Förra ägaren har tagit bort fiberkontakten

Permalänk
Medlem

Förra ägaren har tagit bort fiberkontakten

Hej!

Det är så att jag flyttat in i en lägenhet som det visar sig att förra ägaren har tagit bort fiberkontakten (utan att veta det) under renovering. Han själv hade betalt för ComHems nätverk men fiber via Telenor ingår gratis i hyran.

Jag vet vilken vägg som fibern bör vara dragit i (har en identisk lägenhet ovanför) och ungefär vart kontakten har varit. Är det möjligt att själv öppna upp väggen och sätta dit en konverterare som gör om fiber till ethernet? Vart hittar jag en sådan isåfall? Är det typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... .

Eller bör jag betala Telenor 1000-5000kr som teknisk service trodde det kunde gå på, känns dyrt när kabeln bara ligger i väggen och väntar...

Obs. Brf drog fiber till alla lägenheter när de gjorde det (enligt sig själva) så därför jag är säker på att kabeln ligger där.

Tack på förhand,
Hampus

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Scyru:

Hej!

Det är så att jag flyttat in i en lägenhet som det visar sig att förra ägaren har tagit bort fiberkontakten (utan att veta det) under renovering. Han själv hade betalt för ComHems nätverk men fiber via Telenor ingår gratis i hyran.

Jag vet vilken vägg som fibern bör vara dragit i (har en identisk lägenhet ovanför) och ungefär vart kontakten har varit. Är det möjligt att själv öppna upp väggen och sätta dit en konverterare som gör om fiber till ethernet? Vart hittar jag en sådan isåfall? Är det typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... .

Eller bör jag betala Telenor 1000-5000kr som teknisk service trodde det kunde gå på, känns dyrt när kabeln bara ligger i väggen och väntar...

Obs. Brf drog fiber till alla lägenheter när de gjorde det (enligt sig själva) så därför jag är säker på att kabeln ligger där.

Tack på förhand,
Hampus

Att kontaktera Fiber är inte trivialt utan kräver rätt verktyg, kunskap och mätutrustning för att säkerställa att kontakten är fungerande. Om fibern kapats och behöver svetsas så är det utanför i princips allas förmåga att göra hemma.

Att det kan kosta upp till 5 000 kr att få detta åtgärdat låter rätt rimligt. Om du plockar fram fibern så går arbetet snabbare och billigare för dig.

Huruvida du har rätt till att öppna upp väggen lämnar jag osagt men troligen i och med du äger alla uttag och ytskikt i lägenheten om det är en bostadsrätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men är det inte rätt ovanligt att fibern går hela vägen in i lägenheterna utan snarare att den bara går till ett kopplingsskåp och att det därefter är vanlig Ethernet till varje hushåll?

Permalänk
Medlem

@improwise: Hej. Tack för svaret, du kanske har rätt. Jag får ta och höra med Brf igen om de har bättre koll. Du kanske har rätt och isåfall är väl problemet ganska trivialt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

@improwise: Hej. Tack för svaret, du kanske har rätt. Jag får ta och höra med Brf igen om de har bättre koll. Du kanske har rätt och isåfall är väl problemet ganska trivialt?

Mvh

Räcker väl att ringa på hos grannen och kolla hur deras uttag ser ut. Ser det ut som en vanlig Ethernet-kontakt och det inte finns någon mediaomvandlare så har du svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att kontaktera Fiber är inte trivialt utan kräver rätt verktyg, kunskap och mätutrustning för att säkerställa att kontakten är fungerande. Om fibern kapats och behöver svetsas så är det utanför i princips allas förmåga att göra hemma.

Att det kan kosta upp till 5 000 kr att få detta åtgärdat låter rätt rimligt. Om du plockar fram fibern så går arbetet snabbare och billigare för dig.

Huruvida du har rätt till att öppna upp väggen lämnar jag osagt men troligen i och med du äger alla uttag och ytskikt i lägenheten om det är en bostadsrätt.

Med tanke på ditt och svaret nedanför ditt så tänker jag så här:

Jag öppnar upp väggen, kontrollerar kontakt och ser hur det ligger till. Har jag tur gav Brf mig fel information och det är egentligen en ethernet som är kopplad. Har jag otur så har jag iaf plockat fram sladden.

Låter detta vettigt?

Tack igen!
Mvh

Permalänk
Administrativ avgift

@Scyru: Okej för att göra detta så simpelt som möjligt.

Börja med att ta en bild på uttaget du har i lägenheten som är borta, kanske till och med bara är en ethernet uttag som är skarvat från källaren där fibern går in i en switch?

Det är väldigt ovanligt att det är direkt indraget fiber i lägenheten (det finns men ovanligt)

---|| Jobbat som fibertekniker || --- men somsagt du själv kommer nog tyvärr ej kunna fixa detta utan låt firman rätta till detta , i värsta fall är det ju faktiskt din hyresvärd som ska fixa detta. Exempelvis så bör ni ju kanske faktiskt kollat detta innan, men i värsta fall kan den förre ägaren bli betalningsskyldig för att denne förstört kontakten. Ska ju stå vad som ingår i erat kontrakt och står där med fiber så ska det vara fungerande fiber.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Räcker väl att ringa på hos grannen och kolla hur deras uttag ser ut. Ser det ut som en vanlig Ethernet-kontakt och det inte finns någon mediaomvandlare så har du svaret

Hej, så här ser det ut! Sorry för krångliga svar.

Bild på kabeln ur vägg hos granne

Det var styrelsen som sa att de dragit in fiber i varje lägenhet men kan vara att de (& jag då) inte är helt säkra på fiberkabel vs ethernet ifrån väggen sådär.

Edit:
@andra94 Det är så att utsidan av väggen har gjorts om så kabeln ligger gömd i väggen liksom. Den är tapetserad och fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Med tanke på ditt och svaret nedanför ditt så tänker jag så här:

Jag öppnar upp väggen, kontrollerar kontakt och ser hur det ligger till. Har jag tur gav Brf mig fel information och det är egentligen en ethernet som är kopplad. Har jag otur så har jag iaf plockat fram sladden.

Låter detta vettigt?

Tack igen!
Mvh

Alltså, det lär inte finnas någon kontakt inne i väggen, isf bara en sladd. Jag gissar att du kanske bor i ett äldre hus där man inte hade detta indraget vid byggnationen utan att det gjorts senare? Isf brukar det ofta vara draget som utanpåliggande kablar vilket inte alltid är så snyggt och kanske medför att typ nån klipper av sladden helt enkelt i oförstånd. Om det är aktuellt i just din lägenhet vet jag dock inte av naturliga skäl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Scyru:

Med tanke på ditt och svaret nedanför ditt så tänker jag så här:

Jag öppnar upp väggen, kontrollerar kontakt och ser hur det ligger till. Har jag tur gav Brf mig fel information och det är egentligen en ethernet som är kopplad. Har jag otur så har jag iaf plockat fram sladden.

Låter detta vettigt?

Tack igen!
Mvh

Låter vettigt!

Skrivet av andra94:

@Scyru: Okej för att göra detta så simpelt som möjligt.

Börja med att ta en bild på uttaget du har i lägenheten som är borta, kanske till och med bara är en ethernet uttag som är skarvat från källaren där fibern går in i en switch?

Det är väldigt ovanligt att det är direkt indraget fiber i lägenheten (det finns men ovanligt)

---|| Jobbat som fibertekniker || --- men somsagt du själv kommer nog tyvärr ej kunna fixa detta utan låt firman rätta till detta , i värsta fall är det ju faktiskt din hyresvärd som ska fixa detta. Exempelvis så bör ni ju kanske faktiskt kollat detta innan, men i värsta fall kan den förre ägaren bli betalningsskyldig för att denne förstört kontakten. Ska ju stå vad som ingår i erat kontrakt och står där med fiber så ska det vara fungerande fiber.

Bostadsrätt, då är det boende som äger ytskikt och kontakter. Betalningsskyldig? Varför, vid försäljning skriver man oftast "befintligt skick" även om dolda fel kan förekomma, dessa täcks då av försäkring.

Skrivet av Scyru:

Hej, så här ser det ut! Sorry för krångliga svar.

Bild på kabeln ur vägg hos granne

Det var styrelsen som sa att de dragit in fiber i varje lägenhet men kan vara att de (& jag då) inte är helt säkra på fiberkabel vs ethernet ifrån väggen sådär.

Ser ut som Ethernet draget i telefonledningarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på hur det är gjort. Är det fiberkabel upp till lägenheten så är det bara att snällt betala Telenor. Är det fiber så bör du inte vara i och rota i det då de är väldigt känsliga.

Är det däremot så att det är "vanlig 4pars nätverkskabel" upp från källaren så är det ganska så enkelt att fixa själv om det finns tillräckligt med kabel kvar för att kontaktera den.

Väldigt svårt att säga mer utan att vera hur det ser ut tyvärr.

Edit: såg nu att du har lagt upp en bild på det, det där är en 4pars koppar kabel (ethernet). Vet du var den finns så är det inte speciellt svårt att fixa själv. Kan du hitta den så beror det då på längd som finns tillgänglig. Finns det under 10cm att jobba med så är det dock jobbigt. Under 5cm så får de troligen dra en helt ny kabel till din lägenhet.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej, så här ser det ut! Sorry för krångliga svar.

