Hälften av alla föräldrar förbiser 18-årsgränsen i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Går det inte att whitelista MAC-adresser i routern?
D.v.s när du vill så är det bara vissa enheter som får access utåt.
Ok, det går ju att ”knäcka” om han loggar in i routern och tar bort detta. Även om han inte vet lösenordet så är det ju bara att köra en factory-reset...

Bävar själv inför detta, har två döttrar som jag förmodar kommer att bli nätberoende också...
Förhoppningsvis kommer de att lyssna på en

Det är ju alltid lätt i teorin att vara hård och konsekvent 😝

Frågan är dock vad man vill uppnå med begränsningen. Min mamma ville ha mindre skärmtid för mig och då funkade det att ta bort C64:an. Även om jag spelade hos kompisar istället, så var det ju sundare att spela tillsammans med dem än att själv hemma hela dagarna. Plus att jag hängde mer med mina aktiva kompisar.

Ungar är ofta ganska kloka och om man snackar med dem om vad man tycker är problematiskt kan de själva argumentera och förhoppningsvis kan man hitta en kompromiss. I teorin i alla fall... 😋

Apropå skärmtid ska jag själv lägga bort telefonen nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ness:

Vilket organ som används känns ganska irrelevant när faktumet kvarstår att en normal människa inte har några problem att skilja mellan fantasi och verklighet. Det är bara att kolla på undersökningar som gjorts när det gäller spel- och filmvåld kopplad mot verkligt våld. Det finns ingen koppling, trots den extrema viljan hos vissa att det ska vara så.

Sinnesföreställningar KAN formas av saker man engagerar sig i. Men underhållning så som böcker, film & spel påverkar inte din moral what so ever. Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det är andra saker som påverkar. Kollar man ut i verkligheten i det samhälle vi lever i så blir detta extremt tydligt också.

Att underhållning inte påverkar moralen ö.h.t. är helt draget ur luften.
Se t.ex. hur gladiatorspelen utvecklades och vilken inverkan det hade på människorna.
Man började lite lätt med "snälla regler", men i slutändan mynnade det ut i ren slaktunderhållning.

Nu har denna underhållning flyttats till en virtuell plan, men idén är exakt densamma;
Att en publik ska erhålla grafiska upplevelser av våld utan att själv behöva delta. Vem som helst med en hum om spelhistoria kan se hur det övergått till att mer och mer riktas in mot krigs- och kampspel med så detaljerade skildringar av död och lidande som möjligt.

Att blodstänken och morden inte sker på riktigt är ett rimligt påstående, med vissa semantiska reservationer, men följdfrågan blir:
Varför vill man ägna sig åt att betrakta det det?

Det självklara svaret för väldigt många är:
För att det är underhållande.

Orsaken till att få (om ens någon) frågar om man är psykopat efter det är för att relativt många bygger sina moraliska ställningstaganden på liknande grund;
d.v.s att det är individen som i grunden avgör vad som är rätt och fel, och att konsekvensrelationer kan undvikas om man helt enkelt inte tittar efter tillräckligt noga.

Men det är ändå en rimig fråga:
På vilket sätt uppvisar inte våldsälskaren psykopatiska tendenser?

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt.

Jag menar, jag minns 1997 och 1998 när Carmageddon 1 & 2 lanserades och jag älskade dom spelen trots att man var 5-6 år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Mängden våld och brottslighet bland unga har minskat kraftigt sedan mobiler och datorer blev vanligare. Det finns en massa problem med att stirra i telefoner hela dagarna, förstås, men det blir åtminstone mindre supande och våld. (jag gillar för övrigt själv att supa ner mig rejält, så det är inget dömande gällande sprit).

