Permalänk
Medlem

Köp av ny telefon

Hej!

Jag går i tankarna att skaffa ny telefon då min nuvarande, en Samsung Galaxy S5 sjunger på sista versen. Jag har kollat runt lite och vad jag förstår är de telefoner som rekommenderas mest OnePlus 6 och Galaxy S9+ beroende på budget (rätta mig om jag har fel). Då jag inte byter telefon särskilt ofta (S5:an hängde med i 3 år) lägger jag hellre en större summa på en bra och framtidssäker telefon än är dumsnål och byter flertalet gånger under samma period.

Vad jag värderar:

  • Slippa ifrån så mycket bloat som möjligt. Jag gillar Samsung, men en av de sakerna som får mig att bli tveksam till om jag ska fortsätta på samma linje är just mängden bloat som man trycker in.

  • Bra batteritid. Som student ser jag gärna att telefonen överlever en heldag på campus utan problem. Detta kanske är en självklarhet i de flesta av dagens telefoner?

Vad jag finner oro över:

  • Glasbaksida. Då jag är hyfsat klumpig har det hänt att telefonen gått i backen flertalet gånger (främst ifrån en höjd på ca 0,5 m), skulle tapp från denna höjd göra så att baksidan spricker? Är nya telefoner känsligare på detta sättet?

Vilka telefoner hade ni kollat på?

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1521974-ny-mobiltelefo... kika om du hittar något nyttigt i denna också mvh

Permalänk
Medlem

Utan att uppfriska mitt minne, direkt på rak arm skulle jag säga OnePlus 6. Jag kommer personligen vänta till 6T för att det är en mittemellan-tid just nu. Den borde dyka upp till vintern, kanske hösten!

Sitter på 2an idag och är galet nöjd!

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

OP6 verkar va riktigt bra, funderade faktiskt på en tills jag såg att den inte supporta mirrorlink, vilket jag enbart behövde en ny telefon för. Hade en Honor 8 och blev en S9+ för min del.

Angående bloat så är S9an faktiskt rätt naken ändå, jämfört med typ s6-7 är det knappt något.

Permalänk
Medlem

Glastrenden har mycket att göra med att trådlös laddning inte lämpar sig med metall, då det är strömledande till skillnad från glas. Oneplus är väl dock bästa mobilen på marknaden just nu som inte har trådlös laddning skulle jag säga.

Men skulle samtidigt säga glas funkar minst lika bra. Samsung har mindre bloat nu, än förr i mitt tyckte. Där de fåtals som finns även går att ta bort. Bara Samsungs Bixby som är låst, oinstallerbart och suger i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tycker dock att OP6 har rätt tafflig batteritid, för litet batteri i kombination med för hungrig hårdvara...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tycker dock att OP6 har rätt tafflig batteritid, för litet batteri i kombination med för hungrig hårdvara...

Enligt tester så har den dock batteritid som konkurrerar i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Utan att uppfriska mitt minne, direkt på rak arm skulle jag säga OnePlus 6. Jag kommer personligen vänta till 6T för att det är en mittemellan-tid just nu. Den borde dyka upp till vintern, kanske hösten!

Sitter på 2an idag och är galet nöjd!

Intressant, gör jag ett stort misstag om jag byter till 6:an i nuläget? Osäker på om min telefon överlever till November.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

OP6 verkar va riktigt bra, funderade faktiskt på en tills jag såg att den inte supporta mirrorlink, vilket jag enbart behövde en ny telefon för. Hade en Honor 8 och blev en S9+ för min del.

Angående bloat så är S9an faktiskt rätt naken ändå, jämfört med typ s6-7 är det knappt något.

Vad är de största skillnaderna mellan S9+ och Oneplus 6? Prisskillnaden är ju ganska påtaglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Intressant, gör jag ett stort misstag om jag byter till 6:an i nuläget? Osäker på om min telefon överlever till November.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara köra på 6:an

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Vad är de största skillnaderna mellan S9+ och Oneplus 6? Prisskillnaden är ju ganska påtaglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlös laddning, kanske lite bättre kamera och Samsung Pay är nog de största skillnaderna förutom märket i sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Glastrenden har mycket att göra med att trådlös laddning inte lämpar sig med metall, då det är strömledande till skillnad från glas. Oneplus är väl dock bästa mobilen på marknaden just nu som inte har trådlös laddning skulle jag säga.

Men skulle samtidigt säga glas funkar minst lika bra. Samsung har mindre bloat nu, än förr i mitt tyckte. Där de fåtals som finns även går att ta bort. Bara Samsungs Bixby som är låst, oinstallerbart och suger i Sverige.

Av vilken anledning har man glasbaksida om man inte stödjer trådlös laddning? Hur hållbart är det?

Angående Samsung, väldigt skönt att höra. Mängden som finns på S5 fyller upp mer än en sida och 95% har jag nog aldrig använt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Av vilken anledning har man glasbaksida om man inte stödjer trådlös laddning? Hur hållbart är det?

Angående Samsung, väldigt skönt att höra. Mängden som finns på S5 fyller upp mer än en sida och 95% har jag nog aldrig använt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken mobil är det du tänker på som har glasbaksida utan trådlös laddning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken mobil är det du tänker på som har glasbaksida utan trådlös laddning?

Har inte Oneplus 6 det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Har inte Oneplus 6 det?

Skickades från m.sweclockers.com

Osäker, kanske att den billigaste, Mirror Black har glas. Resten metall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Osäker, kanske att den billigaste, Mirror Black har glas. Resten metall.

Alla har baksida av glas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Alla har baksida av glas

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att Midnight Black har baksida av glas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Iphone 8 / one plus 6

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Säker på att Midnight Black har baksida av glas?

Jepp säker. Har en själv så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Här finns allt du behöver veta om OnePlus6 innan du köper den
https://swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-oneplus-6/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Enligt tester så har den dock batteritid som konkurrerar i toppen.

Konstigt, enligt de tester jag sett så har batteritiden varit i bästa fall medelmåttig.. Oavsett så kan batteritiden inte bli mirakulös med en snapdragon 845, 3300mah batteri och en så stor skärm. Trevlig telefon men batteritiden skulle aldrig räcka för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Konstigt, enligt de tester jag sett så har batteritiden varit i bästa fall medelmåttig.. Oavsett så kan batteritiden inte bli mirakulös med en snapdragon 845, 3300mah batteri och en så stor skärm. Trevlig telefon men batteritiden skulle aldrig räcka för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Snapdragon 845 är väl mer effektiv än 835 så borde dra mindre ström än t ex Oneplus 5(T) som har lika stort batteri. Har själv Oneplus 5 och tycker batteriet är kanon.

Permalänk
Medlem

För Android gäller väl att om du vill slippa bloat så kolla in någon av Android One lurarna som finns. Själv ska jag överge windows phone och köpa en Nokia 7 plus inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Konstigt, enligt de tester jag sett så har batteritiden varit i bästa fall medelmåttig.. Oavsett så kan batteritiden inte bli mirakulös med en snapdragon 845, 3300mah batteri och en så stor skärm. Trevlig telefon men batteritiden skulle aldrig räcka för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteritiden är mer än mirakulös kan jag säga dig. Har inte haft en telefon med motsvarande batteritid sedan LG G Flex för x antal år sen. Har inte hänt en enda gång att batteriet tagit slut under 6h SOT(skärmtid) och vanligtvis när jag går och lägger mig på nätterna så brukar jag ha mellan 30-50% batteri kvar. Det kan jämföras med när jag haft Samsung S8 och S9 och man är tvungen att ladda den under dagen om man använder den lite mer än vanligt eller det kommer bli en lång dag. Majoriteten av alla tester och inlägg i trådar på SweDroid osv vittnar också om superb batteritid som är bra över konkurrenterna.

De anledningar som finns att välja S9 före OP6 är typ följande:
- IP-certifiering
- Samsung Pay
- Trådlös laddning
- Marginellt bättre kamera(dock sämre på video)
Och det är typ det.

Anledningar att välja OP6 före S9 är typ:
- Prestandan
- Användargränssnittet + mjukvaran
- Reperationskostnader om något går sönder(baksida kostar officiellt 450:- att byta och skärm typ 1200:- kontra Samsung på 3000:- för skärmen)
- Enklare att roota och modifiera
- Snabbare service vid garantiärenden
- Videokameran
- Batteritiden som skiljer sig stort
- Priset framförallt, 6/64 GB kommer du väldigt långt på och om du inte känner att du vill ha den röda eller vita och du klarat dig på en S5 är de inte värt att lägga 700/1200:- mer för 128/256.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera titta på en Huawei P20 pro (med smart cover), Om kamera och batteritid är prio. Bara titta på tester och revyer
Utöver det så är en powerbank bra att skaffa om du ska ta bilder hela dagar, själv skaffade jag en gp powerbank på 20Ah (72W)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Iphone 8 / one plus 6

Känns som Iphone 8:s pris ligger något över vad jag är beredd att lägga. Trivs för övrigt med Android, så 95% blir det en Androidtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av civ1:

Här finns allt du behöver veta om OnePlus6 innan du köper den
https://swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-oneplus-6/

Den där reviewen var riktigt bra, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

För Android gäller väl att om du vill slippa bloat så kolla in någon av Android One lurarna som finns. Själv ska jag överge windows phone och köpa en Nokia 7 plus inom kort.

Behöver inte helt slippa bloat, men den mängden som finns på S5:an är i min mening absurd och fyller snabbt flertalet sidor och skapar oordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Batteritiden är mer än mirakulös kan jag säga dig. Har inte haft en telefon med motsvarande batteritid sedan LG G Flex för x antal år sen. Har inte hänt en enda gång att batteriet tagit slut under 6h SOT(skärmtid) och vanligtvis när jag går och lägger mig på nätterna så brukar jag ha mellan 30-50% batteri kvar. Det kan jämföras med när jag haft Samsung S8 och S9 och man är tvungen att ladda den under dagen om man använder den lite mer än vanligt eller det kommer bli en lång dag. Majoriteten av alla tester och inlägg i trådar på SweDroid osv vittnar också om superb batteritid som är bra över konkurrenterna.

De anledningar som finns att välja S9 före OP6 är typ följande:
- IP-certifiering
- Samsung Pay
- Trådlös laddning
- Marginellt bättre kamera(dock sämre på video)
Och det är typ det.

Anledningar att välja OP6 före S9 är typ:
- Prestandan
- Användargränssnittet + mjukvaran
- Reperationskostnader om något går sönder(baksida kostar officiellt 450:- att byta och skärm typ 1200:- kontra Samsung på 3000:- för skärmen)
- Enklare att roota och modifiera
- Snabbare service vid garantiärenden
- Videokameran
- Batteritiden som skiljer sig stort
- Priset framförallt, 6/64 GB kommer du väldigt långt på och om du inte känner att du vill ha den röda eller vita och du klarat dig på en S5 är de inte värt att lägga 700/1200:- mer för 128/256.

Tack så jättemycket, det där är verkligen guldvärt!