Bild på kabeln ur vägg hos granne

Det var styrelsen som sa att de dragit in fiber i varje lägenhet men kan vara att de (& jag då) inte är helt säkra på fiberkabel vs ethernet ifrån väggen sådär.

Edit:
@andra94 Det är så att utsidan av väggen har gjorts om så kabeln ligger gömd i väggen liksom. Den är tapetserad och fin.

Det finns ingen fiber i din lägenhet om det se ut så.
Antagligen sitter den i källaren och de har använt röret för telefonen att dra upp en TP kabel till varje lägenhet.
Om du skruvar av telefonjacket och kollar om du har en TP kabel i den eller om det behöver dras en ny.

Fiberkonverterare är minst 10x10 cm och behöver ström.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hej alla igen!

Tack så jättemycket. Jag vet nu att det alltså:
1. Fiber är inte dragit in i lägenhet så som Brf sade (utan snarare att det är lokalt någonstans och sen vanliga kablar dragna ut).
2. Detta är enkelt att fixa själv.

Till dem som ber mig att kolla bakom telefonkontakten så är det svårt då det är min grannes. Som sagt min vägg är helt tapetserad och det finns enbart 2 eluttag.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej alla igen!

Tack så jättemycket. Jag vet nu att det alltså:
1. Fiber är inte dragit in i lägenhet så som Brf sade (utan snarare att det är lokalt någonstans och sen vanliga kablar dragna ut).
2. Detta är enkelt att fixa själv.

Till dem som ber mig att kolla bakom telefonkontakten så är det svårt då det är min grannes. Som sagt min vägg är helt tapetserad och det finns enbart 2 eluttag.

Tack igen!

Är di väldigt försiktig så bör du kunna "knacka" på väggen runt där telejacket bör ha suttit och känna/höra vart dosan för det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Är di väldigt försiktig så bör du kunna "knacka" på väggen runt där telejacket bör ha suttit och känna/höra vart dosan för det är.

Eller så kollar man bara vart det sitter i den identiska lägenheten ovanför

Permalänk
Medlem

@andra94:
Nu visade det sig att TS verkar ha Ethernetkabel i sin lägenhet, men i nya lägenheter finns det ofta fiber dragen fram till lägenheten, så ser det ut hos mig i den spritt nybyggda hyreslägenheten.

Så det börjar bli vanligare med fiber ända ut i enskilda lägenheter.
Där sitter samma typ av fiberomvandlare från Telia som som jag hade i villan jag flyttande från.

Dvs det är en egen fiberkabel till lägenheten och det fanns även flera extra fiberslangsrör ifall det någon gång är aktuellt med flera fibertrådar.
Från omvandlaren är det sedan vanlig Ethernet ut till lägenhetsuttagen från en vanlig patchpanel.

Vad de dock gjort väldigt dumt i elskåpet var att de stoppat in nätadaptern till fiberomvandlarswitchen i eluttaget så dumt att den blockerade uttaget för strömadaptern till den egna switchen jag skulle ha till patchpanelen samt att adaptern till omvandlaren inte gick att dra ur kontakten för omstart/åska då omvandlaren var i vägen.

Dessutom vill jag kunna mata fiberomvandlaren och nätverksutrustningen från UPS om strömmen går och då måste jag kunna sätta adapterkontakten i den.

I villan hade jag forsatt fungerande internet vid strömavbrott på det sättet i åtminstone två timmar vid ett stort avbrott, får se om det också fungerar lika här vid strömavbrott. beror på om fibern också här har reservkraft vilket är möjligt eftersom huset är handikappförberett och larmutrustning mm går över fibern med så tror de ställt krav på redundans där.

Var därför tvungen att skruva loss hela fiberomvandlaren i elskåpet för att kunna flytta nätadaptern så den inte blockerade de övriga eluttag som jag behövde och sedan skruva tillbaka den igen på sin plats. Är också praktiskt att kunna rycka adaptern vid omstart av fiberswitchen eller att kunna dra ur kontakten vid åska.

Själva fiberkontakten in i omvandlaren behövde jag inte ta loss så det var ingen fara med den och inte heller böjde jag den då jag vet att fiber är känsligt.

Permalänk
Medlem

Alla nybyggen har fiber hela vägen in till lägenheten/huset. Är nog mer äldre BRF som har fiber till källaren sedan cat 6 upp till lägenheterna.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl mäta i grannens lägenhet exakt var uttaget sitter och börja leta på din vägg på samma plats, har du tur finns det en dosa och den kan gå att upptäcka och man kan karva hål i gipset för att nå den , ev kan man behöva sätta ett utanpåliggande/rennovreingsram/uttag över den, har du otur är det bara en slang eller lös kabel i väggen och då kan du behöva göra ett stort hål i väggen för att nå den och så får man byta ut den skadade skivan och tapetsera om eller göra om väggen på annat sätt, man måste kanske inte göra om väggarna helt för beroende på rum så kan det ju gå att dölja ingreppet med en bröstpanel, delade tapeter med en bård, nån typ av målning av väggens nedre del eller liknade metod, det kan ju även kanske gå att få tag på tapeten och bara byta en våd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men är det inte rätt ovanligt att fibern går hela vägen in i lägenheterna utan snarare att den bara går till ett kopplingsskåp och att det därefter är vanlig Ethernet till varje hushåll?