Nyktra, välmående människor är generellt inte våldsamma. Inte ens de flesta aspackade har lust att slåss. Undantag finns alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sett den statistiken, men antar att du fått den ifrån BRÅ. Vet dock inte om man kan göra en sådan koppling till telefon/datoranvändning. Det grova våldet vet jag har ökat rejält, det märker jag både genom mitt bostadsområde men naturligtvis även från nyheterna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Att underhållning inte påverkar moralen ö.h.t. är helt draget ur luften.
Se t.ex. hur gladiatorspelen utvecklades och vilken inverkan det hade på människorna.
Man började lite lätt med "snälla regler", men i slutändan mynnade det ut i ren slaktunderhållning.

Nu har denna underhållning flyttats till en virtuell plan, men idén är exakt densamma;
Att en publik ska erhålla grafiska upplevelser av våld utan att själv behöva delta. Vem som helst med en hum om spelhistoria kan se hur det övergått till att mer och mer riktas in mot krigs- och kampspel med så detaljerade skildringar av död och lidande som möjligt.

Att blodstänken och morden inte sker på riktigt är ett rimligt påstående, med vissa semantiska reservationer, men följdfrågan blir:
Varför vill man ägna sig åt att betrakta det det?

Det självklara svaret för väldigt många är:
För att det är underhållande.

Orsaken till att få (om ens någon) frågar om man är psykopat efter det är för att relativt många bygger sina moraliska ställningstaganden på liknande grund;
d.v.s att det är individen som i grunden avgör vad som är rätt och fel, och att konsekvensrelationer kan undvikas om man helt enkelt inte tittar efter tillräckligt noga.

Men det är ändå en rimig fråga:
På vilket sätt uppvisar inte våldsälskaren psykopatiska tendenser?

Jag pratar givetvis om dagens underhållning. Inte vad vad gjorde 500år f.Kr. Den extrema skillnaden här är dessutom att gladiatorspel är på riktigt. Det du ser är det som händer i verkligheten, till skillnad mot modern underhållning.

Även om många spel idag innehåller våld, så har det samtidigt aldrig funnits lika många alternativ som det gör idag. Sedan ligger inte fokus på just död och våld i något av dagens spel. Det är inte DET som är underhållningen. För den oinsatte betraktaren, absolut då kan det kanske verka så? Men nej, så är det helt enkelt inte. Fokus ligger på färdighet, kommunikation, taktik etc. Gör ett spel där du trycker på en knapp så dör någon, det krävs ingen färdighet, du vinner inget osv. Ingen kommer spela det spelet även om det är det blodigaste spelet som någonsin gjorts. Varför? Jo för att underhållningen ligger inte i själva våldet.

Det är rimligt att ifrågasätta givetvis, men jag tycker det finns tillräckligt med bevis för att avfärda påståendet helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Men det är ändå en rimig fråga:
På vilket sätt uppvisar inte våldsälskaren psykopatiska tendenser?

1. Att man tycker att låtsasvåld är kul, betyder inte att man älskar våld i allmänhet, eller ens gillar milt våld. Man kan till och med avsky riktigt våld i alla dess former.
2. En psykopat njuter av, eller åtminstone har inget emot, att skada andra för egen vinnings skull. Det gör inte de flesta som gillar t.ex. GTA.
3. Alla personlighetsdrag är på ett spektrum, så ska man hårdra det, så har alla olika mycket psykopatdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag har inte sett den statistiken, men antar att du fått den ifrån BRÅ. Vet dock inte om man kan göra en sådan koppling till telefon/datoranvändning. Det grova våldet vet jag har ökat rejält, det märker jag både genom mitt bostadsområde men naturligtvis även från nyheterna.

Det var något år sedan jag såg den statistiken. Det var från BRÅ. Ska se om jag hittar det igen.

Och det är ju korrelationsdata, så en självklar kausalitet går ju inte bevisa, utan det har varit antaganden. Men ungar super och knarkar faktiskt mindre och begår färre brott, vilket är positivt oavsett orsak. Intressant nog är narkotikabruket störst bland de rikaste ungdomarna i samhället.

