burk som alltid är på eller ska du köra den som tung fil/databas/virtalhost?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Har kört alla möjliga märken och modeller 24/7 utan problem i 3+ år, vissa så mycket som 6 år.
Det är ren marketing med 24/7, betala extra för löften från tillverkaren det är allt.

Köp en modell som har gott ryckte så spelar det där 24/7 markanadskitsnacket igen som helst roll.

Just nu kör jag 2st 3Tb WD green 24/7 i en raid0 array, 27500 timmar på båda utan ett enda smart fel.

Kört WD black, Green, Red, Seagate baracuda 24/7 i minst 3-4 år utan problem.

Det ända jag gjort med Green diskaran är att stänga av eller ändra tiden för Headparking vilket gör dom mer lika WD red i konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Att ha dem igång 24x7 klarar alla diskar. Det som mer avgör är hur mycket data som ska skrivas till dem per dygn.
Är det en vanlig gaming burk som alltid är på eller ska du köra den som tung fil/databas/virtalhost?

Skickades från m.sweclockers.com

De är en gaming burk som står på 24/7

Permalänk
Medlem

@sniper87: okej, då kan du köpa vad som helst. Framförallt så vill du ha något som är snabbt så spel och andra saker laddas snabbt.
För det som är s.k "primärlagring" där OS, Appar och spel ligger så skulle jag köra på NVME/SSD (m.2) diskar om du har råd och platser på moderkortet.
För annan typ av lagring, så skulle jag köra med vanliga SSD'er. Personligen så tycker jag att HDD är alldeles för långsamma för att användas alls om du inte har behov av att lagra många TB av "skit".

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Green i en array? Det var bland det modigaste jag läst

Permalänk
Medlem

Har ett par stycken 4 TB wd red, 8 TB wd red, 8 TB ironwolf. Ironwolf diskarna blir lite varmare än red diskarna. Men tycker helt klart att både ironwolf och red håller måttet!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Green i en array? Det var bland det modigaste jag läst

finns inga problem alls att köra green diskar i en array, funkar hur bra som helst. Har många green diskar, en av dem har snurrat nästan konstant i över 30000 timmar och har inga fel alls. Hade en 2 TB (seagate) green disk som började ge SMART felmeddelanden, men det var efter 72000 timmar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@sniper87:
@Spiffman:
Beror lite på vad man är ute efter. Green är 5400 varvare, typ det som skiljer. Mao de e slöa. Bra för backup men mindre bra för iscsi etc.
WD RED är att rekommendera som nämns, även HGST´s diskar är pålitliga. Speciellt deras 4 TB modell.

Mitt tips är: Om det inte är företagsdata så kör med vad som helst. Du har väl backup oavsett? Sen får man ju själv avgöra om det är mängden data eller "säkerheten" man anser mest viktig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Green är ju ersatts av Blue i dag, Red var i princip Green diskar med ett extra års garant, modifierade firmware men detta kan ändras på green allt som oftast med.
Fimpa eller ändra tiden på headparking gjorde green väldigt pålitliga, har modifierat det på närmare 10 talet green diskar genom åren och enbart en har haft dåliga sektorer men det var efter många års drift så den gjorde vad den skulle.
Tog ut en 2Tb som gått typ 6 år nu, inget fel på den alls, var köpt 2011 och åkte ut före jul.

Red finns vitt jag mins också som 7200rpm och heter Red PRO har jag för mig.

Senast inköpet för mig var en Toshiba N300 NAS, snabb som satan (250Mb/sek har jag för mig den maxar) men låter lite mer än dom flesta diskar, kan rekommendera om just prestanda är ett måste.

Oavsett så pajar bara några procent av mina diskar, har säkert köpt 40-50 set senaste 12-15 åren.
Mesta jag köpt på kort tid var 24st 500Gb på två månader år 2007
Igen av dom rasade vad jag mins på 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniper87:

Behöver införskaffa nya hårddiskar som kommer att vara igång 24/7. Har kikat lite på Seagate ironwolf serien, men skulle vilja höra era åsikter om de finns bättre diskar för 24/7 användning.

