Hjälp med att köpa skivspelare

Permalänk

Hjälp med att köpa skivspelare

Hej!

Ska köpa min första vinylspelare och är osäker på vilken modell man ska inhandla. Undrar om man kan få någon vettig "ny" för ungefär 4000kr eller ska man leta begagnat i den prisklassen. Är ljudkvalité skillnaden på de billigare och dyrare modeller stor, å finns det något annat jag ska tänka på. Undrar även om man ska ha inbyggd RIAA eller Extern, vad är bäst? (Har redan förstärkare/högtalare)

//Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | ASUS Prime 350M-A | Kingston Fury (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Renegade | ASUS Radeon RX 6700 XT TUF Gaming OC 12gb | Phanteks P300 | Corsair RM750e | Kingston Fury Renegade NVMe M.2 SSD 1tb | Samsung SSD 850 EVO 250gb | Seagate Barracuda 1tb 7200rpm | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majsbollen:

Hej!

Ska köpa min första vinylspelare och är osäker på vilken modell man ska inhandla. Undrar om man kan få någon vettig "ny" för ungefär 4000kr eller ska man leta begagnat i den prisklassen. Är ljudkvalité skillnaden på de billigare och dyrare modeller stor, å finns det något annat jag ska tänka på. Undrar även om man ska ha inbyggd RIAA eller Extern, vad är bäst? (Har redan förstärkare/högtalare)

//Mvh

Jag skulle börja "småskaligt" och se om man verkligen gillar soundet först. Men det är jag det.
https://www.rehifi.se/skivspelare/skivspelare/pioneer-pl-470

Det är en djungel, provlyssna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl inga riktigt bra inbyggda riaadelar i moderna spelare men det finns mängder med försteg med bra inbyggda riaadelar och en hel del lösa riaaenheter också om du kollar på begagnatsidan, jag köpte faktiskt en till integrerad förstärkare med delbart för och slutsteg och riaa som går att ställa om mellan mc och mm nu i veckan, det stod en NAD 3130 som såg hemlös ut på secondhanden och jag offrade 400kr för att den skulle få ett hem.
Jag köpte för ett par år sedan ett Yamaha C4 försteg (tillsamman med ett M70 slutsteg) för 200 kr, försteget har väldigt påkostade riaadelar (3 phonoingångar på det) för både mm och mc där man även kan anpassa ingångsimpedansen och kapacitansen för att optimera mot pickupen.

Det går alltså att hitta bra eller väldigt bra försteg eller integrerade förstärkare som kan agera riaa för ganska lite pengar om man letar begagnat, däremot är det ganska ont om lösa äldre riaadelar på begmarknaden då det var tämligen extrema prylar på den tiden man hade skivspelare som huvudsignalkälla, lösa riaadelar är ett ganska nytt påfund då de började tas bort från integrerade förstärkare i mitten på 90 talet, innan dess fanns de alltid i förstärkaren eller försteget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instämmer med Qaffet, begagnad hifi är fan det bästa och säkraste som finns.