Det grova våldet mellan grovt/organiserat kriminella har ökat, dock inte i samhället i stort. Kommer inte ihåg när det var, men DN hade en genomgång av statistiken någon gång de senaste månaderna. Var ganska intressant att läsa, men inte så mycket jag la på minnet tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag har inte sett den statistiken, men antar att du fått den ifrån BRÅ. Vet dock inte om man kan göra en sådan koppling till telefon/datoranvändning. Det grova våldet vet jag har ökat rejält, det märker jag både genom mitt bostadsområde men naturligtvis även från nyheterna.

Nu hittade jag publikationen: https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2017-02-...

Det var visst betydligt mer komplicerat än jag kom ihåg... 😋

Men på det stora hela mindre brottslighet bland yngre, även om det är komplext, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Moralistsmörja är moralistsmörja är moralistsmörja, oavsett om det är kristendom, socialism eller någon annan ideologi som går ut på att människor inte kan ta ansvar för sin egna handlingar utan måste kontrolleras av en elit. Förutom att 18-årsgränsen i dataspel ofta är helt godtycklig så underkänner man sig själv som vuxen nog att göra den bedömningen genom att följa en sådan åldersgräns. Det är mer anmärkningsvärt att så många följer den, men väldigt många svenskar är förvisso hjärntvättade till att lyda auktoriteter utan att ifrågasätta.

Hela idén med all klassificera dataspel kommer från boomers som inte begriper att dataspel ursprungligen inte var något för barn, och i många fall inte är det idag heller. Sen återkommer det ju regelbundet moralpaniker om jazzmusik/videovåldet/rockmusiken eller vad det nu vara må som medelålders människor inte kan förstå och därför förfasar sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Moralistsmörja är moralistsmörja är moralistsmörja, oavsett om det är kristendom, socialism eller någon annan ideologi som går ut på att människor inte kan ta ansvar för sin egna handlingar utan måste kontrolleras av en elit. Förutom att 18-årsgränsen i dataspel ofta är helt godtycklig så underkänner man sig själv som vuxen nog att göra den bedömningen genom att följa en sådan åldersgräns. Det är mer anmärkningsvärt att så många följer den, men väldigt många svenskar är förvisso hjärntvättade till att lyda auktoriteter utan att ifrågasätta.

Hela idén med all klassificera dataspel kommer från boomers som inte begriper att dataspel ursprungligen inte var något för barn, och i många fall inte är det idag heller. Sen återkommer det ju regelbundet moralpaniker om jazzmusik/videovåldet/rockmusiken eller vad det nu vara må som medelålders människor inte kan förstå och därför förfasar sig över.

Jag kan tycka att du förenklar resonemanget för mycket. De flesta kan förstås sätta sig in i något, men tiden räcker inte till för allt Därför får man förlita sig på experter, eller om du så föredrar en "elit".

Du och jag och andra här på swec kan (och vill) sätta oss in i datorspel, internetfenomen, appar och dylikt väldigt snabbt, men vi kan ju redan grunderna. De flesta i samhället måste lägga ner mycket mer tid. Som de kanske inte har egentligen. 30 minuter på att laga mat eller kolla upp ett spel?

Är det inte också så att du i ditt inlägg häver ur dig din egen moralistsmörja kring andras åsikter, ålder och livsval?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Moralistsmörja är moralistsmörja är moralistsmörja, oavsett om det är kristendom, socialism eller någon annan ideologi som går ut på att människor inte kan ta ansvar för sin egna handlingar utan måste kontrolleras av en elit. Förutom att 18-årsgränsen i dataspel ofta är helt godtycklig så underkänner man sig själv som vuxen nog att göra den bedömningen genom att följa en sådan åldersgräns. Det är mer anmärkningsvärt att så många följer den, men väldigt många svenskar är förvisso hjärntvättade till att lyda auktoriteter utan att ifrågasätta.

Hela idén med all klassificera dataspel kommer från boomers som inte begriper att dataspel ursprungligen inte var något för barn, och i många fall inte är det idag heller. Sen återkommer det ju regelbundet moralpaniker om jazzmusik/videovåldet/rockmusiken eller vad det nu vara må som medelålders människor inte kan förstå och därför förfasar sig över.