Diskarna kommer att sitta i en vanlig desktop pc.

Kolla på Seagate Barracuda Pro och Ironwolf Pro så kommer du tacka dig själv i framtiden. Det vanligaste felet man gör är att man väljer för billiga diskar. Jag kör själv ironwolf pro och man märker att dessa diskar hänger med ordentligt, även mot SSD och m.2. Se också till att ha bra kylning.

Just varianten pro spelar i en helt egen division.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@sniper87: jag kör flera servrar 24/7 med mycket skrivning och läsning, innan körde jag server diskar från Seagate med 5 eller 7 år (minns inte vilket) körde två olika typer av dessa, men likt förbannat gick skiten sönder titt som tätt, även med bra kylning.
till slut tröttnade jag för vad är meningen med lång garantitid om jag ändå kommer få byta diskar var och varannan månad med allt jobb det innebär av återuppbyggnad av raid osv, droppen blev det när en hdd hade pajat och jag stoppar i en ny, när raiden håller på att återskapa dör två andra, (kör raid6) allt material var borta, som tur är har man lärt sig att backa upp mycket efter haft dessa diskar ett tag senaste året/åren har jag kört wd red, ingen har gått sönder än.......
nu kör jag även med spare disk, dvs att dör en disk hoppar denna in automatiskt.

tips är att köra 5400/5900 diskar, Kör du raid kommer du ändå få mycket hög hastighet och diskar som troligen kommer hålla längre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En bra PSU typ Seasonic baserad och en vettig UPS, kör en Smart UPS 1500VA själv, det har sparat både diskar och nätdelar senaste 11 åren. Innan dess ja saker gick klart sönder mer så jag tröttnade på att laga för tusentals kronor.

Ens diskar lever inte länge om strömmen dom får är skit.

Behov av tex UPS varierar ju beroende på vart man bor då kvalitén på strömmen från nätet kan variera stort.
Ett ställe jag bodde på så ändrade sig belysningen med vinden, bokstavligt talat, krävde ju lite oväder då men oacceptabelt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Green i en array? Det var bland det modigaste jag läst

Har 4 st 2TB WD-green i en raid5-array tre st ligger på 68000+ timmar "power on time" och den fjärde på 33000+ timmar. (behövde utöka kapaciteten lite). Har gått utan problem och jag har bara ställt om huvudparkeringstiden. Fanns inga WD-red när jag byggde arrayen, så har kört med red på senare burkar.

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden på WD green och RED var att Red hade TLER stöd sedan Headparking satt till 300 sekunder istället för 8 sekunder.

Annat än klisterlappen ser jag ingen uppenbar fysisk skillnad när jag jämförde en WD red 3Tb och en WD green 3Tb så personligen tror jag firmwaren är enda skillnaden då det är mer ekonomiskt försvarbart än att värkligen ha separat hårdvara för två nästan identiska diskar.

Stora skillnaden var att red hade 3 år och green 2 års garanti sedan kostade red så klart mer, folk kommer ju rimligtvis utnyttja garantin mer på red om vi förutsätter att dom är mer eller mindre identiska och går sönder ungefär lika ofta, dock skulle jag nog påstå att headparking gör att en Red ofta håller lite längre men detta kan man ju fixa själv permanent på Greens.

Har sett en del trasiga Greens men dessa satt ofta som OS disk i märkesdatoerer och var trashade totalt av överdreven standby där windows tänger av disken 4 gånger i timmen sedan mängder av headparkings.

Har faktiskt kört Greens som budget OS disk med men med Headparking på 300 sek eller helt av och så klart inte standby på 5 minuter.