Har sett både ock, skulle gissa att det kan finnas situationer där det är enklare att dra fiber pga mindre restriktioner på längd/utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej alla igen!

Tack så jättemycket. Jag vet nu att det alltså:
1. Fiber är inte dragit in i lägenhet så som Brf sade (utan snarare att det är lokalt någonstans och sen vanliga kablar dragna ut).
2. Detta är enkelt att fixa själv.

Till dem som ber mig att kolla bakom telefonkontakten så är det svårt då det är min grannes. Som sagt min vägg är helt tapetserad och det finns enbart 2 eluttag.

Tack igen!

Tjena,

Jag har jobbat med både dra fiber och koppar (ethernet) in till lägenheter och som bilden visar så har man käppat upp en ethernetkabel genom telerören och därefter borrat ett hål i sidan som kabeln kan komma ut ur och sedan har man kontakterat den i uttaget och skruvat på uttaget. Så om du har tur (och kabel inte åkt ner en bit i röret så kan du fiska upp den och sätta ett nytt uttag vid väggen (det tar inte många minuter med rätt verktyg).

Se här:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag tycker väl att det låter som att Hyresvärden borde stå för att ordna fibern eftersom det är installerat i samtliga lägenheter. Sen borde Hyresvärden i sin tur kräva ersättning på personen som bodde där förut. Det är ju en skada som skett pga oaktsamhet.

Permalänk
Medlem

@Scyru eftersom förra ägaren klippt kabeln. Kan man inte åberopa dolda fel nu när du "köpt" lägenheten?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Specias:

Hmm. Jag tycker väl att det låter som att Hyresvärden borde stå för att ordna fibern eftersom det är installerat i samtliga lägenheter. Sen borde Hyresvärden i sin tur kräva ersättning på personen som bodde där förut. Det är ju en skada som skett pga oaktsamhet.

Men nu finns det ingen hyresvärd utan det är en bostadsrätt, man är sin egen värd i det läget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@iller: Insåg detta själv idag och har faktiskt tänkt att ta kontakt med mäklaren imorgon morgon. Hoppas på det bästa

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Men nu finns det ingen hyresvärd utan det är en bostadsrätt, man är sin egen värd i det läget.

Skrivet av Scyru:

@iller: Insåg detta själv idag och har faktiskt tänkt att ta kontakt med mäklaren imorgon morgon. Hoppas på det bästa

Man bör ju också prata med värden för BRF'en.. Alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man bör ju också prata med värden för BRF'en.. Alltid

Hej!

Detta har jag gjort och de vill lägga allt ansvar hos mig. De ringde då Telenor (då man var tvungen att ringa som fastighetsägare, a.k.a styrelsemedlem) och tog reda på att de troligen tog betalt 1000-5000kr men att det kunde "flyga iväg". De höll med om att det var tråkigt osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Scyru:

Hej!

Detta har jag gjort och de vill lägga allt ansvar hos mig. De ringde då Telenor (då man var tvungen att ringa som fastighetsägare, a.k.a styrelsemedlem) och tog reda på att de troligen tog betalt 1000-5000kr men att det kunde "flyga iväg". De höll med om att det var tråkigt osv.

Känns som attt förre ägaren borde bli fakturerad, antingen via BRF och värden eller mäklaren som tar kontakt med denne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Känns som attt förre ägaren borde bli fakturerad, antingen via BRF och värden eller mäklaren som tar kontakt med denne.

Yepp. Jag skrev precis till Mäklaren och försökte ringa om att få fakturera detta som ett "dolt fel".

Permalänk
Skrivet av Kega:

Alla nybyggen har fiber hela vägen in till lägenheten/huset. Är nog mer äldre BRF som har fiber till källaren sedan cat 6 upp till lägenheterna.

Det är ju direkt felaktigt. Alla nybyggen har inte alls fibern rätt in i lägenheten!!

Som andra skrivet så är det ju bara några minuters jobb att fixa om du kan få fram kabeln tillräckligt mkt ur väggen.

Permalänk
Medlem

Men på riktigt, vilken jävla tomte tapetserar över något sådant? Och vad fan hände med besiktningen av lägenheten vid ägarbyte? Man tycker ju att sådant här borde uppdagats då? Å lägga allt ansvar på dig? Vilka rövhattar ärligt talat, rätt solklart att förra ägaren får stå för något sådant här.