Vad snackar du om? Vadå underkänner sig själv som vuxen och kontrolleras av en elit. Som om den märkningen har något som helst med det att göra. Det finns säkert väldigt många föräldrar som vare sig har tid eller lust att sätta sig in i vad spelen handlar om, då är det väldigt bekvämt att kunna luta sig tillbaka på en sådan märkning. Att vara hjärntvättad tycker jag inte har något som helst med detta att göra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Är det inte också så att du i ditt inlägg häver ur dig din egen moralistsmörja kring andras åsikter, ålder och livsval?

Är det moralism att säga att vuxna borde göra sina egna val istället för att förlita sig på överförmyndare?

Skrivet av elajt_1:

Att vara hjärntvättad tycker jag inte har något som helst med detta att göra.

De som följer åldersgränserna är alltså föräldrar som t.ex. hindrar en 17-åring från att spela ett spel med 18-årsgräns. Ser du inga problem i att rutinmässigt foga sig i andras godtyckligt satta åldersgränser? Det är förhållningssättet som är ett resultat av hjärntvätt, att någon annan vet vad som är bäst för mig/mitt barn. Det klart att lata kontrollfreaks till föräldrar säkert älskar att någon annan gör jobbet att vara förälder, men ibland kanske man får nöja sig med att man inte kan kontrollera absolut varenda liten aspekt av livet och att dataspel inte precis är något dödsknark.

Permalänk

fick spela allt från åldern 10 klara mig super bra.

Skulle nog sätta samma gräns det är mycket lättare att separera spel från verkligheten. Fick inte precis mardrömmar av spel fick det dock när polarens storebror visa saw 1 o 2 när vi var 10

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det moralism att säga att vuxna borde göra sina egna val istället för att förlita sig på överförmyndare?
De som följer åldersgränserna är alltså föräldrar som t.ex. hindrar en 17-åring från att spela ett spel med 18-årsgräns. Ser du inga problem i att rutinmässigt foga sig i andras godtyckligt satta åldersgränser? Det är förhållningssättet som är ett resultat av hjärntvätt, att någon annan vet vad som är bäst för mig/mitt barn. Det klart att lata kontrollfreaks till föräldrar säkert älskar att någon annan gör jobbet att vara förälder, men ibland kanske man får nöja sig med att man inte kan kontrollera absolut varenda liten aspekt av livet och att dataspel inte precis är något dödsknark.

Jag uppfattar åldersmarkeringen som en fingervisning, inget tvång. Finns vad jag vet inget lag som säger att jag som förälder inte får låta ex. min 17-åriga dotter se något som har 18-års gräns. Butikerna eller biograferna skall dock inte låta någon som inte har åldern inne köpa eller se innehåll som har en sådan markering om inte någon förälder är med. Du som förälder måste ju ändå i slutändan avgöra om du tycker dina barn är mogna nog att hantera vissa saker.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det är inte spel och film som uppfostrar barn. Och är det det, så gäller mitt påstående ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Vilket organ som används känns ganska irrelevant när faktumet kvarstår att en normal människa inte har några problem att skilja mellan fantasi och verklighet. Det är bara att kolla på undersökningar som gjorts när det gäller spel- och filmvåld kopplad mot verkligt våld. Det finns ingen koppling, trots den extrema viljan hos vissa att det ska vara så.

Sinnesföreställningar KAN formas av saker man engagerar sig i. Men underhållning så som böcker, film & spel påverkar inte din moral what so ever. Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det är andra saker som påverkar. Kollar man ut i verkligheten i det samhälle vi lever i så blir detta extremt tydligt också.