Standby i sig själv är det inget fel på men jag rekommenderar 25 minuter då verkar livslängden vara utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag kör några green-diskar med patchad firmware så de inte parkerar huvudena. Har rullat i en raidsetup 24x7 i över 5 år utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

idle3-tools är perfekt då det kan modifiera firmwaren under linux och permanent kan slå av eller på eller ändra tiden för headparking.
Har alltid det installerat på servern så jag kunde ändra headparking när jag stoppade i en ny WD green.

Permalänk
Medlem

Desktop-diskar och 'green'diskar har ingen problem att snurra i +45000 timmars 24/7-drift, vi har diskar på jobbet som passerat över 60000 timmar - på 'skitmärken' som seagate...

Det som skiljer mellan pro-diskar av olika nivåer och desktopdiskar är dels vibrations-tålighet som kan vara besvärande i mång-disk arrayer med vibrationer som samverkar periodiskt och kan bli faktor 10 högre i amplitud än vad en enskild disk skapar ensam (har och göra om chassierna i sig har en smula dämpande verkan (tänk hur stöt-dämpare arbetar i en bil/motorcykel - det är en högst kritisk komponent där) eller är helt fjädrande utan dämpning av vibrationer, dvs. låg eller högt mekanisk Q-värde - folk som råkat ut för trasiga diskar på löpande band och redan efter ett antal månader i sina arrayer har troligen chassie-byggen med hög mekanisk Q-värde och dämpar vibrationer dåligt - att lägga in blymattor eller liknande som dels tynger (drar ned resonansfrekvensen) samt omvandlar vibrationer till värme (tänk knåda modellera eller påse med blyhagel) kan förbättra situationen högst avsevärt)

Den andra delen som styr är hur mycket disken läser och skriver - dvs. hur mycket och hur ofta läs/skriv-armen rör sig, små eller stora rörelser etc. då rörelserna kan vara allt ifrån 50-70 Hz i genomsnitt (för långsamma 5400 rpm storage-diskar) till 250 - 300 Hz (för 10 och 15 krpm SAS-pro diskar med 4 - 3.2 ms genomsnittlig söktid) samt hur långa perioder räknat över dygn de rör sig - SAS-pro diskar är tänkta för att läshuvuden skall skaka och vibrera som ett konstant spelande högtalare-spole i 24/7 i 5 år typ.

En desktop-disk klarar inte detta då dess lager som bär läs/skriv-armen är inte designat för detta och får pitting och gropar i lagerbanan tidigare om de drivs som en pro-disk i sökning för läsningar/skrivning än lagren som används i en pro-disk.

Därav kapacitets-klasser av 55 TB/år, 180TB/år, 320 TB/år etc. och som egentligen inte avser hur många TB som läser/skrivs - utan hur mycket läshuvudet rör sig för att skriva och läsa dessa mängder enligt ett visst (för oss okänt) sökmönster.

---

För bulklagring av media och backupper hos privatpersoner med diskar gående på tomgång och utan huvudrörelser 95% av tiden i mekaniskt dämpande chassier så duger desktop och 'green' diskar alldeles utmärkt[1] och dubbelt dyr pro-disk ger väldigt lite fördelar, medans i en datacenter där diskarna och dess huvudrörelser krigar konstant 24/7 så har det betydelse och helt avgörande för totalekonomin att diskarna inte rasar på halva tänkta drifttiden och inte kan täcka det med garanti-byten + arbetsinsatsen att byta dessa med administrationen och fraktande kring detta.

Att själva skivan snurrar 24/7 är inte en 'issue' slitage-mässigt om man räknar på den totala drifttiden - glid-lagren för spindeln har i princip ingen bestämt drifttid eller räknat i max antal varv på samma sätt som kullager kan ha.

