Permalänk
Medlem

Asus Aura går inte att installera

Efter att ha försökt att installera Lighting_Control_1.06.29
Så fungerar installern för den och de tidigare versionerna som avinstallation istället.
Den frågar mig om jag verkligen vill ta bort programvaran, Jag har testat att låta den köra igenom processen.
Jag har avinstallerat via programs and features.
Jag har manuellt tagit bort Aura från hårddisken etc och testat att installera-om tidigare versioner men får alltid upp meddelandet "Do you want to completely remove the selected application and all of it's components?"
trotts att det är setup-filen jag kör.

Är det någon med samma problem som har listst ut hur man kan kringå detta?
Ligger det någon .reg fil och lurar?

Tillokmed kört iobits uninstaller.

Kan inte installera någon version av Aura på min dator alls men innan 1.06.29
så fungerade det helt felfritt.

Permalänk
Medlem

Kolla om det ligger nått i registret och ta bort det därifrån

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Har du hittat någon lösning? för jag har exakt samma problem

Permalänk
Medlem

@andkohler: högerklicka kör filen som administratör och voila

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av andkohler:

Har du hittat någon lösning? för jag har exakt samma problem

Nej tyvärr inte hittat någon lösning ännu..

Skrivet av roo:

@andkohler: högerklicka kör filen som administratör och voila

Nej tyvärr, önskar att det vore så enkelt.

Någon snubbe nämnde även en uninstaller (sry missade lägga till quote)

Jag har inte testat just den men jag har kört IObits uninstaller som I normala fall lyckas gräva upp alla restfiler och dret i system-mappar osv. Men inte ens det fungerade i detta fallet.

Fortfarande utan mjuvaran, men regnbågseffekten rullar på så det är ju inte helt mörkt iaf.
Tråkigt att det inte fins någon öppenbar fix, eller att Asus skrivit något om det på Aura-hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Nej tyvärr inte hittat någon lösning ännu..

Nej tyvärr, önskar att det vore så enkelt.

Jag löste det så och ladda ner lightning mjukvaran från asus hemsida. Vet det var ett jäkla käbbel i början men för min del var det att jag inte installera den som admin från början. Fick fimpa allt med deras uninstaller (finns en sån) köra filen som admin och tada.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet kan ligga i Windows10 kanske...
För om jag väljer VCredits_x64 eller x86 I mappen.
så får jag upp Microsoft Visual C++ 2015 Redistributional 14.0.23026
det vill den inte installera och säger att det redan fins en nyare version installerad på datorn.
Så jag vet inte vad som står på.

Edit: Jag testar att installera-om/repair'a Microsoft Visual C++ 2017 14.14.264229

Återkommer med svar om hurvida detta fungerade strax...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Jag tror att problemet kan ligga i Windows10 kanske...
För om jag väljer VCredits_x64 eller x86 I mappen.
så får jag upp Microsoft Visual C++ 2015 Redistributional 14.0.23026
det vill den inte installera och säger att det redan fins en nyare version installerad på datorn.
Så jag vet inte vad som står på.

Edit: Jag testar att installera-om/repair'a Microsoft Visual C++ 2017 14.14.264229

Återkommer med svar om hurvida detta fungerade strax...

Det gjorde ingen skillnad heller...

Permalänk

Jag hitta en lösning för mig iallafal. Sökte runt och hitta en länk för Aura Cleaner tool. Ladda ner det och körde. Sen fungera det att installera igen utan problem.
https://drive.google.com/file/d/0B-5ZVBfED6aLM2Y1QjhYYjhtNmM/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andkohler:

Jag hitta en lösning för mig iallafal. Sökte runt och hitta en länk för Aura Cleaner tool. Ladda ner det och körde. Sen fungera det att installera igen utan problem.
https://drive.google.com/file/d/0B-5ZVBfED6aLM2Y1QjhYYjhtNmM/...

Wow det fungerade! Måste erkänna att jag satt en stund och tänkte..."nu får jag nån jävla bitcoin-miner-skit säkert":P
men det var legit!
(Eller verkar så hittils iaf) Måste reboota:)

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Wow det fungerade! Måste erkänna att jag satt en stund och tänkte..."nu får jag nån jävla bitcoin-miner-skit säkert":P
men det var legit!
(Eller verkar så hittils iaf) Måste reboota:)

Tackar!

Yes! det funkade! tacka som fan.
Man blir alltid lite suspekt med random filer:P

Permalänk

Jag hitta filen på Asus forum så den är legit
Här är orginal pfd filen där jag hitta denna filen från https://www.asus.com/campaign/aura/upload/download/2018022306...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andkohler:

Jag hitta filen på Asus forum så den är legit
Här är orginal pfd filen där jag hitta denna filen från https://www.asus.com/campaign/aura/upload/download/2018022306...

Tack för fixen och tack för PDFn.
Menade inte att jag trodde att du som Sweclockanvändare skulle medvetet länka en DL till en malicious-fil.

Snarare att när något ligger på typ Megaupload-liknande sidor så är det aldrig vad det står att det är så man stannar till och tänker-till lite innan:P

Hoppas denna tråden kommer hjälpa fler.
Det verkar som ett ganska vanligt problem med aura tydligen.

Hoppas verkligen att det kommer fler effekter och animationer.
Som Aura ser ut idag så är det ganska tråkiga grejer.
Fräna effekter/animationer men det blir lite för mycket, speciellt med dom som fade'ar till "svart".

Sen är det vissa grejer som bara har en färg, Starry-night, Breathing etc som jag önskar hade "gradient" eller "color cycle".
finns "by areas" men med antalet "areas" bara på ett ROG Rampage VI Extreme moderkort så är det helt sjukt mycket att peta med.
Varenda LED har en egen flik i en oändlig lista. (det låter coolare än vad det är, det är ett jäkla pill för att få till en effekt som du tröttnat på innan du ens är färdig).
Jag kör dock inte med addressable-fläktar och lister så felet kanske ligger där.
Moderkortet och Ram-minnena är det enda som kan visa mer än en färg samtidigt i min build.
Önskar även att dom hade en "vart I ditt chassi sitter denna listen/fläkten etc så att man kan få grejerna att flyta ihop bättre.
Tror NZXT's hue har den funktionen.
Asus och framförallt deras support behöver en spark i arslet så det blir ordning på grejerna (inte bara aura). Dom brukade ju vara på topp!*rant*. TL;DR etc:P