Kan du hänvisa till en källa som visar på det? Enligt min vetskap så är undersökningar vad gäller påverkan av spel väldigt begränsad, och att av dom få som finns så är inga några vidare djupgående eller detaljerade. Därför är det svårt att säga hur mycket det egentligen påverkar och hur. Vet att flertalet gärna påpekar att det bara är häxjakt likt hur det var förr när man kritiserade både rap och hårdrock, men jag som innan tyckt det är helt befängt kan faktiskt förstå det nu när det gäller just unga barn. Inte att dom blir våldsamma som det påstods ibland, men hur man beter sig. Har märkt av från flera kretsar (bland annat från släkten) barn som lyssnar på rap med mycket svordomar och nedlåtande ord, att dessa barns attityd formas efter det. 10 åringar kallar sina tjejklasskamrater och lärare för horor m.m.

Klart att detta inte gäller alla barn eller ens majoriteten av dem, men jag skulle i alla fall vilja påstå att det är naivt att tro att sina barn inte blir negativt påverkade bara för att dom inte blir fysiskt våldsamma.

Permalänk
Avstängd

Det är redan klarlagt att de flesta spelar spel bara för att vinna, dvs att man skjuter några pixlar spelar mindre roll, det handlar om att överkomma hinder.

Att ta på nyheterna är värre, minns fortfarande när jag var väldigt ung och statsministern hade blivit mördad, det gav ju även diskussioner i skolan vilket några speloffer aldrig kommer att ge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är väl inte så konstigt.

Jag menar, jag minns 1997 och 1998 när Carmageddon 1 & 2 lanserades och jag älskade dom spelen trots att man var 5-6 år.

Själv spelade jag och en kompis när jag tror vi var runt 10-12 år, inte blev det några terrorister av oss trots vi skrattade nästintill psykopatiskt av spelen så att vi fick nästan "lugna ner oss" lite efteråt då vi fick den värsta glädjekicken av spelen.

Tvärtom tillhör man idag en av dem som tar bilkörning på allra största allvar och t.ex. inte svarar i telefon medans jag kör i stan (har en lite äldre bil som inte har Bluetooth stöd), lyssnar sällan på musik/radio medans jag kör och försöker förutspå närapå situationer för andra billister som inte kan reglerna (ser nästan dagligen folk som gör något fel i den stad jag bor som är statiskt sett vid botten gällande trafikolyckor).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Kan du hänvisa till en källa som visar på det? Enligt min vetskap så är undersökningar vad gäller påverkan av spel väldigt begränsad, och att av dom få som finns så är inga några vidare djupgående eller detaljerade. Därför är det svårt att säga hur mycket det egentligen påverkar och hur. Vet att flertalet gärna påpekar att det bara är häxjakt likt hur det var förr när man kritiserade både rap och hårdrock, men jag som innan tyckt det är helt befängt kan faktiskt förstå det nu när det gäller just unga barn. Inte att dom blir våldsamma som det påstods ibland, men hur man beter sig. Har märkt av från flera kretsar (bland annat från släkten) barn som lyssnar på rap med mycket svordomar och nedlåtande ord, att dessa barns attityd formas efter det. 10 åringar kallar sina tjejklasskamrater och lärare för horor m.m.

Klart att detta inte gäller alla barn eller ens majoriteten av dem, men jag skulle i alla fall vilja påstå att det är naivt att tro att sina barn inte blir negativt påverkade bara för att dom inte blir fysiskt våldsamma.

Finns en hel del undersökningar. Nu går jag inte runt med en lista på källor direkt utan jag utgår från vad jag läst och hört under åren. Men en snabb googling ger exempelvis denna: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217...

Jag skrev i ett tidigare inlägg att små barn säkert till viss del kan påverkas (De första åren saknar man väl moral till stor del om jag inte missminner mig?) Men att exempelvis kalla sin lärare för hora är absolut inget som jag skulle anse är kopplat till vilken musik man lyssnar på. Visst, man kanske börjar använda ord man inte hade gjort annars. Men i detta fall låter det helt klart som ett problem med uppfostran och vilken miljö man växer upp i. Man kallar inte sin lärare hora för att man lyssnar på en viss musikstil så enkelt är det, även om man lärt sig ordet så är det inte källan till beteendet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Min dotter och jag har spelat Friday the 13th tillsammans sedan hon var sju år. Kan för allt i världen inte förstå varför det skulle vara olämpligt. Nog för att det kan låta roligt när hon ropar något om mord på voice-chatten, men det är knappast något negativt. Hon har hur som helst inte mördat någon än. Däremot har hon blivit ganska duktig på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen en kombination av att föräldrar tycker sig känna sina barn bäst, en del grupptryck samt att det inte finns forskning som tyder på att våldsamma spel har någon nämnvärd effekt på mentalt friska barn. Inte precis så att GTA går att jämföra med alkohol och tobak precis, där det finns decennier av forskning som bevisat att det är skadligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Mamma var lite orolig när min lillebror 1992 då 3 år gammal satt och tittade på mig när jag spelade Wolfenstein 3D, han sprang runt och ropade Mein Leben

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha såg på fredagen den 13e när jag var fyra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd

"Slutligen sägs 43 procent av föräldrarna som låtit sina barn spela vuxenspel ha upplevt en negativ beteendeförändring. " - Det där tycker jag låter som resultaten av en ledande fråga och självuppfyllande profetia i tänkandet, "Om mitt barn spelar vuxenspel så måste det ju ha lett till negativ beteendeförändringar för vuxenspel kan ju inte vara bra för barn!".

Är det inte så att PEGI18+ eller rated M är främst om det är realistiskt sex involverat i spelen eller filmerna snarare än hur våldsamt det är?

Jag tror att barn uppfostras/påverkas mest av vilka de umgås med, andra barn med andra ord. Det tråkiga är ju att statistiskt talat så finns det alltid någon snorunge med apatiska föräldrar som låter hon eller han göra vad som helst och hur som helst och barnet som "lever drömlivet" är ju barnet som alla andra barn flockas runt och på så vis sen kommer hem till sina föräldrar och berättar om "lyxlivet" denna bortskämda-blivande-skitstövel-till-medborgare lever.

Sedan det enorma grupptrycket att skaffa smartphones, instagram, snapchat och andra sociala medier i mycket tidig ålder, till och med tidigare än vad 13-årsåldersreglerna på många amerikanska nätsajter tillåter vid registrering. Och så har vi ju problemet att många barn då kan hänga med andra barn som får leva "lyxlivet" och då sitter på sina smartphones utomhus för att de inte fick sitta vid datorn eller TVn att spela inne på sommaren. Då är det bara att spela på sin smartphone eller hänga på "otillåtna webbsidor". Återigen: det är den bortskämda snorungen som de flesta kommer att hänga med för att hans/hennes låter hon/han få göra precis vad som helst.

Glöm inte heller sen att mycket på en smartphone är som en sofistikerad hasardmaskin där du får dopamin-kickar stup i kvarten i antalet likes, follows, hearts, friend requests osv. För att inte glömma heller kommande mobilnackar. Redan på min tid som snorunge så sa morsan hur många av "oss" kommer att få problem med nacken innan vi blir 30. Jag måste ha haft rejält med tur.

Näh, tacka jag som ej har barn (en pojke skulle få spelproblemet och en flicka skulle få smartphone-problemet), men har en brorson som blir myndig detta år eller nästa år (har tappat räkningen). Han är en riktig gamer, och mycket mer så än vad jag var som född 89:a.

Skaffa barn idag känns mer som starta på Level 1 i Hell i Diablo II: LoD, medan det kändes mer som Level 1 i Normal under min uppväxt. Hur tacklar ni föräldrar det hela med att inte låta era barn få spela under vissa tider (som t.ex. nu på sommaren) men då drar till en "bortskämd snorunge som lever lyxlivet" och då kanske ni förbjuder ert barn att hänga med det barnet som då skapar ännu mer osämja mellan er och era barn? Viker ni er då? Jag fattar inte hur någon orkar vara förälder idag med allt beroende som tekniken skapar hos "lyxungar" som då lockar till sig majoriteten av barn som försöks uppfostras att bli normala medborgare...

Det kanske inte är så hemskt som jag inbillar mig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Har än så länge små barn. En på fyra och en sju. Än så länge har diskussionen inte ens kommit upp. Min sjuåring blir rädd av att se pirater på barnkanalen. Förstår inte riktigt poängen med att låta dem spela spel för äldre. GTA är ju exempelvis helt meningslöst om man inte förstår referenser. En 11-åring som spelar GTA förstår inte någonting av de satiriska inslag som är typ 90 procent poängen med spelet. Har jobbat på skola tidigare och man märker ganska tydligt att en del barn har noll gränser hemma, det kombinerat med spel de inte borde spela är väl inte hellyckat. Samtidigt härmar de snarare hur äldre barn agerar än vad de ser i spel. Grupptryck är långt värre än vad de kan få se i ett spel. Har en relativt liberal fostran av mina barn men varje dag innebär konflikter och gränssättande som så klart är jobbigt när det görs men så klart inte går att abdikera kring. Min upplevelse av mina egna barn är att de blir osäkra och oroliga kring saker de inte förstår, vilket i deras fall skulle inkludera spel som är för en annan målgrupp. Det finns så enormt mycket bra spel som de faktiskt förstår, behärskar och har roligt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 250D Mini Itx | Corsair 600W 80 Plus Bronze | MSI Z77IA-S01 mITX | Intel Core i7 3770k @ 4,4 ghz | Kingston HyperX blu 8GB 1600Mhz | EVGA GTX 1080 Gaming | Corsair H60 | 120 GB Samsung SSD | 2TB Toshiba HDD | Windows 10 64x bit.
Kringutrustning: EIZO Foris FS2333 | Samsung UE55KS8005 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

På 70 och 80talet fanns det filmcensur och sönderskurna filmer som var extra intressant att se oklippt. Fanns dom som tjänade en hel del pengar genom försäljning av usla piratkopior. Slasherskräckisarna var väldigt populära och många barn såg dom tillsammans med föräldrarna. Inte hos mig, mina tyckte Snobbar Som Jobbar var gränsen:D.

Skickades från m.sweclockers.com

Och idag i FO4 när du skjuter och spränger så exploderar folk i en sörja med blod och kött...
För att inte nämna andra spels våldsamma och blodiga delar.

På 70-80 talet flög istället skrukar med helikopter in i ett berg... som slutade med ett eldklot. För att bevisa att ingen dog... så naturligtvis sprang de båda som var i helikoptern sedan ner för berget i nästa sekvens. Vilket är mest realistiskt?

Jag säger inte att cencur är fel för minderåriga, men ibland är den konstigt gjord. Jag önskar den var konsekvent, och att föräldrar inser att om de blockar 3/4 "saker"... räcker den 1/4 mer än väl för att göra skadan. Och man blir avtrubbad när man inte sett hur illa det går i verkligheten.

Sen att folk fortfarande tror barnen är oskulder till de är gifta och har fyllt 18... är nog motsvarande till helikoptern ovan i overkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

... man kollar upp och undersöker vad det är barnet vill spela och sedan bildar sig en uppfattning. ...

Skrivet av Klarspråkarn:

Problemet med åldersmärkningarna är att min moraliska kompass inte nödvändigtvis stämmer bra med vad de tycker. Sex i spel finner jag helt ofarligt, men är inte överdrivet förtjust i våld. ...

Jag håller med! Särskilt 18-årsgräns brukar ju sättas för att det anses mest fördärvligt om barn får se att människor kan vara snälla mot varandra och ge varandra kärlek och ömhet.
Överdriven användning av våld, knark och alltför grovt språkbruk är sådant jag håller borta från mina barn.
Den enda gång jag riktigt satt mig på tvären var när min 12-årige son ville köpa GTAV. I övrigt har det mesta slunkit igenom.
Film tittar jag oftast på tillsammans med barnen, och vet därmed hur de reagerar på olika input. Grabben har till exempel inga problem med ganska realistiska våldsskildringar, men när det kom några ganska gulliga troll i en Barbie-film blev han rädd...

Skrivet av Србо:

... däremot är sadism avskyvärt. ...

Masochisten ber: "Slå mig!"
Sadisten svarar: "Nej!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Finns en hel del undersökningar. Nu går jag inte runt med en lista på källor direkt utan jag utgår från vad jag läst och hört under åren. Men en snabb googling ger exempelvis denna: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217...

Jag skrev i ett tidigare inlägg att små barn säkert till viss del kan påverkas (De första åren saknar man väl moral till stor del om jag inte missminner mig?) Men att exempelvis kalla sin lärare för hora är absolut inget som jag skulle anse är kopplat till vilken musik man lyssnar på. Visst, man kanske börjar använda ord man inte hade gjort annars. Men i detta fall låter det helt klart som ett problem med uppfostran och vilken miljö man växer upp i. Man kallar inte sin lärare hora för att man lyssnar på en viss musikstil så enkelt är det, även om man lärt sig ordet så är det inte källan till beteendet.

Det är inte ordet utan attityden. Många raplåtar är ju emot figurer med auktoritet exempelvis och det är klart att det har med uppfostran att göra, många barn blir ju inte uppfostrade av sina föräldrar, det är föräldrar som är frånvarande på olika vis eller att det är problem i hemmet och då kan det redan finnas rötter för ett förakt för auktoritet (så som en förälder). I det fallet kan det göra det värre att få sitt förakt bekräftat i musiken, som exempel.

I spel så är det ju även där många som spelar så mycket och blir i princip "uppfostrade" av spelet om man kan säga så, då är det ju som värst, det är ju inte så att en unge förändrar attityd och beteende för att dom spelat en timme utan det har ju med hur mycket man spelar också.

Slutligen så undrar jag om du läste artikeln du själv länkat, för jag har försökt skumma igenom hela efter våldsamma spel men hittar inget om just det. Alltså ej relevant?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så dagens föräldrar begriper att åldersgränser e dumheter från äldre som inte förstår sig på saker o ting..?

Jag har alltid fått spela vad jag velat. Dock har jag aldrig velat ha nåt riktigt våldsamt spel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är inte ordet utan attityden. Många raplåtar är ju emot figurer med auktoritet exempelvis och det är klart att det har med uppfostran att göra, många barn blir ju inte uppfostrade av sina föräldrar, det är föräldrar som är frånvarande på olika vis eller att det är problem i hemmet och då kan det redan finnas rötter för ett förakt för auktoritet (så som en förälder). I det fallet kan det göra det värre att få sitt förakt bekräftat i musiken, som exempel.

I spel så är det ju även där många som spelar så mycket och blir i princip "uppfostrade" av spelet om man kan säga så, då är det ju som värst, det är ju inte så att en unge förändrar attityd och beteende för att dom spelat en timme utan det har ju med hur mycket man spelar också.

Slutligen så undrar jag om du läste artikeln du själv länkat, för jag har försökt skumma igenom hela efter våldsamma spel men hittar inget om just det. Alltså ej relevant?

Mjaa, alltså där skulle jag säga att det ändå är uppfostran eller avsaknaden av denna som är själva grundorsaken. Sedan kan säkert vad som helst påverka eller inspirera ett redan dåligt beteende. Om det är musik, film, spel, kompisar, internet eller serietidningar känns som att det gör lite detsamma. (tror åtminstone jag).

Jo det står om våldsamma spel, du får söka lite!
Tog den som sagt från första bästa google-träff, detta var artikeln som bland annat hade den forskningsrapporten som källa.
https://www.york.ac.uk/news-and-events/news/2018/research/no-...

Men man kan nog argumentera fram och tillbaka i all evighet. Det är väl aldrig helt svart eller vitt när det gäller dessa saker. Men jag står 100% fast vid att man inte bör försöka skylla underhållning. Det finns inga bevis för någon koppling till våldsamt beteende, men det finns tydliga kopplingar på annat håll och då är det där man bör fokusera. Kanske borde inte vem som helst få skaffa barn exempelvis?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX