Grafikkort som rånbyte :D

Permalänk
Avstängd

Grafikkort som rånbyte :D

Några tydligen desperata gamers tyckte att det var en bra idé att råna Inet och bytet istället för pengar var......Grafikkort.
Ordet "imbecil" har precis fått ny tolkning

https://www.expressen.se/gt/vapnat-ran-i-goteborg-polis-jagar...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Är det därför butiken i Ringön håller stängt om det var den? Kan inte Inet berätta vilka gpu det var så man kan hålla ögonen öppna efter annonser? Edit: rånarna har tydligen gripits men står inget om bytet hittat tillbaka till Inet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nvidia blir nog glada att de blir av med sina grafikkort iallafall

Jag tror att det fanns mer värde i grafikkorten än kontanter i kassan, inte särskilt många som handlar med kontanter längre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Låter vettigt om det var grafikkort av bättre sort.

Priserna bara går bara upp, lätt att avyttra, mycket svårare att spåra än exempelvis kontanter.

Om jag fick välja mellan guld och en packe 1080 Ti, hade jag tagit grafikkorten - lättare att sälja grafikkorten för bra pris än en guldtacka.

Dessutom om du väntar ett halvår har guldet bara ökat något i värde, om det nu inte gått ned.
Medan grafikkorten med all säkerhet har gått upp någon eller några tusenlappar i pris.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd

@SWIN:
" mycket svårare att spåra än exempelvis kontanter."
Hut tänkte du där egentligen ?
Inet som håller koll på sedlarna som kunder betalar med ? På vilken planet skulle det fungera så där i praktiken ?

"Om jag fick välja mellan guld och en packe 1080 Ti, hade jag tagit grafikkorten - lättare att sälja grafikkorten för bra pris än en guldtacka."
Bli aldrig kriminell....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Och medelsvensson frågar oftast inga konstiga frågor om priset är rätt.
Om en sån enkel sak som ett kvitto efterfrågades vid begagnat skulle stölderna minska rejält.

Permalänk
Medlem

@SWIN: Kan ju även va beställningsjobb som ska skickas ner till nån mining-gruva nånstans där dom inte bryr sig om vad grejerna kommer från.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SWIN:

Låter vettigt om det var grafikkort av bättre sort.

Priserna bara går bara upp, lätt att avyttra, mycket svårare att spåra än exempelvis kontanter.

Om jag fick välja mellan guld och en packe 1080 Ti, hade jag tagit grafikkorten - lättare att sälja grafikkorten för bra pris än en guldtacka.

Dessutom om du väntar ett halvår har guldet bara ökat något i värde, om det nu inte gått ned.
Medan grafikkorten med all säkerhet har gått upp någon eller några tusenlappar i pris.

Ledsen att förstöra din uppskattning av värdet på grafikkort men det är på väg ner, Nvidia har överflöd och vill egentligen bara bli av de som dem har nu så att nästa generation kan börja säljas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Några tydligen desperata gamers tyckte att det var en bra idé att råna Inet och bytet istället för pengar var......Grafikkort.
Ordet "imbecil" har precis fått ny tolkning

https://www.expressen.se/gt/vapnat-ran-i-goteborg-polis-jagar...

Fast det är väl inte så konstigt. Hur mycket kontanter förväntas butiken ha kontra värdet i grafikkort?

Hade de kommit in och rånat butiken på pingvinstänger, musmattor eller stora datorlådor i 400-kronorsklassen hade jag däremot varit mer benägen att hålla med dig.

Skrivet av Svensktiger:

Och medelsvensson frågar oftast inga konstiga frågor om priset är rätt.
Om en sån enkel sak som ett kvitto efterfrågades vid begagnat skulle stölderna minska rejält.

Det förutsätter ju att stöldgodset säljs till privatpersoner. Men jag kan däremot hålla med dig om att större medvetenhet hos privatpersoner som handlar på köp-och-säljs-sajter antagligen hade gjort stöldgods svårare att sälja till just privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det därför butiken i Ringön håller stängt om det var den? Kan inte Inet berätta vilka gpu det var så man kan hålla ögonen öppna efter annonser? Edit: rånarna har tydligen gripits men står inget om bytet hittat tillbaka till Inet?

”Rånarna flydde från platsen i en bil, och strax därefter hittades den misstänkta flyktbilen med punktering.
I bilen ska då det misstänkta stöldgodset också ha legat.”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Ganska extremt korkat att involvera vapen i detta da det gar fran ran till vapnat eller tom grovt ran om hot (vilket ar sgs givet om vapen ar inblandade) eller nagon form av fasthallande/misshandel skedde, kan nog garantera de flesta hade lamnat over vad de har om tre maskerade och inte byggda som lekisbarn personer dyker in och kraver det.

Kan forsta syftet (dvs grafikkort ar dyra och kan sannolikt saljas ganska latt) med utovandet var hjarndott, sannolikt hade de kunnat gatt pa lagret med lite planering nar det inte var folk dar och det hade varit ett inbrott istallet, milsvid straffskale skillnad (max 2 ar jamnf med max 6 ar) och for nagot som kan i basta fall generera nagra tusenlappar vem fan som inte svalter, saknar boende och vill bli forvaltad gor sant?

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det inte har hänt tidigare, då det var högre priser på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag är förvånad att det inte har hänt tidigare, då det var högre priser på korten.

Jag är förvånad att Inet på Hisningen inte blir rånade ett antal gånger per år.