Permalänk
Medlem

Hjälp med inköp av laptop

Go kväll, som rubriken lyder så behöver jag eran expertis med inköp av en laptop.
Hade tänkt att köpa en ny stationär burk men kommer att avvakta med det tills priserna på gpus har sjunkit, kanske tom tills den nya generationen kommer ut.

Men är verkligen i behov av att köpa en ny laptop iaf då jag lyckades spilla läsk på min gamla och det är inget skoj att rocka virtuellt tangentbord.

Tänker inga större belopp men runt 6000 kr bör ändå resultera i en hyfsad laptop?

Har kikat på denna
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Kanske finns något annat alternativ?

Permalänk

@GETSOME: Kör på en laptop med en SSD

Permalänk
Medlem

På prisjakt hittar man denna dator samt en acer med rx 550 4 gb, 512 ssd på webhallen (slutsåld dock). Sökte på datorer under 7000 med 8 ram och grafikkort.

Köp denna och köp till en ssd, brukar vara lätt att byta hårddisk om man kan pilla lite (kolla på youtube, brukar visa hur man gör.om du är osäker).

Detta är en recension av din dator på prisjakt:

"I grundutförande är detta en rätt seg gaming-dator. Den har en behaglig skärm, acceptabelt tangentbord och ett helt OK grafikkort i GTX1050 med 4 Gb minne. Det som gör den seg är den mekaniska och trötta 1Tb stora hårddisken. Det maler irriterande långsamt. Men, när jag stoppat in en m.2-disk på 128 Gb så händer det grejor med denna dator (det finns en ledig slot, så det blir 128Gb m.2 + 1Tb 7200rpm HD). Den blir plötsligt rapp och riktigt trevlig att ha som en casual speldator. Ett varningens finger för att det är knepigt att komma in i chassit och att det endast går att köra OS på en m.2:a med SATA på max 128 Gb (den klarar snabbare och större m.2:or, men inte som OS-diskar tydligen)."

Hoppas det hjälper!

Simon

Mer info
Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som att moderkortet är konstigt begränsat med en 120 gb M2 ssd. Kanske det finns någon annan prisvärd laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir svårt att hitta en med ett gtx eller likanade för samma peng. Gå upp 1-2k och testa att leta (jag letade på 7000kr och fann bara två med 4 gb gpu)

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-fx553vd-d...

Här är en begagnad. På elgreen kan man hitta många bra för en lite billigare peng, dock begagnade. Annars får du nog gå upp till 8k (om man tittar på prisjakt).

Lycka till!

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Egentligen så kan jag säkert sänka priset för datorn då den inte behöver vara spelbar, så länge som den går att använda som en filmcentral lr rakt av mediahub så är jag väldigt nöjd. Sen lite strösurfande och så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://m.prisjakt.nu/product/4762639

Kanske denna? Ryzen 5 med vega 8.

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Är ryzen något att hänga i granen? @SimonW86

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Go kväll, som rubriken lyder så behöver jag eran expertis med inköp av en laptop.
Hade tänkt att köpa en ny stationär burk men kommer att avvakta med det tills priserna på gpus har sjunkit, kanske tom tills den nya generationen kommer ut.

Men är verkligen i behov av att köpa en ny laptop iaf då jag lyckades spilla läsk på min gamla och det är inget skoj att rocka virtuellt tangentbord.

Tänker inga större belopp men runt 6000 kr bör ändå resultera i en hyfsad laptop?

Har kikat på denna
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Kanske finns något annat alternativ?

Den ser ju vettig ut specsmässigt men de finns massa recensioner där på elgiganten och läser man dom typ

"Jeg købte den for et stykke tid siden og det eneste jeg kan sige er LAD VÆR MED AT KØBE DEN!! DEN KAN PÅ INGEN MÅDE KØRE NOGLE SPIL PÅ GODE INDSTILLINGER. Fortnite kører 40 fps på laveste settings, OG JEG MENER ABSOLUT LAVESTE!!!"

Så låter det som att datorn har väldiga problem att leverera kraften utan blir för varm och gissningsvis throttlar. Synd för den var fin designmässigt och hade bra pris och specifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Är ryzen något att hänga i granen? @SimonW86

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, definitivt.

https://www.notebookcheck.net/Our-first-Ryzen-5-2500U-benchma...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Måste den vara ny? Och hyfsad för vaddå - spel?
Jag köpte begagnade ROG-maskiner till mina barn för ca 5000 kronor styck för ungefär två år sedan. Då var de mindre än två år gamla med nypriser på över 14 000 kr.
De har funkat jättebra och håller för dem än idag och toppar fortfarande det mesta som kompisarna har.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

är det på elgreen man hookar beg lr vart? på Blocket är det folk som oftast begär drömpriser... virtuellt tangetbord är verkligen inget skoj

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Måste den vara ny? Och hyfsad för vaddå - spel?
Jag köpte begagnade ROG-maskiner till mina barn för ca 5000 kronor styck för ungefär två år sedan. Då var de mindre än två år gamla med nypriser på över 14 000 kr.
De har funkat jättebra och håller för dem än idag och toppar fortfarande det mesta som kompisarna har.

Vart hittar du begagnade spellaptops för 5000kr?
Jag har kikat lite överallt utan att finna. Ofta är det bara 500-1000kr billigare på de annonser jag hittar kontra nytt och då tycker jag inte att det är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Den ena hittade jag här på Sälj-forumet och den andra på Blocket. Men nej, de står inte som spön i backen så lite tålamod och framförhållning måste man nog ha för att hitta "rätt" ex.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

@Jimemy: Den ena hittade jag här på Sälj-forumet och den andra på Blocket. Men nej, de står inte som spön i backen så lite tålamod och framförhållning måste man nog ha för att hitta "rätt" ex.

Vad fick du för gpu i dina laptops?

Permalänk
Medlem

@Elektron: Den ena, större med 17 tums skärm har ett M 770 GTX med 3 Gig och den mindre ett 660 med 2 Gig.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

@Elektron: Hittade denna idag - https://www.sweclockers.com/marknad/158601-msi-ge72-6qd-173-b...
Jämfört med vad du kan köpa nytt för 5 tusen är det ju ett klockrent köp. Ungefär samma config som den andra jag köpte.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive