Köpråd! Arbetsstation med Ryzen 7 (VM/Utveckling)

Permalänk
Medlem

Köpråd! Arbetsstation med Ryzen 7 (VM/Utveckling)

Halloj,
Jag behöver lite hjälp vad gäller val av komponenter då jag är inte så insatt i datorkomponenter längre. Det är nu dags att köpa en ny dator för att nuvarande klarar inte av trycket.

Tanken är att det ska vara 1-2 VM (virtuella miljöer) igång 24/7 men att jag även ska kunna arbeta på datorn under tiden. Det är inte optimalt men det tillåter mig även att använda stationära från distans. Det ska användas primärt för mjukvaruutveckling, beräkningar, virtuella miljöer och sekundärt är det för gaming. Min nuvarande blir antingen väldigt seg så att det inte går att utföra något arbete eller så slocknar den.

Hur väljer ni moderkort och RAM när det finns så många alternativ?

I listan så saknas det SSD/HDD men det tar jag från min gamla rigg. Grafikkkortet kommer senare därav 750W PSU om jag skulle vilja köpa något som kräver lite mer kraft. WiFi är ett krav men jag vet inte om det är overkill med en PCIe adapter om det skulle fungera tillräckligt bra med ett av morderkorten som har det inbyggt. Jag funderar även på att ta bort CPU kylaren Celsius.

Det här är vad jag har kommit fram till:

De moderkort som jag har kollat in är:

  1. Gigabyte X470 AORUS GAMING 5 WIFI > 2359 kr

  2. ASUS ROG STRIX X470-F GAMING > 2349 kr

  3. MSI X470 GAMING M7 AC > 2799 kr

  4. ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO > 2999 kr

  5. ASUS Prime X470 Pro > 1990 kr

Jag skulle vilja att det går ned lite i kostnad. Vad har ni för tankar? Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack på förhand!

Visa signatur

:: Asus P8Z68-V Pro :: i5 2500K 3.3 (4.5 OC) :: Noctua DH-14 :: G.Skill 8 GB 1600Mhz Ripjaws X Perfomance :: Corsair AX 850W :: NZXT Phantom ::

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill ner i kostnad så ta ett av moderkorten med wifi så sparar du några hundralappar där. Och man brukar få Blåtand vilket kan vara bra att ha.
Du kan ju även stå över kylaren och se hur nöjd du blir med den som följer med 2700x. Blir du inte nöjd köper du kylaren senare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för budget, men du ska inte kolla på threadripper?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Själv tänker jag såhär när jag letar moderkort:

- Detta kanske är lite subjektivt, men jag har bra erfarenheter av ASUS och brukar därför främst titta på deras produkter

- Samtliga ASUS du har listat är baserade på X470 vilket är bra, speciellt på en arbetsstation eftersom de billigare kretsarna inte alltid har bra stöd för exempelvis dubbla grafikkort, PCIe atomics, IOMMU, och andra funktioner som kan vara viktiga vid virtualisering.

- STRIX och CROSSHAIR kostar mer därför att de har massa lulllull och bling som man inte behöver. PRIME har ändå allt som är viktigt och det är inte på något sätt sämre kvalitet eller något sånt.

- Så vad skulle jag välja? PRIME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom du vill ner i kostnad så ta ett av moderkorten med wifi så sparar du några hundralappar där. Och man brukar få Blåtand vilket kan vara bra att ha.
Du kan ju även stå över kylaren och se hur nöjd du blir med den som följer med 2700x. Blir du inte nöjd köper du kylaren senare.

Du har helt rätt vad gäller kylaren så det får bli som du säger. Blir jag inte nöjd så får jag kolla in kylaren vid ett senare tillfälle.

Skrivet av daskedennis:

Nu vet jag inte vad du har för budget, men du ska inte kolla på threadripper?

Oj, om jag hade budgeten för det så skulle jag vara väldigt glad. Jag ska definitivt kolla in den till nästa rigg!

Skrivet av anon78208:

Själv tänker jag såhär när jag letar moderkort:

- Detta kanske är lite subjektivt, men jag har bra erfarenheter av ASUS och brukar därför främst titta på deras produkter

- Samtliga ASUS du har listat är baserade på X470 vilket är bra, speciellt på en arbetsstation eftersom de billigare kretsarna inte alltid har bra stöd för exempelvis dubbla grafikkort, PCIe atomics, IOMMU, och andra funktioner som kan vara viktiga vid virtualisering.

- STRIX och CROSSHAIR kostar mer därför att de har massa lulllull och bling som man inte behöver. PRIME har ändå allt som är viktigt och det är inte på något sätt sämre kvalitet eller något sånt.

- Så vad skulle jag välja? PRIME

Det är väldigt trevligt att få mina funderingar om just moderkorten bekräftat! Ska kolla in PRIME igen och se om jag kan bestämma mig!

Visa signatur

:: Asus P8Z68-V Pro :: i5 2500K 3.3 (4.5 OC) :: Noctua DH-14 :: G.Skill 8 GB 1600Mhz Ripjaws X Perfomance :: Corsair AX 850W :: NZXT Phantom ::

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Initinf:
Notera att Ryzen inte har någon inbyggd grafik, således är det en strikt headless server du bygger. Komplettera med något grafikkort om du vill jobba med datorn som en workstation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Initinf:
Notera att Ryzen inte har någon inbyggd grafik, således är det en strikt headless server du bygger. Komplettera med något grafikkort om du vill jobba med datorn som en workstation.

Det visste jag inte! Tack för information.

Visa signatur

:: Asus P8Z68-V Pro :: i5 2500K 3.3 (4.5 OC) :: Noctua DH-14 :: G.Skill 8 GB 1600Mhz Ripjaws X Perfomance :: Corsair AX 850W :: NZXT Phantom ::

Permalänk
Medlem

Ett välutrustat och prisvärt moderkortsalternativ:
(Dock inte mycket billigare)

Asrock X470 Taichi
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4760530

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Ett prisvärt moderkortsalternativ

Asrock X470 Taichi
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4760530

Har de fixat BIOS'et? Föregångaren (X370 Taichi) hade världens mest usla BIOS. Det kunde få för sig helt ologiska grejer som om man ändrar en inställning så får BIOS för sig att ändra massa andra grejer, eller nollställa massa inställningar samtidigt. Hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Initinf:

Det visste jag inte! Tack för information.

Du behöver heller inte köpa till kylning till processorn - utan det ingår en fullt kapabel sådan med processorn.

EDIT. Såg att någon redan sagt detta ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Överväg Threadripper om kärnor och ram går åt. Det blir några tusenlappar mer. Särskilt med tanke på att 2700X inkluderar en vettig kylare.

Det är förstås tråkigt att vänta, men uppdaterade Threadripper är på ingående.

I övrigt hade jag börjat med 16 gb Flare X 3200 cl14 - för att fylla på vid senare tillfälle. Men behöver man 32 så gör man.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N