Ubuntu för "allt i allo användning" i Burundi med begränsat internet?

Permalänk
Medlem

Ubuntu för "allt i allo användning" i Burundi med begränsat internet?

Jag ska skicka iväg min gamla laptop till Burundi och tänkte då installera Ubuntu (öppen för andra förslag) och någon form av ordbehandlingsprogram. Den här datorn kommer att ha väldigt långsamt och begränsat internet, om den ens kommer ha internet. Tyvärr kan jag inte ge mer information än att den kommer att användas för diarieföring och kanske eventuellt skicka något mail med, möjligen kommer någon med okänd fil av okänt format på USB-minne som behöver öppnas.

Min fråga här till ni som kan något är om det finns något jag ska tänka på för att göra datorn så stabil och framtidssäker man kan tänka sig. Kanske ska man ha själva installationsfilen med någonstans, skapa någon typ av backup-system eller speciella program som kan vara bra att ha? (Här vill jag tillägga att enkelt är bra, för mina kunskaper i Linux är hysteriskt begränsade)

Tack på förhand för alla idéer och hjälp ni (förhoppningsvis) kommer med

stavning
Permalänk
Medlem

Vill minnas att det ingår open office eller tillsvarande i Ubuntu. Ubuntu tar mindre än 1Gb så lägg det på ett billigt usb-minne som backup. En stor fördel med Ubuntu är just att det är lättdrivet och det följer med alla vanliga "bra att ha program".
Jag har kört Ubuntu lite för skojs skull och jag är inte kunnig i Linux. Så länge allt går enligt plan är det ett bra program, men så fort något krånglar krävs det långa och komplicerade strängar med kod för lösa problemet.

Permalänk
Medlem

@EmilH: Ja det är därför jag tänker Ubuntu, eftersom det mesta ingår och det är ganska stabilt. Men varför jag frågar om hjälp här med en ganska luddig formulering är just för att få lite extra input och lite extra hjälp att tänka efter lite extra

Permalänk

Var själv I Burundi för några år sedan och (försökte) hjälpa till med lite datorservice på plats (med brist på internet, el, och kablar). Ubuntu verkade främmande, men intressant, för några studenter jag träffade där. Skulle absolut lägga det på flera stickor så att folk kan sprida det. Kanske även någon form av pdf-guide för att komma igång, gärna på franska (engelska är det inte många som pratar där). Även eventuell extrautrustning kan vara intressant. Är det flera lådor eller bara lite extra I bagaget? Hur/vem tar emot?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk

Även någon guide i hur man bevarar sin integritet vore bra, med konkreta tips för kryptering och så. De flesta jag träffade där nere lever nu i exil, antingen i grannländer, flyktingläger, eller som fått asyl I andra länder.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

@LuhcForgh: Det är lite extra i bagaget, har en vän som ska dit och har en namnlista på några familjer som ska få telefoner och min gamla bärbara dator. Bra idé med pdf-guide, det borde ju gå ladda hem några Linux-böcker på franska och lägga in på skrivbordet.

När du säger att Ubuntu inte låg så högt i kurs där, var det någon variant på windows som användes mest? För jag skulle ju kunna "kosta på" någon $5 licens från Kinguin eller liknande om det är det bättre alternativet. Ubuntu kändes annars bra då de flesta är överens om att det är stabilare över en längre tid.

När det gäller kryptering så har jag själv för dålig kunskap för att kunna sätta upp eller ge några bra råd, dessutom så tror jag den här datorn mest kommer användas för att lägga in sådant som redan finns på papper och eventuellt i utbildningssyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

@LuhcForgh: Det är lite extra i bagaget, har en vän som ska dit och har en namnlista på några familjer som ska få telefoner och min gamla bärbara dator. Bra idé med pdf-guide, det borde ju gå ladda hem några Linux-böcker på franska och lägga in på skrivbordet.

När du säger att Ubuntu inte låg så högt i kurs där, var det någon variant på windows som användes mest? För jag skulle ju kunna "kosta på" någon $5 licens från Kinguin eller liknande om det är det bättre alternativet. Ubuntu kändes annars bra då de flesta är överens om att det är stabilare över en längre tid.

När det gäller kryptering så har jag själv för dålig kunskap för att kunna sätta upp eller ge några bra råd, dessutom så tror jag den här datorn mest kommer användas för att lägga in sådant som redan finns på papper och eventuellt i utbildningssyfte.

Ett problem med Ubuntu, Debian m fl är att de i princip förutsätter ett bra internet. Du får ner ett minimum så att systemet blir körbart. Sen ska allt extra tankas över internet.

Så ska du köra med Ubuntu se till att addera alla program som kan tänka behövas innan datorn skickas.

För övrigt så gäller det även Windows 10 som drar rätt mycket bandbredd när det vill uppdatera.

Permalänk
Skrivet av burkabu:

När du säger att Ubuntu inte låg så högt i kurs där, var det någon variant på windows som användes mest? För jag skulle ju kunna "kosta på" någon $5 licens från Kinguin eller liknande om det är det bättre alternativet. Ubuntu kändes annars bra då de flesta är överens om att det är stabilare över en längre tid.

Jag menade inte att det inte stod högt i kurs, men att folk generellt inte är vana vid det - men ser fördelarna med open source och att det är bra om folk själva kan ominstallera sitt operativsystem vid behov. Dessutom betydde Ubuntu något positivt på ett av de lokala språken, säkert därifrån namnet kommer. Familjen jag bodde hos hade en liten netbook med någon form av väldigt suspekt moddat Windows XP - kanske rent av var en Linux-distro i grunden med Windows XP interface.

Det där med begränsat Internet stämmer mycket väl - förladda så mycket som möjligt.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Jag menade inte att det inte stod högt i kurs, men att folk generellt inte är vana vid det - men ser fördelarna med open source och att det är bra om folk själva kan ominstallera sitt operativsystem vid behov. Dessutom betydde Ubuntu något positivt på ett av de lokala språken, säkert därifrån namnet kommer. [...]

Ja, det betyder ungefär "medmänsklighet" på bantu.

@burkabu: bra initiativ, jag hade gärna hjälpt till om jag hade haft några prylar över.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Kör Xubuntu annars, ytterligare lättare och mer likt windows i layouten förutom att taskbaren ligger Alternativ till ubuntu som är ubuntu fast med xfce istället för ubuntu-skrivbordet.
Finns ju även kubuntu men tycker även det är mer krävande.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tack för all input, låter som Xubuntu med allt lull-lull som bara går att installera kanske gör tricket då, samt ett par USB-minnen med installationsfiler och instruktioner på franska.

@LuhcForgh: Tack, om det här slår väl ut så får vi se om jag kan göra något större av det hela och då är ju Sweclockers ett bra ställe att posta på

Permalänk

@burkabu: Nu tror jag att du svarade fel person, men kan också tänka mig att donera en del om en större leverans är möjlig.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

@LuhcForgh: Det gjorde jag, men det kan ju vara bra att veta för framtiden

Permalänk
Medlem

Manjaro är väldigt nice - mycket bättre om jag ska vara ärlig och du slipper det mesta stora problem som ubuntu har och deras fula fork av debian... kör debian istället om du nu tittar på ubuntu

Permalänk
Medlem

Finns ju.... En distro som har hela Wikipedia som är förbjudet att gå in på i Tex Turkiet.. Den är gjord för att inte ha nät. Ta den och installera allt du kan? Men den är säkert bra från början ändå så..

Endless Os
Linux
32gb full install, mindre annars. Kommer med mer en många, ge dom denna istället för debian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ja det var ju tur ja frågade runt här, annars hade det blivit ett Ubuntu och inget mer.

@sleepyoh: Förstod inte riktigt "Finns ju.... En distro som har hela Wikipedia som är förbjudet att gå in på i Tex Turkiet", är "...." distron, eller menade att Endless OS är den distron? För jag spanade in den och det verkade ju toppen att den hade så mycket förinstallerat och förberett för nätlöst.

Permalänk
Medlem

Turkiet har inget med saken att göra egentligen nämnde mest i förbifarten att Wikipedia är förbjudet där, Blockerad..

Endless är intressant definitivt, fängelser i usa är tydligen intresserade för då kan fångar få viss tillgång till dator utan att behöva nät

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Jag förstår och har läst lite mer och tror det kan vara något som verkligen passar, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Ubuntu borde fungera bra. Gärna en variant som liknar Windows lite, som andra nämnt.

Se till att även installera "TimeShift"! Det gör att datorn enkelt kan "återställas" till känt fungerande skick vid behov.

http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

En del varianter av Ubuntu kommer som standard med TimeShift.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av burkabu:

@sleepyoh: Jag förstår och har läst lite mer och tror det kan vara något som verkligen passar, tack för tipset.

Om det var tack vare Wikipedia som det passade så går det även att ladda ned en offline-version av Wikipedia själv, om det var något annat OS som passade bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det finns flera projekt som gör det möjligt att komma åt delar av "internet" offline. Och dela ut det lokalt över wifi.

Det skulle troligen gå fint att installera mjukvara på en laptop så att den fungerar som en lokal wifi access-punkt med inbyggd web-server. Och denna laptop ger tillgång till wikipedia eller annat man har liggande på hårddisken. Har man ont om plats kan man använda en extern hårddisk.

Ett intressant projekt är "World Possible's RACHEL". Tydligen har några gjort precis detta.

http://community.rachelfriends.org/t/setting-wireless-rachel-...

Det är nog inget för en ren nybörjare, men troligen är det inte heller super-avancerat.

Ett bättre alternativ kan vara en gammal desktop-dator med wifi-kort, men utan skärm, tangentbord och mus. Med Linux och en webserver och innehåll typ Wikipedia och annat.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Haha.

Som alltid närnågon frågar "vilken distro ska jag ta?" så kommer alla tänkbara olika svar.
Detta är både fördelen och nackdelen med all valfrihet.

Jag skulle rekommendera Xubuntu. Därför att Ubuntu är pålitligt, inget som behöver meckas med, XFCE är simpelt att förstå sig på och tillåter att man bläddrar fram olika program i menyerna. Det drar lite kräm. Framförallt så är det lätt för nybörjare att förstå sig på.

Men: Ubuntu (eller alla distar som självuppdaterar sig) må anpassas så den inte söker och laddar hem uppdateringar automatiskt över nån skakig jäkla modemlina. Dvs anpassa efter den bandbredd som finns. Skickar de data via 56k-modem kanske de vill prioritera sitt email och inte nerladdning av 100mb uppdateringar. Finns det dock pålitligt om än kanske segt bredband så är det ju bra att den självuppdaterar sig då och då så de slipper sitta med uråldriga säkerhetshål.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Haha.

Som alltid närnågon frågar "vilken distro ska jag ta?" så kommer alla tänkbara olika svar.
Detta är både fördelen och nackdelen med all valfrihet.

Jag skulle rekommendera Xubuntu. Därför att Ubuntu är pålitligt, inget som behöver meckas med, XFCE är simpelt att förstå sig på och tillåter att man bläddrar fram olika program i menyerna. Det drar lite kräm. Framförallt så är det lätt för nybörjare att förstå sig på.

Men: Ubuntu (eller alla distar som självuppdaterar sig) må anpassas så den inte söker och laddar hem uppdateringar automatiskt över nån skakig jäkla modemlina. Dvs anpassa efter den bandbredd som finns. Skickar de data via 56k-modem kanske de vill prioritera sitt email och inte nerladdning av 100mb uppdateringar. Finns det dock pålitligt om än kanske segt bredband så är det ju bra att den självuppdaterar sig då och då så de slipper sitta med uråldriga säkerhetshål.

Ett problem är ju alla nya säkerhetshål som implementeras hela tiden. Så kan vara bättre att bara fixa de säkerhetshål som kommer upp men inte uppdatera till senaste versionen ifall man inte behöver. Kräver dock en del mer jobb. På en säkrad maskin har jag på 10+ år uppdaterat openssl, bash, patchat mailservern samt stängt av portmap pga bug i rpcbind (nyare ersättare av portmap med nya säkerhetshål). Fanns inget känt hål i portmap men IT blev lugnare. Kör lite specialare på den så inte enkelt att bara langa in senaste distro.