Jag vill starta upp och driva en serverhall i framtiden, vad ska jag plugga på högskolan för att vara redo för det?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill starta upp och driva en serverhall i framtiden, vad ska jag plugga på högskolan för att vara redo för det?

Hej. Jag har stort intresse inom programmering och att driva en serverhall. Jag kan inte alls så mycket om servers, men det jag vet är hur man installerar programvaror på dem ifall det är windows. Dock vet jag inget om säkerhet, hur man stoppar ddos attacker med mera, men det är något jag vill lära mig. Har ni förslag på utbildningar som man behöver för serverdrift, installation och säkerhet?

Permalänk
Medlem

@anon292978: Ska du starta ett företag är det ekonomi du ska läsa. Jag har fått intrycket av att det är ganska enkelt att plocka ihop sina egna utbildningar på humaniorauniversitet. Typ läsa 120hp företagsekonomi och liknande, sen läsa 60hp nätverksteknik; kanske?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

@GLaDER: Ja, fast mitt intresse ligger mer åt hur Linux funkar och serverdrift med installation med mera. Ekonomi måste jag väl ta tag i själv i början men om det sen skulle gå bra, då anställer jag ju någon som handskas med ekonomin för det är inte riktigt min grej.

Permalänk
Medlem

Slår nog också ett slag för att plugga ekonomin i det hela och ta det från där...
Att säkra upp mot ddos etc kan man fetglömma utan man lär köpa in tjänsten från en som har kapacitet.

Permalänk
Inaktiv

@Spiffman: Okej, om vi säger att jag pluggar ekonomi först, vilka utbildningar tar jag efteråt då? För att lära mig det som jag skrev i första tråden?

Permalänk
Medlem

Nej skit i ekonomi. Visst det är viktigt längre fram men det är ju 1000 x viktigare att kunna själva verksamheten. Kan dock inget om servers, ville bara skriva att dessa ekonomiråd är galna efter det du frågat efter.

Permalänk
Medlem

Marknaden är mättad och giganterna tar den stora vinsten.
Hitta på något nytt som ingen redan gör i stor skala om du vill tjäna pengar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

@hypermode: Ja, jag ville veta utbildningar, inte ekonomiutbildningar.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta anställning istället för att starta eget ifall du är intresserad av själva tekniken. Sen kan du jobba dig uppåt inom branschen och efter ett tag få tillräckligt mycket ansvar. Om det är ett större företag kan du komma till nivån att det motsvarar att driva något mindre själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör datateknik med inriktning nätverk låter ju exakt som det du söker.
Finns annars 120hp Högskoleexamina i nätverk om du är mindre lagd åt mattehållet. Nån av dessa kommer vara exakt det du söker.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Marknaden är mättad och giganterna tar den stora vinsten.
Hitta på något nytt som ingen redan gör i stor skala om du vill tjäna pengar

Ja, var på väg att skriva något liknande. Om man inte kan komma på en väldigt speciell nisch tror jag den marknaden är rätt död om man inte har väldigt stora pengar bakom sig. Och sett till att TS verkar ganska ung så lär det inte vara bättre när hen tar examen osv. Nu är det väl iof inte det TS frågar om men känns ändå värt att ta upp, speciellt då grundfrågeställningen är rätt svårbesvarad.

@anon292978 Varför vill du starta en serverhall?

Permalänk
Inaktiv

@improwise: För att jag tycker att det är kul med teknik, nätverk och programmering. Jag har väldigt stort driv att lära mig nya saker också, så som serverdrift.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag har stort intresse inom programmering och att driva en serverhall. Jag kan inte alls så mycket om servers, men det jag vet är hur man installerar programvaror på dem ifall det är windows. Dock vet jag inget om säkerhet, hur man stoppar ddos attacker med mera, men det är något jag vill lära mig. Har ni förslag på utbildningar som man behöver för serverdrift, installation och säkerhet?

https://www.hv.se/utbildning/program/natverksteknik-med-it-sa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet, om man nu kan beskriva det så, är att du vill göra två vitt skilda saker utan tidigare utbildning.

1. Du vill starta och driva ett företag
2. Du vill driva och utveckla en serverhall

För punkt ett skulle jag rekommendera en ekonomiutbildning precis som flera övriga har skrivit.
För punkt två skulle jag säga någon system-/datavetenskaplig utbildning.

Visst kan man driva företag utan ekonomiutbildning men som @hakd och @improwise säger så är det en svår marknad att slå sig in i med ett nytt, litet företag. För att få lönsamhet krävs troligtvis en betydligt större verksamhet än ett enmansföretag. Då måste du fundera på vad det är du allra helst vill göra.
Är det att driva företaget och få det att blomstra?
Är det att driva och utveckla serverhallen och de övriga tekniska bitarna?

När du vet svaret på ovanstående frågor kan du börja titta på relevanta utbildningar.
Alternativt läser du 180p ekonomi och sedan 180p datavetenskap (eller liknande). Eller läs båda samtidigt om du tror att du orkar och klarar av det.

Permalänk
Medlem

För något litet enmannabolag som pysslar med IT-konsultering/lättare hosting behöver du ingen kandidat i ekonomi. Jag har för mig att skatteverket anordnar kurser lite då och då om grunderna inom företagsekonomi.
Att det inte skulle finnas marknad för små aktörer är också sanning med modifikation. Det intressanta blir vilken krok du hänger upp det på - vad är din styrka jämfört med konkurrenterna? Lokal verksamhet där kunderna har enkel tillgång till sina grejer låter som det simplare för den lilla aktören. Alternativt paketerar du in det ihop med något annat, exempelvis enklare webbyrå, eller kanske redundanstjänster eller nåt.

Att vara VD för ett medelstort företag och uppåt placerar dig dock rätt långt ifrån det vardagliga arbetet, som så många andra varit inne på. Där får du nog fundera på vad du egentligen vill pyssla med; företagande eller vardagliga arbetet?

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@improwise: För att jag tycker att det är kul med teknik, nätverk och programmering. Jag har väldigt stort driv att lära mig nya saker också, så som serverdrift.

Ok, för på din hemsida står det att du helst av allt vill jobba som manusförfattare för film och bygga Sveriges största filmstudio vilket känns som en bit ifrån det du skriver här att du vill göra. Men det är väl bra att du håller dig sysselsatt

Permalänk
Medlem

Säger som någon annan, hitta en ny ide du kan utveckla.. när det kommer till att starta datahall så är du nog runt 20 år för sent ute, det går inte att konkurera med de stora datacenter/colo bolagen och även dessa har redan börjat och kommer tappa mer kunder till de stora molnleverantörerna.

Om jag hade varit i din sits nu, hade jag lagt all tid / pengar på att lära mig AWS, Azure eller liknande och försöka certa mig i nån riktning lite beronde på var intreset ligger och komma in på något bolag som junior-molntekniker typ.

Permalänk
Inaktiv

Driva en serverhall är inte så roligt som det låter. Det lyder av samma problem som alla reparatörer av olika slag stöter på och det är kunder som gnäller. Det kan vara kommunikation som ej är stabilt, felet kan ligga på 100 ställen, ett av dem är hos dem som driver molntjänsten.
Nå det är ej fel att ha fina drömmar. Mitt generella råd är datorteknik/Datavetenskap inriktning vanlig programmering, applikation som webb. Nätverksbiten lär man sig på egen hand för det mesta cloudtjänster på lägre nivå. På högre nivå, glöm att konkurrera med Microsoft Azure i första taget.
*edit*
Jag själv anser mig ha teknisk kompetens att kunna starta en cloudtjänst för visa system, speciellt när jag har varit toppdesigner av flera stycken. Men nej tack att driva sånt själv. Det krävs en mycket mer social person som gillar att hantera konflikter m.m.

Detta gäller de flesta egenföretagare, man kan vara hur duktig som helst, men social skills kan ibland vara mer värt än den tekniska kunskapen.
*edit
Att läsa nätverk på högskola är jättegrymt, men att läsa allt det an bör läsa så blir det väl runt 15år högskola man får läsa. Så vanlig datateknik/datateknik plus självstudier är en bra grund.

Permalänk
Medlem

Får man fråga om du har tänkt på/säkrat ekonomisk backning? Samt vad en "serverhall" är för dig?

Det finns så många nivåer att det inte går att svara på din fråga med hittills känd information.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag missförstår dig men jag tror du blandar ihop två olika karriärer. Äga och driva en serverhall och "drifta" en serverhall.

Äga och driva en hall:
Du kommer i stort sätt aldrig röra maskinerna. Ditt fokus är att sköta ekonomin, hantera alla avtal, kunder, upphandlingar, anställda, anställningsavtal, löner osv osv. Du kommer säker ha folk under dig som underchefer för vissa av dessa sysslor.

Superkul att du har drömmar och du skall självklart satsa på det du vill göra! Men... Du kommer tyvärr få det svårt, tror jag, att kunna konkurrera med de stora aktörerna på marknaden. Se till att nicha in dig på ett eget spår.

Utbildning... Ja det är klassiskt "entreprenörsskap".

Drifta en serverhall:
Här sköter du om maskinerna (rent tekniskt), hanterar supportavtal, uppköp, kyla, nätverk osv.

Utbildning är allt från datateknik/ingenjör till att arbeta dig upp i en organisation. Du kommer som nyexaminerade förmodligen inte landa som ansvarig för hela hallar utan du får jobba dig upp.

Rent allmänt så kan du ta båda rollerna utan "krav" på utbildning. Med det menar jag att är du en entreprenörsmänniska och kan få fram pengarna/har finansiärer bakom dig tillsammans med en jäkla driv så visst kan det fungera!

Att ha hand om drift för en serverhall kan du arbeta dig till från i stort sätt vilken it-tjänst som helst om du bara visar driv, engagemang och införvärvade kunskaper. Även om det är en teknisk roll så handlar oerhört mycket om planering och socialt engagemang. Man kan inte sitta och felsöka en server som är nere hur länge som helst. Du måste lära dig när du skall ta beslutet att det är mer kostnadseffektivt att plocka in ny utrustning och återställa från backup. Att tex planera för krasher och ha överkapacitet i hallen.

Det blir i praktiken omöjligt att ha båda rollerna samtidigt då det egentligen är mer än två heltidstjänster. Du skall ju vara ledig på ex helgen och kunna ha semester så det är svårt att ha det som enskillt bolag.

Jag hoppas verkligen inte jag får dig att tappa suget! Kör på och sattsa men du bör vara medveten om ungefär vad du vill ge dig in på. Ett annat tips kan vara att söka typ extrajobb på företag med serverhallar innan du väljer vad du vill. Du kanske inte får styra maskinerna men de är inte ovanligt att man gör lite större saker ibland och få kan man behöva hjälp med lite lättare/mindre kritiska saker. På så sätt får du stå nere i hallarna och få en liten känsla för hur det är...

Det låter massor, blåser kallt, känns ganska ensamt, lampor som blinkar, lite monitona pip (mmm det brukar vara tecken på problem men vissa makiner står och låtet)...

Som ägare av företaget är det skrivbordstjänst med möten dagarna i ända Papper, avtal och budgetar.

Erfarenhet är det viktigaste! Testa så mycket du kan och välj det du gillar mest!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att du behöver en utbildning för det. Ta hellre ett praktiskt arbete i miljön du vill verka i och lär dig på riktigt. Ta något hundår och sätt dig in i verksamheten, träffa kunder etc. Finns saker du lär dig på golvet som skolan aldrig kan lära ut.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att när det kommer till att driva severhallen så kommer det ytterligare massor av problem att tänka på som jag tror de flesta datateknik/nätverk utbildningar inte lägger så stort fokus på. Nämligen ström, kyla, brandsläckning och all annan infrastruktur som inte direkt har med datorerna i sig att göra.

Det finns inte en chans att det finns någon utbildning som kommer att täcka allting på ett bra sätt utan du kommer behöva några år riktig erfarenhet också.

Jag skulle säga att ta en utbildning med teknik fokus och sedan försöka hitta något roligt ställe att jobba med. Om det är att ta hand om en serverhall du vill göra så kommer det vara mycket roligare när någon annan står för budgeten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle rekommendera det som jag går och som många andra vassa nätverk/servertekniker har gått och det är IT-infrastruktur och nätverksdesign på Jönköping University. Väldigt teknik-inriktad utbildning men den har också många delar som är riktade mot verksamheten såsom projektledning, entreprenörskap och användarstudier. Det är en treårig utbildning så du har alltså en kandidatexamen efter det. Sedan efteråt kan du läsa på masternivå.

Här har du programmet:
https://ju.se/dit

Finns också möjlighet att läsa utomlands om det skulle vara så.

Skicka ett PM om du eller någon annan är intresserad så kan jag berätta mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

How much does it cost to build a data centre?

It depends so a few hundred thousand dollars (adding one to your existing building for just your own use by onsite computers with modest additional power and cooling needs) to a billion dollars (a vast building serving many clients or a huge user like Google with power needs that require many hundreds of millions in additional power generation capacity, many miles of fiber optic cables to be laid to connect to the big cross-country ones, complex cooling needs, lots of servers and storage equipment, and more elaborate security precautions.

Har man bara från några hundra miljoner upp till flera miljarder som man är villig att investera så handlar det mer om att kunna anlita kompetent folk än att behöva kunna något om nätverk för att starta en större serverhall.

Det finns andra sidor som jämför kostnad mellan att för ett företag bygga sina egna serverhallar (data centre) och att leasa kapacitet där det går in på mer detaljer.

Men i stort sett kan väl vilken likvid miljardär som helst starta en större serverhall.
Sen är det tveksamt om det finns någon som har så mycket pengar som faktiskt skulle göra det utan att ha en affärsplan om hur man kan få det till en lönsam verksamhet.

Som andra har varit inne på så tror jag det är bättre att vara anställd om man vill jobba i serverhall.

Har man utrymme hemma så kan det också vara möjligt att skaffa ett rackskåp och switchar/routrar/servrar att montera i det.
Behöver inte kosta miljonbelopp för att ha något att labba med hemma.

Jag tycker att det är kul att du har drömmar. Med att göra filmer och driva serverhallar mm.
Jag hoppas att du hittar något som funkar för dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Att driva en serverhall är till mycket större andel elarbete, kyla, kabelhantering, logistik etc, snarare än något åt IT-hållet. Blanda inte ihop att driva en serverhall med att driva servrar.

Att lära sig drifta servrar: Här finns det hur mycket som helt på Internet man kan lära sig genom. Men det viktigaste är att labba, öva, göra misstag.

Källa: Jag har inte varit i den datahallen vårt jobb hyr in sig på i säkert ett år, och jag jobbar bland annat med serverdrift.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips!