Byta bilstereo i Hyundai Atos 2004!

Permalänk
Medlem

Byta bilstereo i Hyundai Atos 2004!

Hej mina vänner.

Min mor äger en Hyundai Atos från 2004, och jag undrar om någon vet hur man byter ut originalstereon som är en Clarion.

För att säga mitt hjärtas mening om den stereon så är den dyngrutten.

För det första så spelar den bara CDA-kodade skivor, alltså köpskivor eller skivor som är brända i formatet.

För det andra så spelar den CD och radio i fronthögtalarna och AUX i bakhögtalarna, men absolut inte i alla samtidigt.

Då både jag och min mor är ljudknarkare på hög volym så vill vi byta ut rubbet. Högtalarna är sketet lätta att byta ut men inte stereon, den är snarare helvetet på jorden att byta.

Som synes på bilderna så är det två fästen vid fronten man trycker in, men trycker jag in dem så kommer stereon likväl inte ut.
Inte heller om jag pressar ner eller upp den metallflärpen på bild två.

Så är det någon som vet hur man får bort stereon? Jag får snart psykos på den.

Jag är hjärtligt tacksam för alla svar.

http://www.laddy.se/visa-bild/147/

http://www.laddy.se/visa-bild/148/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Finns lite olika varianter men någon ur detta paket fungerar säkert om du inte gör något eget https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-bilradio-borttagnings-nyc...

Brukar vara metallflärpar som hakar i radion som nycklarna håller undan. Har själv haft en atos (2002) men hade aldrig ur radion så kan inte garantera att någon i cdon paketet stämmer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns lite olika varianter men någon ur detta paket fungerar säkert om du inte gör något eget https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-bilradio-borttagnings-nyc...

Brukar vara metallflärpar som hakar i radion som nycklarna håller undan. Har själv haft en atos (2002) men hade aldrig ur radion så kan inte garantera att någon i cdon paketet stämmer.

Vet inte om de där skulle fungera.

För när jag trycker in båda hakarna som visas på första bilden så sitter den lika fast som om jag inte skulle göra något alls.
Det är skumt minst sagt, skulle vilja veta vad det är som håller fast den och hur man får bort det.
Jag har googlat men hittar inget vettigt där.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vet inte om de där skulle fungera.

För när jag trycker in båda hakarna som visas på första bilden så sitter den lika fast som om jag inte skulle göra något alls.
Det är skumt minst sagt, skulle vilja veta vad det är som håller fast den och hur man får bort det.
Jag har googlat men hittar inget vettigt där.

/Lifooz

Vad är det du trycker in? Ser inget på bilden?

Här är en med liknande problem som dig https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1116903

Om min norska är korrekt så har personen använt två skruvmejslar på sidorna och tryckt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Såg likadant ut i min gamla Hyundai Elantra jag hade back in the day. Om jag minns rätt så sitter det längs sidorna som hullingar som greppar tag i sidorna på konsolen. Jag upptäckte det efter jag hade dampat loss och helt enkelt tagit en rejäl skruvmejsel och knäckt ut stereon.

För mig var det skit samma om originalstereon gick sönder då den redan var sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det du trycker in? Ser inget på bilden?

Här är en med liknande problem som dig https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1116903

Om min norska är korrekt så har personen använt två skruvmejslar på sidorna och tryckt.

Det jag trycker in är dels de på sidorna av fronten, de gråaktiga hakarna.
Jag har även pressat ner och upp den plattan på bild 2 som jag ringat in, den syns lite dåligt för kabeln som är ivägen.

/Lifooz

Skrivet av PsyCor:

@Lifooz: Såg likadant ut i min gamla Hyundai Elantra jag hade back in the day. Om jag minns rätt så sitter det längs sidorna som hullingar som greppar tag i sidorna på konsolen. Jag upptäckte det efter jag hade dampat loss och helt enkelt tagit en rejäl skruvmejsel och knäckt ut stereon.

För mig var det skit samma om originalstereon gick sönder då den redan var sönder

De hulingarna pressar jag in allt som går så de nästan går av, men stereon sitter likväl bergfast.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Om du inte bryr dig om radion dvs om den får märken etc så kan du använda skruvmejslar och knivar och kilar in den mellan radion och metallramen runt radion för att sära på dem till den nivån att du kan få ut radion, en sådan metallram får du ändå till en ny radio så ska radion inte användas längre och försäljning inte är av intresse så är det vara att gå loss för det kan sitta löjligt bra, var bara försiktig så du inte skadar plasten runt om för det är lite tråkigare att behöva byta, annars om det är orginal metallramen så ska detta fungera http://www.mds.se/ct22cl02.html

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Du kan inte sticka in till en Hyundai-verkstad och be dom hjälpa dig, borde ta typ 2 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag trycker in är dels de på sidorna av fronten, de gråaktiga hakarna.
Jag har även pressat ner och upp den plattan på bild 2 som jag ringat in, den syns lite dåligt för kabeln som är ivägen.

/Lifooz

De hulingarna pressar jag in allt som går så de nästan går av, men stereon sitter likväl bergfast.

/Lifooz

På min satt det inte bara såna längst ytterst utan längs med hela sidorna så det kan mycket väl vara så för dig med.

Håller med nedanstående, våld löser alla problem

Så länge du inte knäcker sönder bilen så är det ju skitsamma om originalstereon går sönder

Skrivet av V8Dragster:

Om du inte bryr dig om radion dvs om den får märken etc så kan du använda skruvmejslar och knivar och kilar in den mellan radion och metallramen runt radion för att sära på dem till den nivån att du kan få ut radion, en sådan metallram får du ändå till en ny radio så ska radion inte användas längre och försäljning inte är av intresse så är det vara att gå loss för det kan sitta löjligt bra, var bara försiktig så du inte skadar plasten runt om för det är lite tråkigare att behöva byta, annars om det är orginal metallramen så ska detta fungera http://www.mds.se/ct22cl02.html

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det jag trycker in är dels de på sidorna av fronten, de gråaktiga hakarna.
Jag har även pressat ner och upp den plattan på bild 2 som jag ringat in, den syns lite dåligt för kabeln som är ivägen.

/Lifooz

De hulingarna pressar jag in allt som går så de nästan går av, men stereon sitter likväl bergfast.

/Lifooz

om jag inte missförstår dig totalt nu gällande vad du pressat in etc så ska dem inte pressas in utan tryckas utåt istället för att på så sätt sära på radion och ramen såvida det inte är ett litet mellanrum mellan radion och ramen just där för är normalt sett där man sätter in "nycklarna" för att få loss radion

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Om du inte bryr dig om radion dvs om den får märken etc så kan du använda skruvmejslar och knivar och kilar in den mellan radion och metallramen runt radion för att sära på dem till den nivån att du kan få ut radion, en sådan metallram får du ändå till en ny radio så ska radion inte användas längre och försäljning inte är av intresse så är det vara att gå loss för det kan sitta löjligt bra, var bara försiktig så du inte skadar plasten runt om för det är lite tråkigare att behöva byta, annars om det är orginal metallramen så ska detta fungera http://www.mds.se/ct22cl02.html

Radion struntar jag fullständigt i, likaså om jag har sönder den eller inte.
Bilens plast däremot blir det hänga Johan av ifall jag gör märken, haha.

/Lifooz

Skrivet av wranzzon:

Du kan inte sticka in till en Hyundai-verkstad och be dom hjälpa dig, borde ta typ 2 minuter

Om de nu har den kunskapen, minns att Subarus verkstad ogärna bytte ut radion i den Forester 06 min mor hade.

/Lifooz

Skrivet av PsyCor:

På min satt det inte bara såna längst ytterst utan längs med hela sidorna så det kan mycket väl vara så för dig med.

Håller med nedanstående, våld löser alla problem

Så länge du inte knäcker sönder bilen så är det ju skitsamma om originalstereon går sönder :

Hm, hoppas inte det, man vill ju gärna få ut fanskapet.

/Lifooz

Skrivet av V8Dragster:

om jag inte missförstår dig totalt nu gällande vad du pressat in etc så ska dem inte pressas in utan tryckas utåt istället för att på så sätt sära på radion och ramen såvida det inte är ett litet mellanrum mellan radion och ramen just där för är normalt sett där man sätter in "nycklarna" för att få loss radion

Har dragit i dem också, men samma resultat, kan alltid testa igen om mor min kommer förbi i morgon igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag trycker in är dels de på sidorna av fronten, de gråaktiga hakarna.
Jag har även pressat ner och upp den plattan på bild 2 som jag ringat in, den syns lite dåligt för kabeln som är ivägen.

/Lifooz

Med eller utan verktyg? För man brukar behöva sticka in verktyg vid sidorna. Brukar gå med knivar om du hittar två lämpliga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Radion struntar jag fullständigt i, likaså om jag har sönder den eller inte.
Bilens plast däremot blir det hänga Johan av ifall jag gör märken, haha.

/Lifooz

Om de nu har den kunskapen, minns att Subarus verkstad ogärna bytte ut radion i den Forester 06 min mor hade.

/Lifooz

Hm, hoppas inte det, man vill ju gärna få ut fanskapet.

/Lifooz

Har dragit i dem också, men samma resultat, kan alltid testa igen om mor min kommer förbi i morgon igen.

/Lifooz

Nycklarna för att få bort radion ligger inte gömda på ett bra ställe i bilen? om möjligt om du kan kolla upp radions namn för se hur den ser ut på nätet(tänker då på hur ramen låser)

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

De filmer och liknande jag hittar måste man ta bort hela centerkonsollen och skruva loss stereon, finns några dåliga videor på nätet, vad jag hittar är Hyundai amica samma bil, kanske finns mer att läsa där.
https://www.google.se/amp/s/www.hyundai-forums.com/car-audio-...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Har svårt att tänka mig att så pass mycket måste skruvas bort då detta rör sig om en enkeldin radio som hålls på plats med hjälp av metallramen man först sätter dit innan man sätter in radion, hade det däremot varit radio som på nyare bilar som sitter "inbyggd" så är det att man måste montera bort hela(om man har otur) center konsolen, har hållit på med billjud i för många år och hittills inte varit med om att man måste ta bort så pass mycket för att få ut radion, iaf inte när det gällt enkeldin enhet, men har man inte "nycklarna" så kan det vara ett helvete att få loss om man vill undvika skador på omgivande plast, men med det sagt så någon gång måste väl vara den första och din andra bild ser jag inte riktigt klart på men om det är som så att sladdarna på baksidan är löjligt korta el hålls fast så kan dem bidra till att det sitter som det gör så om möjligt ta loss antennsladden och strömkontakten, och du måste på ngt sätt få in ngt på sidorna som gör att radion kommer bort ifrån ramens låsning

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med eller utan verktyg? För man brukar behöva sticka in verktyg vid sidorna. Brukar gå med knivar om du hittar två lämpliga.

Jag gjorde det med verktyg, en vanlig plattmejsel för att vara exakt.

/Lifooz

Skrivet av V8Dragster:

Nycklarna för att få bort radion ligger inte gömda på ett bra ställe i bilen? om möjligt om du kan kolla upp radions namn för se hur den ser ut på nätet(tänker då på hur ramen låser)

Kan alltid kolla upp namnet när mor min hälsar på nästa gång. Men några gömda dragpinnar finns inte.

/Lifooz

Skrivet av moonblase:

De filmer och liknande jag hittar måste man ta bort hela centerkonsollen och skruva loss stereon, finns några dåliga videor på nätet, vad jag hittar är Hyundai amica samma bil, kanske finns mer att läsa där.
https://www.google.se/amp/s/www.hyundai-forums.com/car-audio-...

Vill undvika det till varje pris, men måste man så måste man.

/Lifooz

Skrivet av V8Dragster:

Har svårt att tänka mig att så pass mycket måste skruvas bort då detta rör sig om en enkeldin radio som hålls på plats med hjälp av metallramen man först sätter dit innan man sätter in radion, hade det däremot varit radio som på nyare bilar som sitter "inbyggd" så är det att man måste montera bort hela(om man har otur) center konsolen, har hållit på med billjud i för många år och hittills inte varit med om att man måste ta bort så pass mycket för att få ut radion, iaf inte när det gällt enkeldin enhet, men har man inte "nycklarna" så kan det vara ett helvete att få loss om man vill undvika skador på omgivande plast, men med det sagt så någon gång måste väl vara den första och din andra bild ser jag inte riktigt klart på men om det är som så att sladdarna på baksidan är löjligt korta el hålls fast så kan dem bidra till att det sitter som det gör så om möjligt ta loss antennsladden och strömkontakten, och du måste på ngt sätt få in ngt på sidorna som gör att radion kommer bort ifrån ramens låsning

Du har dina poänger, har samma erfarenhet av enkel-DIN att det skall inte krävas Stephen Hawking för att få loss en sådan apparat.
Det finns ganska gott om kabel-marginal så den sitter inte bergad på grund av kablaget heller.

Skall titta på lite dragverktyg och se om jag kan hitta några som är till Hyundais egna kärleksbarn Clarion.
Själv är jag som sagt måttligt förtjust i dem och får jag loss fanskapet så skall Pioneer in. 😊😊😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Hittade precis detta klippet och läste någonstans om att från början fanns det bara kassettradio men efter några år gick dem över till clarion cd iaf i england men borde vara samma här isåfall då det medförde ändring av kablaget etc, det dryga är att risken är att den sitter monterad som denna i klippet och då har du tyvärr en del jobb framför dig..
https://www.youtube.com/watch?v=kA2nx2E1hvw

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Hittade precis detta klippet och läste någonstans om att från början fanns det bara kassettradio men efter några år gick dem över till clarion cd iaf i england men borde vara samma här isåfall då det medförde ändring av kablaget etc, det dryga är att risken är att den sitter monterad som denna i klippet och då har du tyvärr en del jobb framför dig..
https://www.youtube.com/watch?v=kA2nx2E1hvw

Sitter den på det sättet så plockar jag hellre ur stereon ur sitt hölje, (alltså elektroniken inuti) sedan skär bort höljet och trycker in den nya stereon.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

clarion har 2 styck plåtbleck som man sticker in på gavlarna så släpper stereon.

http://www.mds.se/tillbehor/spelarens-monteringstillbehor/dem...