Det som däremot påverkar totala drifttiden är temperatursvängningar - att diskarna ligger i sleep-läge för att startas i korta stunder för att sedan stanna igen är inte bra och kan resultera i diskar med kortare drifttid än de som snurrar 24/7 - och det är nästan alltid klassiska elektronik-bekymmer bakom detta, dvs. strulet börjar på kretskortsidan med lodsprickor etc. av temperaturväxlingar, även stressen när spindelmotorn startar och stoppas och extra värmebildningen där i kort tid kan stressa sönder motordrivkretsarna (gällde bl.a maxtor-diskarna) då effektomsättningen typ 5-falldigt högre under starten än när man skall hålla farten på en redan snurrande skiva - och ibland är inte dessa motordrivkretsar rätt dimensionerade och havererar efter en tid och antal starter...

[1] under förutsättningen att felhanteringen av en disk som rasar är vettig och inte får hela raiden att stalla/stanna - krasst sett så har diskar inte någon 'garanterad' standardförfarande när de går sönder utan ofta har olika hyss för sig varav många av dem lurar Raid-systemet att tro att de fortfarande fungerar men kan ha rejäl påverkan av raidsystemets prestanda utan att raid-systemet själv märker av det...

- Hade en fin sådan där disken meddelade att den hade läsfel - raidsystemet berodrade omskrivning av sektorn med redudansen från de övriga diskarna och disken kvitterade att skrivningen av lyckad - läste nästa sektor (eller samma för den delen) IO-fel igen, beordrad omskrivning av sektorn, godkänd kvittering av lyckad skrivning osv. att RAID-systemet aldrig såg någon situation med lång svarstid etc. att den sparkade ut disken ur RAID, utan körde glatt vidare på detta stripes efter stripes och hela raiden blev enormt långsam - dvs. WD-green disken i det här fallet blåljög konstant för RAID-systemet hela tiden angående skrivningarna som den värsta psykopaten och höll sig kvar i Raiden den vägen... flertal WD-diskar har dummat sig på olika mer eller mindre fantasifulla sätt på kontrollersidan utan att det är några mekaniska problem på snurrsidan eller dess läshuvuden - det är helt enkelt ett produktionsproblem av klassisk sort på kretskortssubstrat där man får fel (lodsprickor ?) med tiden pga. värmeväxlingar och andra faktorer och därmed också kan råka på hur tokiga beteenden som helst när de havererar - och det är ingen förvarning på SMART inför den här typen av fel eftersom problemet är 'hjärnan' själv - diskkontrollerkortet alltså...

Permalänk
Medlem

De vart en Seagate Ironwolf. När jag får hem den kommer den skickad i ett vadderat kuvert och ytterst lite bubbelplast runt själva hårddisken, känner själv att de kanske inte är de bästa sättet att skicka en hårddisk på

Vad skulle ni ha gjort? köra på den eller begära en ny från leverantören?

Permalänk
Medlem

Fota förpackningen innan du öppnar den så har du bevis på hur dåligt packad den var. Vilket företag skickar så där dåligt packade ömtåliga varor?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Snurrdiskar är rätt tåliga när dom inte är strömsatta med huvuden på parkeringsramper etc.

Har skriv/läshuvuden hoppat ur parkeringsrampen och lagt sig på disken så kommer inte disken att starta alls och det är en DOA och bara att returnera.

För att vara säker på funktionen så kör igenom de inbyggda testprogrammen som fins i disken och kan initieras med seagates seatools och andra program (tex gnudisk i Linux, men även via smartctrl i linux) och se om den går igenom felfritt och vid felfritt sedan kör på.

OBS: den stora testen tar tid på sig - är det en 8TB och större kan det ta över ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Fota förpackningen innan du öppnar den så har du bevis på hur dåligt packad den var. Vilket företag skickar så där dåligt packade ömtåliga varor?

Har de fotat, och de var Inet som skickade de. Första gången jag känner att deras leverans är lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniper87:

Har de fotat, och de var Inet som skickade de. Första gången jag känner att deras leverans är lite sådär.

CDON skickade en WD red och en Green till mig för några år sedan där dom hade noll packningsmaterial så man hörde hur dom slog mot varan i lådan.

Öppnade och dom hade skavt hål i ESD påsarna när dom åkt runt i lådan.

Orkar knappt med cdons support så testade dom och inga fel varken då eller flera år senare så förvånansvärt mycket tålde dom diskarna.

Nu säger jag inte att diskar ska packas så uselt eller att man ska acceptera det, tvärt om men jag försöker undvika ÅF som packar som idioter när det gäller diskar eller rent allmänt.
Inets packningsmetod är jag inget fan av heller, bara ett under skit inte trillar ur deras "lådor" om man kan kalla det för det.

Mins inte hur Dustin är nu men dom var länge bäst där diskarna kom i lådor med skummgumi vaddering.

I bland tror jag ÅF vill skrämma bort kunder med sin skit paketering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

CDON skickade en WD red och en Green till mig för några år sedan där dom hade noll packningsmaterial så man hörde hur dom slog mot varan i lådan.

Mins inte hur Dustin är nu men dom var länge bäst där diskarna kom i lådor med skummgumi vaddering.

I bland tror jag ÅF vill skrämma bort kunder med sin skit paketering.

Dustin är inte bra heller, det är visserligen skumgummi på ovan och undersidan av disken men bara några mm wellpapp på sidan. Köpte 8 st 3TB red-diskar av dem för några år sen och där låg några direkt mot ytterkartongen så totalt ca 5 mm wellpapp mot yttervärden.

Körde "smartctl -t long" på alla. Fick skicka tillbaka 3 st pga sektorfel.
Övriga har funkat utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Dustin är inte bra heller, det är visserligen skumgummi på ovan och undersidan av disken men bara några mm wellpapp på sidan. Köpte 8 st 3TB red-diskar av dem för några år sen och där låg några direkt mot ytterkartongen så totalt ca 5 mm wellpapp mot yttervärden.

Körde "smartctl -t long" på alla. Fick skicka tillbaka 3 st pga sektorfel.
Övriga har funkat utan anmärkning.

Dum fråga kanske, men hur kör du "smartctl -t long"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inets packningsmetod är jag inget fan av heller, bara ett under skit inte trillar ur deras "lådor" om man kan kalla det för det.

Inte jag heller, men inte av samma anledning.

När jag beställde delar till datorn ifjol så levererade de försändelsen med 3 kollin. Det hade inte varit några som helst problem för dem att paketera allting i samma kartong.

Visserligen så låg det ju även en pingvinstång i varje paket, så det var en bonus.

Har aldrig varit med om detta tidigare. Vanligen är det ju endast skärmar, skrivare, chassin eller andra liknande stora produkter som aldrig sampaketeras. Jag hade bara beställt lite mindre komponenter.

Permalänk
Medlem

@sniper87

Man gör det i (kanske USB-stick startad) linux i terminal som root och kommandot är liknande "smartctl -t long /dev/sdx <enter>" där 'x' är någon av a - z, vilket i sin tur kan letas fram med 'lsblk' och man får matcha för att identifiera sda, sdb,sdc, etc. med den fysiska disken med storleken etc.

Ha så få diskar inkopplade du kan i datorn förutom de du testar.

Det är dock inget som hindrar att du kör testet på flera diskar parallellt samtidigt (via varsin SATA-anslutning) med kommandot upprepat i olika terminalfönster startade smartctl -t long /dev/sdx, en för var disk enligt lsblk och kan vara vettigt om man har en bunt 8TB-diskar som behöver testas då testet tar som sagt lång tid för stora diskar.

Testet som sådan görs uteslutande av diskkontrollerkortet själv och smartctl monitorerar bara processen och ger resultatet när testet är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniper87:

Dum fråga kanske, men hur kör du "smartctl -t long"?

Som root linux console: (live dvd eller usb-sticka om man inte kör linux installerat)

# smartctl -t long /dev/sda <enter>

sen /dev/sdb sdc sdd etc....

Edit: såg xxargs hann före